24.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2:n vuosimallipäivitys 2024 laskettaneen jo kunnon faceliftiksi. Pinnan alla muutoksia on tapahtunut enemmän, kuin ulkopuolelta saattaisi arvatakaan. Olisi helppo niputtaa Polestar 2:n vuosimallipäivitys tai facelift vain lauseella "sama jätkä, eri verkkarit". Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut sen verran paljon, että tehdas on joutunut tekemään aidosti töitä pitääkseen auton sellaisena kuin se oli aiemmin.Sähköteknisesti mielenkiintoisinta on muutos uuteen 82 kilowattitunnin akkuun, joka samalla nostaa latauksen huipputehon 205 kilowattiin. AC-lataus on edelleen 11-kilowattinen. Yhdellä moottorilla varustettuna WLTP-toimintamatka on jo 654 kilometriä, kiitos energiatehokkuudessa tapahtuneiden viilausten. WLTP-kulutus pyörii 15,8 kilowattitunnin paremmalla puolella yhdellä moottorilla.Keulalla uutta on uusittu keulamaski, joka noudattelee merkin Smart Zone -ajatusta, eli aerodynaaminen paneeli kätkee mahdollisuuksien mukaan auton sensoreita. Muuten viilaukset yksityiskohdissa ovat maltillisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeikun keikunMutta mitä ihmettä: ennen etumoottorinen Polestar 2 on vaihtunut takamoottoriseksi ja takavetoiseksi! Johtava alustainsinööri Joakim Rydman hymyilee autosta puhuessaan, sillä hänen osastonsa on joutunut tekemään aidosti töitä vetopään muutoksen takia.Samalla Polestar hyödynsi mahdollisuuden vastata asiakaspalautteeseen, joten kasvopesty-Polestar 2 on saanut hienoisesti pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet. Tehdas on kuitenkin ollut tyytyväinen tapaan, jolla Polestar 2 hallitsee korin liikkeet, joten koko pyöräntuentaa ei ole haluttu keksiä uudelleen.Takaveto ja takapainotteisempi neliveto lupailevat myös hupia lumikeleillä, mutta onneksi brittiläinen kesämyrsky ei mennyt aivan niin pitkälle.Koeajo tuntuu muutenkin peilikuvalta käyttötestissämme olleesseen Polestar 2:een, sillä sama Jupiter-väritys ja sama sisustaverhoilu muistuttavat käyttötestiautostamme. Nyt tosin myös ohjauspyörä on eri puolella autoa.Sama, mutta eriKuljettajan kapasiteesta toisenpuoleinen liikenne ja auton sijoittaminen kaistalla vievät aluksi leijonanosan. Kunhan asetukset saa tuttuun malliin, on Polestar 2 kuitenkin hyvin samankaltainen kuin ennenkin. Alustan mukavuus ei ole parantunut dramaattisesti, mutta Polestar 2 käsittelee paikoin rikkonaiset brittitiet kontrolloidusti ja ilman turhia räminöitä.Takavetoisuus tuntuu hyvällä kelillä lähinnä keveämpänä keulana, joka reagoi suunnanmuutoksiin promillen terävämmin. Takamoottorimallin painonjakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52%). Yksimoottorimallin tehoa on samalla nostettu 50 kilowatilla ison akun yhteydessä, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. 0–100 km/h on tippunut 0,8 sekunnilla. Huippunopeus on 205 km/h. Tavaratilan suhteen takaveto ei tuo muutosta, joten 405 litraa takakonttia ja 41 litraa keulatilaa kuuluu asiaan nelivetomallien tapaan. Sisustassa muutoksia ei löydy nopealla vilkaisulla lainkaan.Suomeen loppukesästäPolestar 2 MY24, kuten jargon kuuluu, on tuntuva päivityspaketti pinnan alla. Tylsällä tavalla suuren työmäärän tuloksena on, että auto on melko samanlainen kuin ennenkin. Takavetopohja ja tehokkaampi akku vastaavat kuitenkin autolle esitettyyn kritiikkiin korkeasta kulutuksesta ja sitä kautta myös toteutuvasta toimintamatkasta.Suomeen ensimmäisiä MY24 autoja odotetaan kesän ja syksyn taitteessa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Polestar 2 MY24 Long Range Single Motor (RWD) Hinta alkaen 55 800 € Moottori Sähkömoottori taka-akselilla. Teho 220 kW (299 hv) Vääntö 490 Nm Vääntö 490 Nm Akku 82 kWh (79 kWh käytettävissä), nikkeli-mangaani-koboltti (CATL). Suurin latausteho 205 kW (CCS), 11 kW (3x16A Type 2). Toimintamatka 654 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4606 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Tavaratila: Keulatila 41 litraa, tavaratila 405 l Omamassa: 2009 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 160 000 km (70% SOH). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”