24.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2:n vuosimallipäivitys 2024 laskettaneen jo kunnon faceliftiksi. Pinnan alla muutoksia on tapahtunut enemmän, kuin ulkopuolelta saattaisi arvatakaan. Olisi helppo niputtaa Polestar 2:n vuosimallipäivitys tai facelift vain lauseella "sama jätkä, eri verkkarit". Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut sen verran paljon, että tehdas on joutunut tekemään aidosti töitä pitääkseen auton sellaisena kuin se oli aiemmin. Sähköteknisesti mielenkiintoisinta on muutos uuteen 82 kilowattitunnin akkuun, joka samalla nostaa latauksen huipputehon 205 kilowattiin. AC-lataus on edelleen 11-kilowattinen. Yhdellä moottorilla varustettuna WLTP-toimintamatka on jo 654 kilometriä, kiitos energiatehokkuudessa tapahtuneiden viilausten. WLTP-kulutus pyörii 15,8 kilowattitunnin paremmalla puolella yhdellä moottorilla. Keulalla uutta on uusittu keulamaski, joka noudattelee merkin Smart Zone -ajatusta, eli aerodynaaminen paneeli kätkee mahdollisuuksien mukaan auton sensoreita. Muuten viilaukset yksityiskohdissa ovat maltillisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heikun keikun Mutta mitä ihmettä: ennen etumoottorinen Polestar 2 on vaihtunut takamoottoriseksi ja takavetoiseksi! Johtava alustainsinööri Joakim Rydman hymyilee autosta puhuessaan, sillä hänen osastonsa on joutunut tekemään aidosti töitä vetopään muutoksen takia. Samalla Polestar hyödynsi mahdollisuuden vastata asiakaspalautteeseen, joten kasvopesty-Polestar 2 on saanut hienoisesti pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet. Tehdas on kuitenkin ollut tyytyväinen tapaan, jolla Polestar 2 hallitsee korin liikkeet, joten koko pyöräntuentaa ei ole haluttu keksiä uudelleen. Takaveto ja takapainotteisempi neliveto lupailevat myös hupia lumikeleillä, mutta onneksi brittiläinen kesämyrsky ei mennyt aivan niin pitkälle. Koeajo tuntuu muutenkin peilikuvalta käyttötestissämme olleesseen Polestar 2:een, sillä sama Jupiter-väritys ja sama sisustaverhoilu muistuttavat käyttötestiautostamme. Nyt tosin myös ohjauspyörä on eri puolella autoa. Sama, mutta eri Kuljettajan kapasiteesta toisenpuoleinen liikenne ja auton sijoittaminen kaistalla vievät aluksi leijonanosan. Kunhan asetukset saa tuttuun malliin, on Polestar 2 kuitenkin hyvin samankaltainen kuin ennenkin. Alustan mukavuus ei ole parantunut dramaattisesti, mutta Polestar 2 käsittelee paikoin rikkonaiset brittitiet kontrolloidusti ja ilman turhia räminöitä. Takavetoisuus tuntuu hyvällä kelillä lähinnä keveämpänä keulana, joka reagoi suunnanmuutoksiin promillen terävämmin. Takamoottorimallin painonjakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52%). Yksimoottorimallin tehoa on samalla nostettu 50 kilowatilla ison akun yhteydessä, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. 0–100 km/h on tippunut 0,8 sekunnilla. Huippunopeus on 205 km/h. Tavaratilan suhteen takaveto ei tuo muutosta, joten 405 litraa takakonttia ja 41 litraa keulatilaa kuuluu asiaan nelivetomallien tapaan. Sisustassa muutoksia ei löydy nopealla vilkaisulla lainkaan. Suomeen loppukesästä Polestar 2 MY24, kuten jargon kuuluu, on tuntuva päivityspaketti pinnan alla. Tylsällä tavalla suuren työmäärän tuloksena on, että auto on melko samanlainen kuin ennenkin. Takavetopohja ja tehokkaampi akku vastaavat kuitenkin autolle esitettyyn kritiikkiin korkeasta kulutuksesta ja sitä kautta myös toteutuvasta toimintamatkasta. Suomeen ensimmäisiä MY24 autoja odotetaan kesän ja syksyn taitteessa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Polestar 2 MY24 Long Range Single Motor (RWD) Hinta alkaen 55 800 € Moottori Sähkömoottori taka-akselilla. Teho 220 kW (299 hv) Vääntö 490 Nm Vääntö 490 Nm Akku 82 kWh (79 kWh käytettävissä), nikkeli-mangaani-koboltti (CATL). Suurin latausteho 205 kW (CCS), 11 kW (3x16A Type 2). Toimintamatka 654 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4606 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Tavaratila: Keulatila 41 litraa, tavaratila 405 l Omamassa: 2009 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 160 000 km (70% SOH). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan