24.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2:n vuosimallipäivitys 2024 laskettaneen jo kunnon faceliftiksi. Pinnan alla muutoksia on tapahtunut enemmän, kuin ulkopuolelta saattaisi arvatakaan. Olisi helppo niputtaa Polestar 2:n vuosimallipäivitys tai facelift vain lauseella "sama jätkä, eri verkkarit". Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut sen verran paljon, että tehdas on joutunut tekemään aidosti töitä pitääkseen auton sellaisena kuin se oli aiemmin.Sähköteknisesti mielenkiintoisinta on muutos uuteen 82 kilowattitunnin akkuun, joka samalla nostaa latauksen huipputehon 205 kilowattiin. AC-lataus on edelleen 11-kilowattinen. Yhdellä moottorilla varustettuna WLTP-toimintamatka on jo 654 kilometriä, kiitos energiatehokkuudessa tapahtuneiden viilausten. WLTP-kulutus pyörii 15,8 kilowattitunnin paremmalla puolella yhdellä moottorilla.Keulalla uutta on uusittu keulamaski, joka noudattelee merkin Smart Zone -ajatusta, eli aerodynaaminen paneeli kätkee mahdollisuuksien mukaan auton sensoreita. Muuten viilaukset yksityiskohdissa ovat maltillisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeikun keikunMutta mitä ihmettä: ennen etumoottorinen Polestar 2 on vaihtunut takamoottoriseksi ja takavetoiseksi! Johtava alustainsinööri Joakim Rydman hymyilee autosta puhuessaan, sillä hänen osastonsa on joutunut tekemään aidosti töitä vetopään muutoksen takia.Samalla Polestar hyödynsi mahdollisuuden vastata asiakaspalautteeseen, joten kasvopesty-Polestar 2 on saanut hienoisesti pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet. Tehdas on kuitenkin ollut tyytyväinen tapaan, jolla Polestar 2 hallitsee korin liikkeet, joten koko pyöräntuentaa ei ole haluttu keksiä uudelleen.Takaveto ja takapainotteisempi neliveto lupailevat myös hupia lumikeleillä, mutta onneksi brittiläinen kesämyrsky ei mennyt aivan niin pitkälle.Koeajo tuntuu muutenkin peilikuvalta käyttötestissämme olleesseen Polestar 2:een, sillä sama Jupiter-väritys ja sama sisustaverhoilu muistuttavat käyttötestiautostamme. Nyt tosin myös ohjauspyörä on eri puolella autoa.Sama, mutta eriKuljettajan kapasiteesta toisenpuoleinen liikenne ja auton sijoittaminen kaistalla vievät aluksi leijonanosan. Kunhan asetukset saa tuttuun malliin, on Polestar 2 kuitenkin hyvin samankaltainen kuin ennenkin. Alustan mukavuus ei ole parantunut dramaattisesti, mutta Polestar 2 käsittelee paikoin rikkonaiset brittitiet kontrolloidusti ja ilman turhia räminöitä.Takavetoisuus tuntuu hyvällä kelillä lähinnä keveämpänä keulana, joka reagoi suunnanmuutoksiin promillen terävämmin. Takamoottorimallin painonjakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52%). Yksimoottorimallin tehoa on samalla nostettu 50 kilowatilla ison akun yhteydessä, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. 0–100 km/h on tippunut 0,8 sekunnilla. Huippunopeus on 205 km/h. Tavaratilan suhteen takaveto ei tuo muutosta, joten 405 litraa takakonttia ja 41 litraa keulatilaa kuuluu asiaan nelivetomallien tapaan. Sisustassa muutoksia ei löydy nopealla vilkaisulla lainkaan.Suomeen loppukesästäPolestar 2 MY24, kuten jargon kuuluu, on tuntuva päivityspaketti pinnan alla. Tylsällä tavalla suuren työmäärän tuloksena on, että auto on melko samanlainen kuin ennenkin. Takavetopohja ja tehokkaampi akku vastaavat kuitenkin autolle esitettyyn kritiikkiin korkeasta kulutuksesta ja sitä kautta myös toteutuvasta toimintamatkasta.Suomeen ensimmäisiä MY24 autoja odotetaan kesän ja syksyn taitteessa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Polestar 2 MY24 Long Range Single Motor (RWD) Hinta alkaen 55 800 € Moottori Sähkömoottori taka-akselilla. Teho 220 kW (299 hv) Vääntö 490 Nm Vääntö 490 Nm Akku 82 kWh (79 kWh käytettävissä), nikkeli-mangaani-koboltti (CATL). Suurin latausteho 205 kW (CCS), 11 kW (3x16A Type 2). Toimintamatka 654 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4606 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Tavaratila: Keulatila 41 litraa, tavaratila 405 l Omamassa: 2009 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 160 000 km (70% SOH). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?