24.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2:n vuosimallipäivitys 2024 laskettaneen jo kunnon faceliftiksi. Pinnan alla muutoksia on tapahtunut enemmän, kuin ulkopuolelta saattaisi arvatakaan. Olisi helppo niputtaa Polestar 2:n vuosimallipäivitys tai facelift vain lauseella "sama jätkä, eri verkkarit". Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut sen verran paljon, että tehdas on joutunut tekemään aidosti töitä pitääkseen auton sellaisena kuin se oli aiemmin. Sähköteknisesti mielenkiintoisinta on muutos uuteen 82 kilowattitunnin akkuun, joka samalla nostaa latauksen huipputehon 205 kilowattiin. AC-lataus on edelleen 11-kilowattinen. Yhdellä moottorilla varustettuna WLTP-toimintamatka on jo 654 kilometriä, kiitos energiatehokkuudessa tapahtuneiden viilausten. WLTP-kulutus pyörii 15,8 kilowattitunnin paremmalla puolella yhdellä moottorilla. Keulalla uutta on uusittu keulamaski, joka noudattelee merkin Smart Zone -ajatusta, eli aerodynaaminen paneeli kätkee mahdollisuuksien mukaan auton sensoreita. Muuten viilaukset yksityiskohdissa ovat maltillisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heikun keikun Mutta mitä ihmettä: ennen etumoottorinen Polestar 2 on vaihtunut takamoottoriseksi ja takavetoiseksi! Johtava alustainsinööri Joakim Rydman hymyilee autosta puhuessaan, sillä hänen osastonsa on joutunut tekemään aidosti töitä vetopään muutoksen takia. Samalla Polestar hyödynsi mahdollisuuden vastata asiakaspalautteeseen, joten kasvopesty-Polestar 2 on saanut hienoisesti pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet. Tehdas on kuitenkin ollut tyytyväinen tapaan, jolla Polestar 2 hallitsee korin liikkeet, joten koko pyöräntuentaa ei ole haluttu keksiä uudelleen. Takaveto ja takapainotteisempi neliveto lupailevat myös hupia lumikeleillä, mutta onneksi brittiläinen kesämyrsky ei mennyt aivan niin pitkälle. Koeajo tuntuu muutenkin peilikuvalta käyttötestissämme olleesseen Polestar 2:een, sillä sama Jupiter-väritys ja sama sisustaverhoilu muistuttavat käyttötestiautostamme. Nyt tosin myös ohjauspyörä on eri puolella autoa. Sama, mutta eri Kuljettajan kapasiteesta toisenpuoleinen liikenne ja auton sijoittaminen kaistalla vievät aluksi leijonanosan. Kunhan asetukset saa tuttuun malliin, on Polestar 2 kuitenkin hyvin samankaltainen kuin ennenkin. Alustan mukavuus ei ole parantunut dramaattisesti, mutta Polestar 2 käsittelee paikoin rikkonaiset brittitiet kontrolloidusti ja ilman turhia räminöitä. Takavetoisuus tuntuu hyvällä kelillä lähinnä keveämpänä keulana, joka reagoi suunnanmuutoksiin promillen terävämmin. Takamoottorimallin painonjakauma on hienoisesti perävoittoinen (48/52%). Yksimoottorimallin tehoa on samalla nostettu 50 kilowatilla ison akun yhteydessä, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. 0–100 km/h on tippunut 0,8 sekunnilla. Huippunopeus on 205 km/h. Tavaratilan suhteen takaveto ei tuo muutosta, joten 405 litraa takakonttia ja 41 litraa keulatilaa kuuluu asiaan nelivetomallien tapaan. Sisustassa muutoksia ei löydy nopealla vilkaisulla lainkaan. Suomeen loppukesästä Polestar 2 MY24, kuten jargon kuuluu, on tuntuva päivityspaketti pinnan alla. Tylsällä tavalla suuren työmäärän tuloksena on, että auto on melko samanlainen kuin ennenkin. Takavetopohja ja tehokkaampi akku vastaavat kuitenkin autolle esitettyyn kritiikkiin korkeasta kulutuksesta ja sitä kautta myös toteutuvasta toimintamatkasta. Suomeen ensimmäisiä MY24 autoja odotetaan kesän ja syksyn taitteessa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Polestar 2 MY24 Long Range Single Motor (RWD) Hinta alkaen 55 800 € Moottori Sähkömoottori taka-akselilla. Teho 220 kW (299 hv) Vääntö 490 Nm Vääntö 490 Nm Akku 82 kWh (79 kWh käytettävissä), nikkeli-mangaani-koboltti (CATL). Suurin latausteho 205 kW (CCS), 11 kW (3x16A Type 2). Toimintamatka 654 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4606 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Tavaratila: Keulatila 41 litraa, tavaratila 405 l Omamassa: 2009 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 160 000 km (70% SOH). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?