6.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance – eleettömän loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty painos Polestar 2:n tehoversiosta hipoo jo erinomaisuutta. Hyvää: alustan toiminta, suorituskyky, ominaisuudet. Huonoa: matkustamon tilat. Vuosi 2023 toi tullessaan Polestar 2:n merkittävän kasvopesupaketin. Uudet akut, yksittäisen moottorivaihtoehdon vaihtuminen etuvedosta takavetoon, parantunut latausteho, päivitetty alusta ja moni muu yksityiskohta antoivat uutta puhtia Polestarin syömähampaalle. Erottuvin muutos on uusi keula, joka ottaa mallia Polestar 3:n Smart Zone -ilmeestä.Auton osalta kyse on hienovaraisista viilauksista. Alustasta tehtiin hienoisesti pehmeämpi ja autojen energiatehokkuutta viilattiin, sillä yleisimmät palautteet koskivat sporttinapakkaa jousitusta ja paikoin korkeaksi äityvää sähkönkulutusta. Molemmissa tapauksissa faceliftin tuomat muutokset ovat hienovaraisia, sillä auto on toisaalta hyvin pitkälle siinä lokerossa, johon sen suunnittelijat ovat pyrkineet.Akkutekniikassa uutta on ison akkuvaihtoehdon kasvaminen hienoisesti 82 kilowattituntiin. Käytännössä akkuversion mielenkiintoinen puoli on suurimman lataustehon nouseminen 205 kilowattiin CCS-pikalatauksen yhteydessä. Nelivetomalleissa auto suosii taka-akselia entistä voimakkaammin ja etuakselilla on käytössä uusi asynkronimoottori aiemman synkronimoottorin sijaan. Käytännössä etumoottori voidaan kytkeä vapaalle hetkinä, jolloin sitä ei tarvita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän on enemmänHiukan ennen kasvopesua Polestar 2 oli Moottorin käyttötestissä noin puolen vuoden ajan. Tuolloin auton talviominaisuuksiin tutustuttiin Long Range Dual Motor -version myötä, eli nelivedon ja ison akun turvin. Muutamia ergonomiahuomioita lukuun ottamatta aika jupiterinruskean käyttötestiauton kanssa sujui ilman suuria murheita. Ajoon saapunut Polestar 2 Long Range Dual Motor muistuttaakin autoa monelta osin. Sisustassa PS2:n facelift ei näy mitenkään ja auton sisätilat ovat edelleen tyköistuvat ulkomittoihin nähden. Ohjelmiston kehitystyö on kuitenkin jatkunut tasaisesti koko ajan. Mittariston hiukan harhaanjohtavan kiinteäportaisen toimintamatka-arvion voi nyt korvata toimintamatka-avustinsovelluksen tarjoamalla arviolla, joka reagoi toteutuneeseen kulutukseen. Aiempi 300 kilowatin ja 660 newtonmetrin järjestelmäteho on muuttunut 310 kilowatin ja 740 newtonmetrin suoritusarvoihin. Samalla nelivedon energiatehokkuutta on saatu parannettua.Koeajettu auto oli kuitenkin varustettu Performance-varustelulla. Tehot nousevat 350 kilowattiin ja tehopäivitys on saatavissa ohjelmistokaupasta myös muihin nelivetoisiin Polestar 2:iin. Tehdaspakettina Performance tuo kuitenkin mukanaan Brembon tehokkaan jarrupaketin, jonka merkittävin ansio lienee näyttää hyvältä vanteiden takaa. Myös vanteet vaihtuvat paketin myötä.Merkittävämpi lisäys ovat Öhlinsin DFV-kaksoisventtiili-iskunvaimentimet. Polestarille tuttuun tyyliin Öhlinsien jäykkyyttä voi säätää, mutta säätäminen tapahtuu käsin konetilasta tai taka-akselin pyöränkaaren kautta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien aikakaudella ratkaisu tuntuu käyttäjien kiusaamiselta.Käsisäätöinen jumppamattoTähän kaikkeen on kuitenkin ratkaisuna se, että iskunvaimentimiin ei koske. Oletusasetuksella Polestar 2 on nimittäin yksi parhaiten kulkevista sähköautoista, ollen lähes täydellinen sekoitus napakkaa kontrollia ja nöyrää pehmeyttä. Polestar 2:n ohjaus ei ole vieläkään erityisen keskusteleva, mutta hallintalaitteet ovat hyvässä harmoniassa keskenään. Ohjauksen ja esimerkiksi yhden polkimen ajon asetuksia voi muuttaa kosketusnäytön kautta. Suorituskykyä on ennenkin voinut luonnehtia riittäväksi, mutta nyt se on hiukan riittävämpää. Parantuneen energiatehokkuuden todentaminen vaatisi suoran vertailun suorittamista samassa keliolosuhteessa, mutta ero ei ainakaan ole dramaattinen. Ladatessa uusi auto yltää helposti lähes huipputehoon, josta tullaan hiljalleen alas. Latauskäyrä on tuntuvasti erilainen verrattuna edelliseen versioon.Edelleen vahvaPäivityskierroksen myötä Polestar 2 on hyvässä asemassa jopa kiristyvässä kilpailutilanteessa. Jos auton tilat riittävät ja Skandinaavisen pelkistetty muotoilu vetoavat, kannattaa Pohjantähti pitää mielessä sähköautomarkkinoita tutkaillessa. Se, onko Performance-paketti 6 500 euron arvoinen verrattuna tavalliseen nelivetoon, on lopulta arvovalinta. Arkiajossa summaa voi olla vaikea perustella edes loistaville iskunvaimentimilla. Myös 4 500 euron nappanahkapaketin arvo on takapuolimukavuudesta kiinni.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 740 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 568 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,2 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 606 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 473 mm Akseliväli 2 735 mm Tavaratila 405 l Omamassa 2 180 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 400 € koeajoauto 82 300 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen