6.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance – eleettömän loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty painos Polestar 2:n tehoversiosta hipoo jo erinomaisuutta. Hyvää: alustan toiminta, suorituskyky, ominaisuudet. Huonoa: matkustamon tilat. Vuosi 2023 toi tullessaan Polestar 2:n merkittävän kasvopesupaketin. Uudet akut, yksittäisen moottorivaihtoehdon vaihtuminen etuvedosta takavetoon, parantunut latausteho, päivitetty alusta ja moni muu yksityiskohta antoivat uutta puhtia Polestarin syömähampaalle. Erottuvin muutos on uusi keula, joka ottaa mallia Polestar 3:n Smart Zone -ilmeestä. Auton osalta kyse on hienovaraisista viilauksista. Alustasta tehtiin hienoisesti pehmeämpi ja autojen energiatehokkuutta viilattiin, sillä yleisimmät palautteet koskivat sporttinapakkaa jousitusta ja paikoin korkeaksi äityvää sähkönkulutusta. Molemmissa tapauksissa faceliftin tuomat muutokset ovat hienovaraisia, sillä auto on toisaalta hyvin pitkälle siinä lokerossa, johon sen suunnittelijat ovat pyrkineet. Akkutekniikassa uutta on ison akkuvaihtoehdon kasvaminen hienoisesti 82 kilowattituntiin. Käytännössä akkuversion mielenkiintoinen puoli on suurimman lataustehon nouseminen 205 kilowattiin CCS-pikalatauksen yhteydessä. Nelivetomalleissa auto suosii taka-akselia entistä voimakkaammin ja etuakselilla on käytössä uusi asynkronimoottori aiemman synkronimoottorin sijaan. Käytännössä etumoottori voidaan kytkeä vapaalle hetkinä, jolloin sitä ei tarvita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän on enemmän Hiukan ennen kasvopesua Polestar 2 oli Moottorin käyttötestissä noin puolen vuoden ajan. Tuolloin auton talviominaisuuksiin tutustuttiin Long Range Dual Motor -version myötä, eli nelivedon ja ison akun turvin. Muutamia ergonomiahuomioita lukuun ottamatta aika jupiterinruskean käyttötestiauton kanssa sujui ilman suuria murheita. Ajoon saapunut Polestar 2 Long Range Dual Motor muistuttaakin autoa monelta osin. Sisustassa PS2:n facelift ei näy mitenkään ja auton sisätilat ovat edelleen tyköistuvat ulkomittoihin nähden. Ohjelmiston kehitystyö on kuitenkin jatkunut tasaisesti koko ajan. Mittariston hiukan harhaanjohtavan kiinteäportaisen toimintamatka-arvion voi nyt korvata toimintamatka-avustinsovelluksen tarjoamalla arviolla, joka reagoi toteutuneeseen kulutukseen. Aiempi 300 kilowatin ja 660 newtonmetrin järjestelmäteho on muuttunut 310 kilowatin ja 740 newtonmetrin suoritusarvoihin. Samalla nelivedon energiatehokkuutta on saatu parannettua. Koeajettu auto oli kuitenkin varustettu Performance-varustelulla. Tehot nousevat 350 kilowattiin ja tehopäivitys on saatavissa ohjelmistokaupasta myös muihin nelivetoisiin Polestar 2:iin. Tehdaspakettina Performance tuo kuitenkin mukanaan Brembon tehokkaan jarrupaketin, jonka merkittävin ansio lienee näyttää hyvältä vanteiden takaa. Myös vanteet vaihtuvat paketin myötä. Merkittävämpi lisäys ovat Öhlinsin DFV-kaksoisventtiili-iskunvaimentimet. Polestarille tuttuun tyyliin Öhlinsien jäykkyyttä voi säätää, mutta säätäminen tapahtuu käsin konetilasta tai taka-akselin pyöränkaaren kautta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien aikakaudella ratkaisu tuntuu käyttäjien kiusaamiselta. Käsisäätöinen jumppamatto Tähän kaikkeen on kuitenkin ratkaisuna se, että iskunvaimentimiin ei koske. Oletusasetuksella Polestar 2 on nimittäin yksi parhaiten kulkevista sähköautoista, ollen lähes täydellinen sekoitus napakkaa kontrollia ja nöyrää pehmeyttä. Polestar 2:n ohjaus ei ole vieläkään erityisen keskusteleva, mutta hallintalaitteet ovat hyvässä harmoniassa keskenään. Ohjauksen ja esimerkiksi yhden polkimen ajon asetuksia voi muuttaa kosketusnäytön kautta. Suorituskykyä on ennenkin voinut luonnehtia riittäväksi, mutta nyt se on hiukan riittävämpää. Parantuneen energiatehokkuuden todentaminen vaatisi suoran vertailun suorittamista samassa keliolosuhteessa, mutta ero ei ainakaan ole dramaattinen. Ladatessa uusi auto yltää helposti lähes huipputehoon, josta tullaan hiljalleen alas. Latauskäyrä on tuntuvasti erilainen verrattuna edelliseen versioon. Edelleen vahva Päivityskierroksen myötä Polestar 2 on hyvässä asemassa jopa kiristyvässä kilpailutilanteessa. Jos auton tilat riittävät ja Skandinaavisen pelkistetty muotoilu vetoavat, kannattaa Pohjantähti pitää mielessä sähköautomarkkinoita tutkaillessa. Se, onko Performance-paketti 6 500 euron arvoinen verrattuna tavalliseen nelivetoon, on lopulta arvovalinta. Arkiajossa summaa voi olla vaikea perustella edes loistaville iskunvaimentimilla. Myös 4 500 euron nappanahkapaketin arvo on takapuolimukavuudesta kiinni. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 740 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 568 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,2 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 606 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 473 mm Akseliväli 2 735 mm Tavaratila 405 l Omamassa 2 180 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 400 € koeajoauto 82 300 € Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?