6.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance – eleettömän loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty painos Polestar 2:n tehoversiosta hipoo jo erinomaisuutta. Hyvää: alustan toiminta, suorituskyky, ominaisuudet. Huonoa: matkustamon tilat. Vuosi 2023 toi tullessaan Polestar 2:n merkittävän kasvopesupaketin. Uudet akut, yksittäisen moottorivaihtoehdon vaihtuminen etuvedosta takavetoon, parantunut latausteho, päivitetty alusta ja moni muu yksityiskohta antoivat uutta puhtia Polestarin syömähampaalle. Erottuvin muutos on uusi keula, joka ottaa mallia Polestar 3:n Smart Zone -ilmeestä.Auton osalta kyse on hienovaraisista viilauksista. Alustasta tehtiin hienoisesti pehmeämpi ja autojen energiatehokkuutta viilattiin, sillä yleisimmät palautteet koskivat sporttinapakkaa jousitusta ja paikoin korkeaksi äityvää sähkönkulutusta. Molemmissa tapauksissa faceliftin tuomat muutokset ovat hienovaraisia, sillä auto on toisaalta hyvin pitkälle siinä lokerossa, johon sen suunnittelijat ovat pyrkineet.Akkutekniikassa uutta on ison akkuvaihtoehdon kasvaminen hienoisesti 82 kilowattituntiin. Käytännössä akkuversion mielenkiintoinen puoli on suurimman lataustehon nouseminen 205 kilowattiin CCS-pikalatauksen yhteydessä. Nelivetomalleissa auto suosii taka-akselia entistä voimakkaammin ja etuakselilla on käytössä uusi asynkronimoottori aiemman synkronimoottorin sijaan. Käytännössä etumoottori voidaan kytkeä vapaalle hetkinä, jolloin sitä ei tarvita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän on enemmänHiukan ennen kasvopesua Polestar 2 oli Moottorin käyttötestissä noin puolen vuoden ajan. Tuolloin auton talviominaisuuksiin tutustuttiin Long Range Dual Motor -version myötä, eli nelivedon ja ison akun turvin. Muutamia ergonomiahuomioita lukuun ottamatta aika jupiterinruskean käyttötestiauton kanssa sujui ilman suuria murheita. Ajoon saapunut Polestar 2 Long Range Dual Motor muistuttaakin autoa monelta osin. Sisustassa PS2:n facelift ei näy mitenkään ja auton sisätilat ovat edelleen tyköistuvat ulkomittoihin nähden. Ohjelmiston kehitystyö on kuitenkin jatkunut tasaisesti koko ajan. Mittariston hiukan harhaanjohtavan kiinteäportaisen toimintamatka-arvion voi nyt korvata toimintamatka-avustinsovelluksen tarjoamalla arviolla, joka reagoi toteutuneeseen kulutukseen. Aiempi 300 kilowatin ja 660 newtonmetrin järjestelmäteho on muuttunut 310 kilowatin ja 740 newtonmetrin suoritusarvoihin. Samalla nelivedon energiatehokkuutta on saatu parannettua.Koeajettu auto oli kuitenkin varustettu Performance-varustelulla. Tehot nousevat 350 kilowattiin ja tehopäivitys on saatavissa ohjelmistokaupasta myös muihin nelivetoisiin Polestar 2:iin. Tehdaspakettina Performance tuo kuitenkin mukanaan Brembon tehokkaan jarrupaketin, jonka merkittävin ansio lienee näyttää hyvältä vanteiden takaa. Myös vanteet vaihtuvat paketin myötä.Merkittävämpi lisäys ovat Öhlinsin DFV-kaksoisventtiili-iskunvaimentimet. Polestarille tuttuun tyyliin Öhlinsien jäykkyyttä voi säätää, mutta säätäminen tapahtuu käsin konetilasta tai taka-akselin pyöränkaaren kautta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien aikakaudella ratkaisu tuntuu käyttäjien kiusaamiselta.Käsisäätöinen jumppamattoTähän kaikkeen on kuitenkin ratkaisuna se, että iskunvaimentimiin ei koske. Oletusasetuksella Polestar 2 on nimittäin yksi parhaiten kulkevista sähköautoista, ollen lähes täydellinen sekoitus napakkaa kontrollia ja nöyrää pehmeyttä. Polestar 2:n ohjaus ei ole vieläkään erityisen keskusteleva, mutta hallintalaitteet ovat hyvässä harmoniassa keskenään. Ohjauksen ja esimerkiksi yhden polkimen ajon asetuksia voi muuttaa kosketusnäytön kautta. Suorituskykyä on ennenkin voinut luonnehtia riittäväksi, mutta nyt se on hiukan riittävämpää. Parantuneen energiatehokkuuden todentaminen vaatisi suoran vertailun suorittamista samassa keliolosuhteessa, mutta ero ei ainakaan ole dramaattinen. Ladatessa uusi auto yltää helposti lähes huipputehoon, josta tullaan hiljalleen alas. Latauskäyrä on tuntuvasti erilainen verrattuna edelliseen versioon.Edelleen vahvaPäivityskierroksen myötä Polestar 2 on hyvässä asemassa jopa kiristyvässä kilpailutilanteessa. Jos auton tilat riittävät ja Skandinaavisen pelkistetty muotoilu vetoavat, kannattaa Pohjantähti pitää mielessä sähköautomarkkinoita tutkaillessa. Se, onko Performance-paketti 6 500 euron arvoinen verrattuna tavalliseen nelivetoon, on lopulta arvovalinta. Arkiajossa summaa voi olla vaikea perustella edes loistaville iskunvaimentimilla. Myös 4 500 euron nappanahkapaketin arvo on takapuolimukavuudesta kiinni.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 740 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 79,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 568 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,2 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 606 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 473 mm Akseliväli 2 735 mm Tavaratila 405 l Omamassa 2 180 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 400 € koeajoauto 82 300 € Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”