8.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Targa 4S on raikas tuulahdus kuusikymmentälukua. Hyvää: kaunis kattomekanismi, ajetavuus, moottori, suorituskyky. Huonoa: raju pyörteily ohjaamossa. Porsche 911 Targa 4S on malliesimerkki saksalaisinsinöörin halusta ratkaista yksinkertaisiakin ongelmia tekniikalla. Mentaliteetti voi johtaa monimutkaisuuden maksimointiin, mutta suunnittelijoiden osatessa asiansa lopputulosta voi vain ihailla.Harvoin on auton kattorakenne kääntänyt yhtä paljon päitä, kuin Porschen uusimmassa Targa-mallissa.Kun ensimmäinen Porsche 911 Targa esiteltiin vuonna 1967, uskoi stuttgartilaisyritys Yhdysvaltojen ajoneuvoviranomaisten kieltävän puhdaslinjaiset avoautot. Uudesta kuusisylinterisestä 911-mallista ei kehitetty samanlaista kesäpäivän unelmaa kuin 356-edeltäjästä, vaan tilalle esiteltiin 911 Targa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on parempaa italiaksiTarga, aina niin romanttisen italian sana levylle, viittaa ohjaamon irrotettavaan kattopalaan ja maineikkaaseen Targa Florio -maantiekilpailuun, jossa Porschen kilpurit olivat voittaneet mainetta ja kunniaa.Irrotettavan kattopalan ansiosta 911-kuljettaja saattoi nauttia auringosta, mutta ruostuomattomalla teräksellä päällystetyn turvakaaren ansiosta kaunis kesäpäivä ei päättynyt dekapitaatioon Porschen kellahtaessa ojaan.Myöhemmin Porsche 911 -mallivalikoima täydentyi perinteisellä Cabriolet-avokkaalla, ja vuodesta 1994 eteenpäin Targa muuttui pelkäksi aukeavalla lasikatolla varustetuksi versioksi.Targa teki näyttävän paluun nykyiseen 991-sukupolveen. Ohjaamoa peittää jälleen kangasverhoiltu kattopala, ja matkustajia suojaa harjatulla metallipinnalla viimeistelty kaari. Alkuperäisen Targan muovitakaikkunan sijaan perää peittää valtava lasi-ikkuna, joka tuli tarjolle jo vuonna 1969.Tekniikka korvaa ihmisenHistoria unohtuu napinpainalluksella. Kuusikymmentäluvun ihminen vielä jaksoi nousta autosta ja siirtää kattopalan syrjään, mutta nyt ihmistyö on korvattu monimutkaisella tekniikalla – josta vastaa suomalainen Valmet Automotive!Ensin suuri lasinen takaikkuna nousee korkealle ylös. Seuraavaksi turvakaaren nurkat aukeavat, ja metalliset kourat siirtävät kankaisen kattopalan pois auton uumeniin. Vain muutama sekunti myöhemmin takaikkuna laskeutuu takaisin paikalleen.Porsche 911 Targan kattomekanismi on järjettömän monimutkainen ratkaisu yksinkertaiseen toimenpiteeseen. Juuri siksi se on niin kiehtova.Katto avattuna kruiseri…Targa säilyttää 911-mallille tyypillisen kattolinjan avonaisenakin, eikä kuusikymmentäluvun edeltäjää sopivasti henkivää ulkonäköä voi moittia.Aivan täydellinen uusi kattoratkaisu ei ole. Tuulilasin yli ohjaamoon sukeltava ilma ei pääse virtaamaan matkustamon läpi kiinteän takalasin takia, joten jo 80 km/h nopeudessa ohjaamossa pyörteilee häiritsevän paljon. Tilannetta parantaa hieman tuulilasin karmin ilmanohjain, joka tosin täytyy napsauttaa käsin yläasentoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…umpinaisena urheiluautoKatto avattuna Targa on siis enemmän bulevardikruiseri kuin mutkateitä nielevä roadster – mutta vain mukavuussyistä.Vaikka auton perää kuormitetaan kolmilitraisen tuplaturbobokserin lisäksi painavalla takalasilla ja monimutkaisella kattorakenteella, etenee 911 Targa 4S ahnaasti baijerilaisia mutkateitä. Vailla suoraa vertailua ajettavuudesta on mahdoton löytää heikkouksia fantastiseen 911 Carrera S:ään verrattuna.Targa on ehkä 911-malliston outolintu, kuin autonäyttelystä sarjatuotantoon livahtanut konseptiauto. Se sopii mainiosti avoautoilusta hitaissa vauhdeissa nauttivalle, avonaisesta vauhdin huumasta nauttivan kannattaa harkita tavallista 911 Cabrioletia tai uutta 718 Boxsteria.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty: 11.34 8.1.2017: Lisätty viittaus Valmet Automotiveen Porsche 911 Targa 4S PDK Hinta alkaen 204 743 € Moottori Bensiinimoottori 2981 cm², 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 301 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4499 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja