8.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Targa 4S on raikas tuulahdus kuusikymmentälukua. Hyvää: kaunis kattomekanismi, ajetavuus, moottori, suorituskyky. Huonoa: raju pyörteily ohjaamossa. Porsche 911 Targa 4S on malliesimerkki saksalaisinsinöörin halusta ratkaista yksinkertaisiakin ongelmia tekniikalla. Mentaliteetti voi johtaa monimutkaisuuden maksimointiin, mutta suunnittelijoiden osatessa asiansa lopputulosta voi vain ihailla.Harvoin on auton kattorakenne kääntänyt yhtä paljon päitä, kuin Porschen uusimmassa Targa-mallissa.Kun ensimmäinen Porsche 911 Targa esiteltiin vuonna 1967, uskoi stuttgartilaisyritys Yhdysvaltojen ajoneuvoviranomaisten kieltävän puhdaslinjaiset avoautot. Uudesta kuusisylinterisestä 911-mallista ei kehitetty samanlaista kesäpäivän unelmaa kuin 356-edeltäjästä, vaan tilalle esiteltiin 911 Targa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on parempaa italiaksiTarga, aina niin romanttisen italian sana levylle, viittaa ohjaamon irrotettavaan kattopalaan ja maineikkaaseen Targa Florio -maantiekilpailuun, jossa Porschen kilpurit olivat voittaneet mainetta ja kunniaa.Irrotettavan kattopalan ansiosta 911-kuljettaja saattoi nauttia auringosta, mutta ruostuomattomalla teräksellä päällystetyn turvakaaren ansiosta kaunis kesäpäivä ei päättynyt dekapitaatioon Porschen kellahtaessa ojaan.Myöhemmin Porsche 911 -mallivalikoima täydentyi perinteisellä Cabriolet-avokkaalla, ja vuodesta 1994 eteenpäin Targa muuttui pelkäksi aukeavalla lasikatolla varustetuksi versioksi.Targa teki näyttävän paluun nykyiseen 991-sukupolveen. Ohjaamoa peittää jälleen kangasverhoiltu kattopala, ja matkustajia suojaa harjatulla metallipinnalla viimeistelty kaari. Alkuperäisen Targan muovitakaikkunan sijaan perää peittää valtava lasi-ikkuna, joka tuli tarjolle jo vuonna 1969.Tekniikka korvaa ihmisenHistoria unohtuu napinpainalluksella. Kuusikymmentäluvun ihminen vielä jaksoi nousta autosta ja siirtää kattopalan syrjään, mutta nyt ihmistyö on korvattu monimutkaisella tekniikalla – josta vastaa suomalainen Valmet Automotive!Ensin suuri lasinen takaikkuna nousee korkealle ylös. Seuraavaksi turvakaaren nurkat aukeavat, ja metalliset kourat siirtävät kankaisen kattopalan pois auton uumeniin. Vain muutama sekunti myöhemmin takaikkuna laskeutuu takaisin paikalleen.Porsche 911 Targan kattomekanismi on järjettömän monimutkainen ratkaisu yksinkertaiseen toimenpiteeseen. Juuri siksi se on niin kiehtova.Katto avattuna kruiseri…Targa säilyttää 911-mallille tyypillisen kattolinjan avonaisenakin, eikä kuusikymmentäluvun edeltäjää sopivasti henkivää ulkonäköä voi moittia.Aivan täydellinen uusi kattoratkaisu ei ole. Tuulilasin yli ohjaamoon sukeltava ilma ei pääse virtaamaan matkustamon läpi kiinteän takalasin takia, joten jo 80 km/h nopeudessa ohjaamossa pyörteilee häiritsevän paljon. Tilannetta parantaa hieman tuulilasin karmin ilmanohjain, joka tosin täytyy napsauttaa käsin yläasentoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…umpinaisena urheiluautoKatto avattuna Targa on siis enemmän bulevardikruiseri kuin mutkateitä nielevä roadster – mutta vain mukavuussyistä.Vaikka auton perää kuormitetaan kolmilitraisen tuplaturbobokserin lisäksi painavalla takalasilla ja monimutkaisella kattorakenteella, etenee 911 Targa 4S ahnaasti baijerilaisia mutkateitä. Vailla suoraa vertailua ajettavuudesta on mahdoton löytää heikkouksia fantastiseen 911 Carrera S:ään verrattuna.Targa on ehkä 911-malliston outolintu, kuin autonäyttelystä sarjatuotantoon livahtanut konseptiauto. Se sopii mainiosti avoautoilusta hitaissa vauhdeissa nauttivalle, avonaisesta vauhdin huumasta nauttivan kannattaa harkita tavallista 911 Cabrioletia tai uutta 718 Boxsteria.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty: 11.34 8.1.2017: Lisätty viittaus Valmet Automotiveen Porsche 911 Targa 4S PDK Hinta alkaen 204 743 € Moottori Bensiinimoottori 2981 cm², 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 301 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4499 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää