14.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mielii uutta valioluokan kaasukäyttöistä farkkua, Audi A4 g-tron on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Hyvää: pitkä toimintamatka kaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä, ajomukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: riippuvaisuus kaasuasemaverkostosta, perusmallia pienempi tavaratila, nelivetoa ei saatavana. Kun sekä Mercedes-Benz että Volvo ovat luopuneet kaasumalleistaan, jatkaa Audi ainoana premium-valmistajana tässä ympäristöystävällisessä segmentissä. Viime vuonna esitellyn Audi A4 g-tronin lisäksi kaasumallisto kattaa samaan aikaan lanseeratun luiskaperäisen A5 Sportback g-tronin sekä jo vuonna 2014 tuotantoon tulleen pikkuveli A3 Sportback g-tronin.A4 g-tron on saatavana ainoastaan Avant-farmarina. Siinä missä A3:ssa käytetään 1,4-litraista bensaturboa, A4:ssä ja A5:ssä moottorilla on tilavuutta kaksi litraa. Jatkeena on joko kuusiportainen käsivaihteisto tai nyt koeajettu seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko.Käyttövoimien suhteen A4-mallistosta löytyy valinnanvaraa: samaan noin 45 000 euron hintaan kaupataan sekä tavallista bensiinikäyttöistä 2.0 TFSI:tä (190 hv) että dieselillä kulkevaa 2.0 TDI:tä (150 hv). Suomessa rajoittavana tekijänä voi nähdä sen, ettei kaasumalliin ole tarjolla lainkaan nelivetoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtelän ekoiluaKaasuautoilu on tehty A4 g-tronissa äärimmäisen helpoksi. Mitään valintakytkimiä käyttövoimien välillä ei ohjaamossa ole, vaan auto käyttää oletusarvoisesti aina 19 kilon kaasusäiliönsä käytännöllisesti katsoen tyhjäksi, minkä jälkeen matka jatkuu 25-litraisen bensiinisäiliön avustuksella.Tehdas lupaa toimintamatkaksi yhteensä 950 kilometriä, josta kaasukäytön osuus on jopa 500 kilometriä. Me pääsimme tankkaamamme 18,86 kilometrin kaasuannoksella maantiepainotteisessa ajossa 78 km/h keskinopeudella 460 kilometrin päähän, ja bensakilometrejä oli edessä vielä toinen mokoma. Näin pitkä toimintamatka on kuitenkin siis ”kahden tankkauksen” takana. Lisäksi pitää muistaa, että kaasun tankkausverkosto painottuu tällä hetkellä voimakkaasti Etelä-Suomeen: pohjoisin asema on yksinäinen Ouluun sijoitettu. Aivan maan joka kolkassa A4 g-tronilla ei siis yhtä pitkälle pötkitä.Se, mikä käyttövoima A4:ään on edullisin, on varsin monimutkaisten laskutoimitusten tulos. Sivusimme aihetta jo kaasukäyttöisen Seat Leon TGI:n koeajossa, ja samat perusperiaatteet pätevät myös A4 g-troniin. Pääsääntö on se, että kunhan tankkaa Audiinsa mahdollisimman edullista kaasua, ajaminen muodostuu hyvinkin kustannustehokkaaksi muihin käyttövoimiin verrattuna. Tämäkin tietysti edellyttää, että liikutaan kaasuasemaverkoston ulottuvilla.Vähän vihermerkkejäSisustukseltaan A4 g-tron eroaa vakiomallista vain mittariston vasemmassa reunassa olevan, kaasun kulloistakin määrää ilmaisevan led-janan osalta. Toimintamatka sekä kaasulla että bensiinillä puolestaan esitetään havainnollisesti värillisessä ajotietokoneen palkissa mittariston keskellä.Tavallisia maakaasusäiliötä keveämmät tankit on haudattu auton takaosan uumeniin.Tavaratilaa tämä pienentää jonkin verran, sillä virallinen tilavuus on 415 litraa, kun se perusmallisessa A4 Avantissa on 505 litraa. Toisaalta käyttöä hankaloittavaa kyhmyä tai kuormauskynnystä ei g-tronin kontissa ole.Kaasua tankataan saman, auton oikealla puolella olevan luukun alta kuin bensiiniäkin. Käytännössä kaasutankkaus sujuu yhtä kätevästi, ja lisäplussana voi mainita sen, ettei pistoolista tarvitse pidellä kiinni operaation aikana.Kestävät kehutSuorituskykyä, tai ajettavuutta muutenkaan, ei kaasukäyttö rajoita. 170 hevosvoimaa liikuttavat A4:ää riittävän ripeästi, vaikka g-tron painaa 135 kiloa tavallista 2.0 TFSI:tä reilummin.Auto ei vierasta taajamaa tai mutkatietä, mutta on silti parhaimmillaan matka-ajossa. Maantiellä eleetön ohjaus lukittuu paikalleen, auto menee vakaasti, ja niin laadukkuus, mukavuus kuin melutaso ihastuttavat.Kaasukäyttöisen mallin ostaja pääsee siis nauttimaan kaikesta siitä miellyttävyydestä, mitä A4 muutenkin edustaa. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että merkin luoman maineen ohella A4 g-tronia leimaa ympäristösäästäjän status – tärkeä omatunnon putsaaja monissa piireissä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov ja Marko JokelaLisätietoja: www.audi.fi/a4-avant-g-tron Audi A4 g-tron Avant Business Sport 2.0 TFSI 125 kW S tronic Hinta alkaen 45 643 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 493 € Moottori Bensiini-/kaasumoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450–6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 3,9 kg/100 km (kaasu), 5,6 l/100 km (bensiini). Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja