14.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mielii uutta valioluokan kaasukäyttöistä farkkua, Audi A4 g-tron on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Hyvää: pitkä toimintamatka kaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä, ajomukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: riippuvaisuus kaasuasemaverkostosta, perusmallia pienempi tavaratila, nelivetoa ei saatavana. Kun sekä Mercedes-Benz että Volvo ovat luopuneet kaasumalleistaan, jatkaa Audi ainoana premium-valmistajana tässä ympäristöystävällisessä segmentissä. Viime vuonna esitellyn Audi A4 g-tronin lisäksi kaasumallisto kattaa samaan aikaan lanseeratun luiskaperäisen A5 Sportback g-tronin sekä jo vuonna 2014 tuotantoon tulleen pikkuveli A3 Sportback g-tronin.A4 g-tron on saatavana ainoastaan Avant-farmarina. Siinä missä A3:ssa käytetään 1,4-litraista bensaturboa, A4:ssä ja A5:ssä moottorilla on tilavuutta kaksi litraa. Jatkeena on joko kuusiportainen käsivaihteisto tai nyt koeajettu seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko.Käyttövoimien suhteen A4-mallistosta löytyy valinnanvaraa: samaan noin 45 000 euron hintaan kaupataan sekä tavallista bensiinikäyttöistä 2.0 TFSI:tä (190 hv) että dieselillä kulkevaa 2.0 TDI:tä (150 hv). Suomessa rajoittavana tekijänä voi nähdä sen, ettei kaasumalliin ole tarjolla lainkaan nelivetoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtelän ekoiluaKaasuautoilu on tehty A4 g-tronissa äärimmäisen helpoksi. Mitään valintakytkimiä käyttövoimien välillä ei ohjaamossa ole, vaan auto käyttää oletusarvoisesti aina 19 kilon kaasusäiliönsä käytännöllisesti katsoen tyhjäksi, minkä jälkeen matka jatkuu 25-litraisen bensiinisäiliön avustuksella.Tehdas lupaa toimintamatkaksi yhteensä 950 kilometriä, josta kaasukäytön osuus on jopa 500 kilometriä. Me pääsimme tankkaamamme 18,86 kilometrin kaasuannoksella maantiepainotteisessa ajossa 78 km/h keskinopeudella 460 kilometrin päähän, ja bensakilometrejä oli edessä vielä toinen mokoma. Näin pitkä toimintamatka on kuitenkin siis ”kahden tankkauksen” takana. Lisäksi pitää muistaa, että kaasun tankkausverkosto painottuu tällä hetkellä voimakkaasti Etelä-Suomeen: pohjoisin asema on yksinäinen Ouluun sijoitettu. Aivan maan joka kolkassa A4 g-tronilla ei siis yhtä pitkälle pötkitä.Se, mikä käyttövoima A4:ään on edullisin, on varsin monimutkaisten laskutoimitusten tulos. Sivusimme aihetta jo kaasukäyttöisen Seat Leon TGI:n koeajossa, ja samat perusperiaatteet pätevät myös A4 g-troniin. Pääsääntö on se, että kunhan tankkaa Audiinsa mahdollisimman edullista kaasua, ajaminen muodostuu hyvinkin kustannustehokkaaksi muihin käyttövoimiin verrattuna. Tämäkin tietysti edellyttää, että liikutaan kaasuasemaverkoston ulottuvilla.Vähän vihermerkkejäSisustukseltaan A4 g-tron eroaa vakiomallista vain mittariston vasemmassa reunassa olevan, kaasun kulloistakin määrää ilmaisevan led-janan osalta. Toimintamatka sekä kaasulla että bensiinillä puolestaan esitetään havainnollisesti värillisessä ajotietokoneen palkissa mittariston keskellä.Tavallisia maakaasusäiliötä keveämmät tankit on haudattu auton takaosan uumeniin.Tavaratilaa tämä pienentää jonkin verran, sillä virallinen tilavuus on 415 litraa, kun se perusmallisessa A4 Avantissa on 505 litraa. Toisaalta käyttöä hankaloittavaa kyhmyä tai kuormauskynnystä ei g-tronin kontissa ole.Kaasua tankataan saman, auton oikealla puolella olevan luukun alta kuin bensiiniäkin. Käytännössä kaasutankkaus sujuu yhtä kätevästi, ja lisäplussana voi mainita sen, ettei pistoolista tarvitse pidellä kiinni operaation aikana.Kestävät kehutSuorituskykyä, tai ajettavuutta muutenkaan, ei kaasukäyttö rajoita. 170 hevosvoimaa liikuttavat A4:ää riittävän ripeästi, vaikka g-tron painaa 135 kiloa tavallista 2.0 TFSI:tä reilummin.Auto ei vierasta taajamaa tai mutkatietä, mutta on silti parhaimmillaan matka-ajossa. Maantiellä eleetön ohjaus lukittuu paikalleen, auto menee vakaasti, ja niin laadukkuus, mukavuus kuin melutaso ihastuttavat.Kaasukäyttöisen mallin ostaja pääsee siis nauttimaan kaikesta siitä miellyttävyydestä, mitä A4 muutenkin edustaa. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että merkin luoman maineen ohella A4 g-tronia leimaa ympäristösäästäjän status – tärkeä omatunnon putsaaja monissa piireissä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov ja Marko JokelaLisätietoja: www.audi.fi/a4-avant-g-tron Audi A4 g-tron Avant Business Sport 2.0 TFSI 125 kW S tronic Hinta alkaen 45 643 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 493 € Moottori Bensiini-/kaasumoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450–6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 3,9 kg/100 km (kaasu), 5,6 l/100 km (bensiini). Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?