14.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mielii uutta valioluokan kaasukäyttöistä farkkua, Audi A4 g-tron on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Hyvää: pitkä toimintamatka kaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä, ajomukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: riippuvaisuus kaasuasemaverkostosta, perusmallia pienempi tavaratila, nelivetoa ei saatavana. Kun sekä Mercedes-Benz että Volvo ovat luopuneet kaasumalleistaan, jatkaa Audi ainoana premium-valmistajana tässä ympäristöystävällisessä segmentissä. Viime vuonna esitellyn Audi A4 g-tronin lisäksi kaasumallisto kattaa samaan aikaan lanseeratun luiskaperäisen A5 Sportback g-tronin sekä jo vuonna 2014 tuotantoon tulleen pikkuveli A3 Sportback g-tronin.A4 g-tron on saatavana ainoastaan Avant-farmarina. Siinä missä A3:ssa käytetään 1,4-litraista bensaturboa, A4:ssä ja A5:ssä moottorilla on tilavuutta kaksi litraa. Jatkeena on joko kuusiportainen käsivaihteisto tai nyt koeajettu seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko.Käyttövoimien suhteen A4-mallistosta löytyy valinnanvaraa: samaan noin 45 000 euron hintaan kaupataan sekä tavallista bensiinikäyttöistä 2.0 TFSI:tä (190 hv) että dieselillä kulkevaa 2.0 TDI:tä (150 hv). Suomessa rajoittavana tekijänä voi nähdä sen, ettei kaasumalliin ole tarjolla lainkaan nelivetoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtelän ekoiluaKaasuautoilu on tehty A4 g-tronissa äärimmäisen helpoksi. Mitään valintakytkimiä käyttövoimien välillä ei ohjaamossa ole, vaan auto käyttää oletusarvoisesti aina 19 kilon kaasusäiliönsä käytännöllisesti katsoen tyhjäksi, minkä jälkeen matka jatkuu 25-litraisen bensiinisäiliön avustuksella.Tehdas lupaa toimintamatkaksi yhteensä 950 kilometriä, josta kaasukäytön osuus on jopa 500 kilometriä. Me pääsimme tankkaamamme 18,86 kilometrin kaasuannoksella maantiepainotteisessa ajossa 78 km/h keskinopeudella 460 kilometrin päähän, ja bensakilometrejä oli edessä vielä toinen mokoma. Näin pitkä toimintamatka on kuitenkin siis ”kahden tankkauksen” takana. Lisäksi pitää muistaa, että kaasun tankkausverkosto painottuu tällä hetkellä voimakkaasti Etelä-Suomeen: pohjoisin asema on yksinäinen Ouluun sijoitettu. Aivan maan joka kolkassa A4 g-tronilla ei siis yhtä pitkälle pötkitä.Se, mikä käyttövoima A4:ään on edullisin, on varsin monimutkaisten laskutoimitusten tulos. Sivusimme aihetta jo kaasukäyttöisen Seat Leon TGI:n koeajossa, ja samat perusperiaatteet pätevät myös A4 g-troniin. Pääsääntö on se, että kunhan tankkaa Audiinsa mahdollisimman edullista kaasua, ajaminen muodostuu hyvinkin kustannustehokkaaksi muihin käyttövoimiin verrattuna. Tämäkin tietysti edellyttää, että liikutaan kaasuasemaverkoston ulottuvilla.Vähän vihermerkkejäSisustukseltaan A4 g-tron eroaa vakiomallista vain mittariston vasemmassa reunassa olevan, kaasun kulloistakin määrää ilmaisevan led-janan osalta. Toimintamatka sekä kaasulla että bensiinillä puolestaan esitetään havainnollisesti värillisessä ajotietokoneen palkissa mittariston keskellä.Tavallisia maakaasusäiliötä keveämmät tankit on haudattu auton takaosan uumeniin.Tavaratilaa tämä pienentää jonkin verran, sillä virallinen tilavuus on 415 litraa, kun se perusmallisessa A4 Avantissa on 505 litraa. Toisaalta käyttöä hankaloittavaa kyhmyä tai kuormauskynnystä ei g-tronin kontissa ole.Kaasua tankataan saman, auton oikealla puolella olevan luukun alta kuin bensiiniäkin. Käytännössä kaasutankkaus sujuu yhtä kätevästi, ja lisäplussana voi mainita sen, ettei pistoolista tarvitse pidellä kiinni operaation aikana.Kestävät kehutSuorituskykyä, tai ajettavuutta muutenkaan, ei kaasukäyttö rajoita. 170 hevosvoimaa liikuttavat A4:ää riittävän ripeästi, vaikka g-tron painaa 135 kiloa tavallista 2.0 TFSI:tä reilummin.Auto ei vierasta taajamaa tai mutkatietä, mutta on silti parhaimmillaan matka-ajossa. Maantiellä eleetön ohjaus lukittuu paikalleen, auto menee vakaasti, ja niin laadukkuus, mukavuus kuin melutaso ihastuttavat.Kaasukäyttöisen mallin ostaja pääsee siis nauttimaan kaikesta siitä miellyttävyydestä, mitä A4 muutenkin edustaa. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että merkin luoman maineen ohella A4 g-tronia leimaa ympäristösäästäjän status – tärkeä omatunnon putsaaja monissa piireissä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov ja Marko JokelaLisätietoja: www.audi.fi/a4-avant-g-tron Audi A4 g-tron Avant Business Sport 2.0 TFSI 125 kW S tronic Hinta alkaen 45 643 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 493 € Moottori Bensiini-/kaasumoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450–6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Vääntö 270 Nm (1650–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 3,9 kg/100 km (kaasu), 5,6 l/100 km (bensiini). Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan