14.2.2018

Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron

Audi A4 g-tron

Jos mielii uutta valioluokan kaasukäyttöistä farkkua, Audi A4 g-tron on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Hyvää: pitkä toimintamatka kaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä, ajomukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: riippuvaisuus kaasuasemaverkostosta, perusmallia pienempi tavaratila, nelivetoa ei saatavana.

Kun sekä Mercedes-Benz että Volvo ovat luopuneet kaasumalleistaan, jatkaa Audi ainoana premium-valmistajana tässä ympäristöystävällisessä segmentissä. Viime vuonna esitellyn Audi A4 g-tronin lisäksi kaasumallisto kattaa samaan aikaan lanseeratun luiskaperäisen A5 Sportback g-tronin sekä jo vuonna 2014 tuotantoon tulleen pikkuveli A3 Sportback g-tronin.

Audi A4 g-tron

A4 g-tron on saatavana ainoastaan Avant-farmarina. Siinä missä A3:ssa käytetään 1,4-litraista bensaturboa, A4:ssä ja A5:ssä moottorilla on tilavuutta kaksi litraa. Jatkeena on joko kuusiportainen käsivaihteisto tai nyt koeajettu seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko.

Käyttövoimien suhteen A4-mallistosta löytyy valinnanvaraa: samaan noin 45 000 euron hintaan kaupataan sekä tavallista bensiinikäyttöistä 2.0 TFSI:tä (190 hv) että dieselillä kulkevaa 2.0 TDI:tä (150 hv). Suomessa rajoittavana tekijänä voi nähdä sen, ettei kaasumalliin ole tarjolla lainkaan nelivetoa.

Audi A4 g-tron

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etelän ekoilua

Kaasuautoilu on tehty A4 g-tronissa äärimmäisen helpoksi. Mitään valintakytkimiä käyttövoimien välillä ei ohjaamossa ole, vaan auto käyttää oletusarvoisesti aina 19 kilon kaasusäiliönsä käytännöllisesti katsoen tyhjäksi, minkä jälkeen matka jatkuu 25-litraisen bensiinisäiliön avustuksella.

Tehdas lupaa toimintamatkaksi yhteensä 950 kilometriä, josta kaasukäytön osuus on jopa 500 kilometriä. Me pääsimme tankkaamamme 18,86 kilometrin kaasuannoksella maantiepainotteisessa ajossa 78 km/h keskinopeudella 460 kilometrin päähän, ja bensakilometrejä oli edessä vielä toinen mokoma.

Näin pitkä toimintamatka on kuitenkin siis ”kahden tankkauksen” takana. Lisäksi pitää muistaa, että kaasun tankkausverkosto painottuu tällä hetkellä voimakkaasti Etelä-Suomeen: pohjoisin asema on yksinäinen Ouluun sijoitettu. Aivan maan joka kolkassa A4 g-tronilla ei siis yhtä pitkälle pötkitä.

Se, mikä käyttövoima A4:ään on edullisin, on varsin monimutkaisten laskutoimitusten tulos. Sivusimme aihetta jo kaasukäyttöisen Seat Leon TGI:n koeajossa, ja samat perusperiaatteet pätevät myös A4 g-troniin. Pääsääntö on se, että kunhan tankkaa Audiinsa mahdollisimman edullista kaasua, ajaminen muodostuu hyvinkin kustannustehokkaaksi muihin käyttövoimiin verrattuna. Tämäkin tietysti edellyttää, että liikutaan kaasuasemaverkoston ulottuvilla.

Vähän vihermerkkejä

Sisustukseltaan A4 g-tron eroaa vakiomallista vain mittariston vasemmassa reunassa olevan, kaasun kulloistakin määrää ilmaisevan led-janan osalta. Toimintamatka sekä kaasulla että bensiinillä puolestaan esitetään havainnollisesti värillisessä ajotietokoneen palkissa mittariston keskellä.

Audi A4 g-tron

Tavallisia maakaasusäiliötä keveämmät tankit on haudattu auton takaosan uumeniin.

Audi A4 g-tron

Tavaratilaa tämä pienentää jonkin verran, sillä virallinen tilavuus on 415 litraa, kun se perusmallisessa A4 Avantissa on 505 litraa. Toisaalta käyttöä hankaloittavaa kyhmyä tai kuormauskynnystä ei g-tronin kontissa ole.

Audi A4 g-tron

Kaasua tankataan saman, auton oikealla puolella olevan luukun alta kuin bensiiniäkin. Käytännössä kaasutankkaus sujuu yhtä kätevästi, ja lisäplussana voi mainita sen, ettei pistoolista tarvitse pidellä kiinni operaation aikana.

Audi A4 g-tron

Kestävät kehut

Suorituskykyä, tai ajettavuutta muutenkaan, ei kaasukäyttö rajoita. 170 hevosvoimaa liikuttavat A4:ää riittävän ripeästi, vaikka g-tron painaa 135 kiloa tavallista 2.0 TFSI:tä reilummin.

Auto ei vierasta taajamaa tai mutkatietä, mutta on silti parhaimmillaan matka-ajossa. Maantiellä eleetön ohjaus lukittuu paikalleen, auto menee vakaasti, ja niin laadukkuus, mukavuus kuin melutaso ihastuttavat.

Kaasukäyttöisen mallin ostaja pääsee siis nauttimaan kaikesta siitä miellyttävyydestä, mitä A4 muutenkin edustaa. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että merkin luoman maineen ohella A4 g-tronia leimaa ympäristösäästäjän status – tärkeä omatunnon putsaaja monissa piireissä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov ja Marko Jokela

Lisätietoja: www.audi.fi/a4-avant-g-tron

Audi A4 g-tron Avant Business Sport 2.0 TFSI 125 kW S tronic

Hinta alkaen

45 643 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

47 493 €

Moottori

Bensiini-/kaasumoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

125 kW (170 hv), 4450–6000 r/min

Vääntö

270 Nm (1650–4400 r/min)

Vääntö

270 Nm (1650–4400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,4 s

Huippunopeus

210 km/h

CO2-päästöt

104 g/km

Mitat

pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm

Muu tieto

EU-kulutus (yhd.) 3,9 kg/100 km (kaasu), 5,6 l/100 km (bensiini).

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat