22.8.2017 Ajoneuvot Audi tarjoaa kaasua tankkiin – A4 Avant g-tronin myynti käyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi lisää Suomessa myytävään valikoimaansa uuden vaihtoehdon Audi A4 Avantin voimanlähteeksi. Edullisimmillaan kaasuauto vaihtaa omistajaa 43 517,90 eurolla. Audi kuvailee tuoreinta mallistolisäystään sanaparilla sporttinen ja monikäyttöinen. Kyseessä on siis Audi A4 Avant g-tron, jonka kerrotaan olevan erityisesti lisäys merkin ympäristöystävällisempään mallistoon. Auto toimii joko maa-/biokaasulla tai bensiinillä. Uutuuden kehaistaan olevan taloudellinen, ympäristöystävällinen ja turvallinen. Sen toimintamatka on 950 kilometriä, josta kaasulla voidaan valmistajan mukaan ajaa 500 kilometriä ja bensiinillä 450 kilometriä. Bi-fuel 2,0 TFSI -moottori tuottaa 125 kW (170 hv) tehoa ja 270 Nm vääntöä. S tronic -automaattivaihteistolla varustettuna auto kuluttaa maa-/biokaasua 3,8 kg/100 km (NEDC) ja hiilidioksidipäästöt ovat 102 g/km. Bensiinillä ajettaessa kulutus on 5,5 l/100 km ja CO2-päästöt 126 g/km. Ajomukavuus ei valmistajan hehkutuksen mukaan rajoitu pelkästään toimintamatkaan ja monikäyttöisyyteen. 0–100 km/h taittuu vain 8,4 sekunnissa ja huippunopeuden luvataan olevan 223 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottori uuteen uskoon Uutuuden moottori perustuu 2,0 TFSI -bensiinimoottoriin, johon on jatkokehitetty polttoteknologia kaasua varten. Muun muassa männät ja venttiilit on muunnettu. Sähköinen ohjainlaite vähentää säiliöstä virtaavan kaasun korkeaa noin 200 barin painetta aina moottorin 5–10 barin paineeseen. Oikea-aikainen ja -määräinen paine on aina kaasuputkistossa ja ruiskutusventtiileissä – matalampi paine ajettaessa hiljaisemmilla nopeuksilla ja korkeampi paine, kun tarvitaan voimaa ja vääntöä. Kun maa-/biokaasun määrä putoaa alle noin 0,6 kg ja paine vastaavasti alle 10 barin – ohjainlaite vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Neljä säiliötä kaasulle Korkealujuuksisten polymeeristen hiili- ja lasikuidulla vahvistettujen kaasusäiliöiden kapasiteetti on Audin kertomaan mukaan yhteensä 19 kiloa. Kaasusäiliöitä on neljä ja ne sijaitsevat auton takaosassa. Bensiinitankin koko on 25 litraa. Autovalmistajan mukaan keveys on valttia myös säiliöissä, sillä ne painavat 56 prosenttia vähemmän kuin vastaavat teräksiset säiliöt. Säiliöiden sisäpuoli on kaasunkestävää polyamidi-sekoitusta. Toinen kerros on sekoitus hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä ja lasikuidulla vahvistettua polymeeriä. Kolmas kerros on puhdasta hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä, joka toimii myös visuaalisen tarkistuksen apuna, sillä se muuttuu maidonvalkeaksi, mikäli se vaurioituu. Ennen kuin säiliöt asennetaan autoon, ne testataan Audin kertoman mukaan tuotannossa 300 barin paineessa. Bensiinillä usein liikkeelle Bensiinitankin ja maa-/biokaasusäiliöiden tankkauskorkit sijaitsevat saman tankkausläpän alla. Tankkauksen jälkeen ja aina kun on kylmä, moottori starttaa bensiinillä ja vaihtaa sitten mahdollisimman nopeasti kaasuun. Uusi Audi A4 Avant g-tron käyttää valmistajan mukaan aina ensin kaasua ja vaihtaa sen loppumisen jälkeen bensiinikäytölle. Kuljettajan informoimiseksi mittaristossa on kaksi erillistä mittaria, toinen kaasulle ja toinen bensiinille. Audi A4 Avant g-tronilla ajaminen maksaa ajotilanteesta riippuen maakaasulla keskimäärin 4,40 €/100 km ja biokaasulla 5,50 €/100 km. ( Lähde: Gasum 08/2017) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa myös tavaroille Audi A4 Avant g-tronin tavaratila on 415 litraa. Varapyörän sijasta varustukseen kuuluu paikkaussarja ja tilaa on järjestynyt myös siirtämällä akusto tavaratilasta moottoritilaan. Suomessa uutuus on aina joko Business tai Business Sport -varustelutasoinen. Business-varustelu sisältää mm. led-ajovalot sisältäen ajovalojen pesimet ja dynaamiset takavilkut, Audi connect safety & service -järjestelmän, 7” ajotietokoneen värinäytöllä, vakionopeussäätimen nopeusrajoittimella, akustisen pysäköintijärjestelmän takana, takaluukun sähkötoimisen avaus- ja sulkutoiminnon ja Bluetooth-Hands-free -liitännän, maahantuoja kertoo. Business Sport varusteluun kuuluu lisäksi mm. akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, urheiluistuimet edessä sisältäen sähkösäätöiset ristiseläntuet, mattaharmaan jäähdyttimen säleikön kromatuilla vaakarivoilla ja ilmanottoaukkojen kromatut somistelistat sekä mattaharmaan takadiffuusorin kromilistalla. Uuden Audi A4 Avant g-tronin hinnat alkavat 43 517,90 eurosta. Lähde ja kuvat Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku