1.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ram 1500 nielee kilometrejä Amerikan malliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ram 1500 on Fordin ja Chevroletin vastaavien avolavojen kanssa USA:n myydyimpiä automalleja vuodesta toiseen. Ei tarvitse ihmetellä, miksi. Hyvää: leppoisa ajettavuus, mahtavat tilat, voimakas moottori. Huonoa: suuri koko tietyissä tilanteissa, rajoitettu huippunopeus. Ei ole ihme, että amerikkalaiset ovat mieltyneet ikihyviksi isoihin avolava-autoihin. Amerikkalaisten sielunelämään on helppo päästä sisään, kun suuri ja mahtava Ram 1500 -avolava-auto on ajossa. Ram on todella jykevä menijä ja äärimmäisen leppoisa ajettava, auton suuresta massasta ja 5,7-litraisen V8-Hemin voimasta ei voi kuin vain nauttia sitä ohjastaessa. Maantiellä nopeudet eivät Ramin kyydissä tunnu missään, meno on todella tasaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-työjuhtaKun tie huononee, Ramin meno vain paranee. Iso, 285/50 R20 -pyöräkoko nielee tehokkaasti kaikki polanteet sekä kuopat, ja viiteen eri asentoon säätyvä ilmajousitus silottelee loput. Ram on todella äänetön ja hiljainen, kaasupolkimen painallus ja Hemi-moottorin murinat rikkovat muuten seesteisen tunnelman auton sisällä. Auton viimeisimpien päivitysten kohdalla nimenomaan mukavuuteen ja hiljaisuuteen on panostettu, ja siinä on myös onnistuttu. Vaikka Ram on perusluonteltaan työjuhta, se edustaa tänä päivänä myös premiumia.Kun Ramin isoihin äärimittoihin tottuu pienen ensihämmennyksen jälkeen, ajaminen on yksinkertaisesti nautinto. Siksi amerikkalaisten kanssa on helppo olla samaa mieltä, kun puhutaan heidän suosikeistaan myyntitilastoissa. Sekä kuljettajalla että kaikilla matkustajilla on todella lokoisat tilat. Kuljettaja viihtyy nykyaikaisessa ohjaamossa ja takapenkki on laaja, siinä on jalkatilaa lähes kuin limousinessa ja istuma-asennosta saa säädöillä vieläkin leppoisamman. Takapenkki on nostettu myös hieman etuistuimia korkeammalle, joten takaa myös näkee hyvin viimeksi mainittujen yli.Auton iso koko on tietysti miinus: normaali parkkiruutu on Ramille auttamatta liian pieni ja kaupungissa auto on kankea.Ennen Dodge Ram, nyt vain RamRamin kilpailija Ford F150 on ollut yli 40 vuoden ajan Yhdysvaltojen myydyin automalli. Ram-avolavat sekä Chevrolet Silverado ovat kisanneet tasaisesti kakkospaikasta. Ram tunnettiin aiemmin Dodge Ram -nimellä, kunnes Ramista tuli oma itsenäinen automerkkinsä.Yhdysvaltojen kymmenen myydyimmän automallin joukkoon nousevat myös vuodesta toiseen avolavat GMC Sierra sekä Toyota Tacoma – esimerkiksi vuonna 2021 USA:n top 10:ssä oli viisi avolavaa. Tilastot kertovat kyseisen segmentin suosiosta ison veden takana.”Kun se kuluttaa niin paljon”Isoista avolavoista puhuttaessa keskustelu kääntyy melkein aina myös polttoaineeseen – ja nimenomaan sen kulutukseen. "Kun se kuluttaa niin paljon”, kuulee usein Ramista ja vastaavista avolavoista puhuttessa. Koeajetun Ramin keulalla on 5,7-litrainen V8-Hemi -moottori, joka kehittää 401 hevosvoimaa.Vaikka Yhdysvallat on kehittynyt maa, siellä bensiinin hinta on edelleen alhainen maan kehitystasoon ja taloustilanteeseen verrattuna. Amerikkalaisille isojen avolavojen kulutus ei toisin sanoen tunnu vieläkään juuri missään, vaikka polttoaineen hinta on noussut sielläkin Ukrainan sodan myötä. Sen vuoksi isoja V8-bensiinimoottoreita kehitetään Amerikassa edelleen lisää eikä autoilun sähköinen vallankumous ole Jenkeissä läheskään siinä vauhdissa kuin Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHurjaa vetokykyäSuomessa Ram 1500 ja sen muut versiot ostetaan yleensä tarpeeseen. Tällaisen auton hankkivat ovat yleensä yrittäjiä, ja auto tulee työkäyttöön. Ram on paikallaan silloin, kun tarvitaan suurta vetokykyä, tavaratilaa ja kenties myös nelivetoa. Ostajalla on monesti mieltymystä myös V8-moottoreihin sekä auton näyttävään ja erottuvaan ulkomuotoon.Ram otti muutamia vuosia sitten käyttöön ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston, ja pykälien lisääminen voimalinjaan pudotti kulutusta tuntuvasti. Toinen iso tekijä esimerkiksi matka-ajossa on sylinterien lepuutus – V8 menee vain neljällä mukilla, kun autolla ajetaan rauhallista matkanopeutta. Sylinterien lepuutus onkin merkittävässä asemassa Ramin kulutuksesta puhuttaessa. Kun nelivetoa ei tarvita, auton saa napin painalluksella takavetoiseksi, joka pienentää osaltaan kulutusta.Matka-ajossa Ram kulutti koeajossamme noin 10–11 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden, ja ihanteellisissa olosuhteissa pääsee varmasti alle kymmenen litran kulutuksen. Toki kovat kiihdytykset saavat Hemin pyytämään myös reilusti ruokaa.Kun ottaa huomioon myös sen, että mitä ominaisuuksia Ramissa saa, eli voimaa, isot tilat ja kantavuutta tavaran kuljetuksiin sekä hurjaa vetokykyä, kulutusta on ihan turha edes mihinkään pihiin pikkuhybridiin verratakaan. Ram elää omassa maailmassaan.Kun Ramin kulutusta kuitenkin suhteuttaa esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinteriin, ei Ramin polttoaineen syöppöys loppujen lopuksi kovin suurta ole: myös isolla Sprinterillä polttoaineen kulutus on helposti kaksinumeroinen luku.Nopeus rajoitettuRam on rekisteröity Suomessa kevytkuorma-autoksi, jolloin sen huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Uusien autojen hinnat ovat tällöin noin 100 000 euroa, toki kalleimpiin TRX-versioihin saa laittaa vielä lähes 50 000 euroa päälle. Joka tapauksessa auto on kuorma-autoksi rekisteröitynä veroista vapaa. Ramin saa toki rekisteröityä myös henkilöautoksi, jolloin sillä saa ajaa moottoritielläkin moottoritienopeuksin, mutta verojen tullessa mukaan hinta käytännössä kaksinkertaistuu.Positiivista on sekin, että arvonalenema on hyvin maltillista. Kysyntä ja tarjonta ohjaa voimakkaasti hintaa: maahantuoja GT-Auton mukaan Ram on vähän käytettynä erittäin kysytty tuote. Isojen jenkkiavolavojen markkinaan vaikuttaa myös se, että Ramia ja kumppaneita ei voi tuoda käytettynä Suomeen, koska kaikki Suomessa myytävät autot täytyy yksittäishyväksyttää ja rekisteröidä Suomeen uutena. Yksittäishyväksyntä on menettely, jossa varmennetaan, että yksittäinen uusi M-, N- tai O-luokan ajoneuvo on vaatimusten mukainen.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Ram 1500 5.7L V8 HEMI Limited CrewCab 4x4 Hinta alkaen 102 990 € Teho 295 kW (401 hv), 5 600 r/min Vääntö 556 Nm (3950 r/min) Vääntö 556 Nm (3950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 15,6 (yhd.) CO2-päästöt 352 g/km Mitat pituus 5 916 mm, leveys 2 085 mm, korkeus 1 968 mm, akseliväli 3 670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3 500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous