5.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – tila-auton kokonaan uusi elämä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Espace on kulkenut erikoisen matkan vuosien saatossa, kun automalli on muuttunut täysiverisestä tila-autosta katumaasturiksi. Hyvää: Nelipyöräohjaus, voimalinjan toiminta, ajettavuus, tilat, ulkomuoto. Huonoa: Ei nelivetoa, etuistuimen reisituki, kulku kolmannelle penkkiriville. Renault Espace muistetaan 1980-luvulta saakka junakeulaisena sukkulana, joka on aina näyttänyt hivenen erikoiselta. Paljon on vettä virrannut Renaultin pääkonttorin lähellä, Pariisia halkovassa Seinessä niistä päivistä, kun ensimmäinen Renault Espace näki päivänvalon ja ranskalainen automalli on tullut tähän päivään ja muuttanut muotonsa samalla kokonaan.Espace perusidea on edelleen sama kuin alusta alkaenkin. Se on edelleen tila-auto – mutta nyt erittäin tyylikkäässä paketissa ja ulkomuodossa, joka saa edelleen haukkomaan henkeä, mutta nyt aivan eri mielessä kuin Espacen alkuaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas istuinrivi väliaikaiseen käyttöönEspace on nykyään todella tyylikäs crossover. Ja silti se kätkee kuoriensa sisälle muunneltavuuden sekä 7-paikkasuuden. Viimeisimmän penkkirivin kaksi istuinpaikkaa ovat tosin pienet ja tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön. Viimeiselle penkkiriville kulkeminen on myös hieman hankalaa. Kahdella ensimmäisellä istuirivillä tilat ovat ruhtinaalliset. Keskimmäistä penkkiriviä voi myös siirtää joitain senttejä eteen tai taakse kiskoilla. Takimmaisessa asennossa keskirivillä on runsaat jalkatilat, mutta sen lisäksi myös tavaratilaa jää riittämiin.Espacessa huomion arvoista on myös se, että seitsenpaikkaisuudesta ei tarvitse maksaa mitään lisähintaa, kolmannella penkkirivillä varustettu malli on tasan samanhintainen kuin viisipaikkainenkin Espace.Infotainment toimii hyvinKuljettajalla ja etumatkustajalla on myös hyvät oltavat. Renaultin ohjaamo on viihtyisä kuljettajan näkökulmasta ja isot diginäytöt tarjoavat informatiivisesti sen, mitä kuljettajan tarvitseekin. OpenR Link -multimedia toimii Rellussa hyvin ilman viiveitä ja se on mukava käyttää.Espacen ohjaamon, ja myös muiden nyky-Rellujen merkittävä puoli on se, että autot huokuvat laatua. Espace on todella hienon näköinen ja viihtyisä sisältä.Ajettavuudeltaan Renault on myös erittäin mukava. Auto on hiljainen, ja alustan toimivuudelta kelvollinen ajaa. Ohjaus ei ole vasteeltaan parasta mahdollista, mutta ei mahdottoman huonoakaan.Koska Renault on melkeinpä premiumia, kuljettajan ergonomialta toivoisi siksi vielä parempaa viimeistelyä. Kuljettajan istuimen reisituki jää vajaavaiseksi, eikä esimerkiksi istuimen säädöillä saa paikattua tätä puutetta. Ketterästi nelipyöräohjauksellaRenault Espace on iso ja tilava auto, joka on varustettu nelipyöräohjauksella. Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on todella ketterä käsitellä. Nelipyöräohjauksen takarenkaiden kääntymiskulma on viisi astetta ja nelipyöräohjauksen reagointinopeutta saa myös säädettyä infoteinmentin valikoista asteikolla 1–13. Kulman saa säädettyä esimerkiksi eri ajo-ohjelmiin eri tavalla.Renault Espacessa kiteytyy hyvin Renaultin nykytila. Rellut ovat nykyään erittäin tyylikkäitä, hyviä ajettavia ja hybridivoimalinja Espacessa ja muissakin Renaultin autoissa, jotka Moottorin koeajossa ovat olleet, on osoittautunut erittäin päteväksi.Espacen voimalinjana on pieni, mutta pippurinen 1,2-litrainen turboahdettu 3-sylinterinen moottori. Moottori kehittää 96 kilowattia (131 hv) tehoa ja kun sen pariksi lyödään sähkömoottori, saadaan yhteisteholtaan parisataaheppainen voimalinja, jolla ajelee ihan mielikseen. Voimalinjan parina on automaattinen monitilavaihteisto, joka toimii tässäkin yhdistelmässä todella huomaamattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso auto, matala kulutusEspacen WLTP-syklin mukainen kulutus on alle viiden litran, eikä se todellisuudessakaan ole paljoa, ottaen huomioon auton ison koon. Moottorin koeajossa, sekalaisessa ajossa ja talvikelissä ja välillä sohjossakin päästiin reilua litraa suurempaan, eli 6,1 litran kulutukseen. Rellulla on siis mahdollista päästä tankillisella yli tuhat kilometriä. Toki kulutuslukema ei saatu mistään erityisestä mittauksesta, vaan ihan puhtaasta arkiajosta, joka sisälsi kaupunkipyörittelyn lisäksi myös runsaasti matka-ajoa.Renault Espace on nykyään tilava ja erittäin tyylikäs crossover, tai oikeastaan tyylipuhdas katumaasturi, jonka hinta ei ole oikeastaan edes kovin päätä huimaava. Mallisto alkaa noin 45 000 eurosta, korkeasti varusteltu Techno Esprit Alpine -malli nelipyöräohjauksella on vajaa 48 000 euroa. Kun siihen lisätään koeajoautossa olleet Matrix Led -valot, hieno mattaväri, parempi Harman-Kardon -äänentoisto sekä muuta kilkettä, 55 000 eurolla saa aika paljon tilaa, hyvää ajettavuutta sekä ominaisuuksia.Tosin yhdellä merkittävällä puutteella – nelivetoa Espacessa ei ole, eikä tule. Nelivetoa ei ole valitettavasti saatavilla Espaceen lainkaan, vaikka Espacen luonne ja myös moni käyttäjä sen ehdottomasti vaatisi.Teksti ja kuvat: Manu TuppurainenRenault Espace E-Tech full hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4Control HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm 3 Automaattinen monitilavaihteisto 146 kW (199 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s huippunopeus 174 km/h Mitat Pituus 4 722 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 645 mm Akseliväli 2 738 mm Tavaratila 477 l Omamassa 1 773 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 47 990 € koeajoauto 55 846 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä