20.5.2022

Koeajo: Renault Trafic on mukava kuormajuhta

Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition on tonnipakuluokan pätevä edustaja. Hyötyauto kantaa kuormansa kunnialla. Hyvää voimanlähde, ajettavuus, lastattavuus, lokerikkojen määrä. Huonoa etuistuin, hinta varusteltuna.

Pakettiauto on työväline, jonka ratin takana vietetään tuntitolkulla aikaa. Nyt istutaan työpaikalla, jonka nimi on Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1, varustetasoltaan Nordic Edition.

Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten sen suhteen työergonomia on kunnossa. Mutta hammasteltavaakin jää.

Myönteistä on, että istuin säätyy monipuolisesti, myös korkeussuunnassa, joskin selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla, joka on tehtävässään epätarkempi kuin pyörösäädin. Istuin on saanut tällä varustelutasolla pintaansa tavallista tasokkaamman kankaan, mutta se ei auta tekemään rahista yhtään tukevampaa. Sivutuki on tahdottoman löysä ja istuin saisi reisituenkin osalta olla tanakampi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kekseliäs toimisto

Näkymät ulos ovat esteettömät. Sivupeilit säätyvät sähköllä näppärästi, mutta saisivat olla kookkaammat etenkin korkeussuunnassa. Monesti kun peruuttaessa haluaa nähdä niin rotvallin reunat kuin puiden oksat tai katosten ulokkeet.

Matkustamo laajenee kekseliäästi peräti toimistoksi. Laskemalla keskimmäisen istuimen selkänojan alas paljastuu sen alta jämäkkä ja muovinen työtaso, johon saa kiinnitettyä läppärin tarranauhoilla, verkkotaskuun irtoesineitä. Ja mukitelinekin löytyy.

Irrotettavan kirjoitusalustan voi kiinnittää pystyasentoon joko kuskiin tai apukuskiin näkökenttään päin käännettynä.

Työtilojen monikäyttöisyyttä ovat myös kojelaudan yllä olevat kaksi kannellista lokerikkoa, syvät ovitaskut sekä ovitaskuun tehty erillislokonen matkapuhelimelle.

Peruutuskameran avustuksella

Peruutuskamera on umpinaisen korimallin pakettiautossa aivan ehdoton varuste ja se hoitaa Traficissa tehtävänsä kunnialla. Kuva on selkeä ja viivoitus avittaa taskuparkkeeraajaa.

Keskinäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kookas. Värillinen kosketusnäyttö on selkeälukuinen, joten esimerkiksi navigaattorin käyttö sujuu vaivattomasti. Ainoa hankalauus on löytää kestoltaan ja voimakkuudeltaan oikeanlainen painallustekniikka, eikä se viikon koeajossa oikein tahdo löytyä.

Kosketuskäyttöä karsastaville kerrottakoon, että perustoiminnot hoituvat pitkälti ihan tavallisin keinu- ja pyörökytkimin.

Älypuhelimen saa ladattua langattomasti ja peilattua näyttöön. Latauspistokkeita tosin saisi olla lisää.

Trafic on tonniluokan pakujen kahdesta tarjolla olevasta versiosta pidempi. Tavaroille on tilaa 6,7 kuutiometriä – ja kun apukuskin penkin alta avaa näppärän luukun, sisälle saa mahdutettua yli nelimetristäkin kuljetettavaa.

Kumimatto lattialla suojaa, helpottaa puhtaanapitoa ja vaimentaa ääniä.

Tämä pidempi versio on ollut suosittu eikä ihme, sillä lyhyempänä eli tavaratilaltaan 5,8 kuutiometrisenä Trafic on hieman edullisempi, mutta hintaeroa versioiden välillä on vain 600 euroa. Jos Traficinsa ottaa ilman kosketusnäytöllistä mediakeskusta, saanee kuormajuhdan alle jo syksyksi, muutoin menee pidempään.

Vaivattomasti lastattava

Kiinnityskoukkuja on kiitettävän paljon seinillä ja lattian reunoilla, mutta ainakin koukuista saisi olla kooltaan hieman jykevämpiä, etenkin jos tarvitsee käyttää paksumpia kuormaliinoja.

Sisällä on korkeussunnassa tilaa liki 1,4 metriä, leveimmillään yli 1,6 metriä, takarenkaiden kohdalla hieman yli 1,2 metriä. Kantavuus on hieman yli 1 100 kiloa.

Arkikäyttöä eli lastattavuuden vaivattomuutta avittavat matala lastauskorkeus, sekä laajalle aukeavat pariovet takana. Liukuovi kyljellä on sekin aivan ehdoton, eikä Traficia myydä juuri ollenkaan ilman yhtä tai kahta liukuovea. Lisävarusteinen liukuovi vasemmalle kyljelle on mukavan edullinen vaihtoehto, sillä se maksaa malliversiosta riippuen vain noin 400 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väkevää menoa

Traficilla on lysti päästellä myös ylämäissä ja kuormattuna, sillä väkevä kaksilitrainen dieselmylly huolehtii siitä, että kuljetuskuutio liikahtaa kerkeästi. Tällä vääntävällä voimanlähteellä varustettuna ei kuski joudu ongelmiin liikkeellelähdöissä eikä maantienopeuksien ohitustarpeissakaan. Tällä ajokokemuksella en itse valitsisi moottoriksi pikkuveljeä eli 150 hevosvoiman dieseliä, on tämä koeajoyksilö voimanlähteeltään sen verran ajomukavuutta tuova tuttavuus.

Kuusilovinen automaattivaihteisto suoriutuu eri ajotilanteista eleettömästi ja turhitta aikailuitta.

Myös pidemmän taipaleen taittaminen luonnistuu, sillä ajettavuus kuten suuntavakaus on hyvällä tolalla. Sivutuulien heiluttelulle herkkänä pakettiautona Trafic pysyy varsin nöyrästi valitulla ajolinjalla ja ohjaustuntuman kautta välittyy kaikki tarpeellinen kuskin näppeihin. Tyhjänä Traficin meno on kuopissa ja korokkeissa pompahtelevaista.

Ajon aikainen äänimaailma on tietty rouheampi kuin henkilöautolla ajettaessa, mutta renkaiden rallatus, tuulensuhinat ja moottorin käyntiäänet on taitettu siedettävälle tasolle.

Nelivetoa ei ole tarjolla, joten haastaviin talvisiin olosuhteisiin on suunnattava katse muihin pakettiautomalleihin.

Varusteet nostavat hintaa

Ajossa oleva Nordic Edition -versio on varsin varusteltu ja edustaa Traficin malliston hinnaston tyyreintä päätä. Alkaen hinta on 42 590 euroa, joskin tässä yksilössä on lisävarusteita yli kymppitonnilla.

Ajossa on siis enemmänkin sähköasennusliikkeen toimitusjohtajan kuin asentajan työauto.

Lisävarusteista mukavuutta tuovat mukautuva vakionopeudensäädin (650 €), automaatti-ilmastointi (390 €), automaattiset kaukovalot (350 €), fiksu navigointijärjestelmä (490 €) ja avaimeton käynnistys (190 €) sekä suomalaisissa oloissa ehdoton ja yllättävän kirkas tavaratilan led-valaistus (290 €).

Turvaa puolestaan tuovat kaistavahti (650 lisäeuroa), katvealueen valvonta (350 €) sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä (550 €).

Valmistaja uskoo tuotteeseensa, sillä takuu on neljä vuotta tai 100 000 km. Hyötykäytössä yksi valintaperuste on myös käyttökulut. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla taloudellinen ja ennakoiva ajotapa säästää kukkaroa ja ilmastoa. Raskaalla kaasujalalla kulutus kuitenkin kipuaa herkästi yli WLTP-keskikulutuksen eli 7,2 litraa satasella. Traficin huoltoväli on jopa 40 000 km / 2 vuotta.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition

Hinta alkaen

42 590 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

52 748 €

Moottori

Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto

Teho

125 kW (170 hv), 3500 r/min

Vääntö

380 Nm (1500 r/min)

Vääntö

380 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

186 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,2 (yhd.)

Mitat

pituus 5480 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1630 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

4 vuotta / 100 000km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat