20.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic on mukava kuormajuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition on tonnipakuluokan pätevä edustaja. Hyötyauto kantaa kuormansa kunnialla. Hyvää voimanlähde, ajettavuus, lastattavuus, lokerikkojen määrä. Huonoa etuistuin, hinta varusteltuna. Pakettiauto on työväline, jonka ratin takana vietetään tuntitolkulla aikaa. Nyt istutaan työpaikalla, jonka nimi on Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1, varustetasoltaan Nordic Edition.Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten sen suhteen työergonomia on kunnossa. Mutta hammasteltavaakin jää.Myönteistä on, että istuin säätyy monipuolisesti, myös korkeussuunnassa, joskin selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla, joka on tehtävässään epätarkempi kuin pyörösäädin. Istuin on saanut tällä varustelutasolla pintaansa tavallista tasokkaamman kankaan, mutta se ei auta tekemään rahista yhtään tukevampaa. Sivutuki on tahdottoman löysä ja istuin saisi reisituenkin osalta olla tanakampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKekseliäs toimistoNäkymät ulos ovat esteettömät. Sivupeilit säätyvät sähköllä näppärästi, mutta saisivat olla kookkaammat etenkin korkeussuunnassa. Monesti kun peruuttaessa haluaa nähdä niin rotvallin reunat kuin puiden oksat tai katosten ulokkeet.Matkustamo laajenee kekseliäästi peräti toimistoksi. Laskemalla keskimmäisen istuimen selkänojan alas paljastuu sen alta jämäkkä ja muovinen työtaso, johon saa kiinnitettyä läppärin tarranauhoilla, verkkotaskuun irtoesineitä. Ja mukitelinekin löytyy.Irrotettavan kirjoitusalustan voi kiinnittää pystyasentoon joko kuskiin tai apukuskiin näkökenttään päin käännettynä.Työtilojen monikäyttöisyyttä ovat myös kojelaudan yllä olevat kaksi kannellista lokerikkoa, syvät ovitaskut sekä ovitaskuun tehty erillislokonen matkapuhelimelle. Peruutuskameran avustuksellaPeruutuskamera on umpinaisen korimallin pakettiautossa aivan ehdoton varuste ja se hoitaa Traficissa tehtävänsä kunnialla. Kuva on selkeä ja viivoitus avittaa taskuparkkeeraajaa.Keskinäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kookas. Värillinen kosketusnäyttö on selkeälukuinen, joten esimerkiksi navigaattorin käyttö sujuu vaivattomasti. Ainoa hankalauus on löytää kestoltaan ja voimakkuudeltaan oikeanlainen painallustekniikka, eikä se viikon koeajossa oikein tahdo löytyä.Kosketuskäyttöä karsastaville kerrottakoon, että perustoiminnot hoituvat pitkälti ihan tavallisin keinu- ja pyörökytkimin.Älypuhelimen saa ladattua langattomasti ja peilattua näyttöön. Latauspistokkeita tosin saisi olla lisää.Trafic on tonniluokan pakujen kahdesta tarjolla olevasta versiosta pidempi. Tavaroille on tilaa 6,7 kuutiometriä – ja kun apukuskin penkin alta avaa näppärän luukun, sisälle saa mahdutettua yli nelimetristäkin kuljetettavaa.Kumimatto lattialla suojaa, helpottaa puhtaanapitoa ja vaimentaa ääniä.Tämä pidempi versio on ollut suosittu eikä ihme, sillä lyhyempänä eli tavaratilaltaan 5,8 kuutiometrisenä Trafic on hieman edullisempi, mutta hintaeroa versioiden välillä on vain 600 euroa. Jos Traficinsa ottaa ilman kosketusnäytöllistä mediakeskusta, saanee kuormajuhdan alle jo syksyksi, muutoin menee pidempään.Vaivattomasti lastattavaKiinnityskoukkuja on kiitettävän paljon seinillä ja lattian reunoilla, mutta ainakin koukuista saisi olla kooltaan hieman jykevämpiä, etenkin jos tarvitsee käyttää paksumpia kuormaliinoja.Sisällä on korkeussunnassa tilaa liki 1,4 metriä, leveimmillään yli 1,6 metriä, takarenkaiden kohdalla hieman yli 1,2 metriä. Kantavuus on hieman yli 1 100 kiloa.Arkikäyttöä eli lastattavuuden vaivattomuutta avittavat matala lastauskorkeus, sekä laajalle aukeavat pariovet takana. Liukuovi kyljellä on sekin aivan ehdoton, eikä Traficia myydä juuri ollenkaan ilman yhtä tai kahta liukuovea. Lisävarusteinen liukuovi vasemmalle kyljelle on mukavan edullinen vaihtoehto, sillä se maksaa malliversiosta riippuen vain noin 400 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevää menoaTraficilla on lysti päästellä myös ylämäissä ja kuormattuna, sillä väkevä kaksilitrainen dieselmylly huolehtii siitä, että kuljetuskuutio liikahtaa kerkeästi. Tällä vääntävällä voimanlähteellä varustettuna ei kuski joudu ongelmiin liikkeellelähdöissä eikä maantienopeuksien ohitustarpeissakaan. Tällä ajokokemuksella en itse valitsisi moottoriksi pikkuveljeä eli 150 hevosvoiman dieseliä, on tämä koeajoyksilö voimanlähteeltään sen verran ajomukavuutta tuova tuttavuus.Kuusilovinen automaattivaihteisto suoriutuu eri ajotilanteista eleettömästi ja turhitta aikailuitta.Myös pidemmän taipaleen taittaminen luonnistuu, sillä ajettavuus kuten suuntavakaus on hyvällä tolalla. Sivutuulien heiluttelulle herkkänä pakettiautona Trafic pysyy varsin nöyrästi valitulla ajolinjalla ja ohjaustuntuman kautta välittyy kaikki tarpeellinen kuskin näppeihin. Tyhjänä Traficin meno on kuopissa ja korokkeissa pompahtelevaista.Ajon aikainen äänimaailma on tietty rouheampi kuin henkilöautolla ajettaessa, mutta renkaiden rallatus, tuulensuhinat ja moottorin käyntiäänet on taitettu siedettävälle tasolle.Nelivetoa ei ole tarjolla, joten haastaviin talvisiin olosuhteisiin on suunnattava katse muihin pakettiautomalleihin.Varusteet nostavat hintaaAjossa oleva Nordic Edition -versio on varsin varusteltu ja edustaa Traficin malliston hinnaston tyyreintä päätä. Alkaen hinta on 42 590 euroa, joskin tässä yksilössä on lisävarusteita yli kymppitonnilla.Ajossa on siis enemmänkin sähköasennusliikkeen toimitusjohtajan kuin asentajan työauto.Lisävarusteista mukavuutta tuovat mukautuva vakionopeudensäädin (650 €), automaatti-ilmastointi (390 €), automaattiset kaukovalot (350 €), fiksu navigointijärjestelmä (490 €) ja avaimeton käynnistys (190 €) sekä suomalaisissa oloissa ehdoton ja yllättävän kirkas tavaratilan led-valaistus (290 €).Turvaa puolestaan tuovat kaistavahti (650 lisäeuroa), katvealueen valvonta (350 €) sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä (550 €).Valmistaja uskoo tuotteeseensa, sillä takuu on neljä vuotta tai 100 000 km. Hyötykäytössä yksi valintaperuste on myös käyttökulut. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla taloudellinen ja ennakoiva ajotapa säästää kukkaroa ja ilmastoa. Raskaalla kaasujalalla kulutus kuitenkin kipuaa herkästi yli WLTP-keskikulutuksen eli 7,2 litraa satasella. Traficin huoltoväli on jopa 40 000 km / 2 vuotta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition Hinta alkaen 42 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 748 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) Mitat pituus 5480 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1630 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta