20.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic on mukava kuormajuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition on tonnipakuluokan pätevä edustaja. Hyötyauto kantaa kuormansa kunnialla. Hyvää voimanlähde, ajettavuus, lastattavuus, lokerikkojen määrä. Huonoa etuistuin, hinta varusteltuna. Pakettiauto on työväline, jonka ratin takana vietetään tuntitolkulla aikaa. Nyt istutaan työpaikalla, jonka nimi on Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1, varustetasoltaan Nordic Edition.Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten sen suhteen työergonomia on kunnossa. Mutta hammasteltavaakin jää.Myönteistä on, että istuin säätyy monipuolisesti, myös korkeussuunnassa, joskin selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla, joka on tehtävässään epätarkempi kuin pyörösäädin. Istuin on saanut tällä varustelutasolla pintaansa tavallista tasokkaamman kankaan, mutta se ei auta tekemään rahista yhtään tukevampaa. Sivutuki on tahdottoman löysä ja istuin saisi reisituenkin osalta olla tanakampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKekseliäs toimistoNäkymät ulos ovat esteettömät. Sivupeilit säätyvät sähköllä näppärästi, mutta saisivat olla kookkaammat etenkin korkeussuunnassa. Monesti kun peruuttaessa haluaa nähdä niin rotvallin reunat kuin puiden oksat tai katosten ulokkeet.Matkustamo laajenee kekseliäästi peräti toimistoksi. Laskemalla keskimmäisen istuimen selkänojan alas paljastuu sen alta jämäkkä ja muovinen työtaso, johon saa kiinnitettyä läppärin tarranauhoilla, verkkotaskuun irtoesineitä. Ja mukitelinekin löytyy.Irrotettavan kirjoitusalustan voi kiinnittää pystyasentoon joko kuskiin tai apukuskiin näkökenttään päin käännettynä.Työtilojen monikäyttöisyyttä ovat myös kojelaudan yllä olevat kaksi kannellista lokerikkoa, syvät ovitaskut sekä ovitaskuun tehty erillislokonen matkapuhelimelle. Peruutuskameran avustuksellaPeruutuskamera on umpinaisen korimallin pakettiautossa aivan ehdoton varuste ja se hoitaa Traficissa tehtävänsä kunnialla. Kuva on selkeä ja viivoitus avittaa taskuparkkeeraajaa.Keskinäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kookas. Värillinen kosketusnäyttö on selkeälukuinen, joten esimerkiksi navigaattorin käyttö sujuu vaivattomasti. Ainoa hankalauus on löytää kestoltaan ja voimakkuudeltaan oikeanlainen painallustekniikka, eikä se viikon koeajossa oikein tahdo löytyä.Kosketuskäyttöä karsastaville kerrottakoon, että perustoiminnot hoituvat pitkälti ihan tavallisin keinu- ja pyörökytkimin.Älypuhelimen saa ladattua langattomasti ja peilattua näyttöön. Latauspistokkeita tosin saisi olla lisää.Trafic on tonniluokan pakujen kahdesta tarjolla olevasta versiosta pidempi. Tavaroille on tilaa 6,7 kuutiometriä – ja kun apukuskin penkin alta avaa näppärän luukun, sisälle saa mahdutettua yli nelimetristäkin kuljetettavaa.Kumimatto lattialla suojaa, helpottaa puhtaanapitoa ja vaimentaa ääniä.Tämä pidempi versio on ollut suosittu eikä ihme, sillä lyhyempänä eli tavaratilaltaan 5,8 kuutiometrisenä Trafic on hieman edullisempi, mutta hintaeroa versioiden välillä on vain 600 euroa. Jos Traficinsa ottaa ilman kosketusnäytöllistä mediakeskusta, saanee kuormajuhdan alle jo syksyksi, muutoin menee pidempään.Vaivattomasti lastattavaKiinnityskoukkuja on kiitettävän paljon seinillä ja lattian reunoilla, mutta ainakin koukuista saisi olla kooltaan hieman jykevämpiä, etenkin jos tarvitsee käyttää paksumpia kuormaliinoja.Sisällä on korkeussunnassa tilaa liki 1,4 metriä, leveimmillään yli 1,6 metriä, takarenkaiden kohdalla hieman yli 1,2 metriä. Kantavuus on hieman yli 1 100 kiloa.Arkikäyttöä eli lastattavuuden vaivattomuutta avittavat matala lastauskorkeus, sekä laajalle aukeavat pariovet takana. Liukuovi kyljellä on sekin aivan ehdoton, eikä Traficia myydä juuri ollenkaan ilman yhtä tai kahta liukuovea. Lisävarusteinen liukuovi vasemmalle kyljelle on mukavan edullinen vaihtoehto, sillä se maksaa malliversiosta riippuen vain noin 400 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevää menoaTraficilla on lysti päästellä myös ylämäissä ja kuormattuna, sillä väkevä kaksilitrainen dieselmylly huolehtii siitä, että kuljetuskuutio liikahtaa kerkeästi. Tällä vääntävällä voimanlähteellä varustettuna ei kuski joudu ongelmiin liikkeellelähdöissä eikä maantienopeuksien ohitustarpeissakaan. Tällä ajokokemuksella en itse valitsisi moottoriksi pikkuveljeä eli 150 hevosvoiman dieseliä, on tämä koeajoyksilö voimanlähteeltään sen verran ajomukavuutta tuova tuttavuus.Kuusilovinen automaattivaihteisto suoriutuu eri ajotilanteista eleettömästi ja turhitta aikailuitta.Myös pidemmän taipaleen taittaminen luonnistuu, sillä ajettavuus kuten suuntavakaus on hyvällä tolalla. Sivutuulien heiluttelulle herkkänä pakettiautona Trafic pysyy varsin nöyrästi valitulla ajolinjalla ja ohjaustuntuman kautta välittyy kaikki tarpeellinen kuskin näppeihin. Tyhjänä Traficin meno on kuopissa ja korokkeissa pompahtelevaista.Ajon aikainen äänimaailma on tietty rouheampi kuin henkilöautolla ajettaessa, mutta renkaiden rallatus, tuulensuhinat ja moottorin käyntiäänet on taitettu siedettävälle tasolle.Nelivetoa ei ole tarjolla, joten haastaviin talvisiin olosuhteisiin on suunnattava katse muihin pakettiautomalleihin.Varusteet nostavat hintaaAjossa oleva Nordic Edition -versio on varsin varusteltu ja edustaa Traficin malliston hinnaston tyyreintä päätä. Alkaen hinta on 42 590 euroa, joskin tässä yksilössä on lisävarusteita yli kymppitonnilla.Ajossa on siis enemmänkin sähköasennusliikkeen toimitusjohtajan kuin asentajan työauto.Lisävarusteista mukavuutta tuovat mukautuva vakionopeudensäädin (650 €), automaatti-ilmastointi (390 €), automaattiset kaukovalot (350 €), fiksu navigointijärjestelmä (490 €) ja avaimeton käynnistys (190 €) sekä suomalaisissa oloissa ehdoton ja yllättävän kirkas tavaratilan led-valaistus (290 €).Turvaa puolestaan tuovat kaistavahti (650 lisäeuroa), katvealueen valvonta (350 €) sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä (550 €).Valmistaja uskoo tuotteeseensa, sillä takuu on neljä vuotta tai 100 000 km. Hyötykäytössä yksi valintaperuste on myös käyttökulut. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla taloudellinen ja ennakoiva ajotapa säästää kukkaroa ja ilmastoa. Raskaalla kaasujalalla kulutus kuitenkin kipuaa herkästi yli WLTP-keskikulutuksen eli 7,2 litraa satasella. Traficin huoltoväli on jopa 40 000 km / 2 vuotta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition Hinta alkaen 42 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 748 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) Mitat pituus 5480 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1630 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”