20.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic on mukava kuormajuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition on tonnipakuluokan pätevä edustaja. Hyötyauto kantaa kuormansa kunnialla. Hyvää voimanlähde, ajettavuus, lastattavuus, lokerikkojen määrä. Huonoa etuistuin, hinta varusteltuna. Pakettiauto on työväline, jonka ratin takana vietetään tuntitolkulla aikaa. Nyt istutaan työpaikalla, jonka nimi on Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1, varustetasoltaan Nordic Edition.Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa, joten sen suhteen työergonomia on kunnossa. Mutta hammasteltavaakin jää.Myönteistä on, että istuin säätyy monipuolisesti, myös korkeussuunnassa, joskin selkänojan kaltevuuden säätö on ratkaistu vivulla, joka on tehtävässään epätarkempi kuin pyörösäädin. Istuin on saanut tällä varustelutasolla pintaansa tavallista tasokkaamman kankaan, mutta se ei auta tekemään rahista yhtään tukevampaa. Sivutuki on tahdottoman löysä ja istuin saisi reisituenkin osalta olla tanakampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKekseliäs toimistoNäkymät ulos ovat esteettömät. Sivupeilit säätyvät sähköllä näppärästi, mutta saisivat olla kookkaammat etenkin korkeussuunnassa. Monesti kun peruuttaessa haluaa nähdä niin rotvallin reunat kuin puiden oksat tai katosten ulokkeet.Matkustamo laajenee kekseliäästi peräti toimistoksi. Laskemalla keskimmäisen istuimen selkänojan alas paljastuu sen alta jämäkkä ja muovinen työtaso, johon saa kiinnitettyä läppärin tarranauhoilla, verkkotaskuun irtoesineitä. Ja mukitelinekin löytyy.Irrotettavan kirjoitusalustan voi kiinnittää pystyasentoon joko kuskiin tai apukuskiin näkökenttään päin käännettynä.Työtilojen monikäyttöisyyttä ovat myös kojelaudan yllä olevat kaksi kannellista lokerikkoa, syvät ovitaskut sekä ovitaskuun tehty erillislokonen matkapuhelimelle. Peruutuskameran avustuksellaPeruutuskamera on umpinaisen korimallin pakettiautossa aivan ehdoton varuste ja se hoitaa Traficissa tehtävänsä kunnialla. Kuva on selkeä ja viivoitus avittaa taskuparkkeeraajaa.Keskinäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kookas. Värillinen kosketusnäyttö on selkeälukuinen, joten esimerkiksi navigaattorin käyttö sujuu vaivattomasti. Ainoa hankalauus on löytää kestoltaan ja voimakkuudeltaan oikeanlainen painallustekniikka, eikä se viikon koeajossa oikein tahdo löytyä.Kosketuskäyttöä karsastaville kerrottakoon, että perustoiminnot hoituvat pitkälti ihan tavallisin keinu- ja pyörökytkimin.Älypuhelimen saa ladattua langattomasti ja peilattua näyttöön. Latauspistokkeita tosin saisi olla lisää.Trafic on tonniluokan pakujen kahdesta tarjolla olevasta versiosta pidempi. Tavaroille on tilaa 6,7 kuutiometriä – ja kun apukuskin penkin alta avaa näppärän luukun, sisälle saa mahdutettua yli nelimetristäkin kuljetettavaa.Kumimatto lattialla suojaa, helpottaa puhtaanapitoa ja vaimentaa ääniä.Tämä pidempi versio on ollut suosittu eikä ihme, sillä lyhyempänä eli tavaratilaltaan 5,8 kuutiometrisenä Trafic on hieman edullisempi, mutta hintaeroa versioiden välillä on vain 600 euroa. Jos Traficinsa ottaa ilman kosketusnäytöllistä mediakeskusta, saanee kuormajuhdan alle jo syksyksi, muutoin menee pidempään.Vaivattomasti lastattavaKiinnityskoukkuja on kiitettävän paljon seinillä ja lattian reunoilla, mutta ainakin koukuista saisi olla kooltaan hieman jykevämpiä, etenkin jos tarvitsee käyttää paksumpia kuormaliinoja.Sisällä on korkeussunnassa tilaa liki 1,4 metriä, leveimmillään yli 1,6 metriä, takarenkaiden kohdalla hieman yli 1,2 metriä. Kantavuus on hieman yli 1 100 kiloa.Arkikäyttöä eli lastattavuuden vaivattomuutta avittavat matala lastauskorkeus, sekä laajalle aukeavat pariovet takana. Liukuovi kyljellä on sekin aivan ehdoton, eikä Traficia myydä juuri ollenkaan ilman yhtä tai kahta liukuovea. Lisävarusteinen liukuovi vasemmalle kyljelle on mukavan edullinen vaihtoehto, sillä se maksaa malliversiosta riippuen vain noin 400 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevää menoaTraficilla on lysti päästellä myös ylämäissä ja kuormattuna, sillä väkevä kaksilitrainen dieselmylly huolehtii siitä, että kuljetuskuutio liikahtaa kerkeästi. Tällä vääntävällä voimanlähteellä varustettuna ei kuski joudu ongelmiin liikkeellelähdöissä eikä maantienopeuksien ohitustarpeissakaan. Tällä ajokokemuksella en itse valitsisi moottoriksi pikkuveljeä eli 150 hevosvoiman dieseliä, on tämä koeajoyksilö voimanlähteeltään sen verran ajomukavuutta tuova tuttavuus.Kuusilovinen automaattivaihteisto suoriutuu eri ajotilanteista eleettömästi ja turhitta aikailuitta.Myös pidemmän taipaleen taittaminen luonnistuu, sillä ajettavuus kuten suuntavakaus on hyvällä tolalla. Sivutuulien heiluttelulle herkkänä pakettiautona Trafic pysyy varsin nöyrästi valitulla ajolinjalla ja ohjaustuntuman kautta välittyy kaikki tarpeellinen kuskin näppeihin. Tyhjänä Traficin meno on kuopissa ja korokkeissa pompahtelevaista.Ajon aikainen äänimaailma on tietty rouheampi kuin henkilöautolla ajettaessa, mutta renkaiden rallatus, tuulensuhinat ja moottorin käyntiäänet on taitettu siedettävälle tasolle.Nelivetoa ei ole tarjolla, joten haastaviin talvisiin olosuhteisiin on suunnattava katse muihin pakettiautomalleihin.Varusteet nostavat hintaaAjossa oleva Nordic Edition -versio on varsin varusteltu ja edustaa Traficin malliston hinnaston tyyreintä päätä. Alkaen hinta on 42 590 euroa, joskin tässä yksilössä on lisävarusteita yli kymppitonnilla.Ajossa on siis enemmänkin sähköasennusliikkeen toimitusjohtajan kuin asentajan työauto.Lisävarusteista mukavuutta tuovat mukautuva vakionopeudensäädin (650 €), automaatti-ilmastointi (390 €), automaattiset kaukovalot (350 €), fiksu navigointijärjestelmä (490 €) ja avaimeton käynnistys (190 €) sekä suomalaisissa oloissa ehdoton ja yllättävän kirkas tavaratilan led-valaistus (290 €).Turvaa puolestaan tuovat kaistavahti (650 lisäeuroa), katvealueen valvonta (350 €) sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä (550 €).Valmistaja uskoo tuotteeseensa, sillä takuu on neljä vuotta tai 100 000 km. Hyötykäytössä yksi valintaperuste on myös käyttökulut. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla taloudellinen ja ennakoiva ajotapa säästää kukkaroa ja ilmastoa. Raskaalla kaasujalalla kulutus kuitenkin kipuaa herkästi yli WLTP-keskikulutuksen eli 7,2 litraa satasella. Traficin huoltoväli on jopa 40 000 km / 2 vuotta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Trafic Blue dCi 170 EDC-aut. L2H1 Nordic Edition Hinta alkaen 42 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 748 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) Mitat pituus 5480 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1630 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”