28.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona 1.0 TSI Xperience – perinteisesti päivitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona lukeutuu etenkin Euroopan isoilla automarkkinoilla viime vuosina suosiotaan kasvattaneeseen kompaktien katumaasturien luokkaan. Vuonna 2017 markkinoille tullut malli on nyt kokenut kevyen kasvojenkohotuksen. Hyvää: ohjaamon päivitetty ilme, varustelu. Huonoa: multimediajärjestelmän käytettävyys, ei sähköistettyjä voimalinjoja. Kompaktin katumaasturin perusresepti on varsin yksinkertainen; otetaan suositun perinteisen pikkuauton tekniikka ja laitetaan se hieman isompaan, korkeammalla maavaralla ja maastohenkisillä koristeilla varustettuun koriin. Näin on syntynyt myös Seat Arona, joka jakaa tekniikkansa espanjalaisvalmistajan perinteisen pikkuauto Ibizan kanssa.Vuonna 2017 esitellyn Aronan päivitys noudattaa hyvin perinteistä kaavaa. Auto on saanut uudet puskurit ja maskin ilmettä on päivitetty. Kenties helpoin ulkoinen tuntomerkki uudistuneelle mallille ovat etupuskuriin omiksi palluroiksi nostetut sumuvalot, jotka tuovat kokonaisuuteen myös maasturihenkeä. Takaa päin uudistuneen mallin puolestaan paljastaa kaunokirjaimilla kirjailtu mallinimi takaluukun alalaidassa. Sisätilojen ilme on päivittynyt ulkopintaa selkeämmin modernimpaan suuntaan. Koeajoyksilön 10,25-tuumainen mittaristonäyttö sekä keskikonsolin ylälaitaan nostettu 9,2-tuumainen kosketusnäyttö antavat ohjaamolle modernin ilmeen. Ergonomia on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla ja kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon.Edeltäjää tyylikkäämmästä ilmeestä huolimatta käytettävyys ei ainakaan nopealla tutustumiselle ole mennyt parempaan suuntaan. Seatin uusimmat multimediajärjestelmät ovat graafisesti varsin tyylikkäitä, mutta samalla käytettävyys on jäänyt taka-alalle, eivätkä valikkojen rakenteet ole kovin intuitiivisia. Ajon aikana uusien toimintojen etsiminen kannattaa jättää suosiolla apukuljettajan huoleksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen puurtajaKoeajoyksilö oli varustettu malliston keskimmäiseksi asettuvalla 1,0-litraisella ja 110-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä turbokoneella ja kaksoiskytkinautomaatilla. Sama voimanlähde on tarjolla myös kaasua polttavana versiona. Tällöin teholukemaksi kirjataan 90 hevosvoimaa ja vaihteistoa täytyy hämmentää perinteisenä manuaalina. Malliston huipulta löytyy 1,5-litrainen nelisylinterinen isolohko, joka tarjoaa tehoa 150 hevosvoimaa ja vaihteistona on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Litrainen voimanpesä yhdessä kaksoiskytkinlaatikon kanssa edustaa yhtä markkinoiden parhaista voimalinjoista tässä segmentissä. Moottori vääntää hienosti jo alhaisilta kierrosluvuilta ja toimii sivistyneesti myös kovemman rasituksen alla. Meno alkaa hieman puutua korkeammilla kierrosnopeuksilla, mutta suorituskyky riittää pitämään Aronan arjen tahdissa.Ajettavuus täyttää voimalinjan tavoin segmenttiin liittyvät odotukset. Kokonaisuus on vaivaton, joskin varsin kevyeksi tehostettu ohjaus voisi tarjota aavistuksen paremman tuntuman. Alustassa on aavistus napakkuutta, mutta tämä ei kuitenkaan nouse häiritseväksi piirteeksi.Vaihtoehto isommalleNykyajan pienille perheautoille tyypilliseen tapaan myös Arona on varsin kattavasti varusteltu. Jo perusautoon sisältyvät esimerkiksi LED-ajovalot, vakionopeudensäädin, kaistavahti, hätäjarrutusassistentti, älypuhelimen peilausmahdollisuus ja peruutustutka. Koeajoyksilö oli Xperience-varustetason auto, josta löytyvät edellä mainittujen lisäksi muun muassa auton avaimeton käyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja kaukovaloavustin.Seat Arona on oiva esimerkki siitä, että niin sanotun B-segmentin kompakti katumaasturi voi hyvin olla vaihtoehto isommalle autolle. Asiallisen kattava varustelu yhdistettynä hieman perinteisiä sisarmalleja korkeampaan istuma-asentoon ja massiivisempaan ulkonäköön tarjoavat etenkin kuljettajan paikalla vaikutelman isommasta autosta. Jos takapenkit eivät ole aktiivisessa käytössä, voi Aronan edustama kokoluokka tarjota juuri sopivan kompromissin hieman matalampien autoluokkien välistä.Teksti ja kuvat: Moottori Seat Arona 1.0 EcoTSI Xperience DSG Hinta alkaen 26 615 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 706 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4153 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1233 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi