24.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Sedan, crossover vai katumaasturi? Citroën ë-C4X haluaa olla kaikkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citröen Ë-C4X on perhekäyttöön soveltuva sähköauto, jonka toimintamatka muistuttaa menneestä. Hyvää: ajomukavuus, kulutus, tyyli Huonoa: toimintamatka maltillinen Citröenin uusi sähköautomalli on samaan aikaan poikkeuksellinen ja tavanomainen automalli. Muotoilunsa puolesta Ë-C4X on sedan, mutta mukana on elementtejä katumaasturimaailmasta, sillä kylkeen on riipaistu seikkailumuovit. Lopputulos on sekasikiö crossoveria, sedania ja katumaasturia.Muotoilullinen sekamelska on noussut autoteollisuuden uudeksi aallonharjaksi. Kun ostajat eivät osaa millaisen automallin haluavat, on tällaisilla automalleilla tarjota jokaiselle jotakin. Ja kaiken kukkuraksi trendikkäästi sähköllä.Citröen on kuitenkin mukavan näköinen automalli. Sedanin hengen mukaileminen tuo mukaan pientä persoonaa, sillä katumaasturipullaa on saatu järsiä ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqain julkaisemisen jälkeen lähes jokaisen uuden automallin kanssa.Ë-C4X:n voimalinjassa on paljon tuttua, sillä PSA-konsernilla vastaavaa on käytetty laajasti. Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136hv) ja väännöltään 260 Nm. Toimintamatkaa luvataan 50 kW akulla parhaimmillaan 360 kilometriä.Arvot ovat hintaluokassaan tyypilliset. Sport-asennolla Citröen Ë-C4X kiihtyy sataseen 9,7 sekunnissa, eli suurimmalle osalle aivan riittävästi. Sähkömoottorin tuoma välitön voiman tunne paikkaa tehovajetta ja polttomoottoriin tottuneelle fiilis voi olla jopa ripeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa sisään sadan kilowatin vauhdillaRanskalaismerkki on saanut loihdittua autoonsa paperilla varsin ripeän latauksen. Vilkkaimmillaan virtaa otetaan sisään CCS-portista 100 kW nopeudella, mutta viileällä kelillä ja täydemmällä akulla selvästi vähemmän. 80 prosentin varaustilaan päästään valmistajan ilmoituksen mukaan kuitenkin puolessa tunnissa, mikä ei aina ole ranskisten kohdalla aina realiteetti. Type 2 -latauksen nopeus on 11 kW.WLTP-vertailuarvo kertoo Sitikan kulutuksen olevan 16 kWh / 100 km, mikä pitää paikkansa ainakin koeajon perusteella. Itse asiassa autolla on helppoa alittaa vertailuarvo, mikäli jaksaa pitää kaasujalkaa edes hieman kurissa.Useamman sadan kilometrin koeajon aikana keskikulutus pyöri 16–16,5 kWh tienoilla, vaikka kulutuksen optimointiin ei tullut käytännössä kiinnitettyä lainkaan huomiota. Oheinen kulutuslukema kestää jopa reipasta moottoritieajoa, mikä on usein myrkkyä sähköautojen toimintamatkoille.Edelleen mukavaa kyytiäCitröen on kautta aikain panostanut autojensa mukavuuteen, eikä sähköversio tee tässä poikkeusta. Koeajettu versio on varustettu mukavuusalustalla, joka ei sähköauton tapauksessa tarjoa samanlaista pehmeyttä kuin polttomoottoriversioissa. Kyse lienee pitkälti sähkömallin lisääntyneestä painosta, minkä vuoksi tuntumaa on pitänyt jämäköittää. Mukava se toki on edelleen.Toinen leimallinen piirre löytyy ohjaamosta. Etuistuimet ovat kuin lepotuolit, niin ulkoisesti kuin tuntumaltaan. Sivuttaistukea onneksi löytyy paremmin kuin muutaman vuoden takaisessa C3:ssa, eli mutkassa ei luiskahda apukuskin syliin. Ohjaamossa on kaikki mukavasti paikallaan. Vaihdevalitsimena toimii konsernin muista autoista tuttu minimalistinen liukukytkin, joka on sijoitettu vaihdekepin kohdille. Mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa omaan silmään sopivaksi. Keskikonsolin näyttö on reippaan kokoinen ja loogisesti toimiva.Hytissä on hyvin tilaa suuremmallekin porukalle ja tavaratilaa sopivasti. Litroissa konttiin mahtuu 510 yksikköä, mikä mahdollistaa mökkiviikonlopun viidelle hengelle tai suuremman ostosreissun.Citröen Ë-C4X:ssä ei ole juuri moittimisen paikkoja, ellei sellaiseksi laske maltillista toimintasädettä ja tehoreserviä. Sähköautoissa tarjoillaan tätä nykyä reipasta suorituskykyä, eikä 0–100 km/h kiihdytyksessä ole tavatonta alittaa 5 sekunnin rajapyykki. Siihen Citröen ei ole halunnut lähteä, vaan kiihtyvyyslukemat tuplataan. Toimintasäteen kasvattaminen vaatisi sekin selkeästi suurempaa akkua, mikä nostaisi hankintahintaa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Citröen Ë-C4X Shine 50 kWh Hinta alkaen 46 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 450 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (130 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston kapasiteetti: netto 46 kWh, brutto 50 kWh Toimintamatka 360 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 16 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1584 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier - Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan