24.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Sedan, crossover vai katumaasturi? Citroën ë-C4X haluaa olla kaikkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citröen Ë-C4X on perhekäyttöön soveltuva sähköauto, jonka toimintamatka muistuttaa menneestä. Hyvää: ajomukavuus, kulutus, tyyli Huonoa: toimintamatka maltillinen Citröenin uusi sähköautomalli on samaan aikaan poikkeuksellinen ja tavanomainen automalli. Muotoilunsa puolesta Ë-C4X on sedan, mutta mukana on elementtejä katumaasturimaailmasta, sillä kylkeen on riipaistu seikkailumuovit. Lopputulos on sekasikiö crossoveria, sedania ja katumaasturia.Muotoilullinen sekamelska on noussut autoteollisuuden uudeksi aallonharjaksi. Kun ostajat eivät osaa millaisen automallin haluavat, on tällaisilla automalleilla tarjota jokaiselle jotakin. Ja kaiken kukkuraksi trendikkäästi sähköllä.Citröen on kuitenkin mukavan näköinen automalli. Sedanin hengen mukaileminen tuo mukaan pientä persoonaa, sillä katumaasturipullaa on saatu järsiä ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqain julkaisemisen jälkeen lähes jokaisen uuden automallin kanssa.Ë-C4X:n voimalinjassa on paljon tuttua, sillä PSA-konsernilla vastaavaa on käytetty laajasti. Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136hv) ja väännöltään 260 Nm. Toimintamatkaa luvataan 50 kW akulla parhaimmillaan 360 kilometriä.Arvot ovat hintaluokassaan tyypilliset. Sport-asennolla Citröen Ë-C4X kiihtyy sataseen 9,7 sekunnissa, eli suurimmalle osalle aivan riittävästi. Sähkömoottorin tuoma välitön voiman tunne paikkaa tehovajetta ja polttomoottoriin tottuneelle fiilis voi olla jopa ripeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa sisään sadan kilowatin vauhdillaRanskalaismerkki on saanut loihdittua autoonsa paperilla varsin ripeän latauksen. Vilkkaimmillaan virtaa otetaan sisään CCS-portista 100 kW nopeudella, mutta viileällä kelillä ja täydemmällä akulla selvästi vähemmän. 80 prosentin varaustilaan päästään valmistajan ilmoituksen mukaan kuitenkin puolessa tunnissa, mikä ei aina ole ranskisten kohdalla aina realiteetti. Type 2 -latauksen nopeus on 11 kW.WLTP-vertailuarvo kertoo Sitikan kulutuksen olevan 16 kWh / 100 km, mikä pitää paikkansa ainakin koeajon perusteella. Itse asiassa autolla on helppoa alittaa vertailuarvo, mikäli jaksaa pitää kaasujalkaa edes hieman kurissa.Useamman sadan kilometrin koeajon aikana keskikulutus pyöri 16–16,5 kWh tienoilla, vaikka kulutuksen optimointiin ei tullut käytännössä kiinnitettyä lainkaan huomiota. Oheinen kulutuslukema kestää jopa reipasta moottoritieajoa, mikä on usein myrkkyä sähköautojen toimintamatkoille.Edelleen mukavaa kyytiäCitröen on kautta aikain panostanut autojensa mukavuuteen, eikä sähköversio tee tässä poikkeusta. Koeajettu versio on varustettu mukavuusalustalla, joka ei sähköauton tapauksessa tarjoa samanlaista pehmeyttä kuin polttomoottoriversioissa. Kyse lienee pitkälti sähkömallin lisääntyneestä painosta, minkä vuoksi tuntumaa on pitänyt jämäköittää. Mukava se toki on edelleen.Toinen leimallinen piirre löytyy ohjaamosta. Etuistuimet ovat kuin lepotuolit, niin ulkoisesti kuin tuntumaltaan. Sivuttaistukea onneksi löytyy paremmin kuin muutaman vuoden takaisessa C3:ssa, eli mutkassa ei luiskahda apukuskin syliin. Ohjaamossa on kaikki mukavasti paikallaan. Vaihdevalitsimena toimii konsernin muista autoista tuttu minimalistinen liukukytkin, joka on sijoitettu vaihdekepin kohdille. Mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa omaan silmään sopivaksi. Keskikonsolin näyttö on reippaan kokoinen ja loogisesti toimiva.Hytissä on hyvin tilaa suuremmallekin porukalle ja tavaratilaa sopivasti. Litroissa konttiin mahtuu 510 yksikköä, mikä mahdollistaa mökkiviikonlopun viidelle hengelle tai suuremman ostosreissun.Citröen Ë-C4X:ssä ei ole juuri moittimisen paikkoja, ellei sellaiseksi laske maltillista toimintasädettä ja tehoreserviä. Sähköautoissa tarjoillaan tätä nykyä reipasta suorituskykyä, eikä 0–100 km/h kiihdytyksessä ole tavatonta alittaa 5 sekunnin rajapyykki. Siihen Citröen ei ole halunnut lähteä, vaan kiihtyvyyslukemat tuplataan. Toimintasäteen kasvattaminen vaatisi sekin selkeästi suurempaa akkua, mikä nostaisi hankintahintaa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Citröen Ë-C4X Shine 50 kWh Hinta alkaen 46 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 450 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (130 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston kapasiteetti: netto 46 kWh, brutto 50 kWh Toimintamatka 360 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 16 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1584 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen