24.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Sedan, crossover vai katumaasturi? Citroën ë-C4X haluaa olla kaikkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citröen Ë-C4X on perhekäyttöön soveltuva sähköauto, jonka toimintamatka muistuttaa menneestä. Hyvää: ajomukavuus, kulutus, tyyli Huonoa: toimintamatka maltillinen Citröenin uusi sähköautomalli on samaan aikaan poikkeuksellinen ja tavanomainen automalli. Muotoilunsa puolesta Ë-C4X on sedan, mutta mukana on elementtejä katumaasturimaailmasta, sillä kylkeen on riipaistu seikkailumuovit. Lopputulos on sekasikiö crossoveria, sedania ja katumaasturia.Muotoilullinen sekamelska on noussut autoteollisuuden uudeksi aallonharjaksi. Kun ostajat eivät osaa millaisen automallin haluavat, on tällaisilla automalleilla tarjota jokaiselle jotakin. Ja kaiken kukkuraksi trendikkäästi sähköllä.Citröen on kuitenkin mukavan näköinen automalli. Sedanin hengen mukaileminen tuo mukaan pientä persoonaa, sillä katumaasturipullaa on saatu järsiä ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqain julkaisemisen jälkeen lähes jokaisen uuden automallin kanssa.Ë-C4X:n voimalinjassa on paljon tuttua, sillä PSA-konsernilla vastaavaa on käytetty laajasti. Sähkömoottori on teholtaan 100 kW (136hv) ja väännöltään 260 Nm. Toimintamatkaa luvataan 50 kW akulla parhaimmillaan 360 kilometriä.Arvot ovat hintaluokassaan tyypilliset. Sport-asennolla Citröen Ë-C4X kiihtyy sataseen 9,7 sekunnissa, eli suurimmalle osalle aivan riittävästi. Sähkömoottorin tuoma välitön voiman tunne paikkaa tehovajetta ja polttomoottoriin tottuneelle fiilis voi olla jopa ripeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa sisään sadan kilowatin vauhdillaRanskalaismerkki on saanut loihdittua autoonsa paperilla varsin ripeän latauksen. Vilkkaimmillaan virtaa otetaan sisään CCS-portista 100 kW nopeudella, mutta viileällä kelillä ja täydemmällä akulla selvästi vähemmän. 80 prosentin varaustilaan päästään valmistajan ilmoituksen mukaan kuitenkin puolessa tunnissa, mikä ei aina ole ranskisten kohdalla aina realiteetti. Type 2 -latauksen nopeus on 11 kW.WLTP-vertailuarvo kertoo Sitikan kulutuksen olevan 16 kWh / 100 km, mikä pitää paikkansa ainakin koeajon perusteella. Itse asiassa autolla on helppoa alittaa vertailuarvo, mikäli jaksaa pitää kaasujalkaa edes hieman kurissa.Useamman sadan kilometrin koeajon aikana keskikulutus pyöri 16–16,5 kWh tienoilla, vaikka kulutuksen optimointiin ei tullut käytännössä kiinnitettyä lainkaan huomiota. Oheinen kulutuslukema kestää jopa reipasta moottoritieajoa, mikä on usein myrkkyä sähköautojen toimintamatkoille.Edelleen mukavaa kyytiäCitröen on kautta aikain panostanut autojensa mukavuuteen, eikä sähköversio tee tässä poikkeusta. Koeajettu versio on varustettu mukavuusalustalla, joka ei sähköauton tapauksessa tarjoa samanlaista pehmeyttä kuin polttomoottoriversioissa. Kyse lienee pitkälti sähkömallin lisääntyneestä painosta, minkä vuoksi tuntumaa on pitänyt jämäköittää. Mukava se toki on edelleen.Toinen leimallinen piirre löytyy ohjaamosta. Etuistuimet ovat kuin lepotuolit, niin ulkoisesti kuin tuntumaltaan. Sivuttaistukea onneksi löytyy paremmin kuin muutaman vuoden takaisessa C3:ssa, eli mutkassa ei luiskahda apukuskin syliin. Ohjaamossa on kaikki mukavasti paikallaan. Vaihdevalitsimena toimii konsernin muista autoista tuttu minimalistinen liukukytkin, joka on sijoitettu vaihdekepin kohdille. Mittaristo on digitaalinen ja muokattavissa omaan silmään sopivaksi. Keskikonsolin näyttö on reippaan kokoinen ja loogisesti toimiva.Hytissä on hyvin tilaa suuremmallekin porukalle ja tavaratilaa sopivasti. Litroissa konttiin mahtuu 510 yksikköä, mikä mahdollistaa mökkiviikonlopun viidelle hengelle tai suuremman ostosreissun.Citröen Ë-C4X:ssä ei ole juuri moittimisen paikkoja, ellei sellaiseksi laske maltillista toimintasädettä ja tehoreserviä. Sähköautoissa tarjoillaan tätä nykyä reipasta suorituskykyä, eikä 0–100 km/h kiihdytyksessä ole tavatonta alittaa 5 sekunnin rajapyykki. Siihen Citröen ei ole halunnut lähteä, vaan kiihtyvyyslukemat tuplataan. Toimintasäteen kasvattaminen vaatisi sekin selkeästi suurempaa akkua, mikä nostaisi hankintahintaa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Citröen Ë-C4X Shine 50 kWh Hinta alkaen 46 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 450 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (130 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston kapasiteetti: netto 46 kWh, brutto 50 kWh Toimintamatka 360 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 16 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1584 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa