28.11.2024

Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit

Kuva Moottorin arkisto

Kiinalaisten sähköautojen tulo Suomeen alkoi vuonna 2023. Silloin puhuttiin, että kiinalaiset sähköautot vyöryvät Eurooppaan vauhdilla. Selvitimme, kuinka paljon kiinalaisia sähköautoja on rekisteröity Suomessa.

Maxus, BYD, MG ja Voyah. Siinä muutamia kiinalaisia uusia automerkkejä, joita Suomeen on alkanut tulla parin viime vuoden aikana. Tämän jälkeen kiinalaisten maihinnousu on jatkunut, ja mukaan ovat liittyneet muun muassa sellaiset automerkit kuin Skywell ja Seres.

Viimeisimpänä Mazdaa ja Jaguar Land Roverin merkkejä Suomessa maahantuova Inchcape on ilmoittanut, että se aloittaa Suomessa kiinalaisen Xpeng-merkin maahantuojana. Xpeng-merkkisiä autoja pitäisi olla Suomessa saatavana ensi vuoden alkupuoliskolla. 

Myös DFSK on aloittanut Suomessa, mutta tällä hetkellä valikoimassa on vain yksi hybridi. DFSK:n maahantuojana toimii Novus Cars Finland Oy, joka tuo myös Seres- ja Skywell-autot Suomeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinalaiset aloittivat vuonna 2023

Kiinalaisia automerkkejä on siis Suomeen ja katukuvaankin tullut viimeisten vuosien aikana, mutta kuinka paljon? Onko kiinalaisten vyöry ollut sellainen kuin kuvittelimme?

Autojen ensirekisteröintitilastot osoittavat, että Suomessa on tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä ensirekisteröity – kaikki automerkit mukaan lukien – kaikkiaan 17 546 täyssähköautoa. Vaikka vuosi ei ole vielä kokonainen eikä päätöksessään, tämän vuoden ensirekisteröintitilastoja on siinäkin mielessä relevanteinta tutkia, sillä juuri vuonna 2024 kiinalaisia sähköautomerkkejä on ollut kaikkein eniten tarjolla.

Vuonna 2023 ensirekisteröintimäärät täyssähköautojen osalta olivat tätä vuotta suuremmat, mutta kiinalaismerkkien lukumäärä oli tuolloin vielä pienempi, sillä kiinalaiset olivat tuolloin vasta aloittamassa Suomen markkinoilla.

Kun kaikista sähköautojen ensirekisteröinneistä erotellaan muutamat Suomessa olevat kiinalaismerkit, ensirekisteröintimääräksi saadaan tänä vuonna 563 autoa. MG-merkin osalta kaikki Suomessa olevat uusina myydyt autot eivät näy ensirekisteröintitilastoissa, koska Hedin Automotive aloitti autojen virallisena maahantuojana vasta tämän vuoden keväällä, ja sitä ennen autojen ensirekisteröinti on tapahtunut Ruotsiin.

– Ruotsin kautta tulleiden autojen erä oli noin tuhat autoa ja ne on rekisteröity Suomeen käytettyinä ajoneuvoina, koska ne on rekisteröity Ruotsissa ensirekisteriin. Tästä erästä on myymättä enää muutamia kymmeniä autoja, MG:n tuote- ja hinnoittelupäällikkö Jani Vesanto Hedin Automotivelta sanoo.

MG-kanta Suomessa on siis huomattavasti suurempi kuin ensirekisteröintitilastot kertovat. Toukokuusta alkaen MG-merkkisiä autoja on päätynyt Suomen ensirekisteröintitilastoon 31 autoa, jolloin Hedin Automotive aloitti virallisesti MG-autojen maahantuojana Suomessa.

Tuhat BYD:iä puoleentoista vuoteen

Suomessa on siis ensirekisteröity tänä vuonna yli 17 000 täyssähköautosta kaikkiaan 563 edellämainitun merkkisiä kiinalaisia sähköautoja, minkä lisäksi teillä liikkuu runsas tuhat niin sanotusti käytettynä – joko autoliikkeiden tai yksityisten henkilöiden toimesta – maahantuotua kiinalaisautoa. Kiinalaisten autojen ensirekisteröintien määrä on runsaat 3 prosenttia kaikista täyssähköautojen ensirekisteröinneistä Suomessa.

Kiinalaisista täyssähköautoista kaikkein eniten on ensirekisteröity BYD-autoja. Viime vuonna niitä rekisteröitiin 129 ja tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä 474 kappaletta. Tilastojen perusteella suosituimmat mallit ovat olleet BYD Atto sekä BYD Seal.

– Viime vuonna meni 129 autoa ja tänä vuonna menee kaikkiaan noin 600 autoa rekisteriin, ja kun käytettynäkin maahantuodut autot lasketaan, niin kyllä yli 1 000 autoa on ihan hyvä pomppu. Meillä on kuitenkin käytännössä vain noin puolitoista vuotta toimintaa takana, BYD-autoja maahantuovan RSA Suomi Oy:n maajohtaja Michael Place sanoo.

Hänen mukaansa hyvä startti on saavutettu muun muassa osaavan jälleenmyyjäverkoston avulla.

– Jälleenmyyjämme ovat pitkäaikaisia toimijoita, joilla on vahva asiakaskunta. Heillä on myös vahva usko tuotteisiin, Place sanoo.

Place toteaa, että BYD:n markkinaosuus voisi olla suurempikin, jos ajat olisivat olleet toisenlaiset. Vaikeassa markkinatilanteessa uusilla merkeillä ja brändeillä on aina hankalaa, kun kuluttajat luottavat yleensä vahvoihin ja tunnettuihin brändeihin. Nousevassa markkinassa kuluttajat olisivat herkempiä ottamaan vastaan uusia brändejä.

– Voimme silti olla kaikilta osin hyvin tyytyväisiä, vaikka volyymillisesti emme päässeet siihen mitä oli tavoitteena, prosentuaalisesti kylläkin. Markkina on ollut kaikille automerkeille haastava, Place muotoilee.

Vanha brändi MG menestyy Briteissä

Samaa kertoo myös Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio

– Kyseessä on uusi käyttövoima eli sähkö, joka jo itsessään jakaa ostajakuntaa. Sitten kun vielä uusi brändi tulee uudelle vieraalle markkinalle, jossa on ennestään vahvat vanhat ja tunnetut brändit, niin on hyvin ymmärrettävää, ettei markkinaosuus kasva vauhdilla, Kallio muotoilee.

Tutun brändin vaikutuksesta Tero Kallio nostaa esille MG:n. Se on vanha brittimerkki, jolla ei ole nyky-MG:n kanssa mitään muuta tekemistä kuin brändi ja logo, mutta silti automerkki myy todella hyvin vanhassa kotimaassaan.

– MG on Briteissä vähän kuin Volvo Ruotsissa, Hedin Automotiven Jani Vesanto sanoo.

Tero Kallio muistuttaa, että kiinalaisten voimakkaassa tulemisessa ja ”nyt ne tulee ja syö meitin” -ilmapiirissä on ollut paljon myös mediankin luomaa liioittelua. 

Selvää kuitenkin on, että kiinalaiset kasvattavat vähitellen markkinaosuuttaan. 

– Norjassa kiinalaisten brändien määrä on jo ihan erilainen kuin Suomessa, samoin Ruotsissa. Tanskakin on vielä Ruotsia ja Suomea edellä, Tero Kallio sanoo.

Kun Suomessa puhutaan vielä pienistä markkinaosuuksista, Norjassa kiinalaisten brändien markkinaosuus on jo yli 10 prosenttia. Autoalan tutkijat ympäri Eurooppaa ovat ennustaneet, että kiinalaiset brändit tulevat Euroopan markkinoille huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi korealaiset parikymmentä vuotta sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinassa riittää resurssia

Tero Kallion mukaan kiinalaisista sähköautoista puhuttaessa on hyvä muistaa, että osaamista ja resursseja maassa riittää. Lisäksi kiinalaisten hallussa on myös akkujen arvoketju – maa saa hyvin raaka-aineita sähköautojen akkujen valmistukseen, ja merkittävä osa sähköautojen akuista valmistetaan juuri Kiinassa.

– Kyllä kiinalaismerkkien markkinaosuus nousee tulevaisuudessa koko Euroopassa. Juuri nyt se on kuitenkin ollut maltillisempaa kuin mitä otsikoista olisi voinut päätellä, Kallio sanoo.

BYD:in maajohtaja Michael Place kertoo, että markkinaosuutta kasvatetaan muun muassa tuomalla myyntiin uusia malleja. Jo julkistetun Sealion 7 -mallin lisäksi BYD tuo vuonna 2025 Suomen-mallistoon kaksi uutta täyssähköautoa. Myös uusia hybridimalleja on tulossa.

– Ladattavat hybridit ja itselataavat hybridit muodostavat kuitenkin 50 prosenttia uusien autojen markkinasta ja täyssähköautot vain 30 prosenttia, mikä antaa meillekin mahdollisuuden päästä laajempaan markkinaosuuteen, Place sanoo.

EU:n asettama rangaistustulli koskee vain kiinalaisia sähköautoja, ei ladattavia hybridejä. Myös Hedin Automotiven maahantuoma MG on ottanut hybridejä mukaan mallistoonsa. MG:n hybridimalleja Traficomin ensirekisteröintitilastoista ei lokakuun loppuun mennessä löytynyt vielä yhtään. BYD:n ladattavia hybridejä on rekisteröity Suomessa tänä vuonna 10 kappaletta. Kiinalaisten markkinaosuus on siis hybridienkin puolella vielä pientä.

Kiinalaisia automerkkejä ja niiden rekisteröintejä Suomessa tutkimalla selviää myös se, että Seres-, Skywell- ja Voayh-merkkisiä autoja on päätynyt rekisteriin vain muutamia kappaleita. Ne ovat käytännössä yksittäisiä maahantuojien rekisteröimiä esittelyautoja, eikä varsinaista myyntiä eikä asiakastoimituksia ole vielä käynnistetty. Seres- ja Skywell-autot ovat maahantuojan nettisivujen mukaan ennakkotilattavissa.

Voyah-merkki puolestaan kuului konkurssiin menneeseen X-Bil -yritysryppääseen, ja sen maahantuonti on ollut ainakin hetken aikaa tauolla.

Ensirekisteröinneistä voi siis päätellä, että BYD ja MG ovat kiinalaisista ainoat, jotka ovat saaneet jonkinlaista jalansijaa Suomessa. Muut kiinalaismerkit tulevat vähitellen perässä.

Tutut brändit myyvät

Kun kiinalaisiin sähköautoihin lasketaan mukaan kiinalaisen Geelyn valmistamat sähköautot kuten esimerkiksi Volvot ja Polestarit, ensirekisteröintilukemat ovat tietysti hyvin erilaiset. Myös Smart on puoliksi Geely – viimeksi mainittu toimittaa autoon tekniikan ja muu suunnittelu on saksalaista, koska Geely ja Daimler AG omistavat automerkin puoliksi. Myös Lotus on nykyään Geelyn omistuksessa, mutta sillä ei ole ainakaan toistaiseksi virallista maahantuontia Suomessa.

Polestar ja Volvo mielletään edelleen vahvasti ruotsalaisiksi automerkeiksi, vaikka niiden nykyinen omistuspohja onkin kiinalainen. Polestarin pääkonttori sijaitsee yhä Ruotsin Göteborgissa, ja myös autojen suunnittelu on vahvasti Ruotsissa.

Suomessa on ensirekisteröity tänä vuonna 17 546 täyssähköistä henkilöautoa – joista kiinalaiset uudet brändit edustavat siis reilusti alle tuhatta autoa.

Mitä täyssähköisiä autoja Suomessa on sitten rekisteröity, jos ei kiinalaisia? Tänä vuonna tammi–lokakuun välisenä aikana 1 097 kappaletta Audeja, 1 114 BMW:tä, 928 Hyundaita, 667 Kiaa, 1 069 Mercedestä, 414 Nissania, 593 Polestaria, 1 281 Skodaa, 2 777 Teslaa, 2 025 Volkswagenia, 3 389 Volvoa ja Porschejakin peräti 155 kappaletta – vanhoja tuttuja isoja brändejä siis kaikki.

Haluatko nähdä tarkemmat tiedot ja sisällöt?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus, Traficom

Jutun otsikkoa muutettu 2.12.2024 klo 16.00

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat