29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotuksen täyssähköautoille ei ole merkkihuoltoa tällä hetkellä Suomessa. Sähkö-Lotuksen lähin huolto löytyy Ruotsista. Espoolainen Mika Karjalainen hankki itselleen Lotus Eletre R -sähköauton. Moottori julkaisi aiemmin auton koeajon.– Olen tykännyt aina vähän erikoisista autoista, edellinen autoni oli Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Ei niitäkään varmaan yli kymmentä Suomessa ollut.Traficomin tilastojen mukaan sähkö-Lotuksia on käytettynä maahantuotu ja rekisteröity Suomessa yhteensä kolme. Vuonna 2023 yksi kappale ja tänä vuonna kaksi kappaletta, joista siis yksi on Karjalaisen Lotus Eletre R.Kaikki autot on tuotu ulkomailta ja rekisteröity Suomeen käytettyinä ajoneuvoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho puhutteleeLotus Eletre R:n teho on yksi asia, mikä Karjalaista puhuttelee. Lotuksen lisäksi häneltä löytyy Nissan GT-R, josta on kutiteltu irti yli 700 hevosvoimaa.– Kun luovuin Mersusta, aloin miettiä, että kai se olisi täyssähköautoon seuraavaksi siirryttävä, Karjalainen sanoo.Yksi kriteeri täyssähköautossa Karjalaisella oli juuri se, että autossa on oltava tehoa. Auton pitäisi olla malliltaan myös SUV, tilat pitäisi olla hyvät ja takapenkille autoon pitäisi mahtua kolme aikuista.– Tesla Model X Plaid oli yksi vaihtoehto, mutta Tesloja on kaikilla. Halusin jotain erikoisempaa. Ja auton pitäisi näyttää myös hyvältä, Karjalainen sanoo.Lotus Eletre R alkoi pyöriä Karjalaisen mielessä. Hän antoi suomalaiselle autokauppaketjulle toimeksiannon, josko jostain Lotus löytyisi. Ennen toimeksiantoa hän ei ollut nähnyt autoa koskaan livenä.– Ajattelin, että siinä varmaan kestää, ennen kuin sellaisen saan, koska eihän niitä ole vapaana ja joudun johonkin tehtaan jonoon puoleksitoista vuodeksi, Karjalainen sanoo.Auto löytyi RuotsistaRuotsista löytyi kuitenkin nopeasti vapaana oleva esittely auto, joka tuli Karjalaiselle parissa kuukaudessa toimeksiannosta.Nyt Mika Karjalainen on ajanut autolla vajaan vuoden ja on ollut äärimmäisen tyytyväinen.– GLC oli paras auto mitä minulla oli tähän saakka ollut, mutta Lotus on vielä parempi.Mika Karjalainen myöntää, että Lotuksen kiinalaisuus epäilytti aluksi. Lotus on nykyään kiinalaisen Geelyn omistuksessa, ja saman sateenvarjon alle kuuluvat muun muassa Polestar ja Volvo.– Mutta se oli puhtaasti ennakkoluuloa, auto on todella kehittynyt. Lotuksessa Karjalaista viehättävät myös auton urheilullisuus.– Auton suorituskyky on ihan mahtava. Se on erinomainen urheilullinen arkiauto, ei missään tapauksessa urheiluauto, ne ovat kaksi ihan eri asiaa. En edes usko, että niitä kahta ominaisuutta voi edes täysin yhdistää, Karjalainen sanoo.Mika Karjalaisen autossa oli sen esittelyautohistorian vuoksi muutamia tuhansia kilometrejä ajettuna ennen kuin auto tuli Karjalaiselle. Nyt hän on itse ehtinyt ajamaan Lotuksella joitain tuhansia kilometrejä. Vielä auto ei ole ilmoittanut lähestyvästä ensimmäisestä huollosta.Lotuksen sähköautojen lähin huolto on tällä hetkellä Ruotsissa.– Varmaan täytyy pistää auto laivaan ja tehdä Ruotsin risteily, Karjalainen sanoo.Bassadonella ei ole sopimusta sähkö-LotuksistaSuomalainen autojen maahantuoja Bassadone Automotive Nordic Oy on aiemmin ollut Lotuksen maahantuoja Suomessa. Bassadonen avulla Karjalainen sai muun muassa auton yhteydet avattua ulkomaailmaan, jotta esimerkiksi auton OTA-päivitykset onnistuvat.Lotuksen applikaation kanssa Karjalaisella tuli muun muassa ongelmia. Koska Lotukselle ei ole virallista maahantuontia Suomessa, Lotus ei ole julkaissut sähköautojen applikaatiota esimerkiksi Applen App Storessa eikä Googlen Play-kaupassa. Jotta Karjalainen sai applikaation toimimaan, hänen piti hankkia toinen puhelin pelkästään autolle, joka on avattu toiseen maahan.Lotuksella ei siis ole tällä hetkellä huoltoa eikä merkkiorganisaatiosta Suomessa. – Me aloitimme Lotuksen kanssa vuonna 2015 perinteisillä malleilla, eli kun Elise-, Exige- ja Evora-mallit tulivat myyntiin. Kun kiinalainen Geely tuli Lotuksen taustalle, he mylläsivät organisaation uusiksi. Meillä ei ole tällä hetkellä sopimusta Lotus Emirasta eikä Lotuksen sähköisistä malleista päämiehen uuden Lotuksen myyntiyhtiön kanssa, Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo Moottorille.Ruhasen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että he eivät voi esimerkiksi huoltaa Lotuksen uusia ja sähköisiä malleja, kuten Mika Karjalaisen autoa Suomessa.Ruhanen sanoo, että Bassadone Automotive Nordicilla on kuitenkin jatkuva yhteys Lotukseen. He ovat myös esittäneet Lotukselle, että heillä olisi tahtoa tehdä sopimus myös uusista Lotuksen malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmius ottaa Lotus haltuunRuhasen mukaan nyky-Lotuksella on myös suuret vaatimukset siitä, miten mitä kaikkea maahantuonti- ja jälleenmyyntiorganisaation täytyy toteuttaa.– Olen nähnyt sen kaiken materiaalin ja meillä on hyvä kontakti valmistajan suuntaan. Meillä on myös täysi valmius pistää maahantuonti sekä myynti ja huolto pystyy, jos sopimukseen päästäisi. Koen tietynlaista lukkarin rakkautta merkkiä kohtaan, se on hieno brändi ja tuotteet ovat hienoja, vaikka nykytuotteet ovatkin täysin erilaisia, mihin Lotuksessa on totuttu, Ruhanen sanoo.– Mutta Suomi on tietysti pieni markkina ja olen ymmärtänyt, että moni muukin pieni maa on samassa tilanteessa. Käsitykseni mukaan Lotus haluaa keskittyä tällä hetkellä Euroopan keskeisiin markkina-alueisiin ja näihin Suomi ei valitettavasti kuulu.Ruhanen myös sanoo, että Lotus miettii kokonaisuutena, miten maahantuonti, jälleenmyynti ja huolto olisi kussakin maassa parasta toteuttaa.Koska Auto Bassadone on aiemmin maahantuonut Lotuksen malleja Suomeen, Ruhanen sanoo, että Auto Bassadonelle tulee jatkuvasti myös kyselyitä Lotuksesta.– Asiakas on nähnyt Eletre-mallin jossain, esimerkiksi ulkomailla, ja olisi halukas sellaisen hankkimaan, Ruhanen sanoo tyypillisestä tilanteesta.– Luonnollisesti olisi hienoa saada jatkossakin Lotuksen tuotteita Suomeen, Ruhanen sanoo.Bassadone Automotive Nordic on yksi Suomen suurimmista automaahantuojista ja se on Stellantiksen merkkien eli muun muassa Alfa Romeon, Fiatin, DS:n, Jeepin, Peugeotin, Citroënin ja Opelin maahantuoja Suomessa. Lisäksi Bassadone Automotive Nordic vastaa monien muiden merkkien, kuten Renaultin, Dacian, Hyundain, KGM:n, Isuzun ja Suzukin maahantuonnista Suomessa. Bassadone Automotive Nordic vastaa myös monien automerkkien maahantuonnista Baltian maissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin