11.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Selkeämpää seisontaa – Kia Niro HEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro sai uuteen kojelautaansa suomenkielisen käyttöliittymän ja nykyaikaisen seisontajarrun. Siinä kasvojenkohennuksesta tärkeimmät. Hyvää: entistäkin selkeämpi käyttöliittymä, parempi seisontajarru, taloudellisuus. Huonoa: matala tavaratila, vakionopeudensäätimen toiminta. Korealaisautot on jo pitkään tunnettu selkeästä ergonomiasta. Isot nappulat ja loogiset toiminnot saivat jatkoa suomenkielisestä käyttöliittymästä, kun valmistajansa matalampi katumaasturi Kia Niro koki kasvojenkohennuksen. Aivan kaikkiin malliversioihin ei suomennos tosin ulotu.Faceliftin myötä Niro sai kojelautaansa uusia muotoja. Mittarikotelo antaa nyt enemmän tilaa diginäytöille, ja vaakasuoraan käännetyt tuuletussuuttimet istuvat paremmin kokonaisuuteen. Kojelaudan kosketusnäyttökin on suurempi. Erikoinen yksityiskohta uudessa, parempiin varustetasoihin kuuluvassa digimittaristossa on oikeaan reunaan asetettu nopeusmittari, joka jää jopa hieman katveeseen ja vaatii kuljettajalta ainakin suoraselkäisyyttä. Muuten selkeyteen ei ole kajottu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToinen jarrupoljin poisAjamisen kannalta merkittävimmät uutuudet ovat jarrutusenergian talteenoton säätölavat ohjauspyörän takana sekä sähköinen seisontajarru, joka korvaa kömpelön poljettavan. Hinnat alkaen -tasoon eli LX:ään sähkökäkkärin saa hankittua varustepaketissa.Ulkoa uudistetun Niron tunnistaa tuoreista puskureista, valoista, maskista ja vanteista. Kyseessä on yksi harvoista automalleista, joka on saatavana niin hybridinä, lataushybridinä kuin sähköautonakin.Koeajetun ensiksi mainitun tekniikka Atkinson-syklillä käyvine bensakoneineen, sähkömoottoreineen ja kaksoiskytkinvaihteistoineen on säilynyt samana kuin parivertailussamme Toyota C-HR:ää vastaan (Moottori 5/2017).Helppo käyttää – sittenkinNiinpä myös ajotuntumat ovat samat – ainakin tällä 18 tuuman pyöräkoolla hieman kovansuista ja rengasmeluista, mutta toisaalta vakaata, vaivatonta ja ehdottoman taloudellista. Aivan toyotamaiseen sulavuuteen ei Niron voimalinja tosin yllä. Kaasupolkimen tuntuma on aavistuksen yliherkkä, voimalinjassa tuntuu silloin tällöin outoja nykäyksiä, ja polttomoottorin murahtelun takuulla kuulee. Myös vakionopeudensäätimen asettaminen on edelleen epätarkkaa.Silti Niroa voi luonnehtia kelpo kulkuneuvoksi etenkin hänelle, joka kaipaa autoltaan vähäruokaisuutta ja yksinkertaista olemusta. Tätä tukevat hyvä ajoasento ja väljät takatilat – tavaratilaan tosin kaipaisimme yhä lisää korkeutta. Vastineeksi perävaunumassaa riittää hybridiksi kohtuullisesti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Niro HEV 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 390 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 32 kW (44 hv), 170 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa