11.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Selkeämpää seisontaa – Kia Niro HEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro sai uuteen kojelautaansa suomenkielisen käyttöliittymän ja nykyaikaisen seisontajarrun. Siinä kasvojenkohennuksesta tärkeimmät. Hyvää: entistäkin selkeämpi käyttöliittymä, parempi seisontajarru, taloudellisuus. Huonoa: matala tavaratila, vakionopeudensäätimen toiminta. Korealaisautot on jo pitkään tunnettu selkeästä ergonomiasta. Isot nappulat ja loogiset toiminnot saivat jatkoa suomenkielisestä käyttöliittymästä, kun valmistajansa matalampi katumaasturi Kia Niro koki kasvojenkohennuksen. Aivan kaikkiin malliversioihin ei suomennos tosin ulotu.Faceliftin myötä Niro sai kojelautaansa uusia muotoja. Mittarikotelo antaa nyt enemmän tilaa diginäytöille, ja vaakasuoraan käännetyt tuuletussuuttimet istuvat paremmin kokonaisuuteen. Kojelaudan kosketusnäyttökin on suurempi. Erikoinen yksityiskohta uudessa, parempiin varustetasoihin kuuluvassa digimittaristossa on oikeaan reunaan asetettu nopeusmittari, joka jää jopa hieman katveeseen ja vaatii kuljettajalta ainakin suoraselkäisyyttä. Muuten selkeyteen ei ole kajottu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToinen jarrupoljin poisAjamisen kannalta merkittävimmät uutuudet ovat jarrutusenergian talteenoton säätölavat ohjauspyörän takana sekä sähköinen seisontajarru, joka korvaa kömpelön poljettavan. Hinnat alkaen -tasoon eli LX:ään sähkökäkkärin saa hankittua varustepaketissa.Ulkoa uudistetun Niron tunnistaa tuoreista puskureista, valoista, maskista ja vanteista. Kyseessä on yksi harvoista automalleista, joka on saatavana niin hybridinä, lataushybridinä kuin sähköautonakin.Koeajetun ensiksi mainitun tekniikka Atkinson-syklillä käyvine bensakoneineen, sähkömoottoreineen ja kaksoiskytkinvaihteistoineen on säilynyt samana kuin parivertailussamme Toyota C-HR:ää vastaan (Moottori 5/2017).Helppo käyttää – sittenkinNiinpä myös ajotuntumat ovat samat – ainakin tällä 18 tuuman pyöräkoolla hieman kovansuista ja rengasmeluista, mutta toisaalta vakaata, vaivatonta ja ehdottoman taloudellista. Aivan toyotamaiseen sulavuuteen ei Niron voimalinja tosin yllä. Kaasupolkimen tuntuma on aavistuksen yliherkkä, voimalinjassa tuntuu silloin tällöin outoja nykäyksiä, ja polttomoottorin murahtelun takuulla kuulee. Myös vakionopeudensäätimen asettaminen on edelleen epätarkkaa.Silti Niroa voi luonnehtia kelpo kulkuneuvoksi etenkin hänelle, joka kaipaa autoltaan vähäruokaisuutta ja yksinkertaista olemusta. Tätä tukevat hyvä ajoasento ja väljät takatilat – tavaratilaan tosin kaipaisimme yhä lisää korkeutta. Vastineeksi perävaunumassaa riittää hybridiksi kohtuullisesti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Niro HEV 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 390 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 32 kW (44 hv), 170 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti