5.5.2025

Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi

Kuva Manu Tuppurainen

Yksi suomalaisten suosikkisähköautoista on saanut tähän asti isoimman päivityksen, kun Škoda teki Enyaq-mallilleen perusteellisen faceliftin.

Škoda Enyaq on ollut Suomessa alkuvuoden eniten rekisteröity sähköauto – ja viidenneksi rekisteröidyin kaikki automallit käyttövoimasta riippumatta huomioon ottaen. 

Vielä alkuvuonna suurin osa rekisteröidyistä Enyaqeista on niin sanottua vanhaa mallia, sillä ensimmäisiä faceliftattuja Enyaqeja alkaa vasta nyt kevään myötä saapua Suomeen. 

Kun ottaa huomioon Enyaqin viimeisimmät vuodet, se on osoittanut suosionsa moneen kertaan olemalla rekisteröintitilastoissa sähköautojen kärkikahinoissa. Euroopan mittakaavassakin se oli viime vuonna kärkikolmikossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät tilat suosion takana

Suosiolle on syynsä. Suomalaiset tykkäävät Škodasta, sen esimerkisi Octavia on vuosien varrella osoittanut. Enyaq on automallina monen tarpeeseen vastaava, sillä se on tilava perheauto. Suomalaiset ovat ennen kaikkea farkkukansaa, ja vaikka Enyaqin pystyperä ei varsinainen farmarimalli olekaan, niin se ajaa senkin asian melkeinpä täydellisesti. Onhan Enyaqin tavaratila peruskoossakin lähes 600 litraa. 

Kun tarjolla on vielä nelivetoa ja urheilullisuuttakin, ei tarvitse ihmetellä, miksi Enyaq on ollut yksi myydyimmistä sähköautoista Suomessa.

Automallin elinkaari on pitkä, ja sinä aikana se pyritään pitämään koko ajan mahdollisimman houkuttelevana, kun uusia ja edistyksellisiä kilpailijoiden malleja tulee vauhdilla sekä oikealta ja vasemmalta.

Škodalla yksi tapa pitää Enyaq edelleen houkuttelevana on ollut muotoilla sen keula kokonaan uudelleen. Enyaq on nyt samaa maata muotoilultaan uutuusmallin, pikkusisaren Elroqin kanssa. Tämä malliston yhdenmukaistaminen on ollut tietysti syy Enyaqin uuteen muotoon, mutta ehkä myös se, että joidenkin mielestä Enyaq saattoi näyttää aiemmin ulkomuodoltaan hieman vieraalta. Nyt keulan muotoilu on selvästi helpommin lähestyttävä kuin Enyaqin keulan muotoilu aiemmin. Škoda on nimennyt uuden muotokielen Modern Solid -nimiseksi.

Takavalotkin Enyaqissa ovat muuttuneet, mutta muutokset ovat niin pienet, että sitä ei välttämättä tajua, jollei tunne automallia oikein tarkasti.

Ei pelkkä muotoseikka

Täytyy myös muistaa, että keulan muutos ei ole pelkästään kosmeettinen muutos, vaan sillä on vaikutusta myös auton energiatehokkuuteen – ja sähköautossa se on erityisen merkittävä tekijä monelle käyttäjälle. Enyaqin ilmanvastus on nyt siis pienentynyt, joka tarkoittaa myös pienempää sähkönkulutusta. Ennen Enyaqin ilmanvastuskerroin oli 0,256, nyt se on 0,245. Coupé-korisessa mallissa kerroin on laskenut 0,234:stä 0,225:een.

Ja mitä muuta tulee auton käyttämään energiaan eli sähköön – kun Enyaq nyt kuluttaa sähköä vähemmän, se myös latautuu entistä nopeammin. Koeajetun Enyaqin 85x-version pikalatausteho on suurimmillaan nyt 175 kilowattia. Auto myös lataustui pikalatauksessa akun esilämmitystä käyttämällä siten, kun valmistaja sen lupaakin latautuvan. Kymmenestä prosentista tullaan 80 prosenttiin alle puoleen tuntiin.

Toinen iso muutos Enyaqissa on sen tietoviihdejärjestelmän päivittyminen. Siinä on selvästi kuunneltu käyttäjiä, tietoviihdejärjestelmä on nyt entistä enemmän räätälöitävissä käyttäjänsä mieltymysten mukaan.

Tietoviihdejärjestelmään saa nyt entistä enemmän poimittua itselleen tarpeellisia pikakomentoja ja ne saa kiinnitettyä tietoviihdejärjestelmän näytön reunaan, josta ne löytyvät silloin kun niitä tarvitaan.

Jarrutuntuma vaivaa edelleen

Muun muassa pian kaksi vuotta sitten pakolliseksi tulleet nopeusrajoituksen hälytykset pois päältä Enyaqissa nyt yhdellä painalluksella. Samoin tarpeelliseksi painikkeeksi saa kiinnitettyä esimerkiksi auton ajoakun esilämmityksen tai muut lämmitystoiminnot vaikka talviajaksi.

Kun talvella tarvitaan ohjauspyörän lämmitystä, istuimen lämmitystä, takalasin lämmitystä ja vaikka mitä lämmitystä, kaikki nämä saa halutessaan Enyaqissa nyt päälle yhdellä painalluksella. Lämmitys-komennon taakse saa räätälöityä juuri ne lämmitykseen liittyvät toiminnot, mitä kukin haluaa käyttää.

Kuten sanottu, Enyaqin yksi suosion salaisuus on sen tiloissa. Auto on edelleen tilava perheauto, vaikka sen keula on ulkomuotoaan muuttanut reilusti, itse auton tilat tai mitat eivät ole muuttuneet mihinkään. 

Ajettavuuskin on sitä samaa kuin aiemminkin. Alusta on napakka, ja samalla hieman pintakova. Ohjaus tuntuu hitaassa ajossa hieman tahmealta, mutta muuten matka-ajossa sen tunto on varsin hyvällä tolalla. 

Valitettavasti Enyaqin ajettavuuden heikoin lenkki on edelleen sen jarrutuntuma. Se on Enyaqissa varsin kehno, jarrupolkimessa on paljon tyhjää, ennen kuin mitään alkaa tapahtua.

Syy on auton takana olevissa rumpujarruissa, jonka käyttöä Škodalla perustellaan sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla. Painavissa sähköautoissa rumpujarruja käytetään takana siksi, että peruslähtökohdaltaan Škodan täyssähköautot ovat takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä.

Jos takapyörille olisi laitettu rumpujarrujen sijaan levyjarrut, ne voitaisiin Škodan mukaan mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin ja siksi Volkswagen-konsernin  täyssähköautoissa käytetään takana rumpujarruja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

RS-mallia odotellaan vielä

Enyaqin mallivalikoima on facelift-päivityksen myötä pysynyt edelleen samana – tarjolla on takavetoisten lisäksi nelivetoisia malleja, kuten koeajossakin ollut versio oli.

Kun Enyaqissa on neliveto, se on myös sähkömoottoreiden teholtaan tehokkaampi. Koeajossa ollut nelivetoinen 85x-malli on myös toistaiseksi tehokkain versio uudistuneesta Enyaqista, malliston tehokkain RS-malli on tulossa myöhemmin keväällä.

Tehokkain Enyaq tarjoaa ennen RS-mallin myyntiin tuloa 545 newtonmetriä vääntöä ja tehoa 210 kilowattia. Koska auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, etuakselin asynkronisähkömoottorin voimantuottoa säädellään tarpeen mukaan. 

Suorituskykyä 85x-mallissa siis riittää varsin hienosti ilman RS-kirjainyhdistelmääkin. Sportline-mallin mustat yksityiskohdat auton keulassa, ikkunoiden ympärillä ja kattokaiteessa harmaan värin kanssa tekevät siitä tyylikkään kulkineen.

Hyvää ja huonoa

  • Parantunut tietoviihdejärjestelmä
  • Ajettavuus
  • Tilat
  • Muotoilu
  • Jarrutuntuma

Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline

SÄHKÖAUTO, neliveto

210 kW (286 hv), 545 Nm

Akku brutto / netto 77,0 / 82,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 175 kW

WLTP-kulutus 16,2 kWh / 100 km

toimintamatka 530 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 658 mm

Leveys 1 879 mm

Korkeus 1 622 mm

Akseliväli 2 773 mm

Tavaratila 585 l

Omamassa 2 222 kg

perävaunu 1 200 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2021)

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 56 260 €

koeajoauto 59 080 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat