5.5.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi suomalaisten suosikkisähköautoista on saanut tähän asti isoimman päivityksen, kun Škoda teki Enyaq-mallilleen perusteellisen faceliftin. Škoda Enyaq on ollut Suomessa alkuvuoden eniten rekisteröity sähköauto – ja viidenneksi rekisteröidyin kaikki automallit käyttövoimasta riippumatta huomioon ottaen. Vielä alkuvuonna suurin osa rekisteröidyistä Enyaqeista on niin sanottua vanhaa mallia, sillä ensimmäisiä faceliftattuja Enyaqeja alkaa vasta nyt kevään myötä saapua Suomeen. Kun ottaa huomioon Enyaqin viimeisimmät vuodet, se on osoittanut suosionsa moneen kertaan olemalla rekisteröintitilastoissa sähköautojen kärkikahinoissa. Euroopan mittakaavassakin se oli viime vuonna kärkikolmikossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät tilat suosion takanaSuosiolle on syynsä. Suomalaiset tykkäävät Škodasta, sen esimerkisi Octavia on vuosien varrella osoittanut. Enyaq on automallina monen tarpeeseen vastaava, sillä se on tilava perheauto. Suomalaiset ovat ennen kaikkea farkkukansaa, ja vaikka Enyaqin pystyperä ei varsinainen farmarimalli olekaan, niin se ajaa senkin asian melkeinpä täydellisesti. Onhan Enyaqin tavaratila peruskoossakin lähes 600 litraa. Kun tarjolla on vielä nelivetoa ja urheilullisuuttakin, ei tarvitse ihmetellä, miksi Enyaq on ollut yksi myydyimmistä sähköautoista Suomessa.Automallin elinkaari on pitkä, ja sinä aikana se pyritään pitämään koko ajan mahdollisimman houkuttelevana, kun uusia ja edistyksellisiä kilpailijoiden malleja tulee vauhdilla sekä oikealta ja vasemmalta.Škodalla yksi tapa pitää Enyaq edelleen houkuttelevana on ollut muotoilla sen keula kokonaan uudelleen. Enyaq on nyt samaa maata muotoilultaan uutuusmallin, pikkusisaren Elroqin kanssa. Tämä malliston yhdenmukaistaminen on ollut tietysti syy Enyaqin uuteen muotoon, mutta ehkä myös se, että joidenkin mielestä Enyaq saattoi näyttää aiemmin ulkomuodoltaan hieman vieraalta. Nyt keulan muotoilu on selvästi helpommin lähestyttävä kuin Enyaqin keulan muotoilu aiemmin. Škoda on nimennyt uuden muotokielen Modern Solid -nimiseksi.Takavalotkin Enyaqissa ovat muuttuneet, mutta muutokset ovat niin pienet, että sitä ei välttämättä tajua, jollei tunne automallia oikein tarkasti.Ei pelkkä muotoseikkaTäytyy myös muistaa, että keulan muutos ei ole pelkästään kosmeettinen muutos, vaan sillä on vaikutusta myös auton energiatehokkuuteen – ja sähköautossa se on erityisen merkittävä tekijä monelle käyttäjälle. Enyaqin ilmanvastus on nyt siis pienentynyt, joka tarkoittaa myös pienempää sähkönkulutusta. Ennen Enyaqin ilmanvastuskerroin oli 0,256, nyt se on 0,245. Coupé-korisessa mallissa kerroin on laskenut 0,234:stä 0,225:een. Ja mitä muuta tulee auton käyttämään energiaan eli sähköön – kun Enyaq nyt kuluttaa sähköä vähemmän, se myös latautuu entistä nopeammin. Koeajetun Enyaqin 85x-version pikalatausteho on suurimmillaan nyt 175 kilowattia. Auto myös lataustui pikalatauksessa akun esilämmitystä käyttämällä siten, kun valmistaja sen lupaakin latautuvan. Kymmenestä prosentista tullaan 80 prosenttiin alle puoleen tuntiin.Toinen iso muutos Enyaqissa on sen tietoviihdejärjestelmän päivittyminen. Siinä on selvästi kuunneltu käyttäjiä, tietoviihdejärjestelmä on nyt entistä enemmän räätälöitävissä käyttäjänsä mieltymysten mukaan.Tietoviihdejärjestelmään saa nyt entistä enemmän poimittua itselleen tarpeellisia pikakomentoja ja ne saa kiinnitettyä tietoviihdejärjestelmän näytön reunaan, josta ne löytyvät silloin kun niitä tarvitaan.Jarrutuntuma vaivaa edelleenMuun muassa pian kaksi vuotta sitten pakolliseksi tulleet nopeusrajoituksen hälytykset pois päältä Enyaqissa nyt yhdellä painalluksella. Samoin tarpeelliseksi painikkeeksi saa kiinnitettyä esimerkiksi auton ajoakun esilämmityksen tai muut lämmitystoiminnot vaikka talviajaksi.Kun talvella tarvitaan ohjauspyörän lämmitystä, istuimen lämmitystä, takalasin lämmitystä ja vaikka mitä lämmitystä, kaikki nämä saa halutessaan Enyaqissa nyt päälle yhdellä painalluksella. Lämmitys-komennon taakse saa räätälöityä juuri ne lämmitykseen liittyvät toiminnot, mitä kukin haluaa käyttää.Kuten sanottu, Enyaqin yksi suosion salaisuus on sen tiloissa. Auto on edelleen tilava perheauto, vaikka sen keula on ulkomuotoaan muuttanut reilusti, itse auton tilat tai mitat eivät ole muuttuneet mihinkään. Ajettavuuskin on sitä samaa kuin aiemminkin. Alusta on napakka, ja samalla hieman pintakova. Ohjaus tuntuu hitaassa ajossa hieman tahmealta, mutta muuten matka-ajossa sen tunto on varsin hyvällä tolalla. Valitettavasti Enyaqin ajettavuuden heikoin lenkki on edelleen sen jarrutuntuma. Se on Enyaqissa varsin kehno, jarrupolkimessa on paljon tyhjää, ennen kuin mitään alkaa tapahtua.Syy on auton takana olevissa rumpujarruissa, jonka käyttöä Škodalla perustellaan sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla. Painavissa sähköautoissa rumpujarruja käytetään takana siksi, että peruslähtökohdaltaan Škodan täyssähköautot ovat takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä. Jos takapyörille olisi laitettu rumpujarrujen sijaan levyjarrut, ne voitaisiin Škodan mukaan mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin ja siksi Volkswagen-konsernin täyssähköautoissa käytetään takana rumpujarruja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRS-mallia odotellaan vieläEnyaqin mallivalikoima on facelift-päivityksen myötä pysynyt edelleen samana – tarjolla on takavetoisten lisäksi nelivetoisia malleja, kuten koeajossakin ollut versio oli.Kun Enyaqissa on neliveto, se on myös sähkömoottoreiden teholtaan tehokkaampi. Koeajossa ollut nelivetoinen 85x-malli on myös toistaiseksi tehokkain versio uudistuneesta Enyaqista, malliston tehokkain RS-malli on tulossa myöhemmin keväällä.Tehokkain Enyaq tarjoaa ennen RS-mallin myyntiin tuloa 545 newtonmetriä vääntöä ja tehoa 210 kilowattia. Koska auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, etuakselin asynkronisähkömoottorin voimantuottoa säädellään tarpeen mukaan. Suorituskykyä 85x-mallissa siis riittää varsin hienosti ilman RS-kirjainyhdistelmääkin. Sportline-mallin mustat yksityiskohdat auton keulassa, ikkunoiden ympärillä ja kattokaiteessa harmaan värin kanssa tekevät siitä tyylikkään kulkineen. Hyvää ja huonoa Parantunut tietoviihdejärjestelmä Ajettavuus Tilat Muotoilu Jarrutuntuma Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline SÄHKÖAUTO, neliveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 77,0 / 82,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 16,2 kWh / 100 km toimintamatka 530 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 658 mm Leveys 1 879 mm Korkeus 1 622 mm Akseliväli 2 773 mm Tavaratila 585 l Omamassa 2 222 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 56 260 € koeajoauto 59 080 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa