30.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia – Pienempi auto ei aina tarkoita tinkimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian uusi sukupolvi vie valmistajan kompaktimallin uudelle tasolle. Pienempi auto ei kuitenkaan aina merkitse ominaisuuksista tinkimistä. Hyvää: laatuvaikutelma, design. Huonoa: ei sovellu isomman auton tarpeeseen. Škoda Fabian neljäs mallipolvi siirsi mallin VW-ryhmän MQB A0 -perusrakenteelle.Totta puhuen, perusrakenne ei toki sinänsä kiinnosta auton käyttäjää. Kyseessä on varainsiirtoveroon tai sähköyhtiön vaihtamiseen rinnastettava asia, joka tapahtuu jossain muualla ja jää omassa arjessa melko abstraktiksi.Fabian kohdalla tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan, sillä B-segmentin tšekkiläinen on ottanut tuntuvan loikan laatuvaikutelmassa ja mukavuudessa. VW-ryhmän sisarmallit Seat Ibiza ja Volkswagen Polo loikkasivat samalle perusrakenteelle jo jokin aika sitten, mutta Škoda Fabia vertautuu positiivisesti jopa niihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni vain mitoiltaanUlkoisesti luvassa on tuttua nyky-Škodaa, eli kulmikkaiden kolmiolinjojen parina on aiempaa kookkaampi keulamaski. Takaluukussa auton merkki on kirjoitettu trendin mukaan irtokirjaimilla logojen sijaan. Fabian tunnistaa kuitenkin Fabiaksi viimeistään lyhyestä peräylityksestä.Sisustassa auto ei pääse kompakteja mittojaan pakoon, mutta tilaa on etuistuimilla hyvin ja takaistuimillakin auton kokoon nähden hyvin. Suurin tinkiminen tapahtuu tavaratilassa, joka jää 380 litraan. Tila on kuitenkin kiitettävän korkea, joten litrat saa hyvin hyötykäyttöön, jos tavaroita voi hiukan käännellä. Kojelaudassa huomio kiinnittyy hauskojen kiiltomustien lippojen alle piiloutuvaan perinteiseen mittaristoon, joka kertoo kaiken tärkeän selkeästi, vaikka viisareiden välissä oleva monitoiminäyttö on nykystandardeilla jo nafti. Kaksipuolaisen ohjauspyörän painikkeet ovat hyvät ja jopa rullissa on tuntumaa. Bolero-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen. Järjestelmä on toteutettu miellyttävän selkeästi ja konstailemattomasti. Tärkeimmät ilmastointitoiminnot löytyvät kuitenkin omalta hyllytasoltaan perinteisinä nappeina ja nuppeina. Arvostettavaa selkeyttä.Manuaalin mukaanŠkoda Fabian kulussa ei ole moittimista edes moottoritiellä, joskin pienemmät mitat tuntuvat hiukan suuntavakaudessa. Alusta on Fabiassa lievästi napakka, mutta se ei sorru turhaan paukkukovuuteen. Ohjaus ei ole ihmeellinen, mutta ei huonokaan, ja soveltuu ripeytensä puolesta hyvin pienelle autolle. Äänieristys on hyvää tasoa segmenttiin nähden.81 kilowatin kolmesylinterinen ahdettu bensiinimoottori riittää auton liikuttamiseen hyvin ja kuusivaihteinen manuaali muistuttaa vuosituhannen alun baijerilaisia narumaisella vaihtotuntumallaan. Kytkinpoljinta voi kuvailla harmittomaksi. Automaattivaihteistojen rynnistyksestä huolimatta manuaalivaihteisto puolustaa vielä paikkaansa tässä segmentissä.Škoda Fabian mallistohinnat alkavat 1.0 TSI 95 Ambitionin 19 439 eurosta. Pirteämpi 1.0 TSI 110 asettuu vastaavalla varustelulla alle 1 000 euron päähän, joten moottorivalintaa kannattaa miettiä hetki. Tehokkaamman moottorin myötä aukeaa myös mahdollisuus DSG-kaksoiskytkinautomaattiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Style Hinta alkaen 22 441 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 475 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2552 mm Tavaratila: 380-1 190 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää