6.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Liftback näyttää sedanilta, mutta on sisältä melkein farmari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Liftback -viistoperä uudistettiin Combi-farmarin ohella. Hyvää: tilat, muunneltavuus, suorituskyky, kulutus, ajettavuus. Huonoa: jotkut saattavat ikävöidä kojelaudan nappuloita. Škoda Octavia -mallisto on keväisen kasvojenkohennuksen jälkeen pikkuhiljaa kasvanut entiseen mittaansa, jopa laajemmaksikin. Erityisesti moottorivalikoima on kattava, sillä auton saa bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisenä, kevythybridinä sekä ladattavana hybridinä.Kaikki nämä voimanlähdevaihtoehdot ovat tarjolla paitsi Combi-farmariin, myös Octavian perinteiden mukaiseen viistoperään, jota Liftback-lisänimelläkin muun muassa esitteissä kutsutaan. Aivan vähäpätöiseksi ei tätäkään koriversiota voi kutsua, sillä se on edustanut noin 35:tä prosenttia koko Octavia-malliston myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusmitat miltei ennallaanViistoperä jakaa luonnollisesti keulauudistuksen farkun kanssa, ja perässäkin meikkaus on samankaltainen. Neliskanttiset takavaloumpiot ovat vaihtuneet viirumallisiin, ja kokonaisuutta korostaa tšekkimerkin nimi nostalgisen harvoilla fonttiväleillä. Auto on 19 mm aiempaa pidempi ja 15 mm leveämpi, mutta strategisilta mitoiltaan, kuten akseliväliltään, jokseenkin ennallaan.Suuren takaluukun avaamallakin löytää uutta, sillä toimenpide hoituu nyt myös jalan heilautuksella – tosin lisävarusteena. Tavaratila itsessään on kasvanut vain kymmenellä litralla edeltävään mallipolveen nähden, mutta yhteensä kuuttasataa litraa enempää ei tarvitakaan: päälle metrin leveys ja pituus yhdistettynä kontin syvyyteen tekee kuljetuskapasiteetista valtavan.Tuttuun tapaan tavaratila on myös kekseliäästi muunneltava. Tuoretta antia edustaa esimerkiksi tavaratilan levyinen, joustava säilytystasku erittäin monipuolisten verkko- ja kiinnityssysteemien ohella. Suksiluukku kuuluu niin ikään kuvaan. Eli jos ei ole tapana pakata laatikon muotoisia esineitä aivan kattoon asti, viistoperä käy aivan hyvin farkusta, ja mausteena tulee sedanmainen ulkonäkö.Diesel edelleen voimissaanKokonaisuutena uusikin Octavia on aivan erinomainen yleisauto, joka vaatii totuttelua ainoastaan kosketusnäyttöön keskittyvän käyttöliittymänsä osalta. Ajettavuus on letkeän leppoisaa, eikä nyt koeajetun automaattidieselin ominaisuuksissa ole juuri mitään moitittavaa. Kone vie väkivahvasti, ja voisi väittää, että 1 500 euroa edullisempi, niin ikään kaksilitrainen mutta 116 hv ja 250 Nm tuottava versiokin riittää ainakin moottoritiependelöintiin.Ja kyllä, uskallan sanoa, että kaikessa epätrendikkyydessään TDI on edelleen Suomen olosuhteisiin vähintään yhtä houkutteleva valinta kuin esimerkiksi ladattava hybridi – varsinkin, kun edullisemmalla hankintahinnalla voi kattaa vuotuista käyttövoimaveroa.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Octavia 2.0 TDI 150 Style DSG Hinta alkaen 35 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 100 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2684 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä