10.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS 245 – Urheilukoulun kasvatti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla Škoda on tuonut Octavia RS:ään lisää tehoa ja älyä. Hyvää: Lukuisat pienet yksityiskohdat, musta tyyli Huonoa: Ei nelivetoversiota, hinta Suomalaisen Octavia-kansan suosikkeihin kuuluva RS on pistetty jälleen urheilukoulun penkille. VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla uudeksi teholukemaksi on saatu 245 hevosvoimaa, joten kyseessä on tehokkain valmistettu Octavia.Uuden mallimerkinnän kohdalla kyse ei ole kuitenkaan pelkästään 15 lisähevosvoimasta verrattuna tavalliseen 230 hevosvoiman bensiini-RS:ään. Moottorin lisäksi myös vaihteisto ja tasauspyörästö ovat saaneet uutta ilmettä. Sukupuusta löytyy merkittävänä serkkuna Volkswagen Golf GTI Performance, joka on tuonut monet Octavia RS 245:n päivityksistä myös Wolfsburgin klasikkoon.Niinpä DSG-kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävaihteen, joten märkäkytkimillä varustetussa DQ 381:ssa käytössä on 7 vaihdetta. Käytännössä manuaali- ja automaattivaihteistot selviytyvät 0–100 km/h kiihdytyksestä samassa 6,6 sekunnissa, vaihteistojen eron ollessa kuskin kiireisyydessä ja kulutuksessa. Ero tavalliseen RS:ään on 0,1 sekuntia, jolla on merkitystä lähinnä nettifoorumeilla riidellessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaketti kasassaEtuvetoinen RS 245 on saanut sukuperintönä myös sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon. Oikean vetoakselin yhteyteen sijoitettu kompakti järjestelmä kulkee nimellä VAQ ja se toimii osana auton muita ajonhallintajärjestelmiä, vaihdellen itsekin normaalin ja Sport-ajotilan välillä.Škoda on myös siunannut Octavia RS 245:n uudella pakoputkistolla. Putkiston etu- ja takavaimentimet on suunniteltu uudelleen parempaa sointia ja pienempää vastapainetta ajatellen. Vaikka äänen sävyn arvioiminen vaatisi suoran parivertailun, kuului RS 245:n raspisointi sporttisesti ajettaessa vielä hiukan pidemmälle.Muihin teknisiin muutoksiin kuuluvat isommat jarrulevyt ja uudelleenvälitetty progressiivinen ohjaus. Tuttuun tapaan RS 245 istuu 15 mm matalammalla muuhun Octavia-mallistoon verrattuna, mutta mukautuva alustajärjestelmä DCC pysyy lisävarusteisena. Myös iskunvaimennukseen on tehty hienosäätöjä. Tuttu tyyliUlkoisesti erot ovat sangen maltillisia. 19-tuumaisten Xtreme-vanteiden lisäksi korin yksityiskohdat ovat saaneet kiiltomustan käsittelyn aina peileistä keulamaskiin. Todellisille haukansilmille mainittakoon, että 245:ssä tuttu ‘vRS’-logo on 15% suurempi ja voittoon viittaavan v-kirjaimen väri on harmaan sijaan musta.Sisällä RS 245 ei hämmennä RS:n eikä Octavian omistajia. RS-Alcantarapaketti, Black-paketti ja sähkösäätöiset istuimet ovat vakiovaruste, mutta muuten toimisto on kalustettu tuttuun tapaan. Jopa "Simply Clever"-ratkaisuihin kuuluva roskis löytyy apukuskin ovesta. Radalla ja raitillaKoeajoreissun tie johti Roomaan, jonka rikkonaisilla seututeillä Octavia RS 245 kulkee arkikäyttöön siedettävästi, ainakin Comfort-alustatilassa. Hienosäädetty alusta on piirun verran jämäkämpi tavalliseen RS:ään verrattuna. Muuten ajokäytös arkiliikenteesssä on tuttua ja vaivatonta Octaviaa ja jopa uusi DSG-vaihteisto toimii eleettömästi.Läheisellä Vallelungan moottoriradalla Octavia RS 245:n lukuisat muutokset ovat paremmin elementissään. Pohjimmainen luonne on tutun aliohjaava, auton varoittaessa rajojen lähestymisestä hyvissä ajoin. Mutkista poistuminen hoituu kuitenkin ilman draamaa, kiitos juuri tasauspyörästön lukon. Radalla automaattivaihteisto helpottaa kuljettajan urakkaa.Škoda Octavia RS 245 on sisarensa Golf GTI Performancen tavoin hiukan sporttisemmaksi hiottu versio tutusta peruskivestä. Maltillisesta teholisästä huolimatta pienet muutokset luovat RS 245:lle oman identiteetin, jolla se erottuu jopa muusta Octavia RS -mallistosta.Hintaeroa muutoksille kertyy Octavia RS 2.0 TSI:hin verrattuna kuitenkin noin 4 000 euroa, manuaalivaihteisen sedanin alkaessa 38 488,50 eurosta. Se asettaa Octavia RS 245:n samoille viivoille jo esimerkiksi konsernisisar Seat Leon Cupran kanssa. Ainakin ostajilla riittää vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG Hinta alkaen 40 129 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 180 kW (245 hv), 5000–6700 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 590 l Omamassa: 1465 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla