10.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS 245 – Urheilukoulun kasvatti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla Škoda on tuonut Octavia RS:ään lisää tehoa ja älyä. Hyvää: Lukuisat pienet yksityiskohdat, musta tyyli Huonoa: Ei nelivetoversiota, hinta Suomalaisen Octavia-kansan suosikkeihin kuuluva RS on pistetty jälleen urheilukoulun penkille. VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla uudeksi teholukemaksi on saatu 245 hevosvoimaa, joten kyseessä on tehokkain valmistettu Octavia.Uuden mallimerkinnän kohdalla kyse ei ole kuitenkaan pelkästään 15 lisähevosvoimasta verrattuna tavalliseen 230 hevosvoiman bensiini-RS:ään. Moottorin lisäksi myös vaihteisto ja tasauspyörästö ovat saaneet uutta ilmettä. Sukupuusta löytyy merkittävänä serkkuna Volkswagen Golf GTI Performance, joka on tuonut monet Octavia RS 245:n päivityksistä myös Wolfsburgin klasikkoon.Niinpä DSG-kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävaihteen, joten märkäkytkimillä varustetussa DQ 381:ssa käytössä on 7 vaihdetta. Käytännössä manuaali- ja automaattivaihteistot selviytyvät 0–100 km/h kiihdytyksestä samassa 6,6 sekunnissa, vaihteistojen eron ollessa kuskin kiireisyydessä ja kulutuksessa. Ero tavalliseen RS:ään on 0,1 sekuntia, jolla on merkitystä lähinnä nettifoorumeilla riidellessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaketti kasassaEtuvetoinen RS 245 on saanut sukuperintönä myös sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon. Oikean vetoakselin yhteyteen sijoitettu kompakti järjestelmä kulkee nimellä VAQ ja se toimii osana auton muita ajonhallintajärjestelmiä, vaihdellen itsekin normaalin ja Sport-ajotilan välillä.Škoda on myös siunannut Octavia RS 245:n uudella pakoputkistolla. Putkiston etu- ja takavaimentimet on suunniteltu uudelleen parempaa sointia ja pienempää vastapainetta ajatellen. Vaikka äänen sävyn arvioiminen vaatisi suoran parivertailun, kuului RS 245:n raspisointi sporttisesti ajettaessa vielä hiukan pidemmälle.Muihin teknisiin muutoksiin kuuluvat isommat jarrulevyt ja uudelleenvälitetty progressiivinen ohjaus. Tuttuun tapaan RS 245 istuu 15 mm matalammalla muuhun Octavia-mallistoon verrattuna, mutta mukautuva alustajärjestelmä DCC pysyy lisävarusteisena. Myös iskunvaimennukseen on tehty hienosäätöjä. Tuttu tyyliUlkoisesti erot ovat sangen maltillisia. 19-tuumaisten Xtreme-vanteiden lisäksi korin yksityiskohdat ovat saaneet kiiltomustan käsittelyn aina peileistä keulamaskiin. Todellisille haukansilmille mainittakoon, että 245:ssä tuttu ‘vRS’-logo on 15% suurempi ja voittoon viittaavan v-kirjaimen väri on harmaan sijaan musta.Sisällä RS 245 ei hämmennä RS:n eikä Octavian omistajia. RS-Alcantarapaketti, Black-paketti ja sähkösäätöiset istuimet ovat vakiovaruste, mutta muuten toimisto on kalustettu tuttuun tapaan. Jopa "Simply Clever"-ratkaisuihin kuuluva roskis löytyy apukuskin ovesta. Radalla ja raitillaKoeajoreissun tie johti Roomaan, jonka rikkonaisilla seututeillä Octavia RS 245 kulkee arkikäyttöön siedettävästi, ainakin Comfort-alustatilassa. Hienosäädetty alusta on piirun verran jämäkämpi tavalliseen RS:ään verrattuna. Muuten ajokäytös arkiliikenteesssä on tuttua ja vaivatonta Octaviaa ja jopa uusi DSG-vaihteisto toimii eleettömästi.Läheisellä Vallelungan moottoriradalla Octavia RS 245:n lukuisat muutokset ovat paremmin elementissään. Pohjimmainen luonne on tutun aliohjaava, auton varoittaessa rajojen lähestymisestä hyvissä ajoin. Mutkista poistuminen hoituu kuitenkin ilman draamaa, kiitos juuri tasauspyörästön lukon. Radalla automaattivaihteisto helpottaa kuljettajan urakkaa.Škoda Octavia RS 245 on sisarensa Golf GTI Performancen tavoin hiukan sporttisemmaksi hiottu versio tutusta peruskivestä. Maltillisesta teholisästä huolimatta pienet muutokset luovat RS 245:lle oman identiteetin, jolla se erottuu jopa muusta Octavia RS -mallistosta.Hintaeroa muutoksille kertyy Octavia RS 2.0 TSI:hin verrattuna kuitenkin noin 4 000 euroa, manuaalivaihteisen sedanin alkaessa 38 488,50 eurosta. Se asettaa Octavia RS 245:n samoille viivoille jo esimerkiksi konsernisisar Seat Leon Cupran kanssa. Ainakin ostajilla riittää vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG Hinta alkaen 40 129 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 180 kW (245 hv), 5000–6700 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 590 l Omamassa: 1465 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella