25.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout – kansansuosikki kehnoille teille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalleja hieman korkeampi ja nelivetoinen Škoda Octavia Scout on uudella väkevimmällä dieselmoottorilla varustettuna etenijöiden aatelia – niin maantiellä kuin syrjäteilläkin. Hyvää: moottori, vaihteisto, neliveto, ajettavuus, ajomukavuus, mittaristo. Huonoa: hinta, käyttöliittymän pienet mutkikkuudet. Škoda Octavia Scout -versioita on ollut tarjolla vuodesta 2007, ja niillä on aivan ilmiselvästi omat kannattajansa. Suomessa myydyistä farmari-Octavioista noin joka kymmenes on ollut Scout ja kaikista myydyistä Octavia-farmareista joka viides nelivetoinen.Uusikin Octavia on Scout-versiona aina joka nurkasta raapiva farkku. Etenemiskyvyn takeena on myös perusmallia 157 milliä korkeampi maavara. Neliveto toimii hyvin ja kun vaihteistokin pelittää viiveittä, sujuu paksussa lumipuurossa kahlaaminen liki ongelmitta. Kuten muissakin uusissa Octavioissa, tuttu vaihdekeppi on vaihdettu pieneksi vaihdevipuseksi. Se ajaa asiansa kunniakkaasti, kunhan kuljettajan alun epäluuloisuus hälvenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa piisaaVoimista ei eteneminen jää kiinni, sillä Scoutin keulilla murahtelee Octavian mallihistorian väkevin dieselmoottori. Uusi voimanlähde kantaa nimeä 2.0 TDI EVO, ja tehoa löytyy 200 hevosvoimaa. Vääntö on muhkeat 400 newtonmetriä laajalla kierroslukualueella, mikä tekee etenemisestä vaivatonta. Kun valitsee ajotilaksi sportin ja oikaisee oikean jalan, niin johan alkaa maisema vaihtua. Moottorin käyntiääni on säyseä, mikä yhdessä auton hyvän äänierityksen kanssa takaa miellyttävän ajomukavuuden.Kulutus pysyi koeajossa hyvin kurissa, sillä aika ajoin reippaasta ajosta ja raskaasta lumisohjosta huolimatta keskikulutus oli 6,1 litraa sadalla, eli vain vähän yli luvatun yhdistetyn kulutuksen.Koeajetun voimakkaimman version rinnalla tarjotaan hieman pienempitehoista eli kaksilitraisen dieselin 150-hevosvoimaista painosta. Kolmantena Scout-vaihtoehtona on 190 hevosvoiman kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio.Takakontin tilavuus on muhkeat 640 litraa, joten Scoutin valitsevat ulkoilun harrastajat tai kehnon sorateiden päässä mökkeilevät saavat isommankin seurueen tavarat vaivattomasti kyytiin.Näyttöä koskettaenNäytön alla oleva äänenvoimakkuuden liukukytkin on ihan hauska ja yllättävän hyvin toimiva ratkaisu, jos kohta ohjauspyörän rullakytkin hoitaa asian tarjoten haptisen eli kosketustuntoon perustuvan tavan säädellä äänitasoa.Ylipäätään en toivo, että ihan kaikki toiminnot alustetaan kosketusnäytöltä käskettäviksi, sillä haptiikan puute voi tehdä kosketusnäytöstä huomiovarkaan, jonka ajaksi katse katoaa tiestä valikoihin. Se sekunti voi koitua turmioksi, eteneehän auto satasen vauhdilla 28 metriä sekunnissa.Pieni kummallisuus alkaa ajan oloon ärsyttää. Kun haluaa seurata ajotietokoneen näytöltä esimerkiksi tosiaikaisia tai pidemmän aikavälin kulutustietoja, katoaa toivottu näyttö näkyvistä, jos vaikka napsauttaa ratin lämmityksen päälle. En tuolloin kaipaa muistutusta lämmityksen ja ilmastoinnin eri vaihtoehdoista vaan haluan yhä seurata kulutusta, ratin lämmityksen rivakkuus kun selviää näppituntumalla. No, kyllä tuohonkin tottuu.Herkut nostavat hintaaLisävarusteina autoyksilössä ovat muun muassa mukavuutta tuovat mutta tyyriit sähkösäätöiset etuistuimet hierontatoiminnolla ja säädettävällä reisituella (autoverollinen hinta 2 268 euroa), tuulilasinäyttö (768 e), polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella (1 167 e) ja sähköisesti esiin taittuva vetokoukku (1 310 e).Lisäherkuilla varusteltuna Scout-Octavian hinta kipuaa yli 52 000 euron, vakiovarusteisena koeajettu automalli maksaa rapiat 46 000 euroa.Rouheammasta ulkomuodosta saa pulittaa yli 6 000 euroa lisää, sillä vastaavalla voimalinjalla varustettu Ambition-varustetason Octavia farkkuna maksaa lisävarusteitta 39 808 euroa.Scoutin ja Ambitionin vakiovarusteluissa on toisaalta selkeä ero Scoutin hyväksi, jossa on vakiona muun muassa mukautuva kaista-avustin, kaistanvaihto- ja peruutusvaroitin ja ruuhka-avustin. Scoutissa vakiona on myös mukautuva vakionopeudensäädin, matrix-led-ajovalot, peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 200 4x4 Scout DSG autom. Hinta alkaen 46 082 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 645 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 1750–3500 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4703 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1487 mm, akseliväli 2677 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä