25.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout – kansansuosikki kehnoille teille Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Perusmalleja hieman korkeampi ja nelivetoinen Škoda Octavia Scout on uudella väkevimmällä dieselmoottorilla varustettuna etenijöiden aatelia – niin maantiellä kuin syrjäteilläkin. Hyvää: moottori, vaihteisto, neliveto, ajettavuus, ajomukavuus, mittaristo. Huonoa: hinta, käyttöliittymän pienet mutkikkuudet. Škoda Octavia Scout -versioita on ollut tarjolla vuodesta 2007, ja niillä on aivan ilmiselvästi omat kannattajansa. Suomessa myydyistä farmari-Octavioista noin joka kymmenes on ollut Scout ja kaikista myydyistä Octavia-farmareista joka viides nelivetoinen. Uusikin Octavia on Scout-versiona aina joka nurkasta raapiva farkku. Etenemiskyvyn takeena on myös perusmallia 157 milliä korkeampi maavara. Neliveto toimii hyvin ja kun vaihteistokin pelittää viiveittä, sujuu paksussa lumipuurossa kahlaaminen liki ongelmitta. Kuten muissakin uusissa Octavioissa, tuttu vaihdekeppi on vaihdettu pieneksi vaihdevipuseksi. Se ajaa asiansa kunniakkaasti, kunhan kuljettajan alun epäluuloisuus hälvenee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa piisaa Voimista ei eteneminen jää kiinni, sillä Scoutin keulilla murahtelee Octavian mallihistorian väkevin dieselmoottori. Uusi voimanlähde kantaa nimeä 2.0 TDI EVO, ja tehoa löytyy 200 hevosvoimaa. Vääntö on muhkeat 400 newtonmetriä laajalla kierroslukualueella, mikä tekee etenemisestä vaivatonta. Kun valitsee ajotilaksi sportin ja oikaisee oikean jalan, niin johan alkaa maisema vaihtua. Moottorin käyntiääni on säyseä, mikä yhdessä auton hyvän äänierityksen kanssa takaa miellyttävän ajomukavuuden. Kulutus pysyi koeajossa hyvin kurissa, sillä aika ajoin reippaasta ajosta ja raskaasta lumisohjosta huolimatta keskikulutus oli 6,1 litraa sadalla, eli vain vähän yli luvatun yhdistetyn kulutuksen. Koeajetun voimakkaimman version rinnalla tarjotaan hieman pienempitehoista eli kaksilitraisen dieselin 150-hevosvoimaista painosta. Kolmantena Scout-vaihtoehtona on 190 hevosvoiman kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio. Takakontin tilavuus on muhkeat 640 litraa, joten Scoutin valitsevat ulkoilun harrastajat tai kehnon sorateiden päässä mökkeilevät saavat isommankin seurueen tavarat vaivattomasti kyytiin. Näyttöä koskettaen Näytön alla oleva äänenvoimakkuuden liukukytkin on ihan hauska ja yllättävän hyvin toimiva ratkaisu, jos kohta ohjauspyörän rullakytkin hoitaa asian tarjoten haptisen eli kosketustuntoon perustuvan tavan säädellä äänitasoa. Ylipäätään en toivo, että ihan kaikki toiminnot alustetaan kosketusnäytöltä käskettäviksi, sillä haptiikan puute voi tehdä kosketusnäytöstä huomiovarkaan, jonka ajaksi katse katoaa tiestä valikoihin. Se sekunti voi koitua turmioksi, eteneehän auto satasen vauhdilla 28 metriä sekunnissa. Pieni kummallisuus alkaa ajan oloon ärsyttää. Kun haluaa seurata ajotietokoneen näytöltä esimerkiksi tosiaikaisia tai pidemmän aikavälin kulutustietoja, katoaa toivottu näyttö näkyvistä, jos vaikka napsauttaa ratin lämmityksen päälle. En tuolloin kaipaa muistutusta lämmityksen ja ilmastoinnin eri vaihtoehdoista vaan haluan yhä seurata kulutusta, ratin lämmityksen rivakkuus kun selviää näppituntumalla. No, kyllä tuohonkin tottuu. Herkut nostavat hintaa Lisävarusteina autoyksilössä ovat muun muassa mukavuutta tuovat mutta tyyriit sähkösäätöiset etuistuimet hierontatoiminnolla ja säädettävällä reisituella (autoverollinen hinta 2 268 euroa), tuulilasinäyttö (768 e), polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella (1 167 e) ja sähköisesti esiin taittuva vetokoukku (1 310 e). Lisäherkuilla varusteltuna Scout-Octavian hinta kipuaa yli 52 000 euron, vakiovarusteisena koeajettu automalli maksaa rapiat 46 000 euroa. Rouheammasta ulkomuodosta saa pulittaa yli 6 000 euroa lisää, sillä vastaavalla voimalinjalla varustettu Ambition-varustetason Octavia farkkuna maksaa lisävarusteitta 39 808 euroa. Scoutin ja Ambitionin vakiovarusteluissa on toisaalta selkeä ero Scoutin hyväksi, jossa on vakiona muun muassa mukautuva kaista-avustin, kaistanvaihto- ja peruutusvaroitin ja ruuhka-avustin. Scoutissa vakiona on myös mukautuva vakionopeudensäädin, matrix-led-ajovalot, peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 200 4x4 Scout DSG autom. Hinta alkaen 46 082 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 645 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 1750–3500 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4703 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1487 mm, akseliväli 2677 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan