25.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout – kansansuosikki kehnoille teille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalleja hieman korkeampi ja nelivetoinen Škoda Octavia Scout on uudella väkevimmällä dieselmoottorilla varustettuna etenijöiden aatelia – niin maantiellä kuin syrjäteilläkin. Hyvää: moottori, vaihteisto, neliveto, ajettavuus, ajomukavuus, mittaristo. Huonoa: hinta, käyttöliittymän pienet mutkikkuudet. Škoda Octavia Scout -versioita on ollut tarjolla vuodesta 2007, ja niillä on aivan ilmiselvästi omat kannattajansa. Suomessa myydyistä farmari-Octavioista noin joka kymmenes on ollut Scout ja kaikista myydyistä Octavia-farmareista joka viides nelivetoinen.Uusikin Octavia on Scout-versiona aina joka nurkasta raapiva farkku. Etenemiskyvyn takeena on myös perusmallia 157 milliä korkeampi maavara. Neliveto toimii hyvin ja kun vaihteistokin pelittää viiveittä, sujuu paksussa lumipuurossa kahlaaminen liki ongelmitta. Kuten muissakin uusissa Octavioissa, tuttu vaihdekeppi on vaihdettu pieneksi vaihdevipuseksi. Se ajaa asiansa kunniakkaasti, kunhan kuljettajan alun epäluuloisuus hälvenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa piisaaVoimista ei eteneminen jää kiinni, sillä Scoutin keulilla murahtelee Octavian mallihistorian väkevin dieselmoottori. Uusi voimanlähde kantaa nimeä 2.0 TDI EVO, ja tehoa löytyy 200 hevosvoimaa. Vääntö on muhkeat 400 newtonmetriä laajalla kierroslukualueella, mikä tekee etenemisestä vaivatonta. Kun valitsee ajotilaksi sportin ja oikaisee oikean jalan, niin johan alkaa maisema vaihtua. Moottorin käyntiääni on säyseä, mikä yhdessä auton hyvän äänierityksen kanssa takaa miellyttävän ajomukavuuden.Kulutus pysyi koeajossa hyvin kurissa, sillä aika ajoin reippaasta ajosta ja raskaasta lumisohjosta huolimatta keskikulutus oli 6,1 litraa sadalla, eli vain vähän yli luvatun yhdistetyn kulutuksen.Koeajetun voimakkaimman version rinnalla tarjotaan hieman pienempitehoista eli kaksilitraisen dieselin 150-hevosvoimaista painosta. Kolmantena Scout-vaihtoehtona on 190 hevosvoiman kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio.Takakontin tilavuus on muhkeat 640 litraa, joten Scoutin valitsevat ulkoilun harrastajat tai kehnon sorateiden päässä mökkeilevät saavat isommankin seurueen tavarat vaivattomasti kyytiin.Näyttöä koskettaenNäytön alla oleva äänenvoimakkuuden liukukytkin on ihan hauska ja yllättävän hyvin toimiva ratkaisu, jos kohta ohjauspyörän rullakytkin hoitaa asian tarjoten haptisen eli kosketustuntoon perustuvan tavan säädellä äänitasoa.Ylipäätään en toivo, että ihan kaikki toiminnot alustetaan kosketusnäytöltä käskettäviksi, sillä haptiikan puute voi tehdä kosketusnäytöstä huomiovarkaan, jonka ajaksi katse katoaa tiestä valikoihin. Se sekunti voi koitua turmioksi, eteneehän auto satasen vauhdilla 28 metriä sekunnissa.Pieni kummallisuus alkaa ajan oloon ärsyttää. Kun haluaa seurata ajotietokoneen näytöltä esimerkiksi tosiaikaisia tai pidemmän aikavälin kulutustietoja, katoaa toivottu näyttö näkyvistä, jos vaikka napsauttaa ratin lämmityksen päälle. En tuolloin kaipaa muistutusta lämmityksen ja ilmastoinnin eri vaihtoehdoista vaan haluan yhä seurata kulutusta, ratin lämmityksen rivakkuus kun selviää näppituntumalla. No, kyllä tuohonkin tottuu.Herkut nostavat hintaaLisävarusteina autoyksilössä ovat muun muassa mukavuutta tuovat mutta tyyriit sähkösäätöiset etuistuimet hierontatoiminnolla ja säädettävällä reisituella (autoverollinen hinta 2 268 euroa), tuulilasinäyttö (768 e), polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella (1 167 e) ja sähköisesti esiin taittuva vetokoukku (1 310 e).Lisäherkuilla varusteltuna Scout-Octavian hinta kipuaa yli 52 000 euron, vakiovarusteisena koeajettu automalli maksaa rapiat 46 000 euroa.Rouheammasta ulkomuodosta saa pulittaa yli 6 000 euroa lisää, sillä vastaavalla voimalinjalla varustettu Ambition-varustetason Octavia farkkuna maksaa lisävarusteitta 39 808 euroa.Scoutin ja Ambitionin vakiovarusteluissa on toisaalta selkeä ero Scoutin hyväksi, jossa on vakiona muun muassa mukautuva kaista-avustin, kaistanvaihto- ja peruutusvaroitin ja ruuhka-avustin. Scoutissa vakiona on myös mukautuva vakionopeudensäädin, matrix-led-ajovalot, peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 200 4x4 Scout DSG autom. Hinta alkaen 46 082 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 645 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 1750–3500 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4703 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1487 mm, akseliväli 2677 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella