28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia on Škodan myydyin automalli. Seitsemän miljoonaa yksikköä paljastaa, että kohtuuhintaiselle perheautolle on kysyntää. Halu pyritään pitämään ennallaan, joten Octavia saa osakseen pienen päivityksen. Škodan synnyinmaa tarjoaa toukokuisessa keväässä kauneintaan. Luonto on juuri räjähtänyt eloon ja vihreä suorastaan sattuu silmiin. Eurooppa on lisäksi lämpöaallon kourissa, ja elohopea kohoaa korkealle myös Tšekissä. Tällaisessa kelissä on etuoikeus päästä ulkoiluttamaan uudistunutta Škodan-mallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ehjä kokonaisuus Hinnan ja laadun suhde Rullaus vapaalla Sportline-alusta Uupuu persoonaa Octavian korkea myyntimäärä ei ole yllätys. Kyseessä on toimiva perheauto, joka venyy suurempaankin tilantarpeeseen. Skoda tarjoaa hinnan ja laadun yhdistelmän, joka houkuttaa etenkin tarkan markan autoilijoita. Mutta ei talousperuste ole enää ainoa syy valita merkkiä.Octavian neljäs sukupolvi julkaistiin vuonna 2019. Uudistus oli merkittävä laadullisesti ja ennen kaikkea muotoilun suhteen. Malli näytti ensimmäistä kertaa omaan silmääni oikeasti houkuttelevalta autolta. Vaikka julkaisusta on kulunut jo useampi vuosi, näyttää Ocu edelleen modernilta. Siksi kokonaan uudelle mallille ei ollut huutavaa tarvetta.Uudistukset ovatkin varsin maltillisia. Selkeimmin uuden Octavian tunnistaa jäähdyttimen säleiköstä ja uudesta puskurien muotoilusta. Uusiksi ovat menneet myös Škoda-logot. Kyseessä on siis varsin tyypillinen kasvojenkohotus, jolla voi tavoitella myös nykyisiä Octavia-omistajia.Jäähyväiset kolmemukiselle, luojan kiitosMoottorivalikoima on sekin pysynyt pitkälti ennallaan, mutta hinnat alkaen –mallin kolmesylinterinen moottori on korvattu uudella nelisylinterisellä. Tehoreservi on ennallaan, ja uusi neloskone tuottaa samat 115 hv (85 kW) kuin aiemminkin.1,5-litraisesta kevythybridistä on tarjolla kaksi tehoversiota: 115– ja 150–hevosvoimaiset. Moottorit ovat kokoonpanoltaan pitkälti vastaavat, mutta tehokkaampi moottori tarjoaa enemmän hevosia ja newtoneita. Suurin ero kahden tehoversion välillä käy ilmi ohitustilanteessa, jossa tehokkaampi moottori on enemmän kotonaan. Mikään kamala tehopakkaus ei 150-heppainen moottorikaan ole, mutta Octaviaan se on ehdottomasti riittävä. Toinen ajotilanne, jossa lisävoimaa kaipaa, on ajaminen täydellä lastilla. Normaalissa maantie- ja kaupunkiajossa tehoversiolla ei ole juuri merkitystä.Ehdottomasti suurin osa Octavia-malleista myydään meikäläisittäin DSG-automaattivaihteistolla, mutta tarjolle tulee myös manuaaliversio. Kovin montaa syytä manuaalilaatikon valinnalle en keksi, sillä esimerkiksi hintamielessä ero on olematon.Vaikka Octavian moottori on pitkälti sama kuin aiemmassa sukupolvessa, on koeajolla luvassa melkoinen yllätys. Se liittyy vapaalla rullaamiseen. Nykyautot ovat hyviä taltioimaan jarrutusenergiaa, mutta voi sitä tavoitella aivan päinvastaistakin toimintaa. Juuri sitä tekee Octavia.Olen ajanut työurallani kohtuullisen kattavan määrän kilometrejä ja erilaisia autoja, mutta kertaakaan aiemmin ei ole tullut ohitettua autoa vapaalla rullauksella. Etenkin kun kyseessä on tilanne, jossa molemmat ajavat yli 80 km/h vauhdilla.Brnon maalaismaisemassa kiemurtelevan tien alamäkiosuudella Octavia kiihdytti vauhtiaan 15 km/h:n verran vapaalla rullatessaan. Rullauksen aikana vauhti kiihtyi tuntuvasti ja yllättävän nopeasti. Lopulta tilanteeseen piti puuttua jarrua painamalla, sillä vauhti meinasi lipsahtaa laillisen tuolle puolelle. Ja kaikki tapahtui kaasuun koskematta.Tietoliikenneinssin sportti eli RS tulossa myöhemminTehonnälkäisille Octavialla on tarjota 2-litraisen bensaturbon ympärille tehdyt moottoriversiot. Parhaimmillaan kaksilitrainen moottori kehittää 265 hevosvoimaa ja 370 Nm, ja tuolloin Škodassa on lisämerkintä RS. Tehomalli tulee tarjolle myöhemmin syksyllä, joten tarkemmista suoritusarvoista tai hinnoittelusta ei vielä ole tarkkaa tietoa.Toinen kaksilitraiseen moottoriin perustuva malli on 204 hevosvoimaa tuottava nelivetomalli, mutta sen ilmestymistä saadaan odotella vuoden 2025 puolelle. Kyseinen kaksilitrainen bensaturbomalli on ainoa Octavian nelivetomalli, sillä tarjolle ei hieman yllättäen tule lainkaan kaikista nurkista raapivaa dieseliä. Ratkaisu on ilmeisen tietoinen, ja sillä halutaan ohjata vetokykyisen diesel-Škodan ostajia Superbin suuntaan.Octavian dieselversiot ovat molemmat kaksilitraisia: 115 hv ja 150 hv. Miedompi on manuaali ja ruudikkaampi automaatti. Kovalla laatikolla varustettu nokimoottori saattaa kiinnostaa suomalaisia ostajia yllättävästi.Uusi kehitysversio on tyypillinen Octavia: hyvä perussuorittaja, joka ei säväytä hyvässä tai pahassa. Ajo-ominaisuuksiltaan Škoda on virheetön, mutta ei toisaalta aiheuta minkäänlaisia tunteita. Se ei ole intohimoisen kuljettajan auto. Tätä taustaa vasten onkin yllätys, miten huikea koeajetun 150-heppaisen sportline-mallin alusta on. Se on sporttisen mukava alusta, jonka hankkimista voi todella perustella ajomukavuuden nimissä.Moni asia on Octaviassa ennallaan, mutta kehitystä toimivaan konseptiin ei osaa edes toivoa. Yksi mukavimmista asioista Octaviassa on Škodan ohjauspyörän rullat, joiden kautta tietoviihteen ja muiden toimintojen ohjaaminen on kätevää. Samaa voidaan sanoa perinteisistä napeista, sillä tšekkiläisen rattia ei ole hipaisukytkimillä pilattu.Saa Škoda osakseen pientä päivitystä myös ohjaamonsa osalta. Verhoilujen materiaalit on uusittu, ja niiden osalta on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöasioihin. Keinonahkapenkit on värjätty tehtaan työntekijöiden käyttämillä kahvinpuruilla.Octaviaan on tarjolla ensimmäistä kertaa kookas 13” tietoviihdenäyttö, mikä on nykyautossa ihan oikeasti varsin tarpeellinen asia. Myös mittaristo on digitaalinen ja merkin oman tyylin mukainen: selkeä ja koruton. Mutta hyvällä tavalla.Škoda Octavia on uudistunut maltilla, mutta oikeista kohdista. Malli näyttää edelleen tuoreelta, vaikkei kovin persoonalliselta. Octavia on omiaan sulautumaan osaksi massaa, eikä se hyppää silmille automarketin parkkihallissa. Se, onko kyseessä hyvä vai huono asia, on jokaisen itse päätettävissä. Skoda Octavia 1.5 TSI Sportline POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1498 cm 3, kevythybridi 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,9 l/100km CO 2 -päästöt 111 g/km Suorituskyky 0–100 km/h: 8,5 s. Huippunopeus: 229 km/h Mitat Pituus 4 698 mm Leveys 1 829 mm Korkeus 1 470 mm Akseliväli 2 686 mm Tavaratila 600 l Omamassa 1 387 – 1542 kg Perävaunu 690 / 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 v Hinta alkaen ei vahvistettu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan 13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi 30.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla Kommentit (2) Totean heti, että nyt puhun makuasiasta. Tuossa Octaviaa koskevassa koeajojutussa toimittaja toteaa, ettei näe monta syytä hankkia manuaalivaihteista Octaviaa. Minulla on ollut kaksi manuaalivaihteista Octaviaa, mutta reilu vuosi sitten ”sorruin” automaatti-Karoqiin. Kuten totesin, tämä on makuasia, mutta mielestäni manuaalivaihteisella autolla – vaikka onkin aivan perushenkilöauto eikä mikään sportti-Porsche – ajaminen on paljon mukavampaa kuin automaatilla. Automaatilla ajaminen on tylsää, kun ei pysty ”hämmentämään puurokauhaa”. Tämä on tietenkin aina makuasia, että ajaako manuaalilla vai automaatilla. Itse ajattelen, että kun kyseessä ei ole harrasteauto, miellyttää automaatti huomattavasti enemmän. Vaihdestaakia olen ehtinyt arkiajossa hämmentää tähän ikään ihan riittävästi. Kohta tämä dilemma ratkeaa, kun polttomoottorit väistyvät ja manuaalit painuvat unholaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä