28.9.2024

Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä

Kuva Tuomas Rajala

Skoda Superb Kombi on farmarimalli, johon suomalaisten voisi kuvitella rakastuvan.

Superb on monella mittarilla mitattuna Škodan lippulaivamalli. D-segmentin perheauto on etenkin farmarimallisena varsin tilava tapaus. Farkun tavaratila on peräti 690 litraa, mikä on luokassaan kärkikastia.  Huono ei ole liftback-mallikaan, sillä konttiin mahtuu 645 litran edestä tavaraa.

Koeajettu yksilö lienee monen suomalaisen unelmamalli, sillä farkkukorilla ja kaksilitraisella dieselillä varustetulla autolla pääsee virtsaamatta Lappiin ja vieläpä koko omaisuus kyydissä. Sähköautojen myötä tulee tätä nykyä kiinnitettyä huomiota myös polttomoottoriautojen toimintasäteisiin, ja Škodan tapauksessa se on huikaisevat 1200 kilometriä yhdellä tankillisella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajomukavuus
  • Tyylikäs design
  • Simply Clever -ratkaisut
  • Pieni tylsyys

Kyseessä on miedoin tehoversio 2.0 TDI -moottorista, ja huipputehoa on 150 hevosvoimaa.  Mitenkään erityisen pirteä Superb ei tällä moottorilla ole, mutta auto jaksaa kyllä vetää nöyrästi täydelläkin lastilla, sillä vääntöä on 360 Nm. Nelivetoversiossa on 43 hevosvoimaa lisää, joten kulkupuoltakin on merkittävästi enemmän.

Kyyti on mukavampaa kuin odottaa sopii

Ajotuntumaltaan Superb edustaa Škodan parhaimmistoa, sillä siitä uupuu tyystin katumaasturiluokasta tuttu pintakovuus. Superbin alusta on etenkin koeajetussa Laurin & Klement -mallissa tehty mukavuuspainotteiseksi. Kyyti on niin hattaraa kuin tämän hintaluokan mallilta sopii odottaa.

Koeajettu yksilö on ladattu täyteen varusteita. Tsekkiläisvalmistajan hulppein varustelutaso kantaa nimeä Laurin & Klement, joka tuo mukanaan Matrix LED-ajovalot, mukautuvan alustan ja progressiivisen ohjauksen. Ulkomuotoon tulee lisää tummanpuhuvuutta tummien kromiosien muodossa.

Varustelutasolla on suuri merkitys myös auton sisustan suhteen. Tässä tapauksessa penkit ovat konjakin väristä nahkaa. Istuimet ovat tyylikkyyden ohella myös mukavat, sillä ne ovat ilmastoidut ja hierontatoiminnolla varustetut. Myös äänentoiston on kohdallaan, sillä Canton Soundin 14 kaiuttimen järjestelmä takaa muhkean äänimaailman.

Škodan simply clever -ratkaisut ovat kyllä nimensä veroisia. Niistä merkittävin uuden Superbin kohdalla on smart dials -säätimet, jotka yhdistävät fyysiset ja digitaaliset säätimet yhdeksi. Keskikonsolissa on siis kolme kierrettävää rullaa, joissa jokaisessa on pieni diginäyttö.

Rulliin saa ohjelmoitua tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuuden säädön, tuulettimien toimintoja, ajoasetuksen valinnan, navigoinnin zoom-toiminnon ja niin edelleen. Ratkaisu on toimiva ja käyttäjäystävällinen, sillä fyysisen rullan käyttö on monessa tilanteessa huomattavasti helpompaa kuin valikoiden selailu. Ilahduttavaa ovat myös ratista löytyvät rullat, jotka peittoavat hipaisukytkimet 100-0.

Muita käteviä simply clever -asioita ovat tavaratilassa olevat kassikoukut, joilla ostokset saa pysymään paikallaan ajon aikana. Käteviä ovat myös tavaratilassa olevat verkot, joiden alle voi sijoitella helposti kaatuvia tai vieriviä tavaroita. Taaimmaisen penkkirivin saa puolestaan kaadettua tavaratilasta käsin, mikä helpottaa suurien tavaroiden lastausta.

Hintaansa arvokkaamman oloinen

Yhteensä arkea helpottavia ratkaisuja Superbiin on tarjolla 28. Osa niistä on toki peruskauraa, mutta mukana on varsin erinomaisia asioita. Yksi niistä on täyttösuppiloksi avautuva lasinpesunesteen korkki. Moisen soisi löytyvän jokaisesta automallista markkinoilla.

Uusi Superb on sisältä ja ulkoa tyylikäs tapaus., vaikka muotokieltä ei täysin tunnistamattomaksi olekaan vedelty. Etenkin tummilla kromiosilla varustettuna Superb näyttää hintaansa arvokkaammalta. Samaa mieltä on myös jälkikasvu, jonka luonnehdinta Škodasta osuu kohteeseen: ”tää on parempi Skoda kuin yleensä”.

Laurin & Klement -varustelutaso tuo Superbiin paljon, mutta luksusfiilis ei aivan ilmaiseksi synny. Hinnat alkaen -mallin Superb Kombi maksaa hieman alle 40 000 euroa, mutta L&K-leima nostaa reippaalla kymppitonnilla. Halvin koneversio nostaa hinnan minimissään 56 000 euroon.

Kymppitonnin lisälasku on oikeasti harkitsemisen arvoinen, sillä parempi varustelutaso nostaa fiiliksen ja ajomukavuuden uudelle tasolle. Varustelusta tinkiminen voi olla säästämistä väärästä paikasta.

Škoda Superb 2.0 TDI 150 L&K

POLTTOMOOTTORI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 968 cm3
7-v. automaattivaihteisto
110 kW (150 hv), 360 Nm
WLTP-kulutus 4,9 l/100km
CO2-päästöt 130 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s
huippunopeus 222 km/h

Mitat
Pituus 4 902 mm
Leveys 1 849 mm
Korkeus 1 482 mm
Akseliväli 2 841 mm
Tavaratila 690 l

Omamassa 1 676 kg
perävaunu 750 / 2000 kg
Euro NCAP 5
Takuu 2 v
Hinta alkaen 57 048€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat