5.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: sliipatusti sopivampi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover Evoque, malliston pienokainen, uudistui kauttaaltaan – ja samalla aikuistui ”oikeaksi” merkkinsä edustajaksi. Hyvää: ajoasento, istuin, viimeistely, etenemiskyky, jousitus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, paino. Range Rover Evoque on uudistunut perusteellisesti: valmistaja kertoo vain ovensaranoiden periytyvän vanhasta. Ensivilkaisulla tätä on vaikea uskoa, sillä kiilamainen olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan.Lähempää tarkasteltuna huomaa kaiken todellakin menneen uusiksi. Pinnat ja yksityiskohdat on sliipattu menevämmiksi, ja esimerkiksi oven kahvat nousevat esiin korin pinnasta vasta lukituksen auetessa.Ulkomitat kertovat auton koon säilyneen, mutta akselivälin piteneminen kavaltaa, että alustaankin on kajottu. Perusratkaisut ovat kuitenkin aiemman kaltaiset. Kolmiovinen versio sekä avomalli on nyt jätetty pois mallistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustava ohjaamoSisällä uudistuminen käy ilmi selvemmin: tyyli ja laatuvaikutelma ovat hypänneet pykälää arvokkaammiksi. Kojelaudan vaakalinjat korostuvat, näkymää hallitsevat isot lasiruudut, ja samalla nappuloita on vähennetty.Lisäksi näyttöjen nopeus, grafiikka ja kontrasti ovat harpanneet nykyaikaan, ja viihdenäytön tilttikulmaa pystyy säätämään. Taustapeilin näkymän pystyy puolestaan korvaamaan takakameralla, ja maastossa etukameralla voi etsiä parasta ajolinjaa.Ajoasento on luonteva, ja istuinten muotoilu tuntuu onnistuneelta niin ensikokeilun kuin päivän ajorupeamankin jälkeen. Tyyliin sopivan nahkaverhoilun ekologisempana vaihtoehtona on eukalyptuspuun kuidusta tehty kangas. Akselivälin kasvu on tuonut takapolvitiloihin pari kaivattua lisäsenttiä, ja kompakteihin ulkomittoihin onkin saatu loihdittua yllättävän hyvät tilat. Korkeasta vyötärölinjasta huolimatta tavaratila on kooltaan vain tavanomainen.Laaja mallistoUuden Evoquen tehopaletti on laaja. Kaikki moottoriversiot ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Mallimerkinnät P200, P250, P300, D150, D180 ja D240 paljastavat käytettävän polttoaineen sekä teholukeman hevosvoimina.Varustetasot ovat tutut S, SE ja HSE – perusmallin ja Launch Editionin lisäksi. Monipuoliset varusteluvaihtoehdot venyttävät hintahaitarin 53 000 eurosta yli sadan tonnin.Kaikki Suomeen tuotavat versiot on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla, nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Kevythybridi sammuttaa moottorin jo hidastuksen aikana, kerää jarrutuksista energiaa, ja avustaa sillä kiihdytyksiä. Lataushybridiversio on luvassa ensi talvena. Etevä alustaEnsikoeajossa alla oli Evoque P250, joka tuntui aluksi teholukemaansa vaisummalta. Suurin syy tähän on tuhti 1 900 kilogramman omamassa – alumiinia ei ole käytetty isompien mallien tavoin.Vaikutelmaa tehostaa taloudellisuuteen pyrkivän automaatin taipumus pitää isoa vaihdetta sinnikkäästi päällä. Kaasua pitää painaa syvään vaihteiston herättämiseksi, minkä jälkeen suorituskyky on kohdallaan. Vaikka automaatti ja hybriditoiminnot yrittävät lieventää seurauksia, kulutus karkasi lukemaan 12 l/100 km.Hämmästyttävästi alusta selviää niin mukulakivetyksestä, moottoritiestä, sorapätkästä, kalliokiipeilystä kuin joessa kahlaamisestakin mainiosti. Kokonaisuutena Evoque on aiempaa hienostuneempi sekä jousitukseltaan että äänimaailmaltaan – oikeastaan vasta nyt se on ansainnut paikkansa Range Rover-mallistossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Evoque S P250 R-dynamic Hinta alkaen 52 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 448 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous