5.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: sliipatusti sopivampi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover Evoque, malliston pienokainen, uudistui kauttaaltaan – ja samalla aikuistui ”oikeaksi” merkkinsä edustajaksi. Hyvää: ajoasento, istuin, viimeistely, etenemiskyky, jousitus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, paino. Range Rover Evoque on uudistunut perusteellisesti: valmistaja kertoo vain ovensaranoiden periytyvän vanhasta. Ensivilkaisulla tätä on vaikea uskoa, sillä kiilamainen olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan.Lähempää tarkasteltuna huomaa kaiken todellakin menneen uusiksi. Pinnat ja yksityiskohdat on sliipattu menevämmiksi, ja esimerkiksi oven kahvat nousevat esiin korin pinnasta vasta lukituksen auetessa.Ulkomitat kertovat auton koon säilyneen, mutta akselivälin piteneminen kavaltaa, että alustaankin on kajottu. Perusratkaisut ovat kuitenkin aiemman kaltaiset. Kolmiovinen versio sekä avomalli on nyt jätetty pois mallistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustava ohjaamoSisällä uudistuminen käy ilmi selvemmin: tyyli ja laatuvaikutelma ovat hypänneet pykälää arvokkaammiksi. Kojelaudan vaakalinjat korostuvat, näkymää hallitsevat isot lasiruudut, ja samalla nappuloita on vähennetty.Lisäksi näyttöjen nopeus, grafiikka ja kontrasti ovat harpanneet nykyaikaan, ja viihdenäytön tilttikulmaa pystyy säätämään. Taustapeilin näkymän pystyy puolestaan korvaamaan takakameralla, ja maastossa etukameralla voi etsiä parasta ajolinjaa.Ajoasento on luonteva, ja istuinten muotoilu tuntuu onnistuneelta niin ensikokeilun kuin päivän ajorupeamankin jälkeen. Tyyliin sopivan nahkaverhoilun ekologisempana vaihtoehtona on eukalyptuspuun kuidusta tehty kangas. Akselivälin kasvu on tuonut takapolvitiloihin pari kaivattua lisäsenttiä, ja kompakteihin ulkomittoihin onkin saatu loihdittua yllättävän hyvät tilat. Korkeasta vyötärölinjasta huolimatta tavaratila on kooltaan vain tavanomainen.Laaja mallistoUuden Evoquen tehopaletti on laaja. Kaikki moottoriversiot ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Mallimerkinnät P200, P250, P300, D150, D180 ja D240 paljastavat käytettävän polttoaineen sekä teholukeman hevosvoimina.Varustetasot ovat tutut S, SE ja HSE – perusmallin ja Launch Editionin lisäksi. Monipuoliset varusteluvaihtoehdot venyttävät hintahaitarin 53 000 eurosta yli sadan tonnin.Kaikki Suomeen tuotavat versiot on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla, nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Kevythybridi sammuttaa moottorin jo hidastuksen aikana, kerää jarrutuksista energiaa, ja avustaa sillä kiihdytyksiä. Lataushybridiversio on luvassa ensi talvena. Etevä alustaEnsikoeajossa alla oli Evoque P250, joka tuntui aluksi teholukemaansa vaisummalta. Suurin syy tähän on tuhti 1 900 kilogramman omamassa – alumiinia ei ole käytetty isompien mallien tavoin.Vaikutelmaa tehostaa taloudellisuuteen pyrkivän automaatin taipumus pitää isoa vaihdetta sinnikkäästi päällä. Kaasua pitää painaa syvään vaihteiston herättämiseksi, minkä jälkeen suorituskyky on kohdallaan. Vaikka automaatti ja hybriditoiminnot yrittävät lieventää seurauksia, kulutus karkasi lukemaan 12 l/100 km.Hämmästyttävästi alusta selviää niin mukulakivetyksestä, moottoritiestä, sorapätkästä, kalliokiipeilystä kuin joessa kahlaamisestakin mainiosti. Kokonaisuutena Evoque on aiempaa hienostuneempi sekä jousitukseltaan että äänimaailmaltaan – oikeastaan vasta nyt se on ansainnut paikkansa Range Rover-mallistossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Evoque S P250 R-dynamic Hinta alkaen 52 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 448 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”