11.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: söpöä spagettiwesterniä – Jeep Renegade Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Italialainen sydän sykkii amerikkalaisissa kuorissa entistä pontevammin, kun Jeep Renegade koki kasvojenkohennuksen. Hyvää: tilat ulkomittoihin nähden, varustelu. Huonoa: suuri kääntöympyrä, rengasmelu. Jeep Renegade on Suomessa jäänyt harvinaisuudeksi, mikä ei välttämättä johdu auton ominaisuuksista vaan maahantuojavaihdoksien aiheuttamista katkoista myynnissä. Nyt kauppa alkaa uudella innolla ja ilmeellä. Renegaden ajovalot on vaihdettu ledeiksi, puskurit muotoiltu menevämmiksi ja maskiin lisätty kromin kiiltoa. Varsinaiset uudistukset löytyvät kuitenkin heti niiden takaa, sillä bensiinimoottorit on vaihdettu pienempiin, taloudellisempiin ja vähempipäästöisiin. Samalla niin vakio- kuin lisävarustelistaakin on pidennetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ryhtiä istumiseen Renegade on amerikkalaiseksi autoksi nykypäivänä harvinaisen pienikokoinen, vaikka onkin alkuperäistä sota-Jeeppiä suurempi. Apua on saatu uudelta omistajalta Fiatilta, jonka erikoisalaa ovat aina olleet pienet autot. Renegaden perusrakenne onkin sama kuin Fiat 500X:ssä. Sukulaisuutta Jeepin kuutiomaisen kulmikkuuden ja Fiatin sympaattisen pyöreyden välillä on vaikea uskoa. Vähän yli nelimetriseksi autoksi pikku-Jeepin tilat ovat runsaat, ylenpalttinen korkeus mahdollistaa pystyn ryhdikkään istuma-asennon ja koppalakki päässä istumisen niin edessä kuin takanakin. Istuimet on mitoitettu pikemminkin amerikkalaiseen kuin italialaiseen makuun, aikuinen voi istua myös takana nurkumatta. Kolmelle takaistuin kelpaa vain lyhyen matkaa. Tavaratila riittää perhekäyttöön, kunhan jättää varapyörän pois. Tällöin välipohjaa voi pitää ala-asennossa, ylemmällä tasollaan se tuottaa tasaisen lattian penkit kaadettuna. Laaja moottorivalikoima Renegaden bensiinimoottorit ovat aivan uudet. Pienempi on litrainen kolmisylinterinen (120 hv) ja siitä pytyllä pidennetty nelisylinterinen 1 332-kuutioinen myydään 1,3-litraisena (150/180 hv). Samat moottorit ilmaantuvat Fiateihinkin tämän vuoden kuluessa. Dieselmoottorit ovat entuudestaan tutut, 1,6- (120 hv) ja 2,0-litraiset (140/170 hv). Molemmista pienemmän saa vain etuvetoisena ja käsivaihteistolla. Nelivetoa myydään vain tehokkaimpiin huippumalleihin yhdeksänvaihteisella momentinmuunninautomaatilla. Ensimmäisenä ajoon ja hinnastoon on saatu välimalli isommalla bensiinimoottorilla, etuvedolla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. Siitä voi povata myydyintä versiota, vaikka muiden hintoja ei olekaan vielä julkistettu. Tehoa on riittävästi, mutta vaihteiston jahkailu hillitsee intoa kiihdytellä tiukkoihin väleihin. Moottorin äänet pysyvät kurissa, mutta rengasmelu häiritsee. Koeajon kulutus jäi juuri alle kohtuullisen seitsemän litran. Kaipaa nelivetoa Renegaden korkea ja lyhyt kori ei kallistele, mutta nyökkii ja nypyttää epätasaisuuksissa herkästi. Kulmikkaan korin kulmat on helppo arvioida – näkyvyys on hyvä ja sivupeilit isot. Tosin paksut A-pilarit jättävät katveen näkökenttään. Iso kääntösäde teettää työtä pysäköitäessä, ja ohjaus voisi palauttaa ponnekkaamminkin. Aina vain suositummassa pienten maasturien näköisten crossoverien luokassa on tungosta, kun kaikki merkit haluavat osansa kakusta. Renegade etuvetoisena ja automaattivaihteisena on täsmäisku juuri myydyimpään luokkaan. Harmillisesti Jeep ei ole osannut siirtää vahvuuksiaan vankkana ja maastokykyisenä äijämerkkinä näin pieneen autoon vaikkapa Suzuki Jimnyn tyyliin. Vaikka Renegaden ulkomuoto erottuu pikkumaasturien joukosta edukseen, varsinkin näin talvikelillä uskottavuus karisee nopeasti nelivedon puuttumisen myötä. Toki nelivetoversiot ovat tulossa, mutta niiden hinta noussee jo isompien kilpailijoiden varpaille. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.jeep.fi/renegade Jeep Renegade 1.3 DCT Limited Hinta alkaen 31 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 416 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,3 (yhd.) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1667 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan