11.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: söpöä spagettiwesterniä – Jeep Renegade Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen sydän sykkii amerikkalaisissa kuorissa entistä pontevammin, kun Jeep Renegade koki kasvojenkohennuksen. Hyvää: tilat ulkomittoihin nähden, varustelu. Huonoa: suuri kääntöympyrä, rengasmelu. Jeep Renegade on Suomessa jäänyt harvinaisuudeksi, mikä ei välttämättä johdu auton ominaisuuksista vaan maahantuojavaihdoksien aiheuttamista katkoista myynnissä.Nyt kauppa alkaa uudella innolla ja ilmeellä. Renegaden ajovalot on vaihdettu ledeiksi, puskurit muotoiltu menevämmiksi ja maskiin lisätty kromin kiiltoa. Varsinaiset uudistukset löytyvät kuitenkin heti niiden takaa, sillä bensiinimoottorit on vaihdettu pienempiin, taloudellisempiin ja vähempipäästöisiin. Samalla niin vakio- kuin lisävarustelistaakin on pidennetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRyhtiä istumiseenRenegade on amerikkalaiseksi autoksi nykypäivänä harvinaisen pienikokoinen, vaikka onkin alkuperäistä sota-Jeeppiä suurempi. Apua on saatu uudelta omistajalta Fiatilta, jonka erikoisalaa ovat aina olleet pienet autot.Renegaden perusrakenne onkin sama kuin Fiat 500X:ssä. Sukulaisuutta Jeepin kuutiomaisen kulmikkuuden ja Fiatin sympaattisen pyöreyden välillä on vaikea uskoa.Vähän yli nelimetriseksi autoksi pikku-Jeepin tilat ovat runsaat, ylenpalttinen korkeus mahdollistaa pystyn ryhdikkään istuma-asennon ja koppalakki päässä istumisen niin edessä kuin takanakin. Istuimet on mitoitettu pikemminkin amerikkalaiseen kuin italialaiseen makuun, aikuinen voi istua myös takana nurkumatta. Kolmelle takaistuin kelpaa vain lyhyen matkaa. Tavaratila riittää perhekäyttöön, kunhan jättää varapyörän pois. Tällöin välipohjaa voi pitää ala-asennossa, ylemmällä tasollaan se tuottaa tasaisen lattian penkit kaadettuna.Laaja moottorivalikoimaRenegaden bensiinimoottorit ovat aivan uudet. Pienempi on litrainen kolmisylinterinen (120 hv) ja siitä pytyllä pidennetty nelisylinterinen 1 332-kuutioinen myydään 1,3-litraisena (150/180 hv). Samat moottorit ilmaantuvat Fiateihinkin tämän vuoden kuluessa.Dieselmoottorit ovat entuudestaan tutut, 1,6- (120 hv) ja 2,0-litraiset (140/170 hv). Molemmista pienemmän saa vain etuvetoisena ja käsivaihteistolla. Nelivetoa myydään vain tehokkaimpiin huippumalleihin yhdeksänvaihteisella momentinmuunninautomaatilla.Ensimmäisenä ajoon ja hinnastoon on saatu välimalli isommalla bensiinimoottorilla, etuvedolla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. Siitä voi povata myydyintä versiota, vaikka muiden hintoja ei olekaan vielä julkistettu. Tehoa on riittävästi, mutta vaihteiston jahkailu hillitsee intoa kiihdytellä tiukkoihin väleihin. Moottorin äänet pysyvät kurissa, mutta rengasmelu häiritsee. Koeajon kulutus jäi juuri alle kohtuullisen seitsemän litran.Kaipaa nelivetoaRenegaden korkea ja lyhyt kori ei kallistele, mutta nyökkii ja nypyttää epätasaisuuksissa herkästi. Kulmikkaan korin kulmat on helppo arvioida – näkyvyys on hyvä ja sivupeilit isot. Tosin paksut A-pilarit jättävät katveen näkökenttään. Iso kääntösäde teettää työtä pysäköitäessä, ja ohjaus voisi palauttaa ponnekkaamminkin.Aina vain suositummassa pienten maasturien näköisten crossoverien luokassa on tungosta, kun kaikki merkit haluavat osansa kakusta. Renegade etuvetoisena ja automaattivaihteisena on täsmäisku juuri myydyimpään luokkaan. Harmillisesti Jeep ei ole osannut siirtää vahvuuksiaan vankkana ja maastokykyisenä äijämerkkinä näin pieneen autoon vaikkapa Suzuki Jimnyn tyyliin. Vaikka Renegaden ulkomuoto erottuu pikkumaasturien joukosta edukseen, varsinkin näin talvikelillä uskottavuus karisee nopeasti nelivedon puuttumisen myötä. Toki nelivetoversiot ovat tulossa, mutta niiden hinta noussee jo isompien kilpailijoiden varpaille.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.jeep.fi/renegade Jeep Renegade 1.3 DCT Limited Hinta alkaen 31 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 416 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,3 (yhd.) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1667 mm, akseliväli 2570 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”