13.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: superfarmarin sielunelämää – Mercedes-AMG E 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 63 S T nostaa urheilullisen farmariauton käsitteen uudelle tasolle. Samalla luovutaan monista kompromisseista – niin hyvässä kuin pahassakin. Hyvää: superauton suorituskyky. Huonoa: superauton epämukavuus. Viisimetrinen farmarikori yhdistettynä reiluun puoleen tuhanteen hevosvoimaan ei sinänsä ole automaailmassa ennennäkemätön ilmiö, sen on tämän autoryhmän pitkäaikainen kiintopiste Audi RS 6 osoittanut jo usean sukupolvensa ajan. Mutta siinä missä ingolstadtilaiset ovat onnistuneet yhdistämään valtavan voiman suorastaan hämmästyttävään ajomukavuuteen, stuttgartilaisten äärimmäinen painos aiheesta on toista maata. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A ei tunne kompromisseja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa takaluukulla Ruodimme E 63 S:n porrasperäversion koeajon yhteydessä Mercedeksen tehomallin tekniikkaa syvemmin. Saman auton farmariversiossa nuo huomiot vain korostuvat. Syynä on nimenomaan se kori, joka luo ihmeellisen ristiriidan urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välille. Mielikuvat järkevyydestä karisevat jo auton mattamustaa ulkoväriä tarkastellessa: yhdessä AMG-detaljien kanssa farkku ei voisi enää aggressiivisemmalta näyttää. Ohjaamo jatkaa samaa tinkimätöntä linjaa. Istuin on mallia kivikova, mutta tarjoaa silti oivallisen ajoasennon, kiitos muun muassa selkänojan ja istuinosan sivuttaistukien sähkösäätöjen. Keltaiset tehosteväritkin sointuvat kokonaisuuteen paremmin kuin maltillisemmissa mersuissa. Kovaa kaupungissa Kun farkku-AMG:llä lähtee liikkeelle, huomaa, miten toisin kaikki on perusversioihin nähden. Ohjaus on miltei tehostamattoman tuntuinen, ja nelilitrainen veekasi vastaa kaasun painalluksiin äkäisesti. Hermostunut nykiminen on onneksi jätetty pois. Kaupunkiajossa jää kaipaamaan oikeastaan vain paremmin keskiasentoonsa palauttavaa ohjausta – ja mukavampaa alustaa. Sellaista ei vain nyt ole tarjolla, sillä joka ikinen mukulakivetyksen yksityiskohta tuntuu paitsi takalistossa, myös ohjauspyörän kehällä. Ilmajousituksen olemassaoloa ei aisti kuin auton mukana tulleen mediamateriaalin teknisistä tiedoista, ja muhkeat pyörät – edessä 265/35 R20 ja takana 295/30 R20 – tuntuvat juuri niin joustamattomilta kuin näyttävätkin. Urien urheilullisuutta Maantiellä, ja edelleen moottoritiellä, superfarmari ei pehmene. Vetely on ajoittain voimakasta, ja ohjauksella pitää tällöin kammeta tosissaan vastaan. Myös rengasmelu ja tien värinät tulevat todella selvästi läpi, mutta AMG 63 S ei silti sorru ylimääräiseen pompotukseen, eli ilmoittaa kovuudestaan vain todellisissa töyssyissä. Viimeistään mutkatiellä farmarikori poistuu mielestä. Auto ohjautuu todella tarkasti ja viivettä, ja myös ohjaustuntumaa voi vain kiitellä. Kaksi kättä tähän tosin tarvitaan, sillä kaikki tien painumat välittyvät suoraan ratin kehälle. Myös voima on hyvin annosteltavissa: tiukemmissa mutkissa pidon rajan aistii hienosti, ja nelivedon olemassaolo rauhoittaa mieltä märällä päällysteellä operoitaessa. Takavetoisia tehomalleja ei tämän jälkeen tule ikävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voiman valloitusta Kun auto alkaa istua paremmin ja paremmin käteen, alkaa tehoista nautiskelu. Luulisi, ettei 612 hevosvoimasta saa Suomen oloissa juuri mitään irti, mutta kun tuo voima tarjoillaan näin estottomasti, sitä ei myöskään tarvitse koskaan kaivella esiin. Liikennevalolähdöt, maantieohitukset tai moottoritielle kiihdytykset… Ne kaikki ovat pikakelauksella tehtäviä, ihanan kepeitä bassopurskahduksia, jotka saavat ainakin bensiinipään kepeälle mielelle. Eikä tähän tarvita ylinopeuksia. Moottorin äänet muuttuvat sitä möreämmiksi mitä ylemmäs ajotila-asteikossa edetään, ja myös pamahdukset liittyvät mukaan orkesteriin. Vähitellen kuski jättää säyseämmät moodit pois, ja keskittyy olennaiseen. Siinä kuopat ja korvat unohtuvat. Tavaratilakin tarjolla Ehkä elämyksellisintä AMG E 63 S 4Matic+ T:ssä on silti se, miten tällä samaisella autolla ei tarvitse välittää, jos kyytiin sattuu tulemaan täysikokoisen polkupyörän lisäksi huonekalukaupasta heräteostettuja sisustusjuttuja suuriin pahvilaatikoihin pakattuna. Kaikki mahtuu mukaan, kun muuntaa tavaratilan jättimäiseen laajennustilavuuteensa etuistuinten taakse asennettavine turvaverkkoineen. Tarkemmin ajateltuna tässä ei sittenkään ole mitään ihmeellistä. Vaikka teho saa tilan taka-alalle, tarvittaessa sitä on aina tarjolla. Kaikki eivät tällaisesta ääripäiden yhdistelmästä pidä, mutta eipä ole pakkokaan. Ne, jotka pitävät, kunnioittavat syvästi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class/mercedes-amg Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A Hinta alkaen 240 553 € Koeajetun auton hinta varusteineen 277 934 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 450 kW (612 hv), 5750–6500 r/min Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 276 g/km Mitat pituus 5005 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt