2.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki DL 1000 XT V-Strom sopii sorateille ja matkailuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki DL 1000 XT V-Strom sai enemmän tehoa ja varusteita, mutta kokonaisuus on pysynyt varsin hyvin tasapainossa. Hyvää: tasapainoisuus, hinta, ajo-ominaisuudet kokonaisuutena. Huonoa: mittariston kontrasti, maavara ja joustomatkat. Uudistuneen Suzuki 1050 V-Stromin rinnalle on tullut XT-versio. Suzuki DL 1000 XT-versioon kuuluu 1 800 euron lisähinnalla muun muassa pinnavanteet, kaarre-ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, vakionopeudensäädin ja kuorman määrän huomioiva yhdistelmäjarrujärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisempiMoottorin luonne on muuttunut pykälää urheilullisemmaksi, kun teho- ja vääntöhuiput esiintyvät korkeammilla kierroksilla, ja teholukemakin on kasvanut seitsemällä hevosvoimalla. Silti arkiajossa voi hyödyntää V2-moottorin yhä jäljellä olevaa jykevää alakierrosvääntöä ja pysytellä halutessaan 3 000–4 000 kierroksen lukemilla. Kytkin on kevytkäyttöinen, ja vaihdepolkimen liikerata kevyt sekä lyhyt.Jousitus on lähes katupyörämäinen 160 millimetrin joustovaroineen, mikä yhdessä vaatimattoman maavaran kanssa estää pyörän käytön vaikeammassa maastossa. Soratiellä ja poluilla V-Strom sen sijaan on elementissään. Luistonesto toimii huomaamattoman pehmeästi. Samoin jarrut, joista ABS-järjestelmää ei saa kytkettyä pois toiminnasta.Valmis matkalleKäytännössä isot seikkailupyörät hankitaan usein matkapyöriksi, ja siinä Suzukikin on parhaimmillaan. Korkeussäädettävä tuulilasi antaa hyvän suojan ajoviimaa vastaan, joskin korkeussäätövipu on sijoitettu hankalasti lasin etu- ja alapuolelle. Mittaristo tarjoaa riittävästi informaatiota, mutta kontrastissa on parantamisen varaa.Ajoasento on väljä ja hallintalaitteiden käyttö suunniteltu yksinkertaiseksi ilman monimutkaisia valikkojärjestelmiä. Tilaa riittää myös matkustajalle. Takajousituksen esijännityksen pikasäätö on helppo tehdä, jos kyytiin tulee matkustaja tai lisää matkatavaroita.Pitkän välityksen ansiosta suomalaisilla maantienopeuksilla pääsee helposti 4,5 litran kulutuslukemiin, jolloin tankkausvälit voi venyttää yli 400 kilometrin mittaisiksi. Pitkillä matkoilla mukavuuden viimeistelee sujuvatoiminen vakionopeudensäädin.Uusi V-Strom on ominaisuuksiltaan yksi markkinoiden tasaisimmista pyöristä. Moottori, vaihteisto, jousitus ja jarrut ovat hyvässä balanssissa keskenään. Varustelussa ei ole haettu äärimmäisyyksiä, mutta kaikki tarpeellinen löytyy pitkillekin matkoille, kunhan vakiovarusteiden lisäksi hankkii laukkuvarustuksen, navigointivälineet ja kahvanlämmittimet. Ja mikä parasta, hinta on luokkansa edullisin, ja samalla tasolla kuin kilpailijoiden 100–200 kuutiosenttimetriä pienemmissä seikkailupyörissä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki DL 1000 XT V-Strom Hinta alkaen 18 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 037 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 79 kW (107 hv), 8500 r/min Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 555 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster