2.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki DL 1000 XT V-Strom sopii sorateille ja matkailuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki DL 1000 XT V-Strom sai enemmän tehoa ja varusteita, mutta kokonaisuus on pysynyt varsin hyvin tasapainossa. Hyvää: tasapainoisuus, hinta, ajo-ominaisuudet kokonaisuutena. Huonoa: mittariston kontrasti, maavara ja joustomatkat. Uudistuneen Suzuki 1050 V-Stromin rinnalle on tullut XT-versio. Suzuki DL 1000 XT-versioon kuuluu 1 800 euron lisähinnalla muun muassa pinnavanteet, kaarre-ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, vakionopeudensäädin ja kuorman määrän huomioiva yhdistelmäjarrujärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisempiMoottorin luonne on muuttunut pykälää urheilullisemmaksi, kun teho- ja vääntöhuiput esiintyvät korkeammilla kierroksilla, ja teholukemakin on kasvanut seitsemällä hevosvoimalla. Silti arkiajossa voi hyödyntää V2-moottorin yhä jäljellä olevaa jykevää alakierrosvääntöä ja pysytellä halutessaan 3 000–4 000 kierroksen lukemilla. Kytkin on kevytkäyttöinen, ja vaihdepolkimen liikerata kevyt sekä lyhyt.Jousitus on lähes katupyörämäinen 160 millimetrin joustovaroineen, mikä yhdessä vaatimattoman maavaran kanssa estää pyörän käytön vaikeammassa maastossa. Soratiellä ja poluilla V-Strom sen sijaan on elementissään. Luistonesto toimii huomaamattoman pehmeästi. Samoin jarrut, joista ABS-järjestelmää ei saa kytkettyä pois toiminnasta.Valmis matkalleKäytännössä isot seikkailupyörät hankitaan usein matkapyöriksi, ja siinä Suzukikin on parhaimmillaan. Korkeussäädettävä tuulilasi antaa hyvän suojan ajoviimaa vastaan, joskin korkeussäätövipu on sijoitettu hankalasti lasin etu- ja alapuolelle. Mittaristo tarjoaa riittävästi informaatiota, mutta kontrastissa on parantamisen varaa.Ajoasento on väljä ja hallintalaitteiden käyttö suunniteltu yksinkertaiseksi ilman monimutkaisia valikkojärjestelmiä. Tilaa riittää myös matkustajalle. Takajousituksen esijännityksen pikasäätö on helppo tehdä, jos kyytiin tulee matkustaja tai lisää matkatavaroita.Pitkän välityksen ansiosta suomalaisilla maantienopeuksilla pääsee helposti 4,5 litran kulutuslukemiin, jolloin tankkausvälit voi venyttää yli 400 kilometrin mittaisiksi. Pitkillä matkoilla mukavuuden viimeistelee sujuvatoiminen vakionopeudensäädin.Uusi V-Strom on ominaisuuksiltaan yksi markkinoiden tasaisimmista pyöristä. Moottori, vaihteisto, jousitus ja jarrut ovat hyvässä balanssissa keskenään. Varustelussa ei ole haettu äärimmäisyyksiä, mutta kaikki tarpeellinen löytyy pitkillekin matkoille, kunhan vakiovarusteiden lisäksi hankkii laukkuvarustuksen, navigointivälineet ja kahvanlämmittimet. Ja mikä parasta, hinta on luokkansa edullisin, ja samalla tasolla kuin kilpailijoiden 100–200 kuutiosenttimetriä pienemmissä seikkailupyörissä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki DL 1000 XT V-Strom Hinta alkaen 18 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 037 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 79 kW (107 hv), 8500 r/min Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 555 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti