13.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Ignis – tätä lisää! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Suzuki Ignis teki kesällä sellaisen vaikutuksen, että autoon piti palata uudelleen talvikelillä. Hyvää: neliveto, varusteet, hinta, elämänilo. Huonoa: rajattu myyntiväylä. Taisin olla juuri lähdössä kesälomalle, kun Suzuki Ignis ilmestyi Moottorin toimitukseen. En hurjasti kiinnittänyt tulokkaaseen huomiota, mitä nyt noteerasin persoonallisen ulkomuodon. Kiinnostus Suzukiin heräsi vähitellen, kun kuuntelin auton koeajaneen Aake Kinnusen jatkuvaa hehkutusta siitä, miten mahtava auto Ignis oikein on.Talvi antoi hyvän tekosyyn ottaa Ignis uudelleen koeajoon – onhan kyseessä edullisin uuden auton tuoksulla varustettu neliveto. Ja aika nopeasti Suzukiin tutustuttuani oli todettava, että tapansa mukaisesti Aake oli aivan oikeassa. Ignis on mahtava auto!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta sijaa antaaEi se toki täydellinen ole, kuten alkuperäisessä koeajossa todettiin. Mainittuihin puutteisiin voisi talvella lisätä vielä pyyhkijät, jotka sopivalla pakkasella jäykistyvät sen verran, ettei lasi puhdistu lumesta näkökentän kohdalta. Myös liian kauas jäävä ohjauspyörä häiritsee tovin, mutta lopulta sen unohtaa tyystin. Ehkä vartalo muistaa, että noin 16 000 euron auton kanssa kropankin pitää tehdä myönnytyksiä?Ilmeeltään sisusta on mainio. Perusmuodot ovat yksinkertaisia, mutta valkoinen muovi oranssein tehostein raikastaa olemusta merkittävästi. Pientä kehitystäkin on tapahtunut sitten alkuperäisen koeajon: auton lisävarustelistalle on ilmestynyt vakionopeudensäädin. Se korjaa auton suurimman puutteen.Takana odottaa yllätys: Suzuki on onnistunut änkemään autoon ulkokuoria suuremmat tilat. Molemmilla riveillä istutaan ryhdikkään pystysti, mutta sen tuloksena takaistuimella on aidosti mukavat oltavat. Reisitukikin on kunnossa alas lasketun lattian ansiosta. Istuimia voi myös liikuttaa pituussuunnassa, joten kun tarve tulee, voi pientä tavaratilaa laajentaa takaistuimien polvitilaa tinkimällä. Vertailun vuoksi esimerkiksi uusi ja huomattavasti isompi Volvo XC40 häviää takatiloissa pikku-Suzukille.Ahtamattoman ilojaSuzukin ainoa moottorivaihtoehto on Swiftistä tuttu 1,2-litrainen nelisylinterinen. Ahtamaton moottori kehittää 90 hevosvoiman huipputehon. Se riittää mainiosti 945 kilon omamassalle. Vapaasti hengittävänä moottori vaatii ajoittain kierroksia ja aktiivista vaihtamista, mutta onneksi Suzukin moottori nauttii kierroksista ja vaihteensiirto on todella herkkä. Kaupunkiajoa leimaa helppous, sillä turboton moottori vetää jouhevasti alhaalta asti. Vain hieman herkkä kaasupoljin kysyy tottumista liikkeellelähdöissä.Kosketusnäyttö tukee muun muassa Carplaytä ja Android Autoa. Bluetoothkin löytyy, ja navigointi on vain karttaostoksia vaille valmis.Turbottoman moottorin etu on sekin, ettei voimainlähde ole niin tarkka kierroksista ja kaasunkäytöstä – kulutus pysyy varsin helposti viitosella alkavilla lukemilla, vaikka koeajo koostuu kaupunkiajosta, ja välillä kierroksia tulee käytettyä hieman reilumminkin.Talvella Ignis on näppärä. Nelivetoisen ja pienikokoisen auton voi änkeä pysäköintiruutuun yhdessä aurakoneen jättämän lumilinnan kanssa. Lyhyet ylitykset ja kohtalainen maavara pitävät huolen siitä, että auto poistuu paikalta saman näköisenä kun se sinne saapuikin. Henkinen yhteys maastoajoneuvoihin löytyy nelivedon lisäksi alustasta: taka-akseli on ääriperinteiseen tapaan jäykkä. Halpa ja todennäköisesti hyvin kestävä ratkaisu. Kitkarenkain kesällä moitittu melutaso pysyi kohtalaisena, mutta nastat luultavasti kääntäisivät tilanteen.Ripaus ItaliaaOhjauksen tahmeus vie ajettavuudesta parhaan terän, mutta hyvin Ignisellä tulee toimeen näinkin. Auto on itse asiassa yllättävän riemastuttava ajettava, ehdottomasti enemmän kuin osiensa summa. Japanilaisinsinöörit ovat onnistuneet lisäämään autoon ripauksen elämäniloa, jota tyypillisesti tavataan eteläeurooppalaisissa pikkuautoissa. Monella tapa Suzuki tuokin mieleen Fiat Panda 4x4:n.Hauskaakin Ignisellä voi pitää: Suzuki sallii ajonvakautuksen sammuttamisen ja auto käyttäytyy jarruttaessa erittäin neutraalisti. Nelivedosta vastaava etu- ja takatasauspyörästöjen väliin asennettu viskokytkin reagoi herkästi, joten Suzuki irtoaa vaivatta helposti hallittavaan, joskin varsin verkkaiseen nelipyöräluisuun. Pienikokoisena auto on varmasti verratonta hupia esimerkiksi jääradalla.Moottori pahoittelee koeajoautossa poikkeuksellisesti olleita teippejä.Henkisesti Ignis on kuin pieni terhakka koiranpentu: ei moitteeton, mutta niin täynnä positiivista energiaa, että siitä on pakko pitää. Eikä nyt ole kyse mistään pienestä söpöstä urheiluautosta, vaan erittäin huokeasta nelivetoisesta pikkukatumaasturista. Kasassa on erinomainen paketti etenemiskykyä painottavalle kaupunkiautoilijalle tai kakkosautoa etsivälle. Ja saa auton valkoista pirteämmässä värissäkin ilman lisähintaa – tosin kaupoille pääsee yhä vain autoverkkokauppa.comissa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Suzuki Ignis 1.2 Dualjet 4WD 5Mt GL Hinta alkaen 16 511 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 511 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3700 mm, leveys 1690 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2435 mm Omamassa: 945 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!