13.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Ignis – tätä lisää! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Suzuki Ignis teki kesällä sellaisen vaikutuksen, että autoon piti palata uudelleen talvikelillä. Hyvää: neliveto, varusteet, hinta, elämänilo. Huonoa: rajattu myyntiväylä. Taisin olla juuri lähdössä kesälomalle, kun Suzuki Ignis ilmestyi Moottorin toimitukseen. En hurjasti kiinnittänyt tulokkaaseen huomiota, mitä nyt noteerasin persoonallisen ulkomuodon. Kiinnostus Suzukiin heräsi vähitellen, kun kuuntelin auton koeajaneen Aake Kinnusen jatkuvaa hehkutusta siitä, miten mahtava auto Ignis oikein on.Talvi antoi hyvän tekosyyn ottaa Ignis uudelleen koeajoon – onhan kyseessä edullisin uuden auton tuoksulla varustettu neliveto. Ja aika nopeasti Suzukiin tutustuttuani oli todettava, että tapansa mukaisesti Aake oli aivan oikeassa. Ignis on mahtava auto!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta sijaa antaaEi se toki täydellinen ole, kuten alkuperäisessä koeajossa todettiin. Mainittuihin puutteisiin voisi talvella lisätä vielä pyyhkijät, jotka sopivalla pakkasella jäykistyvät sen verran, ettei lasi puhdistu lumesta näkökentän kohdalta. Myös liian kauas jäävä ohjauspyörä häiritsee tovin, mutta lopulta sen unohtaa tyystin. Ehkä vartalo muistaa, että noin 16 000 euron auton kanssa kropankin pitää tehdä myönnytyksiä?Ilmeeltään sisusta on mainio. Perusmuodot ovat yksinkertaisia, mutta valkoinen muovi oranssein tehostein raikastaa olemusta merkittävästi. Pientä kehitystäkin on tapahtunut sitten alkuperäisen koeajon: auton lisävarustelistalle on ilmestynyt vakionopeudensäädin. Se korjaa auton suurimman puutteen.Takana odottaa yllätys: Suzuki on onnistunut änkemään autoon ulkokuoria suuremmat tilat. Molemmilla riveillä istutaan ryhdikkään pystysti, mutta sen tuloksena takaistuimella on aidosti mukavat oltavat. Reisitukikin on kunnossa alas lasketun lattian ansiosta. Istuimia voi myös liikuttaa pituussuunnassa, joten kun tarve tulee, voi pientä tavaratilaa laajentaa takaistuimien polvitilaa tinkimällä. Vertailun vuoksi esimerkiksi uusi ja huomattavasti isompi Volvo XC40 häviää takatiloissa pikku-Suzukille.Ahtamattoman ilojaSuzukin ainoa moottorivaihtoehto on Swiftistä tuttu 1,2-litrainen nelisylinterinen. Ahtamaton moottori kehittää 90 hevosvoiman huipputehon. Se riittää mainiosti 945 kilon omamassalle. Vapaasti hengittävänä moottori vaatii ajoittain kierroksia ja aktiivista vaihtamista, mutta onneksi Suzukin moottori nauttii kierroksista ja vaihteensiirto on todella herkkä. Kaupunkiajoa leimaa helppous, sillä turboton moottori vetää jouhevasti alhaalta asti. Vain hieman herkkä kaasupoljin kysyy tottumista liikkeellelähdöissä.Kosketusnäyttö tukee muun muassa Carplaytä ja Android Autoa. Bluetoothkin löytyy, ja navigointi on vain karttaostoksia vaille valmis.Turbottoman moottorin etu on sekin, ettei voimainlähde ole niin tarkka kierroksista ja kaasunkäytöstä – kulutus pysyy varsin helposti viitosella alkavilla lukemilla, vaikka koeajo koostuu kaupunkiajosta, ja välillä kierroksia tulee käytettyä hieman reilumminkin.Talvella Ignis on näppärä. Nelivetoisen ja pienikokoisen auton voi änkeä pysäköintiruutuun yhdessä aurakoneen jättämän lumilinnan kanssa. Lyhyet ylitykset ja kohtalainen maavara pitävät huolen siitä, että auto poistuu paikalta saman näköisenä kun se sinne saapuikin. Henkinen yhteys maastoajoneuvoihin löytyy nelivedon lisäksi alustasta: taka-akseli on ääriperinteiseen tapaan jäykkä. Halpa ja todennäköisesti hyvin kestävä ratkaisu. Kitkarenkain kesällä moitittu melutaso pysyi kohtalaisena, mutta nastat luultavasti kääntäisivät tilanteen.Ripaus ItaliaaOhjauksen tahmeus vie ajettavuudesta parhaan terän, mutta hyvin Ignisellä tulee toimeen näinkin. Auto on itse asiassa yllättävän riemastuttava ajettava, ehdottomasti enemmän kuin osiensa summa. Japanilaisinsinöörit ovat onnistuneet lisäämään autoon ripauksen elämäniloa, jota tyypillisesti tavataan eteläeurooppalaisissa pikkuautoissa. Monella tapa Suzuki tuokin mieleen Fiat Panda 4x4:n.Hauskaakin Ignisellä voi pitää: Suzuki sallii ajonvakautuksen sammuttamisen ja auto käyttäytyy jarruttaessa erittäin neutraalisti. Nelivedosta vastaava etu- ja takatasauspyörästöjen väliin asennettu viskokytkin reagoi herkästi, joten Suzuki irtoaa vaivatta helposti hallittavaan, joskin varsin verkkaiseen nelipyöräluisuun. Pienikokoisena auto on varmasti verratonta hupia esimerkiksi jääradalla.Moottori pahoittelee koeajoautossa poikkeuksellisesti olleita teippejä.Henkisesti Ignis on kuin pieni terhakka koiranpentu: ei moitteeton, mutta niin täynnä positiivista energiaa, että siitä on pakko pitää. Eikä nyt ole kyse mistään pienestä söpöstä urheiluautosta, vaan erittäin huokeasta nelivetoisesta pikkukatumaasturista. Kasassa on erinomainen paketti etenemiskykyä painottavalle kaupunkiautoilijalle tai kakkosautoa etsivälle. Ja saa auton valkoista pirteämmässä värissäkin ilman lisähintaa – tosin kaupoille pääsee yhä vain autoverkkokauppa.comissa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Suzuki Ignis 1.2 Dualjet 4WD 5Mt GL Hinta alkaen 16 511 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 511 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3700 mm, leveys 1690 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2435 mm Omamassa: 945 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta