19.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Jimny – vuoden iloisin uutuus? Land Rover Defender Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Jimny on rehellinen, sympaattinen ja kykenevä. Hyvää: ulkonäkö, maastokyvyt, sivistyneisyys autoluokka huomioiden. Huonoa: tavaratila nelipaikkaisena, moottoritiellä kaipaa kuutosvaihdetta, perävaunumassat. Suzuki Jimnystä tuli sensaatio ennenaikaisesti. Pikkumaasturin salakuvat vuotivat varhain nettiin, ja autopiirit kohisivat. Raikkauden takana ei kuitenkaan ole vallankumousta, vaan taitavaa perinteisten maasturipiirteiden yhdistämistä.Terveet mittasuhteet ja ikisympaattiset pyöreät ajovalot ovat hyvä perusta, johon tunnelmaa tuovat pintoihin kätketyt viittaukset niin edeltäviin Suzukeihin kuin Mercedes-Benzin G-sarjaan ja Land Rover Defenderiinkin. Kokonaisuuden viimeistelee pienuuden tuoma sympaattisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAito maastoautoTarkoituksenmukaisuus alleviivaa onnistunutta suunnittelua. Kulmikkuus helpottaa hahmottamaan ympäristöä, ja pystyt pinnat maksimoivat 3,65 metrin pituuteen ja 1,65 metrin leveyteen puristetut sisätilat.Korin alta löytää yhä tikapuurungon ja jäykät akselit. Jakolaatikko tarjoaa kytkettävän nelivedon, ja alennusvaihteistokin löytyy. Jimny on yhä ennen kaikkea maastoauto. Siitä kiitos Suzukille – tällä ulkonäöllä auto varmasti kävisi kaupaksi henkilöautotekniikalla laimennettuna koristeautonakin, mutta muoti-ilmiönä suosio jäisi lyhytaikaiseksi.Somessa jaettujen sydämien jälkeen koittaa todellisuus: noin 25 000 euroa ei tee Jimnystä halpaa autoa, mutta maastoautoksi se on edullinen. Mitä siltä edes uskaltaa odottaa? Eihän markkinoilta löydy mitään vastaavaa – maasturimielessä seuraava vaihtoehto lienee 2-paikkaiseksi hyötyajoneuvoksi rekisteröity Toyota Land Cruiser reilulla 52 000 eurolla. Onneksi Jimnyä haluavan ei tarvitse murehtia vaihtoehtojen puutetta. Suzukin kyvyt riittävät mainiosti sivistyneeseen liikennöintiin. Kierrejouset ja 195/80 R15 -renkaat eivät aiheuta nypytystä, ja isommatkin töyssyt ylittyvät vaimeasti tärähtäen. Pehmeydestä toki maksetaan pieni hinta korin kallisteluna, mutta sen voi nähdä luonteenpiirteenä. Samaa voi sanoa voimalinjan vienosta ujelluksesta.Maantiellä mukavaPieni kääntösäde ja hyvä näkyvyys tekevät etenkin kaupunkiajosta miellyttävää. Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti. Vielä 80 km/h nopeuteen asti Jimny tarjoaa vaimeaa kyytiä, mutta vauhdin noustessa kolminumeroiseksi alkaa 1,5-litraisen bensiinimoottorin ääni kantautua sisään – kuudes vaihde tekisi terää. Moottoritiellä auton kulku vaatii myös hieman kaitsemista. Kiertokuulaohjauksen keskialue ei ole huipputarkka, ja ohjaus voisi olla vähän nopeampi.1 135-kiloinen Jimny liikkuu 102-hevosvoimaisella moottorilla kohtalaisen vaivatta, vaikka vaatiikin mäkisellä maantiellä aktiivista vaihtamista. Pitkä, lattian läpi tuleva vaihdekeppi tarjoaa herkkäliikkeisen ja miellyttävän mekaanisen vaihtotuntuman. Reilun 3 000 euron lisähintaan Jimnyn saa myös nostalgisella nelivaihteisella automaatilla.Harkitusti annosteltu rehellinen mekaanisuus on autossa vahvasti läsnä – ohjekirjakin opastaa esimerkiksi peräöljyjen vaihdoissa. Jimny tuntuu jämäkästi ja laadukkaasti rakennetulta autolta. Toki hintaluokka näkyy sisustan materiaaleissa, jotka ovat enemmän funktionaalisia kuin sormenpäitä hyväileviä. Yksityiskohtiin on silti panostettu, mistä esimerkkinä vanhaa Suzuki Samurai -pikkumaasturia mukaileva mittaristo.Auton ulkomittoihin nähden sisätilat ovat hyvät – mutta vain mittoihin nähden. Pidemmillä kuljettajilla ajoasennossa voi olla valittamista, mutta keskimittainen viihtyy ratin takana mainiosti. Istuimiin tosin kaipaisi lisää sivuttaistukea. Kaksipaikkaisella takaistuimellakin on aikuiselle kelvot tilat, mutta tällöin tavaratila on olematon. Lisätilaa saa helposti kippaamalla kaksiosaisen selkänojan, ja koko koeajon ajan Jimny pysyikin kolmipaikkaisena. Ahtaissa paikoissa lastausta häiritsee varsin pitkälle aukeava takaluukku, joka on vielä saranoitu meikäläisittäin väärin päin apukuljettajan puolelta.Metsätiellä kotonaanVaikka Jimny viihtyy asvaltilla, herää se eloon kestopäällysteen päätyttyä. Alusta nielee hiekkatien haasteet ja pahemmatkin routavauriot eleettä. Hiekkatien vaihtuessa maastoon Jimny pääsee todelliselle mukavuusalueelleen. Lähtökohtaisesti takavetoinen auto muuntuu nelivetoiseksi herkkäliikkeistä jakolaatikon vaihdekeppiä liikuttamalla. Keskitasauspyörästöä Jimnystä ei löydy, joten neliveto soveltuu vain liukkaalle. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia, mutta poikittaislukkojen puutetta paikataan varsin hyvin toimivalla luistonestojärjestelmällä. Mönkimistä helpottaa myös 2:1-välitteinen alennusvaihteisto.Nelipaikkaisen auton takaistuin kaatuu kahdessa osassa. Kolmipaikkaisena autossa on vähän tavaratilaakin.Lyhyt akseliväli ja ylitykset, varsin hyvät joustovarat ja 21 senttimetrin maavara auttavat nekin maastoajoa, mutta suomalaismaastossa Jimnyn valttikortti lienee auton koko: pienuus tuo aivan uusia mahdollisuuksia ajolinjan valintaan.On mielenkiintoista nähdä, miten Suzukin uutuuden myynti käynnistyy. Sen hintaluokasta löytää monta katumaasturivaihtoehtoa, mutta mikään ei yhdistä yhtä pirteää olemusta samanlaiseen kyvykkyyteen maastossa. Vaikka autoaan ei maastossa ulkoiluttaisikaan, tuo tieto kyvyistä autoon ehtaa uskottavuutta ja rehellisyyttä. Siitähän Jimnyssä lopulta on kyse.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.suzuki.fi/jimny Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD GL 5MT Hinta alkaen 24 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 462 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 72 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 3645 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2250 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1300 / 350 kg. Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella