19.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Jimny – vuoden iloisin uutuus? Land Rover Defender Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suzuki Jimny on rehellinen, sympaattinen ja kykenevä. Hyvää: ulkonäkö, maastokyvyt, sivistyneisyys autoluokka huomioiden. Huonoa: tavaratila nelipaikkaisena, moottoritiellä kaipaa kuutosvaihdetta, perävaunumassat. Suzuki Jimnystä tuli sensaatio ennenaikaisesti. Pikkumaasturin salakuvat vuotivat varhain nettiin, ja autopiirit kohisivat. Raikkauden takana ei kuitenkaan ole vallankumousta, vaan taitavaa perinteisten maasturipiirteiden yhdistämistä. Terveet mittasuhteet ja ikisympaattiset pyöreät ajovalot ovat hyvä perusta, johon tunnelmaa tuovat pintoihin kätketyt viittaukset niin edeltäviin Suzukeihin kuin Mercedes-Benzin G-sarjaan ja Land Rover Defenderiinkin. Kokonaisuuden viimeistelee pienuuden tuoma sympaattisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito maastoauto Tarkoituksenmukaisuus alleviivaa onnistunutta suunnittelua. Kulmikkuus helpottaa hahmottamaan ympäristöä, ja pystyt pinnat maksimoivat 3,65 metrin pituuteen ja 1,65 metrin leveyteen puristetut sisätilat. Korin alta löytää yhä tikapuurungon ja jäykät akselit. Jakolaatikko tarjoaa kytkettävän nelivedon, ja alennusvaihteistokin löytyy. Jimny on yhä ennen kaikkea maastoauto. Siitä kiitos Suzukille – tällä ulkonäöllä auto varmasti kävisi kaupaksi henkilöautotekniikalla laimennettuna koristeautonakin, mutta muoti-ilmiönä suosio jäisi lyhytaikaiseksi. Somessa jaettujen sydämien jälkeen koittaa todellisuus: noin 25 000 euroa ei tee Jimnystä halpaa autoa, mutta maastoautoksi se on edullinen. Mitä siltä edes uskaltaa odottaa? Eihän markkinoilta löydy mitään vastaavaa – maasturimielessä seuraava vaihtoehto lienee 2-paikkaiseksi hyötyajoneuvoksi rekisteröity Toyota Land Cruiser reilulla 52 000 eurolla. Onneksi Jimnyä haluavan ei tarvitse murehtia vaihtoehtojen puutetta. Suzukin kyvyt riittävät mainiosti sivistyneeseen liikennöintiin. Kierrejouset ja 195/80 R15 -renkaat eivät aiheuta nypytystä, ja isommatkin töyssyt ylittyvät vaimeasti tärähtäen. Pehmeydestä toki maksetaan pieni hinta korin kallisteluna, mutta sen voi nähdä luonteenpiirteenä. Samaa voi sanoa voimalinjan vienosta ujelluksesta. Maantiellä mukava Pieni kääntösäde ja hyvä näkyvyys tekevät etenkin kaupunkiajosta miellyttävää. Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti. Vielä 80 km/h nopeuteen asti Jimny tarjoaa vaimeaa kyytiä, mutta vauhdin noustessa kolminumeroiseksi alkaa 1,5-litraisen bensiinimoottorin ääni kantautua sisään – kuudes vaihde tekisi terää. Moottoritiellä auton kulku vaatii myös hieman kaitsemista. Kiertokuulaohjauksen keskialue ei ole huipputarkka, ja ohjaus voisi olla vähän nopeampi. 1 135-kiloinen Jimny liikkuu 102-hevosvoimaisella moottorilla kohtalaisen vaivatta, vaikka vaatiikin mäkisellä maantiellä aktiivista vaihtamista. Pitkä, lattian läpi tuleva vaihdekeppi tarjoaa herkkäliikkeisen ja miellyttävän mekaanisen vaihtotuntuman. Reilun 3 000 euron lisähintaan Jimnyn saa myös nostalgisella nelivaihteisella automaatilla. Harkitusti annosteltu rehellinen mekaanisuus on autossa vahvasti läsnä – ohjekirjakin opastaa esimerkiksi peräöljyjen vaihdoissa. Jimny tuntuu jämäkästi ja laadukkaasti rakennetulta autolta. Toki hintaluokka näkyy sisustan materiaaleissa, jotka ovat enemmän funktionaalisia kuin sormenpäitä hyväileviä. Yksityiskohtiin on silti panostettu, mistä esimerkkinä vanhaa Suzuki Samurai -pikkumaasturia mukaileva mittaristo. Auton ulkomittoihin nähden sisätilat ovat hyvät – mutta vain mittoihin nähden. Pidemmillä kuljettajilla ajoasennossa voi olla valittamista, mutta keskimittainen viihtyy ratin takana mainiosti. Istuimiin tosin kaipaisi lisää sivuttaistukea. Kaksipaikkaisella takaistuimellakin on aikuiselle kelvot tilat, mutta tällöin tavaratila on olematon. Lisätilaa saa helposti kippaamalla kaksiosaisen selkänojan, ja koko koeajon ajan Jimny pysyikin kolmipaikkaisena. Ahtaissa paikoissa lastausta häiritsee varsin pitkälle aukeava takaluukku, joka on vielä saranoitu meikäläisittäin väärin päin apukuljettajan puolelta. Metsätiellä kotonaan Vaikka Jimny viihtyy asvaltilla, herää se eloon kestopäällysteen päätyttyä. Alusta nielee hiekkatien haasteet ja pahemmatkin routavauriot eleettä. Hiekkatien vaihtuessa maastoon Jimny pääsee todelliselle mukavuusalueelleen. Lähtökohtaisesti takavetoinen auto muuntuu nelivetoiseksi herkkäliikkeistä jakolaatikon vaihdekeppiä liikuttamalla. Keskitasauspyörästöä Jimnystä ei löydy, joten neliveto soveltuu vain liukkaalle. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia, mutta poikittaislukkojen puutetta paikataan varsin hyvin toimivalla luistonestojärjestelmällä. Mönkimistä helpottaa myös 2:1-välitteinen alennusvaihteisto. Nelipaikkaisen auton takaistuin kaatuu kahdessa osassa. Kolmipaikkaisena autossa on vähän tavaratilaakin. Lyhyt akseliväli ja ylitykset, varsin hyvät joustovarat ja 21 senttimetrin maavara auttavat nekin maastoajoa, mutta suomalaismaastossa Jimnyn valttikortti lienee auton koko: pienuus tuo aivan uusia mahdollisuuksia ajolinjan valintaan. On mielenkiintoista nähdä, miten Suzukin uutuuden myynti käynnistyy. Sen hintaluokasta löytää monta katumaasturivaihtoehtoa, mutta mikään ei yhdistä yhtä pirteää olemusta samanlaiseen kyvykkyyteen maastossa. Vaikka autoaan ei maastossa ulkoiluttaisikaan, tuo tieto kyvyistä autoon ehtaa uskottavuutta ja rehellisyyttä. Siitähän Jimnyssä lopulta on kyse. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.suzuki.fi/jimny Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD GL 5MT Hinta alkaen 24 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 462 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 72 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 3645 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2250 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1300 / 350 kg. Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan