16.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehoa ja toimivuutta – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin kookkain katumaasturi Grandland X sai keulalleen uuden tehokkaamman bensiiniturbomoottorin. Hyvää: voimalinja, sisätilat, varustelu. Huonoa: ohjaustuntuma, herkkä kaasunvaste, näkyvyys taakse. Opel Grandland X, valmistajansa kookkain katumaasturi, on erinomainen arkiauto, jonka sisätilat muuntuvat perhekäytössä riittävästi. Matkustamossa on väljät oltavat neljälle, ja kuljettajan valtakunnassa kaikki on mukavasti käsillä. Nappulaviidakko on nykyautoissa karsiutunut, mutta onneksi kaikkea ei kuitenkaan käskytetä vain kosketusnäytöltä.Uusi väkevä bensiiniturbomoottori kiidättää katumaasturia ketterästi. Hevosvoimia on 180 ja vääntöäkin mukavat 250 newtonmetriä. Näillä eväin Opelin kookkain katumaasturi on pirteä, peräti urheilullinen etenijä.Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti yhteen voimanlähteen kanssa. Kaasunvaste tosin on herkkä, joten auto on herkkä ryntäilemään, ja toisaalta jarrupoljin ottaa hanakasti kiinni. Menosta tulee nytkähtelevää. Kaasu- ja jarrujalan hienomotoriset liikkeet ja auton kyvyt löytävät tasapainonsa, mutta se ottaa aikansa.Ajokäytös tuntuu keskikulutuksessa, joka näin tehokkaalla katumaasturilla kipuaa vaivihkaa selkeästi yli kahdeksan litran – ja saa koeajokuskin noloksi, onhan luvattu keskikulutus 7,6 litraa satasella. Maantieajossa kulutus pysyttelee vain hitusen yli kahdeksassa litrassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevennetty ohjausOhjaus on vaivattoman kevyt, mitä arvostaa ahtaissa pysäköintihalleissa, muttei välttämättä muussa taajama-ajossa, jossa ohjauksessa on rauhattomuutta. Vauhdin kasvaessa ja maantiellä meno on kuitenkin riittävän suuntavakaata, eikä autoa tarvitse tämän tästä paimentaa.Matka-ajossa häiritsevät lievä ajomelu sekä pintakovan jousituksen tärskäytykset tien poikittaisaumoissa.Ympäri auton näkevä panoraamakamera on näppärä apulainen ahtaissa pysäköintitilanteissa, joskin kuvan vääristymien hahmottaminen ottaa oman aikansa. Kamera on hyvä turvavaruste, joka näyttää pienet ihmiset, jotka eivät välttämättä osaa varoa pysäköivää autoa.Näkyvyys taakse ja takaviistoon on matalan takaikkunan vuoksi heikohko, sivupeilit ovat kuitenkin mukavan kookkaat.Runsaat varusteetGrandland X:n varustetasoja on kolme: Comfort, Innovation Plus ja Executive. Keskimmäisessäkin on turvaa ja mukavuutta tuovia varusteita runsaasti.Koeajoyksilön hinta kipuaa liki 38 000 euroon lisävarusteisen Innovation Driver -paketin myötä – ei laisinkaan hullumpi valinta. Lisäpanostus tuo mukanaan kuolleen kulman varoituksen, pysäköintiavustimen, ympäri auton näkevän panoraamakameran, navigaattorin sekä selkää hellivät ergonomiset AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti.Tanakat ja tukevat istuimet ovat olleet viime vuosina yksi Opelin valteista. Nuo istuimet saa lisävarusteena yksistäänkin hieman yli 500 eurolla. Innovation-varusteisessa autossa on vakiona muun muassa mukautuvat led-ajovalot, avaimeton käyttö, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat, kuljettajan vireystilan tunnistus, etutörmäyksen varoitus, hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella sekä kaistallapitoavustin. Mikä vaivatonta, sähkötoiminen takaluukku toimii jalkaa heilauttamalla.Kontille pääsy ei siis ole ongelma, mutta tavaratilan koko on lievä pettymys. Ulkoa arvioimalla luulisi, että tavaroille on kookkaassa katumaasturissa enemmän tilaa kuin 514 litraa. Muodoltaan kontti on kuitenkin selkeä.Saumatonta yhteispeliäKoeajetulla bensiinimoottorilla varustettuna Grandland X on aina automaattivaihteinen.Huokeimmillaan bensiiniversio maksaa 36 590 euroa, Executive-varusteltuna hinta on 38 589 euroa. Executive sisältää muun muassa nahkaverhoilun urheiluistuimilla, sähköisesti säätyvän kuljettajan istuimen muistilla, etuistuinten ilmastoinnin ja navigointijärjestelmän kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä.Edullisin Grandland X maksaa 27 391 euroa, mutta silloin auto on manuaalivaihteinen ja konepellin alla on 1,2-litrainen ja 130-hevosvoimainen bensiiniturbo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Opel Grandland X Innovation Plus 180 Turbo A Hinta alkaen 36 589 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 758 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 4477 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti