13.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model 3:n edullisemman pään versio antaa vastinetta rahalle, mutta entinen "the sähköauto" sisältää yhä tiettyjä puutteita etenkin ajettavuuden saralla. Tesla on heti vuoden 2025 alussa otsikoissa ehkä enemmän kuin vuosiin. Ikävä kyllä kyseessä ei ole mikään erityisen hieno ajoneuvotekninen innovaatio, vaan pääjohtaja Elon Muskin erinäiset, objektiivisesti sanottuna oudot tempaukset ja niistä seuranneet kansalaisten vastareaktiot. Energiatehokkuus Hinta Huomattava kehitys ajettavuudessa Vaarallinen talvikelissä Ohjauspyörän viiksien puute Ohjaus Nopeasti laskeva latausteho Tällä kertaa me keskitymme kuitenkin itse autoon. Koeajossa on Tesla Model 3. Kansansähköautojen kilpailun joitain vuosia takaperin uudelle tasolle räjäyttänyt sedan, joka sai reilu vuosi sitten ensimmäisen varsinaisen kasvojenkohotuksensa. Tuolloin uusiksi meni ulkonäön lisäksi esimerkiksi ohjauspyörän viikset (tai siis, niitä ei enää ole) ja ilmeisen pitkälle myös auton alusta.ja vielä tarkennettuna, nyt ollaan melkein siellä Teslan viehättävyyden ytimessä: nimittäin edullisemman pään malliyksilössä. Kyseessä on Model 3:n takavetoinen mallivariaatio, tosin isommalla akulla ja paremmilla autonomisen ajamisen toiminnoilla höystettynä. ”Vakiona” tämä malli kustantaisi alle 46 000 euroa ja hinnastosta löytyy alapuolelta vielä pieniakkuisempi versio. Ja mikäpä olisi tärkeämpi kriteeri autonostajalle kuin rahalle saatava vastine?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiin paljon parempiEdellinen syvempi kosketus Model 3:een on parin vuoden takaa, eli en ole aiemmin päässyt kokeilemaan kasvojenkohotuksessa tulleita parannuksia. Tesla ei kerro suoraan mitä kaikkea autolle on tehty, mutta hyvin nopeasti huomaa esimerkiksi auton melutason vaimentuneen, sekä todella merkittävän parannuksen auton alustan toiminnassa. Ennen Model 3:sta puuttui jousitusmukavuus tyystin. Nyt tallella on yhä selvästi tavoiteltu napakkuus, mutta mukaan mahtuu myös mukavuutta ja luonnollisia jousituksen liikkeitä. Pintakovuudesta johtuvaa pompotustakaan ei tasaisella tuntuisi löytyvän. Tämähän on melkein kuin jonkun perinteisen autonvalmistajan tekemä!Teslan viiksistä rattipainikkeisiin siirtyneistä toiminnoista on Moottorissa kirjoitettu aiemmin esimerkiksi Model X:n koeajon yhteydessä, eikä ratkaisu ole siitä parantunut. Ikävä kyllä ohjauspyörän oleellisimpaan tehtävään, eli ohjaukseen ei ole saatu merkittävää parannusta. Ohjaus on yhä puuroutuva ja tunnoton.Muuten matkustamisessa hyvässä talvikelissä valtatiellä ei ole valittamista. Istuin säätöineen, kuten myös auton tilat pituussuunnassa ovat hyvällä tolalla. Kapeuden vuoksi takapenkille ei kannata yrittää ahtaa kahta henkilöä enempää kyyditettäviä. Toimintamatka on noin 10 celsiuksen pakkasillakin reilun 400 kilometrin luokkaa. Oikein esilämmitettynä latausteho alkaa parhaillaan 200 kW:n tuntumasta ja auto lataa välin 10–80 % noin puolessa tunnissa. Latauskäyrä on Teslalle tyypillinen, eli latausteho laskee heti alusta alkaen varsin lineaarisesti. Lähitulevaisuudessa Teslan luvataan saavan mahdollisuuden esilämmittää akkua muidenkin latausoperaattoreiden asemille, kuin Teslan omille. Tämä parantaa auton käytettävyyttä merkittävästi pitkämatkalaisten keskuudessa.Jokin kuitenkin mättääEnsimmäinen päivä Teslassa sujui siis hyvin. Loput talvisesta viikosta puolestaan osoitti kyntensä. Teslan ovenkahvat eivät tykänneet pakkasista ja ne piti muistaa painaa käsin aina alas manuaalisesti, sillä muuten kahva jäi kohmeisuudestaan auki-asentoon, joka taas johti siihen ettei karmittoman oven lasi laskeutunut oven sulkemista varten. Ja kiireessä autoon hypätessähän tämän huomasi vasta kun ovi kimposi takaisin auki.Lisäksi kovemmilla pakkasilla Model 3 piti jonkin asteista natinaa, joka vaikutti tulevan komean kokoisen kattoikkunan seutuvilta.Kaikkein pahin talvipuute liittyy kuitenkin Teslan ajettavuuteen. Aiemmin mainittu synteettinen ohjaus tekee liukkaalla kelillä pidon hahmottamisesta aivan mahdotonta. En muista oikeasti ikinä ajaneeni autolla, jolla tien pinnan tilanteesta olisi yhtä paljon kartan väärällä sivulla.Vielä enemmän harmia aiheuttaa Teslan todella polarisoitunut voimalinjan toiminta: Teslassa ei ole enää hetkeen ollut saatavilla regeneroinnin, eli sähkömoottorin kautta toteutettavan energian talteenoton säätöä. Tämä johtaa siihen, että vähänkään liian paljon kaasua saa auton kiihdyttämään liian voimakkaasti, jonka johdosta liukkaalla kelillä auton takapää irtoaa alkavaan luistoon. Tämän voisi normaalisti korjata löysäämällä kaasua, mutta Teslassa tämä johtaakin voimakkaaseen, lähes käsijarrumaiseen moottorijarrutukseen, joka saa niin ikään auton takapään irtoamaan luistoon.Ainakin Suomen keskiosissa kitkarenkailla varustettu Model 3 RWD tekisi mieli julistaa vaaralliseksi. Kaikki on tietysti hoidettavissa pienentämällä ajonopeutta, mutta lähtökohtaisesti auto hankitaan sen vuoksi, että sillä pääsee huomattavasti edullisempaa moposkootteria nopeammin määränpäähän.Kelpo kokonaisuusTesla ei siis ole saanut kokonaan karistettua erilaisia lastentauteja ja ajodynaamisia erikoisuuksia kannoiltaan. Tämä ei toki ole yllätys, auton kehittäminen on monitahoinen ja resursseja vaativa toimi. On kunnioitettavaa, että Tesla on ottanut näinkin nopeasti opiksi esimerkiksi alustan kehittämisessä.Mikäli tietyt lapsuudet etenkin talvikelissä ei haittaa, Tesla on yhä etenkin alkaen-mallina hintakuningas omassa luokassaan. Yhä selvemmin näyttää kuitenkin siltä, että hinta tuleekin jäämään Teslan vahvimmaksi valttikortiksi tulevaisuudessa, muiden autonvalmistajien kiriessä Teslasta ohi sähköautotekniikassa nopeammin kuin Tesla kirii muita ”perinteisemmässä” ajoneuvotekniikassa. Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive SÄHKÖAUTO, takaveto 235 kW (320 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 78,1 / 75,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 250 kW WLTP-kulutus 13,6 kWh / 100 km toimintamatka 640 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s huippunopeus 201 km/h Mitat Pituus 4 720 mm Leveys 1 850 mm Korkeus 1 440 mm Akseliväli 2 875 mm Tavaratila 594–977 l, etutavaratila 88 l Omamassa 1 822 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 4 v / 80 000 km ajoakku 8 v / 192 00 km Hinta alkaen 45 590 € koeajoauto 50 590 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.2.2025 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y – uusi Y on selkeä parannus entiseen 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.6.2024 Koeajo Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 31.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija