13.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model 3:n edullisemman pään versio antaa vastinetta rahalle, mutta entinen "the sähköauto" sisältää yhä tiettyjä puutteita etenkin ajettavuuden saralla. Tesla on heti vuoden 2025 alussa otsikoissa ehkä enemmän kuin vuosiin. Ikävä kyllä kyseessä ei ole mikään erityisen hieno ajoneuvotekninen innovaatio, vaan pääjohtaja Elon Muskin erinäiset, objektiivisesti sanottuna oudot tempaukset ja niistä seuranneet kansalaisten vastareaktiot. Energiatehokkuus Hinta Huomattava kehitys ajettavuudessa Vaarallinen talvikelissä Ohjauspyörän viiksien puute Ohjaus Nopeasti laskeva latausteho Tällä kertaa me keskitymme kuitenkin itse autoon. Koeajossa on Tesla Model 3. Kansansähköautojen kilpailun joitain vuosia takaperin uudelle tasolle räjäyttänyt sedan, joka sai reilu vuosi sitten ensimmäisen varsinaisen kasvojenkohotuksensa. Tuolloin uusiksi meni ulkonäön lisäksi esimerkiksi ohjauspyörän viikset (tai siis, niitä ei enää ole) ja ilmeisen pitkälle myös auton alusta.ja vielä tarkennettuna, nyt ollaan melkein siellä Teslan viehättävyyden ytimessä: nimittäin edullisemman pään malliyksilössä. Kyseessä on Model 3:n takavetoinen mallivariaatio, tosin isommalla akulla ja paremmilla autonomisen ajamisen toiminnoilla höystettynä. ”Vakiona” tämä malli kustantaisi alle 46 000 euroa ja hinnastosta löytyy alapuolelta vielä pieniakkuisempi versio. Ja mikäpä olisi tärkeämpi kriteeri autonostajalle kuin rahalle saatava vastine?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiin paljon parempiEdellinen syvempi kosketus Model 3:een on parin vuoden takaa, eli en ole aiemmin päässyt kokeilemaan kasvojenkohotuksessa tulleita parannuksia. Tesla ei kerro suoraan mitä kaikkea autolle on tehty, mutta hyvin nopeasti huomaa esimerkiksi auton melutason vaimentuneen, sekä todella merkittävän parannuksen auton alustan toiminnassa. Ennen Model 3:sta puuttui jousitusmukavuus tyystin. Nyt tallella on yhä selvästi tavoiteltu napakkuus, mutta mukaan mahtuu myös mukavuutta ja luonnollisia jousituksen liikkeitä. Pintakovuudesta johtuvaa pompotustakaan ei tasaisella tuntuisi löytyvän. Tämähän on melkein kuin jonkun perinteisen autonvalmistajan tekemä!Teslan viiksistä rattipainikkeisiin siirtyneistä toiminnoista on Moottorissa kirjoitettu aiemmin esimerkiksi Model X:n koeajon yhteydessä, eikä ratkaisu ole siitä parantunut. Ikävä kyllä ohjauspyörän oleellisimpaan tehtävään, eli ohjaukseen ei ole saatu merkittävää parannusta. Ohjaus on yhä puuroutuva ja tunnoton.Muuten matkustamisessa hyvässä talvikelissä valtatiellä ei ole valittamista. Istuin säätöineen, kuten myös auton tilat pituussuunnassa ovat hyvällä tolalla. Kapeuden vuoksi takapenkille ei kannata yrittää ahtaa kahta henkilöä enempää kyyditettäviä. Toimintamatka on noin 10 celsiuksen pakkasillakin reilun 400 kilometrin luokkaa. Oikein esilämmitettynä latausteho alkaa parhaillaan 200 kW:n tuntumasta ja auto lataa välin 10–80 % noin puolessa tunnissa. Latauskäyrä on Teslalle tyypillinen, eli latausteho laskee heti alusta alkaen varsin lineaarisesti. Lähitulevaisuudessa Teslan luvataan saavan mahdollisuuden esilämmittää akkua muidenkin latausoperaattoreiden asemille, kuin Teslan omille. Tämä parantaa auton käytettävyyttä merkittävästi pitkämatkalaisten keskuudessa.Jokin kuitenkin mättääEnsimmäinen päivä Teslassa sujui siis hyvin. Loput talvisesta viikosta puolestaan osoitti kyntensä. Teslan ovenkahvat eivät tykänneet pakkasista ja ne piti muistaa painaa käsin aina alas manuaalisesti, sillä muuten kahva jäi kohmeisuudestaan auki-asentoon, joka taas johti siihen ettei karmittoman oven lasi laskeutunut oven sulkemista varten. Ja kiireessä autoon hypätessähän tämän huomasi vasta kun ovi kimposi takaisin auki.Lisäksi kovemmilla pakkasilla Model 3 piti jonkin asteista natinaa, joka vaikutti tulevan komean kokoisen kattoikkunan seutuvilta.Kaikkein pahin talvipuute liittyy kuitenkin Teslan ajettavuuteen. Aiemmin mainittu synteettinen ohjaus tekee liukkaalla kelillä pidon hahmottamisesta aivan mahdotonta. En muista oikeasti ikinä ajaneeni autolla, jolla tien pinnan tilanteesta olisi yhtä paljon kartan väärällä sivulla.Vielä enemmän harmia aiheuttaa Teslan todella polarisoitunut voimalinjan toiminta: Teslassa ei ole enää hetkeen ollut saatavilla regeneroinnin, eli sähkömoottorin kautta toteutettavan energian talteenoton säätöä. Tämä johtaa siihen, että vähänkään liian paljon kaasua saa auton kiihdyttämään liian voimakkaasti, jonka johdosta liukkaalla kelillä auton takapää irtoaa alkavaan luistoon. Tämän voisi normaalisti korjata löysäämällä kaasua, mutta Teslassa tämä johtaakin voimakkaaseen, lähes käsijarrumaiseen moottorijarrutukseen, joka saa niin ikään auton takapään irtoamaan luistoon.Ainakin Suomen keskiosissa kitkarenkailla varustettu Model 3 RWD tekisi mieli julistaa vaaralliseksi. Kaikki on tietysti hoidettavissa pienentämällä ajonopeutta, mutta lähtökohtaisesti auto hankitaan sen vuoksi, että sillä pääsee huomattavasti edullisempaa moposkootteria nopeammin määränpäähän.Kelpo kokonaisuusTesla ei siis ole saanut kokonaan karistettua erilaisia lastentauteja ja ajodynaamisia erikoisuuksia kannoiltaan. Tämä ei toki ole yllätys, auton kehittäminen on monitahoinen ja resursseja vaativa toimi. On kunnioitettavaa, että Tesla on ottanut näinkin nopeasti opiksi esimerkiksi alustan kehittämisessä.Mikäli tietyt lapsuudet etenkin talvikelissä ei haittaa, Tesla on yhä etenkin alkaen-mallina hintakuningas omassa luokassaan. Yhä selvemmin näyttää kuitenkin siltä, että hinta tuleekin jäämään Teslan vahvimmaksi valttikortiksi tulevaisuudessa, muiden autonvalmistajien kiriessä Teslasta ohi sähköautotekniikassa nopeammin kuin Tesla kirii muita ”perinteisemmässä” ajoneuvotekniikassa. Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive SÄHKÖAUTO, takaveto 235 kW (320 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 78,1 / 75,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 250 kW WLTP-kulutus 13,6 kWh / 100 km toimintamatka 640 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s huippunopeus 201 km/h Mitat Pituus 4 720 mm Leveys 1 850 mm Korkeus 1 440 mm Akseliväli 2 875 mm Tavaratila 594–977 l, etutavaratila 88 l Omamassa 1 822 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 4 v / 80 000 km ajoakku 8 v / 192 00 km Hinta alkaen 45 590 € koeajoauto 50 590 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.2.2025 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y – uusi Y on selkeä parannus entiseen 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.6.2024 Koeajo Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 31.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa