28.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: tila-auton vastaisku – Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden A-sarjan jälkeen vuorossa on tietysti uusi Mercedes-Benz B-sarja. Pikkuveljen ideoista koottu tila-auto tarjoaa konstailematonta helppoutta ja mukavuutta. Hyvää: mukavuus, tilat, varustelu. Huonoa: ei kovin jännittävä, MBUX vaatii tottumista. Katumaasturivillitys on saanut monet autovalmistajat profiloimaan entisiä tila-autojaan aiempaa maastotyylisemmiksi. Linjaus on helppo ymmärtää, ovathan vastakkain markkinoiden jännittävintä kasvupotentiaalia edustava segmentti ja kroonisen epäseksikäs tila-auto. Hyvin toteutetun tilaihmeen käytännöllisyyttä on kuitenkin vaikea voittaa.Mercedes-Benz lähestyi uutta kolmannen sukupolven B-sarjaa juuri tyylin kannalta. Uusi linjakkaampi ulkonäkö päihittää edeltäjän hiukan kömpelöt piirteet. Mittasuhteita on hienovaraisesti hivutettu pidemmän (+26 mm) ja leveämmän (+10 mm) suuntaan, samalla kun korkeudesta on nipistetty millimetrejä (-4 mm). Uuden muodon takaa löytyy myös aerodynaamista työskentelyä, sillä ilmanvastuskerroin 0,24 yhdessä pienentyneen otsapinta-alan kanssa on entistäkin tarpeellisempaa ponnistelua WLTP-mittaussyklin aikakaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRehellinen itselleenUrheilullisemmasta ulkonäöstä huolimatta B-sarja ei onneksi teeskentele olevansa erityisen sporttinen. Pääpaino on käytettävissä tiloissa ja niiden muunneltavuudessa sekä mukavuudessa, juuri kuten tila-autolta sopiikin odottaa. Uusi ulkomuoto on toki nipistänyt tavaratilasta 33 litraa perusasennossa, mutta 455 litraa on edelleen käyttökelpoinen tulos. Myöhemmin tuotantoon saapuvat pituus- ja kallistussäädettävät takaistuimet, joilla tavaratilaa voi kasvattaa entisestään. Ero uuden ja vanhan B-sarjan välillä tasoittuu, mikäli takaistuimet kaadetaan suuria kuormia varten. Itse matkustajille on puolestaan löytynyt hiukan lisää tilaa lähes jokaisessa suunnassa. Takaistuimilla onkin kiitettävästi tilaa pidemmillekin matkoille. Etuistuimilla tunnelma on tilava ja tuttu. B-sarja lainaa perustekniikkansa lisäksi muotoja ja tietotekniikkaa pienemmästä A-sarjasta. Keskikonsolin nappiarmeijat ovat hävinneet taistelun kahdelle MBUX-järjestelmän näytölle, jotka hallitsevat kojelaudan ilmettä. Järjestelmä ja sen vaikuttama kojelaudan muoto sopivat B-sarjaan vielä pikkuveljeäkin paremmin, sillä nuorekas keveys on kotonaan tila-autossa. Mercedes on kiinnittänyt huomiota juuri etuistuimilla olevien hyvinvointiin, joten varsinaisten hierontaohjelmien lisäksi käytössä on uusi istuimen säätöjä hienovaraisesti muunteleva virkistysohjelma pitkiä matkoja ajatellen.MBUX:n näytöt ovat perusmallissa 7-tuumaiset ja huippumallissa 10,25-tuumaiset, väliversion yhdistäessä erikokoiset näytöt samaan kojelautaan. Järjestelmä on jo kehittynyt hiukan A-sarjasta, mutta turhan usein haluttuja toimintoja joutuu etsiskelemään valikoista tai tarjoamalla "Hey Mercedes"-ääniavustajalle erilaisia taikasanoja.B-sarjalle uutuutena tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö, joka tuo ajamisen oleelliset tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Näkyvyydestä tuulilasin toisella puolella voi huolehtia valinnaisilla Multibeam led-ajovaloilla, joiden mukautuvat toiminnot loihtivat valoa eri tilanteiden tarpeisiin. Turvavarusteita ja ajoavustimia uusi B lainaa A-sarjasta ja S-sarjasta, joten auto osaa esimerkiksi varoittaa lähestyvästä pyöräilijästä ovea avattaessa ja maantienopeuksissa käytettävissä on jopa aktiivinen kaistanvaihtoavustin.Uutta voimaaB-sarjan keulalla nähdään A-sarjasta tuttuja voimalinjavaihtoehtoja (bensiinimallit 180 ja 200, pienempi diesel 180 d), mutta myös E-sarjassa käytetty kaksilitrainen OM 654 -dieselmoottori nähdään nyt poikittain asennettuna versiona. Mallimerkinnällä B 200 d strategiset arvot ovat 150 hv ja 320 Nm, B 220 d:n nostaessa riman 190 hevosvoimaan ja 400 newtonmetriin. Moottorin parina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto 8G-DCT. Mercedes on kiinnittänyt erityistä huomiota moottorin päästöjärjestelmiin, joten myös vuoden 2020 päästörajojen pitäisi alittua nykyrakenteella.Erityisesti voimakkaampi versio uudesta dieselmoottorista liikuttaa B-sarjalaista vaivattomasti jopa nousujohteisilla vuoristoteillä. Pisteitä heltiää myös uudesta kaksoiskytkinvaihteistosta, joka toimii ripeästi ilman turhia nykimisiä.Ohjauksen ja alustan suhteen B-sarja ei kuitenkaan teeskentele urheilullista, vaan leppoisaksi välitetty ohjaus on huomattavan kevyt perusajotilassa. Mikäli lisävarustelistalta on otettu säädettävät iskunvaimentimet, tarjolla on havaittava ero peruspehmeyden ja mutkateille sopivamman jämäkkyyden välillä. Mukavuus on kuitenkin ykkössijalla.Ei jännä vaan mukavaMercedes-Benz B-sarja ja sen suora kilpailija BMW 2-sarjan Active Tourer vaikuttavat tietyllä tavalla vanhahtavilta, mutta turha antaa autoluokan hämätä. Katumaastureiden aikana äärimmäisen käytettävä tila-auto näyttää monesti suorastaan matalalattiaiselta muotopuolelta. Pinnan alla piilee kuitenkin mukavuutta ja mukautuvuutta lähes kaikkiin arkitilanteisiin.Jos A-sarja oli Mercedekselle iso askel MBUX-järjestelmän, muotoilun ja kompaktimallien tekniikan suhteen, jatkaa B-sarja samalla radalla, vieden kaiken vieläkin pidemmälle. Eräällä tavalla kyseessä onkin A-sarjan farmariversio.Mercedes-Benz B-sarjasta ja sen hinnoittelusta kuullaan lisää Suomessa vuodenvaihteen jälkeen. Horisontissa siintää myös muita moottorivaihtoehtoja sekä 4Matic-nelivetomalleja.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT Progressive Line Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2729 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1545 kg Muu tieto Ilmoitetut kulutuslukemat ovat alustavia arvoja NEDC-mittaustavalla. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta