28.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: tila-auton vastaisku – Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden A-sarjan jälkeen vuorossa on tietysti uusi Mercedes-Benz B-sarja. Pikkuveljen ideoista koottu tila-auto tarjoaa konstailematonta helppoutta ja mukavuutta. Hyvää: mukavuus, tilat, varustelu. Huonoa: ei kovin jännittävä, MBUX vaatii tottumista. Katumaasturivillitys on saanut monet autovalmistajat profiloimaan entisiä tila-autojaan aiempaa maastotyylisemmiksi. Linjaus on helppo ymmärtää, ovathan vastakkain markkinoiden jännittävintä kasvupotentiaalia edustava segmentti ja kroonisen epäseksikäs tila-auto. Hyvin toteutetun tilaihmeen käytännöllisyyttä on kuitenkin vaikea voittaa.Mercedes-Benz lähestyi uutta kolmannen sukupolven B-sarjaa juuri tyylin kannalta. Uusi linjakkaampi ulkonäkö päihittää edeltäjän hiukan kömpelöt piirteet. Mittasuhteita on hienovaraisesti hivutettu pidemmän (+26 mm) ja leveämmän (+10 mm) suuntaan, samalla kun korkeudesta on nipistetty millimetrejä (-4 mm). Uuden muodon takaa löytyy myös aerodynaamista työskentelyä, sillä ilmanvastuskerroin 0,24 yhdessä pienentyneen otsapinta-alan kanssa on entistäkin tarpeellisempaa ponnistelua WLTP-mittaussyklin aikakaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRehellinen itselleenUrheilullisemmasta ulkonäöstä huolimatta B-sarja ei onneksi teeskentele olevansa erityisen sporttinen. Pääpaino on käytettävissä tiloissa ja niiden muunneltavuudessa sekä mukavuudessa, juuri kuten tila-autolta sopiikin odottaa. Uusi ulkomuoto on toki nipistänyt tavaratilasta 33 litraa perusasennossa, mutta 455 litraa on edelleen käyttökelpoinen tulos. Myöhemmin tuotantoon saapuvat pituus- ja kallistussäädettävät takaistuimet, joilla tavaratilaa voi kasvattaa entisestään. Ero uuden ja vanhan B-sarjan välillä tasoittuu, mikäli takaistuimet kaadetaan suuria kuormia varten. Itse matkustajille on puolestaan löytynyt hiukan lisää tilaa lähes jokaisessa suunnassa. Takaistuimilla onkin kiitettävästi tilaa pidemmillekin matkoille. Etuistuimilla tunnelma on tilava ja tuttu. B-sarja lainaa perustekniikkansa lisäksi muotoja ja tietotekniikkaa pienemmästä A-sarjasta. Keskikonsolin nappiarmeijat ovat hävinneet taistelun kahdelle MBUX-järjestelmän näytölle, jotka hallitsevat kojelaudan ilmettä. Järjestelmä ja sen vaikuttama kojelaudan muoto sopivat B-sarjaan vielä pikkuveljeäkin paremmin, sillä nuorekas keveys on kotonaan tila-autossa. Mercedes on kiinnittänyt huomiota juuri etuistuimilla olevien hyvinvointiin, joten varsinaisten hierontaohjelmien lisäksi käytössä on uusi istuimen säätöjä hienovaraisesti muunteleva virkistysohjelma pitkiä matkoja ajatellen.MBUX:n näytöt ovat perusmallissa 7-tuumaiset ja huippumallissa 10,25-tuumaiset, väliversion yhdistäessä erikokoiset näytöt samaan kojelautaan. Järjestelmä on jo kehittynyt hiukan A-sarjasta, mutta turhan usein haluttuja toimintoja joutuu etsiskelemään valikoista tai tarjoamalla "Hey Mercedes"-ääniavustajalle erilaisia taikasanoja.B-sarjalle uutuutena tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö, joka tuo ajamisen oleelliset tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Näkyvyydestä tuulilasin toisella puolella voi huolehtia valinnaisilla Multibeam led-ajovaloilla, joiden mukautuvat toiminnot loihtivat valoa eri tilanteiden tarpeisiin. Turvavarusteita ja ajoavustimia uusi B lainaa A-sarjasta ja S-sarjasta, joten auto osaa esimerkiksi varoittaa lähestyvästä pyöräilijästä ovea avattaessa ja maantienopeuksissa käytettävissä on jopa aktiivinen kaistanvaihtoavustin.Uutta voimaaB-sarjan keulalla nähdään A-sarjasta tuttuja voimalinjavaihtoehtoja (bensiinimallit 180 ja 200, pienempi diesel 180 d), mutta myös E-sarjassa käytetty kaksilitrainen OM 654 -dieselmoottori nähdään nyt poikittain asennettuna versiona. Mallimerkinnällä B 200 d strategiset arvot ovat 150 hv ja 320 Nm, B 220 d:n nostaessa riman 190 hevosvoimaan ja 400 newtonmetriin. Moottorin parina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto 8G-DCT. Mercedes on kiinnittänyt erityistä huomiota moottorin päästöjärjestelmiin, joten myös vuoden 2020 päästörajojen pitäisi alittua nykyrakenteella.Erityisesti voimakkaampi versio uudesta dieselmoottorista liikuttaa B-sarjalaista vaivattomasti jopa nousujohteisilla vuoristoteillä. Pisteitä heltiää myös uudesta kaksoiskytkinvaihteistosta, joka toimii ripeästi ilman turhia nykimisiä.Ohjauksen ja alustan suhteen B-sarja ei kuitenkaan teeskentele urheilullista, vaan leppoisaksi välitetty ohjaus on huomattavan kevyt perusajotilassa. Mikäli lisävarustelistalta on otettu säädettävät iskunvaimentimet, tarjolla on havaittava ero peruspehmeyden ja mutkateille sopivamman jämäkkyyden välillä. Mukavuus on kuitenkin ykkössijalla.Ei jännä vaan mukavaMercedes-Benz B-sarja ja sen suora kilpailija BMW 2-sarjan Active Tourer vaikuttavat tietyllä tavalla vanhahtavilta, mutta turha antaa autoluokan hämätä. Katumaastureiden aikana äärimmäisen käytettävä tila-auto näyttää monesti suorastaan matalalattiaiselta muotopuolelta. Pinnan alla piilee kuitenkin mukavuutta ja mukautuvuutta lähes kaikkiin arkitilanteisiin.Jos A-sarja oli Mercedekselle iso askel MBUX-järjestelmän, muotoilun ja kompaktimallien tekniikan suhteen, jatkaa B-sarja samalla radalla, vieden kaiken vieläkin pidemmälle. Eräällä tavalla kyseessä onkin A-sarjan farmariversio.Mercedes-Benz B-sarjasta ja sen hinnoittelusta kuullaan lisää Suomessa vuodenvaihteen jälkeen. Horisontissa siintää myös muita moottorivaihtoehtoja sekä 4Matic-nelivetomalleja.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT Progressive Line Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2729 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1545 kg Muu tieto Ilmoitetut kulutuslukemat ovat alustavia arvoja NEDC-mittaustavalla. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen