16.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: tilava täsmätorkkuja – Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion Variant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tasavarman farkku-Golfin TSI EVO BlueMotion -moottoriversio painottaa taloudellisuutta eikä turhaan. Hyvää: moottori, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta ajoittain. Tuttu ja turvallinen Volkswagen Golf on vuosien varrella muodostunut jo suorastaan instituutioksi, joka yllättää harvoin. Kun kyseessä on kuitenkin uudella moottorivaihtoehdolla höystetty farmariversio, tulee klassikosta esiin uusia puolia näin crossovereiden aikakaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalouskoneHuomion pääpainona on 1,5-litrainen TSI EVO -bensiinimoottori, tällä kertaa 130 hevosvoiman BlueMotion-versiona. Moottorissa hyödynnetään Miller-toimintasykliä, jolloin huipputehon sijaan pääpaino on hyötysuhteessa. Syklissä palokaasuilla on enemmän aikaa laajentua, jolloin lämpöenergia saadaan paremmin muutettua mekaaniseksi työksi. Miller-syklin ansiosta moottorissa voidaan puolestaan käyttää muuttuvageometrista turboahdinta, sillä sen pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä.Lisää säästöä on haettu tehokkaamman 1.5 TSI EVO:n tavoin ACT-nimellä kulkevasta sylinterien lepuutuksesta, joten matalan kuorman tilanteissa moottori osaa kytkeä kaksi sylinteriä neljästä pois käytöstä. Isoveljestä poiketen BlueMotion-moottoriversio osaa kuitenkin sammuttaa myös koko moottorin, mikäli esimerkiksi alamäessä tai moottoritien rampissa rullailu sen sallii.1.5 TSI EVO:n kauneus on puhtaasti sisäistä.Volkswagenin insinöörit ovat tehneet upeaa työtä moottorin suhteen, sillä kone toimii nöyrästi ja vaivattomasti varsinkin 7-vaihteisen DSG-automaatin kanssa. Myös huipputehoa löytyy riittävästi, mutta ajoittain liikkellelähdöt ja voimakkaat kiihdytykset aiheuttavat vaihteistossa hämmennystä.Varsinaista kulutuslenkkiä autolla ei ajettu, mutta ainakin matka-ajossa kulutus liikkui ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen tuntumassa. Pihistelevä BlueMotion ei sinänsä vaadi kuljettajalta ajotavan muutosta, joskin kulutuslukemat luonnollisesti kiittävät, jos jalan osaa nostaa kaasulta tarpeeksi ajoissa. Myös Think Blue Trainer -ekosovellus opastaa oikean ajotavan löytymisessä.Moottorin säästötoimet huomaa välillä vienoina värinöinä. Mikäli radiojuontajien läpät ovat hiljaisella, voi liikenneympyröistä kiihdyttäessä kuulla moottorin inisevän käynnistymisen. Virtuaalimittaristossa näkyvät ilmoitukset moottorin tekemisistä ovat kiehtovaa seurattavaa, joten kulutuslukemien viilauksesta voi helposti tulla pelin kaltainen haaste. Tasapainoinen kokonaisuusMuilta osin Golf Variant on erittäin hiottu kokonaisuus. Farmarikorihan on eräänlainen alkuperäinen crossover, sillä matalan auton hyvään ajettavuuteen yhdistyy aimo annos käyttökelpoista tilaa. Tavaratilaa on 605 litraa, takapenkit kaadettuna 1 620 litraa, ja tila on käyttökelpoisen muotoinen ja sen lastauskorkeus on sopiva. Golfin tapauksessa myös tiemelu on hallinnassa, ja auton alusta toimii vakaasti ja jämäkän pehmeästi. VW-ryhmälle tyypillisesti myös varusteet toimivat loogisesti ja 8-tuumaisessa Discover Media -viihdejärjestelmässä ovat säätönumiskatkin tallessa. Suurin kauneusvirhe on, että virtuaalimittaristo ja kosketusnäyttö eivät voi näyttää navigaatiokarttaa yhtä aikaa.Lopputuloksena on auto, joka ei yllätä eikä herätä suuria tunteita. Toisaalta kyseessä on huoleton kumppani vaikka pidemmälle matkalle. Mikromanageroiva moottorikin on parhaimmillaan suuremmissa siirtymissä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI EVO 96 kW BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 28 750 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 179 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 6,10 (kaup.) / 4,10 (maant.) / NEDC-kulutus 4,80 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 605 l Omamassa: 1378 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen