16.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: tilava täsmätorkkuja – Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion Variant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tasavarman farkku-Golfin TSI EVO BlueMotion -moottoriversio painottaa taloudellisuutta eikä turhaan. Hyvää: moottori, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta ajoittain. Tuttu ja turvallinen Volkswagen Golf on vuosien varrella muodostunut jo suorastaan instituutioksi, joka yllättää harvoin. Kun kyseessä on kuitenkin uudella moottorivaihtoehdolla höystetty farmariversio, tulee klassikosta esiin uusia puolia näin crossovereiden aikakaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalouskoneHuomion pääpainona on 1,5-litrainen TSI EVO -bensiinimoottori, tällä kertaa 130 hevosvoiman BlueMotion-versiona. Moottorissa hyödynnetään Miller-toimintasykliä, jolloin huipputehon sijaan pääpaino on hyötysuhteessa. Syklissä palokaasuilla on enemmän aikaa laajentua, jolloin lämpöenergia saadaan paremmin muutettua mekaaniseksi työksi. Miller-syklin ansiosta moottorissa voidaan puolestaan käyttää muuttuvageometrista turboahdinta, sillä sen pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä.Lisää säästöä on haettu tehokkaamman 1.5 TSI EVO:n tavoin ACT-nimellä kulkevasta sylinterien lepuutuksesta, joten matalan kuorman tilanteissa moottori osaa kytkeä kaksi sylinteriä neljästä pois käytöstä. Isoveljestä poiketen BlueMotion-moottoriversio osaa kuitenkin sammuttaa myös koko moottorin, mikäli esimerkiksi alamäessä tai moottoritien rampissa rullailu sen sallii.1.5 TSI EVO:n kauneus on puhtaasti sisäistä.Volkswagenin insinöörit ovat tehneet upeaa työtä moottorin suhteen, sillä kone toimii nöyrästi ja vaivattomasti varsinkin 7-vaihteisen DSG-automaatin kanssa. Myös huipputehoa löytyy riittävästi, mutta ajoittain liikkellelähdöt ja voimakkaat kiihdytykset aiheuttavat vaihteistossa hämmennystä.Varsinaista kulutuslenkkiä autolla ei ajettu, mutta ainakin matka-ajossa kulutus liikkui ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen tuntumassa. Pihistelevä BlueMotion ei sinänsä vaadi kuljettajalta ajotavan muutosta, joskin kulutuslukemat luonnollisesti kiittävät, jos jalan osaa nostaa kaasulta tarpeeksi ajoissa. Myös Think Blue Trainer -ekosovellus opastaa oikean ajotavan löytymisessä.Moottorin säästötoimet huomaa välillä vienoina värinöinä. Mikäli radiojuontajien läpät ovat hiljaisella, voi liikenneympyröistä kiihdyttäessä kuulla moottorin inisevän käynnistymisen. Virtuaalimittaristossa näkyvät ilmoitukset moottorin tekemisistä ovat kiehtovaa seurattavaa, joten kulutuslukemien viilauksesta voi helposti tulla pelin kaltainen haaste. Tasapainoinen kokonaisuusMuilta osin Golf Variant on erittäin hiottu kokonaisuus. Farmarikorihan on eräänlainen alkuperäinen crossover, sillä matalan auton hyvään ajettavuuteen yhdistyy aimo annos käyttökelpoista tilaa. Tavaratilaa on 605 litraa, takapenkit kaadettuna 1 620 litraa, ja tila on käyttökelpoisen muotoinen ja sen lastauskorkeus on sopiva. Golfin tapauksessa myös tiemelu on hallinnassa, ja auton alusta toimii vakaasti ja jämäkän pehmeästi. VW-ryhmälle tyypillisesti myös varusteet toimivat loogisesti ja 8-tuumaisessa Discover Media -viihdejärjestelmässä ovat säätönumiskatkin tallessa. Suurin kauneusvirhe on, että virtuaalimittaristo ja kosketusnäyttö eivät voi näyttää navigaatiokarttaa yhtä aikaa.Lopputuloksena on auto, joka ei yllätä eikä herätä suuria tunteita. Toisaalta kyseessä on huoleton kumppani vaikka pidemmälle matkalle. Mikromanageroiva moottorikin on parhaimmillaan suuremmissa siirtymissä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI EVO 96 kW BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 28 750 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 179 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 6,10 (kaup.) / 4,10 (maant.) / NEDC-kulutus 4,80 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 605 l Omamassa: 1378 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle