16.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: tilava täsmätorkkuja – Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion Variant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tasavarman farkku-Golfin TSI EVO BlueMotion -moottoriversio painottaa taloudellisuutta eikä turhaan. Hyvää: moottori, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta ajoittain. Tuttu ja turvallinen Volkswagen Golf on vuosien varrella muodostunut jo suorastaan instituutioksi, joka yllättää harvoin. Kun kyseessä on kuitenkin uudella moottorivaihtoehdolla höystetty farmariversio, tulee klassikosta esiin uusia puolia näin crossovereiden aikakaudella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talouskone Huomion pääpainona on 1,5-litrainen TSI EVO -bensiinimoottori, tällä kertaa 130 hevosvoiman BlueMotion-versiona. Moottorissa hyödynnetään Miller-toimintasykliä, jolloin huipputehon sijaan pääpaino on hyötysuhteessa. Syklissä palokaasuilla on enemmän aikaa laajentua, jolloin lämpöenergia saadaan paremmin muutettua mekaaniseksi työksi. Miller-syklin ansiosta moottorissa voidaan puolestaan käyttää muuttuvageometrista turboahdinta, sillä sen pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä. Lisää säästöä on haettu tehokkaamman 1.5 TSI EVO:n tavoin ACT-nimellä kulkevasta sylinterien lepuutuksesta, joten matalan kuorman tilanteissa moottori osaa kytkeä kaksi sylinteriä neljästä pois käytöstä. Isoveljestä poiketen BlueMotion-moottoriversio osaa kuitenkin sammuttaa myös koko moottorin, mikäli esimerkiksi alamäessä tai moottoritien rampissa rullailu sen sallii. 1.5 TSI EVO:n kauneus on puhtaasti sisäistä. Volkswagenin insinöörit ovat tehneet upeaa työtä moottorin suhteen, sillä kone toimii nöyrästi ja vaivattomasti varsinkin 7-vaihteisen DSG-automaatin kanssa. Myös huipputehoa löytyy riittävästi, mutta ajoittain liikkellelähdöt ja voimakkaat kiihdytykset aiheuttavat vaihteistossa hämmennystä. Varsinaista kulutuslenkkiä autolla ei ajettu, mutta ainakin matka-ajossa kulutus liikkui ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen tuntumassa. Pihistelevä BlueMotion ei sinänsä vaadi kuljettajalta ajotavan muutosta, joskin kulutuslukemat luonnollisesti kiittävät, jos jalan osaa nostaa kaasulta tarpeeksi ajoissa. Myös Think Blue Trainer -ekosovellus opastaa oikean ajotavan löytymisessä. Moottorin säästötoimet huomaa välillä vienoina värinöinä. Mikäli radiojuontajien läpät ovat hiljaisella, voi liikenneympyröistä kiihdyttäessä kuulla moottorin inisevän käynnistymisen. Virtuaalimittaristossa näkyvät ilmoitukset moottorin tekemisistä ovat kiehtovaa seurattavaa, joten kulutuslukemien viilauksesta voi helposti tulla pelin kaltainen haaste. Tasapainoinen kokonaisuus Muilta osin Golf Variant on erittäin hiottu kokonaisuus. Farmarikorihan on eräänlainen alkuperäinen crossover, sillä matalan auton hyvään ajettavuuteen yhdistyy aimo annos käyttökelpoista tilaa. Tavaratilaa on 605 litraa, takapenkit kaadettuna 1 620 litraa, ja tila on käyttökelpoisen muotoinen ja sen lastauskorkeus on sopiva. Golfin tapauksessa myös tiemelu on hallinnassa, ja auton alusta toimii vakaasti ja jämäkän pehmeästi. VW-ryhmälle tyypillisesti myös varusteet toimivat loogisesti ja 8-tuumaisessa Discover Media -viihdejärjestelmässä ovat säätönumiskatkin tallessa. Suurin kauneusvirhe on, että virtuaalimittaristo ja kosketusnäyttö eivät voi näyttää navigaatiokarttaa yhtä aikaa. Lopputuloksena on auto, joka ei yllätä eikä herätä suuria tunteita. Toisaalta kyseessä on huoleton kumppani vaikka pidemmälle matkalle. Mikromanageroiva moottorikin on parhaimmillaan suuremmissa siirtymissä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI EVO 96 kW BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 28 750 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 179 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 6,10 (kaup.) / 4,10 (maant.) / NEDC-kulutus 4,80 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 605 l Omamassa: 1378 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt