30.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toimivaa yksinkertaisuutta – Yamaha MT-03 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuksen yhteydessä Yamaha MT-03:n perusrakenne pysyy samana, mutta muutoksia kokevat moottorin tiukemman päästöluokituksen ohella ulkonäkö, ergonomia ja jousitus. Hyvää: ominaisuuksien hyvä -balanssi, helppo hallittavuus, hinta. Huonoa: liian pienikokoinen isoille kuljettajille. Yamaha MT-03 tarjoaa A2-kortilliselle kuljettajalle kompaktin vaihtoehdon edulliseen hintaan. Matalan istuinkorkeuden ja tiiviiden ulkomittojen vuoksi pyörä sopii parhaiten keski- tai pienikokoiselle kuljettajalle. Isokokoisemmille Yamahan isommasta MT-07-mallista kuristettu A2-malli on parempi vaihtoehto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParannettu ergonomiaAjoasentoa on muokattu nostamalla ohjaustankoa ja tuomalla se lähemmäs kuljettajaa. Lyhyt mutta leveä tankki antaa vaikutelman kokoaan isommasta pyörästä. Tankin sivut on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat juuri ja juuri tankin syvennyksiin. Hallintalaitteet on sijoitettu ergonomisesti oikein, ja mittaristo on luettavuudeltaan selkeä.Moottori vetää nykimättä alakierroksilta alkaen, mutta pienen iskutilavuuden takia voimaa saadaan aikaan vasta suuremmilla kierroksilla. Kiihdytyksissä moottori ei tunnu panevan pahakseen, jos kuljettaja antaa kierroslukumittarin neulan kiivetä lähelle punarajaa. Lyhyiden välitysten ja kierrosluonteisuuden takia vaihteita saa käyttää ahkerasti, erityisesti jos haluaa edetä urheilullisen vauhdikkaasti. Lyhyen akselivälin ja alhaisen massan ansiosta pyörä taittuu mutkiin kevyesti, ja ajolinjan muutos jopa kesken mutkan on helppoa.Kilpailijoitaan edullisempiJarrujen rakenne on yksinkertainen, mutta teholtaan hidastimet ovat riittävät. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat käyttämällä vain kahta sormea jarrukahvalla. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia, eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta. Uusi tukevampi etujousitus antaa hyvin palautetta kuljettajalle. Takajousituksen uudet säädöt ovat tasapainossa etujousituksen ominaisuuksien kanssa.Kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 litraa sadalla. Koeajossa päästiin jopa pari desiä ilmoitetun kulutuksen alle, joten tankillisella voi ajaa helposti 350 kilometriä.6 651 euron hinnallaan MT-03 on edullisempi kuin pääkilpailijansa KTM 390 Duke, Kawasaki Z 400 ja Honda CB 500 F. Aloittelevalle kuljettajalle Yamaha on helppo vaihtoehto ajotaitojen opetteluun ja kehittämiseen. Varusteiltaan pyörä edustaa perustasoa, eikä esimerkiksi hintaa nostavia sähköisiä ajoavustimia ole. Yamahan vahvuutena on ominaisuuksien tasaisuus. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja jousitus ovat hyvin tasapainossa suorituskyvyn kanssa, eikä pyörä pääse yllättämään kuljettajaansa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-03 Hinta alkaen 6 651 € Moottori Bensiinimoottori 321 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 30,9 kW (42 hv), 10750 r/min Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Vääntö 29,6 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 169 kg, akseliväli 1 380 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 140/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster