30.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan toimisto – Ford Transit Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom on hyötyajoneuvo, mutta yhä henkilöautomaisempi sisältä ja ulkoa. Hyvää: moottorin alavääntö, kattava perusvarustelu, istuimet, lokeroiden määrä. Huonoa: hinta, ääniohjaus ei ymmärrä suomea. Ford Transit Custom saa kunnian aloittaa Fordin hyötyajoneuvojen uudistuksen, joka toteutuu seuraavan puolentoista vuoden kuluessa.Tonniluokan pakettiauto on saanut paljon piirteitä Fordin henkilöautomalleista. Kolmirivinen keulamaski on tuttu näky uusista henkilöautoista, ja esimerkiksi ledeillä toimivat päiväajovalot luovat samankaltaisen ilmeen kuin uudessa Fiestassa.Vielä fiestamaisempi on kojelauta, joka on uusittu kokonaan. Se noudattaa vaakasuoria selkeitä linjoja, ja esimerkiksi ilmastoinnin säätimet on siirretty asiakaspalautteen perusteella lähemmäs kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLokeroita tuplasti enemmänPakettiautot palvelevat yleensä yrittäjiä, joille auto on kuin pyörillä kulkeva toimisto. Viiden vuoden takaiseen Transit Customiin verrattuna erilaisia lokeroita on tullut tuplasti lisää.Ovilokerot ovat nyt kaksiosaiset, ja pelkästään kojelaudassa on lokeroita 25 litran edestä. Matkapuhelimeen ja muihin mobiililaitteisiin ovat liitännät sekä kuljettajan edessä olevassa lokerossa että vaihdevivun vieressä. Lokeroita ja juomamukien sekä pullojen pidikkeitä on niin paljon, että niiden tutkimiseen menee hetki.Kojelaudan päälle saa ison tablettimaisen kahdeksantuumaisen värillisen kosketusnäytön tai budjettivaihtoehtona pienen nelituumaisen ruudun ja perusradion. SYNC 3 -järjestelmään kuuluu myös ääniohjaus, mutta suomea se ei vielä tunnista, ja muutenkin käytössä on englanti.Uudet istuimetTavara-autolla loikitaan tyypillisesti paikasta toiseen, autosta sisään ja ulos. Niinpä istuimet ovat koetuksella. Ford kertoo uusineensa istuimista sekä täytteen, muotoilun että verhoilun. Uusien luvataan kestävän entistä kovempaa käyttöä.Ohjaamossa on kolme tukevaa istuinta, joista keskimmäisellä pitää tinkiä hieman polvitilasta. Istuimessa on reilut säädöt, sillä yli kaksimetrinenkin kuljettaja sai itselleen hyvän asennon.Suuret kaksiosaiset sivupeilit ovat ajossa tärkeät, mutta apuna on entistä enemmän myös sensoreita, tutkia ja kameroita – eikä suotta.Tarpeellisimpia turvavarusteita on eittämättä risteävästä liikenteestä peruuttaessa varoittava avustin. Ison auto takakulmiin jää paljon pimeitä paikkoja, joihin peilit eivät yllä.Älyä ja turvallisuuttaÄlykäs nopeusavustin saattaa säästää ammattiautoilijalle tärkeän ajokortin, sillä liikennemerkkitunnistuksen avulla se pudottaa ajonopeutta, mikäli kuljettaja ei sitä tee. Fordin mukaan tällaista toimintoa ei ole aiemmin hyötyajoneuvoihin tarjottu.Uusi Transit Custom on Fordin mukaan turvallisempi myös jalankulkijoille. Auto pystyy tunnistamaan kävelijät myös pimeässä, jos nämä osuvat auton valokeilaan. Automaattinen hätäjarrutustoiminto pysäyttää auton, jos kuljettaja ei sitä tee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurbodieselien voiminMoottorit ovat viime vuonna myyntiin tulleita kaksilitraisia turbodieseleitä, jotka korvasivat aiemmat 2,2-litraiset moottorit. Tehovaihtoehtoina ovat 105, 130 ja 170 hevosvoimaa. Näistä keskimmäinen on Suomessa selvästi myydyin.Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 130-hevosvoimaisilla moottoreilla. Molemmissa on hyvä vääntö jo matalilla käyntinopeuksilla, mikä on Fordin moottoreiden hieno erityispiirre.Ajossa olleissa autoissa vaihtaminen tapahtui käsin. Lähelle kuljettajaa sijoitettu vipu ja hyvin toimiva vaihteensiirto tekevät ajosta helppoa. Tunnokas ohjaus on tuttua Fordin laatutyötä.Kahteen tehokkaampaan moottoriin on tarjolla myös kuusiportainen automaattivaihteisto, jonka Suomessa maahantuojan mukaan valitsee useampi kuin joka viides ostaja.Ladattava hybridi 2019Vuonna 2019 tulee myyntiin ladattava hybridi, jonka odotetaan yltävän 50 kilometrin toimintamatkaan pelkällä sähköllä. Yksilitrainen bensaturbo ei ole yhteydessä voimansiirtoon, vaan se toimii matkan pidentäjänä 500 kilometriin saakka.Suomessa huhtikuussa 2018 tarjolle tuleva Transit Custom ei ole markkinoiden huokein pakettiauto, mutta jo perusvarustelu on kattava. Mukana tulevat muun muassa pariovet takana, ilmastointilaite, vakionopeudensäädin, ajastimella toimiva polttoainekäyttöinen lämmitin, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä lämmitettävä tuulilasi.Teksti ja kuvat: Teppo KomulainenLisätietoja: www.ford.fi/Transit-Custom Ford Transit Custom 280 2.0 EcoBlue L1H1 Trend Hinta alkaen 33 075 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Kuormatila 6 m3, hyötykuorma 765 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla