30.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota bZ4X Style – onko tässä ensi vuoden myydyin sähköauto? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota on tottunut hallitsemaan maamme myyntitilastoja, onnistuuko Midaksen kosketus myös ensimmäisellä sähköautolla? Hyvää: runsaat sisätilat, turvallisuusvarustelu, ajettavuus, mukavuus Huonoa: ei takalasinpyyhintä, ei hansikaslokeroa Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen oma sähköauto, paku- ja tila-autot ovat Stellantis-yhteistyön peruja. Aivan yksin ei nytkään olla liikkeellä, vaan bZ4X on kehitetty yhdessä Subarun kanssa, sisko on nimeltään konservatiivisempi Solterra.Toyota on porskuttanut hybrideillään ja lähtee sähköautokilpaan juuri oikeaan aikaan kysynnän kasvaessa. Laakereilla tuskin on levätty, vaan tarkasti seurattu markkinan ja kilpailijoiden kehitystä, sen verran pätevältä uutuus vaikuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatBZ4X on kookas auto, kutakuinkin RAV4:n kokoinen niin päältä kuin sisältäkin. Tilaa on runsaasti sekä edessä että takana. Takana istuvien varpaat eivät sovi kunnolla etuistuimen alle, mutta eivät ne kaikilla sinne yltäisikään, jalkatilaa on sen verran reilusti. Tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin matkaajan asettautumista, mutta silloin laitapaikoilla ohimo hipoo jo kyllä oven karmia.Tavaratilaa on riittävästi ja helposti laajennettavissa, latauskaapelit ja muut varusteet sopivat välipohjan alle. Nokkapellin alla tekniikka on väljästi sijoitettu, mutta lisätavaratilaa ei ole katsottu aiheelliseksi. Ryhdikäs ajoasentoOhjaamon asettelussa Toyota on lähtenyt Peugeotin linjoille sijoittamalla bZ4X:n mittariston kauemmas eteen liki tuulilasia. Katsetta ei tarvitse silloin laskea niin paljon tiestä eikä tuulilasin heijastusnäyttöäkään jää kaipaamaan. Mittaristoa on kuitenkin katsottava ratin kehän yli, mikä pakottaa säätämään ratin alas ja ajoasennon melko pystyksi. Tähän on vuoden päästä tulossa ratkaisu, joka saattaa olla jo liikaa vannoutuneille Toyota-kuskeille.Täysin sähköinen ohjaus, jossa ratista on jäljellä vain alapuolikas, kuin lentokoneessa. Osuvasti järjestelmälle on annettu nimi OMG. Otetta ohjauspyörästä ei tarvitse vaihtaa (One Motion Grip), nopea ohjaus kääntyy laidasta laitaan vain vajaan kierroksen. Perinteinen versio jää kuitenkin vakio-ohjaukseksi ja muutoinkin hallintalaitteet ovat konservatiiviset, nappuloita on säilytetty runsaasti, eikä kosketusnäyttöön tarvitse kajota yhtenään.Innokkaat suojelusenkelitAjettu keskimmäinen Style-varustetaso osoittautunee halutuimmaksi. Siitä on vaikea osoittaa mitään puuttuvan toiminnallisesti. Hansikaslokeroa ei ole lainkaan, mutta keskikonsolin alahyllylle mahtuu vaikka käsilaukku.Kaikkien ajoavustimien ja varojärjestelmien kaitsemana tuntee olonsa turvatuksi ja osin myös holhotuksi. Uutena ominaisuutena ohjauspylvään kamera tarkkailee silmiäsi huomauttaen pienestäkin lupsahduksesta tai sivulle vilkuilusta. Jos pystyy ajamaan Toyotaa ilman yhtäkään äänivaroitusta, on varmasti kehittynyt paremmaksi ajajaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kunnossaSähköistäminen tuntuu pääsääntöisesti olevan haaste autonvalmistajille alustan säätöjen osalta. Alustan dynaamisuudessa parhaista aiemmin jäänyt Toyota on nyt onnistunut säilyttämään tasonsa ja onkin nyt parhaimmistoa sähköautojen joukossa. Alusta on onnistunut kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Jopa talven ensimmäisillä lumikeleillä bZ4X pystyi tuottamaan riittävästi tuntumaa tien liukkauteen ja voiman annostelu oli helppoa.Taloudellisista hybrideistään tunnettu Toyota ilmoittaa bZ4X:n normikulutukseksi alhaisen 14,8 kWh/100km, mutta tähän ei juuri päässyt edes hetkellisesti. Nollakelissä sujuneen ajon keskikulutus oli n. 23 kWh/100km, mikä pudottaa toimintamatkan n. 300 kilometriin.Teksti ja kuvat Petri Munukka Toyota bZ4X Style Hinta alkaen 49 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 020 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 266 Nm Vääntö 266 Nm Akku Akku brutto 71,4 kWh Toimintamatka 480 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,8 kWh/100km (yhd.) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 452 l Omamassa: 1980 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 150 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!