16.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Land Cruiser on maakuntien kuninkaallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsin pienistä muutoksista ja vanhahkosta tekniikasta huolimatta Toyota Land Cruiser on tänä päivänäkin monipuolinen, edustava ja varma valinta – kunhan tilillä on tarpeeksi painetta. Hyvää: monipuolisuus, tilat, aitous. Huonoa: hinta, käyttökustannukset. Toyota Land Cruiser on legenda. Mallin nimi tunnetaan autoilijapiireissä ympäri maailman, vaikka sillä tarkoitetaankin eri maailmankolkissa hieman erilaisia maasturimalleja. Maine kuitenkin pohjautuu ominaisuuksiin, jotka ovat näille eri versioille yhteisiä: maasto-ominaisuuksiin ja luotettavuuteen.Nykyisen ”Euroopan” Land Cruiserin sukupolvi on lähtöisin vuodesta 2009, mutta matkan varrella mahtuu erinäisiä poskipäiden kohotusoperointeja. Viimeisin muutos tarkoittaa 2,8-litraisen turbodieselmoottorin päivittämistä samoihin lukemiin Hiluxin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että viimeisin versio on 20 kilowattia (27 hevosvoimaa) ja 50 newtonmetriä edellistä väkevämpi.Kyseinen dieselmoottori on ainoa Land Cruiseriin valittava voimanlähde, eikä autoa enää saa Suomessa kuin automaattivaihteisena. Varustetasoja sen sijaan on kolme: Active, Style ja Premium. Kaikkein karvalakeimman Active-version voi ostaa jo alle sadalla tonnilla.Koeajossa oleva Premium-versio sen sijaan on toista maata. Kaikilla herkuilla matkantekoa mukavoittavat esimerkiksi ”jääkaappi” kyynärnojan alla, sähkösäätöiset istuimet, nahkaverhoilu, ilmajousitus sekä monipuoliset maastoavustimet. Istuinpaikkoja on seitsemälle, ja kolmas istuinrivi taittuu alas muodostaen tasaisen tavaratilan pohjan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi tarvetta hifistelylleEdellämainitut eivät ehkä kuitenkaan toimi perusteena lähes 140 000 euron hintalapulle, mutta ei niiden ole tarkoituskaan. Tämän auton ei tarvitse prameilla television kokoisilla näytöillä tai painikkeiden ja ovenkahvojen uudelleen keksimisellä – ja silti ratin takana tuntuu suorastaan ylevältä.Tunnelma on kaikkiaan omanlainen. Dieselmoottorin ääni kuuluu selvästi, muttei häiritsevästi, vaihteen vaihtumisen huomaa selvästi, mutta sekään ei häiritse. Näkyvyys on joka suuntaan erinomaisella tasolla, ja maasturimaiseen tapaan kori kallistelee mutkissa herkästi – mikä tuo tämän luokan autoon vain mukavuutta. Auton suuret ulkomitat huomaa myös ratin takana, ja massiivisuus tuo omanlaista ylevyyden tunnetta.Vaikka kyseessä on ”tosimaasturi”, ei Land Cruiseria ole tarkoitettu ainoastaan metsään. Moottoritiellä auto kiihtyy mukavasti ja kulkee vakaasti. Suuresta korista huolimatta sivutuulikaan ei juuri menoa huojuta. Ainoa ärsyttävä tekijä on turhan repivä aktiivinen kaista-avustin, mutta senkin voi kytkeä pois ja keskittyä vain kulkemiseen.Kotonaan Land Cruiser on tietysti mahdollisimman huonoissa olosuhteissa. Monttuisella hiekkatiellä auto innostaisi jopa kovempaan menoon, mutta kaasujalkaa pitää hillitä nopeusrajoituksen ja peräkärryssä olevan soutuveneen vuoksi. Ja kun tie pienenee ja maakivet kasvavat entisestään, voi tilanteeseen varautua nostamalla koria korkeammalle ohjaamosta käsin.Kylän kiinnostavinYlevyys ei selvästi jää ainoastaan auton omistajan aistittavaksi. Sorsanaloituspäivänä auto kerää huomiota ja tuijottelijoita suorastaan edustusautomaiseen tapaan – jos auto olisi oma, niin todennäköisesti myös kateelliset kyläläiset saisivat hankinnasta paljon puhuttavaa kahvilakokouksiin.Koska Land Cruiserin voimalinjasta ei löydy minkäänlaista sähköavustusta, myös ylläpitokulut ovat mellevät. Polttoainetta kuluu käytännössä aina vähintään 8,5 l/100 km, ja usein päästään myös kympin pintaan. Juuri tämän alle ei kuitenkaan mennä millään muullakaan oikealla maastoajoneuvolla, mikä lienee iso syy niiden uhanalaisuudelle.Muuten erinomaisen vaivattoman ja monipuolisen auton arkikäytettävyydestä on vaikea löytää huonoja puolia. Vaikka Land Cruiserin ilme on vanhahtava niin sisältä kuin ulkoakin, ei tule mieleen juuri toimintoja, joita autoon haluaisi. Kaikkiaan kyseessä on äärimmäisen aito ja monipuolinen kokonaisuus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Hinta alkaen 131 432 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 998 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3400 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2800 r/min) Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,6 (yhd.) CO2-päästöt 252 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous