10.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace 4×4 vie paketit pahempiin paikkoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Toyota Proace tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi yrittäjille, joiden täytyy toisinaan päästä pakettiautolla auraamattomia tai huonosti hoidettuja metsäautoteitä pitkin. Hyvää: maastokyvyt pakettiautoksi. Huonoa: nelivetoisuuden hinta. Toyota Proace 4x4 löytänee asiakkaita ainakin metsä- ja maansiirtoyrittäjistä sekä sähköyhtiöistä, mutta muidenkin kannattaa harkita nelivetoisen pakettiauton kokeilemista. Harva sellaista joskus ajanut on valmis vaihtamaan takaisin etuvetoon. Toyota odottaa Suomessa noin joka kymmenennen Proace-asiakkaan valitsevan nelivedon.Lähtökohtana toimii etuvetoinen Proace, jota muokataan varsin runsaasti – Citroënin ja Peugeotin sisarmallien tapaan – Dangelin tehtaalla Ranskassa. Esimerkiksi ad-blue- ja polttonestesäiliöt poikkeavat muusta mallistosta nelivetotekniikan vaatiman tilan takia.Nelivetoisten työkalujen valmistamisesta pitkät perinteet omaava tehdas on lisännyt, monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta poiketen, myös alustaan hieman suojausta. Maastoautojen paksua panssarointia ei löydy, mutta edellä mainitut tankit sekä perä on suojattu metallilevyin. Maavaraa on kasvatettu 20 mm, joten sitä on nyt tarjolla noin 170 mm.Jakovaihteisto sijaitsee edessä, ja varsinainen nelivedon kytkeytyminen tapahtuu taka-akselin tuntumaan sijoitetulla viskokytkimellä. Takatasauspyörästön kitkalukko on vakiovaruste. Välityksiin ei kuitenkaan ole kajottu. Auto on käynnistyksen jälkeen oletusarvoisesti etuvetoinen, ja neliveto pitää kytkeä käyttöön erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi korimalli ja voimalinjaKaikkiaan nämä Citroënin, Peugeotin ja Toyotan merkeillä tulevat Dangelin valmistamat nelivetopakettiautot tarjoavat hieman edullisemman vaihtoehdon Volkswagen Transporterin nelivetomallistolle.Kaikista nurkista raapiva Proace on aina pidempi L2-malli, johon mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa neljä metriä pitkä esine. Nelivetotekniikan sijoittelun johdosta vararengas on siirretty tavaratilan sisäpuolelle, mutta tilavuutta löytyy silti noin 6,1 kuutiometriä.Ainoa tarjolla oleva mallivaihtoehto tarkoittaa kaksilitraista 122-hevosvoimaista dieselmoottoria ja kuusipykäläistä käsivaihteistoa. Yhdistetty kulutus on 8,0 l/100 km, mikä on kuusi desilitraa vastaavaa etuvetoista enemmän. Tähän vaikuttaa osaltaan nelivetoversion sinänsä varsin maltillinen 80 kilogramman lisämassa.Käytännössä vakiovarustelu ja lisähintaiset varustepaketit vastaavat etuvetoista – nelivetoisuuden mukanaan tuomia asioita lukuun ottamatta. Poikkeuksena Proace 4x4 tarjoaa mahdollisuuden offroad-lisävarustepakettiin (noin 2 900 euroa). Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, 40 mm lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun.Menee maastossakinAuto näyttää ja tuntuu pääosin etuvetomallilta, mutta kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta löytyy nelivedon 4x4 Dangel -merkinnällä varustettu valitsin. Kääntämällä sitä naksautuksen auto 4wd -asentoon kardaani lähtee pyörimään, ja viskolukko valmistautuu annostelemaan voimaa taka-akselille tarpeen mukaan.Ensikoeajotilaisuudessa pääsimme maantielenkin lisäksi myös jyrkkiä mäkiä sisältäneille metsäautoteille, jotka olivat juuri sopivan haastavassa kunnossa. Pakkanen piti pohjan kovana, eikä näihin paikkoihin ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä pakettiautolla. Proace 4x4 selvisi maahantuojan sopivasti valitsemasta tehtävästä luonnollisesti kunnialla – myöhempi syvällisempi koeajo kertonee maasto-ominaisuuksista vielä lisääkin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace L2 2.0 D 120 4x4 5-ovinen Hinta alkaen 42 944 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1950 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja