10.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace 4×4 vie paketit pahempiin paikkoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Toyota Proace tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi yrittäjille, joiden täytyy toisinaan päästä pakettiautolla auraamattomia tai huonosti hoidettuja metsäautoteitä pitkin. Hyvää: maastokyvyt pakettiautoksi. Huonoa: nelivetoisuuden hinta. Toyota Proace 4x4 löytänee asiakkaita ainakin metsä- ja maansiirtoyrittäjistä sekä sähköyhtiöistä, mutta muidenkin kannattaa harkita nelivetoisen pakettiauton kokeilemista. Harva sellaista joskus ajanut on valmis vaihtamaan takaisin etuvetoon. Toyota odottaa Suomessa noin joka kymmenennen Proace-asiakkaan valitsevan nelivedon.Lähtökohtana toimii etuvetoinen Proace, jota muokataan varsin runsaasti – Citroënin ja Peugeotin sisarmallien tapaan – Dangelin tehtaalla Ranskassa. Esimerkiksi ad-blue- ja polttonestesäiliöt poikkeavat muusta mallistosta nelivetotekniikan vaatiman tilan takia.Nelivetoisten työkalujen valmistamisesta pitkät perinteet omaava tehdas on lisännyt, monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta poiketen, myös alustaan hieman suojausta. Maastoautojen paksua panssarointia ei löydy, mutta edellä mainitut tankit sekä perä on suojattu metallilevyin. Maavaraa on kasvatettu 20 mm, joten sitä on nyt tarjolla noin 170 mm.Jakovaihteisto sijaitsee edessä, ja varsinainen nelivedon kytkeytyminen tapahtuu taka-akselin tuntumaan sijoitetulla viskokytkimellä. Takatasauspyörästön kitkalukko on vakiovaruste. Välityksiin ei kuitenkaan ole kajottu. Auto on käynnistyksen jälkeen oletusarvoisesti etuvetoinen, ja neliveto pitää kytkeä käyttöön erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi korimalli ja voimalinjaKaikkiaan nämä Citroënin, Peugeotin ja Toyotan merkeillä tulevat Dangelin valmistamat nelivetopakettiautot tarjoavat hieman edullisemman vaihtoehdon Volkswagen Transporterin nelivetomallistolle.Kaikista nurkista raapiva Proace on aina pidempi L2-malli, johon mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa neljä metriä pitkä esine. Nelivetotekniikan sijoittelun johdosta vararengas on siirretty tavaratilan sisäpuolelle, mutta tilavuutta löytyy silti noin 6,1 kuutiometriä.Ainoa tarjolla oleva mallivaihtoehto tarkoittaa kaksilitraista 122-hevosvoimaista dieselmoottoria ja kuusipykäläistä käsivaihteistoa. Yhdistetty kulutus on 8,0 l/100 km, mikä on kuusi desilitraa vastaavaa etuvetoista enemmän. Tähän vaikuttaa osaltaan nelivetoversion sinänsä varsin maltillinen 80 kilogramman lisämassa.Käytännössä vakiovarustelu ja lisähintaiset varustepaketit vastaavat etuvetoista – nelivetoisuuden mukanaan tuomia asioita lukuun ottamatta. Poikkeuksena Proace 4x4 tarjoaa mahdollisuuden offroad-lisävarustepakettiin (noin 2 900 euroa). Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, 40 mm lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun.Menee maastossakinAuto näyttää ja tuntuu pääosin etuvetomallilta, mutta kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta löytyy nelivedon 4x4 Dangel -merkinnällä varustettu valitsin. Kääntämällä sitä naksautuksen auto 4wd -asentoon kardaani lähtee pyörimään, ja viskolukko valmistautuu annostelemaan voimaa taka-akselille tarpeen mukaan.Ensikoeajotilaisuudessa pääsimme maantielenkin lisäksi myös jyrkkiä mäkiä sisältäneille metsäautoteille, jotka olivat juuri sopivan haastavassa kunnossa. Pakkanen piti pohjan kovana, eikä näihin paikkoihin ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä pakettiautolla. Proace 4x4 selvisi maahantuojan sopivasti valitsemasta tehtävästä luonnollisesti kunnialla – myöhempi syvällisempi koeajo kertonee maasto-ominaisuuksista vielä lisääkin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace L2 2.0 D 120 4x4 5-ovinen Hinta alkaen 42 944 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1950 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin