20.8.2022

Koeajo: Toyota Proace City Verso EV L2 Premium – Seitsenpaikkainen sähköauto

Toyota Proace City Verso EV L2 Premium koeajo

Toyota Proace City Verso loksauttaa leuat auki hulppeilla tiloillaan ja heti perään ovitaskusta löytyvällä hintalapullaan. Hyvää tilavuus, monikäyttöisyys. Huonoa vaatimaton suorituskyky ja toimintamatka, hintaero sisarmalleihin.

Toyota Proace tulee useimmiten vastaan pakettiautona. City-liite mallinimessä merkitsee pienempää kokoluokkaa ja Verso puolestaan sen tila-autoversiota, EV kertoo sähköstä käyttövoimana ja L2 pidemmästä akselivälistä. Premium on kallein varustetaso, se tuo mukanaan runsaasti varusteita, mutta ei pysty häivyttämään pakettiautomaisia piirteitä.

Seitsemänpaikkaisia sähköautoja ei ole tarjolla liiaksi asti ja suurin osa niistä on Proacen sisarmalleja. Toyotan paketti- ja tila-autot valmistetaan Espanjassa samalla linjalla Peugeot Rifterin, Citroën Berlingon, Opel Combon ja Fiat Doblon kanssa.

Kori ja tekniikka ovat yhteneviä, pieniä eroja löytyy maskista, kojelaudasta ja varustelusta. Suurin ero taitaa olla hinnassa, Toyota on viisikon kallein, eroa halvimpaan Opeliin on liki kymppitonni. Sisaruksistaan poiketen Proace on tarjolla myös perinteisillä voimalinjoilla, niiden hinnat alkavat 30 000 euron hintaluokasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiauton tilat

Korkean kuutiomaisen matkustamon tilat ovat ylenpalttiset. Kolmen istuinrivin jokaisella paikalla on runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylimääräistä, mutta keskirivin erillisiksi muotoilluilla istuimilla pärjää kolme aikuista. Yllättäen myös takimmaiset paikat ovat täyskasvuiselle mitoitetut. Kyljen liukuovet ovat kätevät, mutta kapeat. Taaimmalle riville pääsee helpoiten takakontin kautta istuimien välistä.

Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila jää niukaksi. Takimmaiset paikat voi taittaa nippuun tai irrottaa kokonaan. Kaadettuna keskirivi niiaa lattiatasoon mahdollistaen jo pienet muutot kaksimetrisellä kuormatilalla. Iso takaluukku vaatii auetakseen reilusti tilaa auton takaa, samalla se tarjoaa katoksen picknickillä. Pienet tavarat voi viskata sisään aukeavan takaikkunan kautta.

Digimittaristo ja kosketusnäyttö ovat grafiikkaa myöten identtiset ranskalaisten emomerkkien kanssa, luulisi juuri kuvaruutujen olevan helpoimpia räätälöitäviä merkin mukaan. Mittaristoon saa eri näkymiä, mutta ei ainoatakaan perinteisillä mittareilla.

Pikkutavaroille on hylly tuulilasin päällä ja kolme hansikaslokeroa, yksi kuskin ja kaksi apparin puolella. Etuistuimien väli on kuitenkin jätetty hyödyntämättä, nyt siitä pääsee kulkemaan takapenkille. Paksut etupilarit jättävät katveen etuviistoon.

Toyota Proace City Verso EV L2 Premium koeajo

Pikkuauton voimalinja

Siinä missä Proace City Verso on lainannut korinsa ja tilansa pakettiautolta, voimalinja on poimittu konsernin pikkuautomallistosta sellaisenaan. Sähkömoottorin teho on 100 kW (136 hv) ja akuston koko 50 kWh. Molemmat lukemat ovat vaatimattomia kookkaaseen kaksitonniseen autoon. Huippunopeuden rajoittaminen 135 km/h:iin ei haittaa niinkään kuin vaisu ohituskiihtyvyys isolla kuormalla.

Ajo-ominaisuudet sietäisivät kyllä pienen lisäpotkun, vaikkei korkea kori, kevyt ohjaus ja pysty ajoasento ihmeempää ajonautintoa suokaan. Matkustajat ovat kuljettajaa tyytyväisempiä, jousitus ja melutaso täydentävät tilan tuomaa mukavuutta.

Parhaimmillaan kevyellä kuormalla hissutellen kulutuksen saa jäämään 15 kWh:iin, jolloin yhdellä latauksella pääsisi 300 km. Moottoritienopeus ja ilmastoinnin käyttö rumentavat lukemaa, käytännössä latausväliksi muodostunee useimmille 200 km. Ajotietokoneen toimintamatka-arvio ei osaa huomioida ilmastoinnin ja lämmityksen lisäkulutusta. Pikalatauksella akun saa ladattua alle tunnissa ja type2-laturillakin neljässä tunnissa.

Toyota Proace City Verso EV L2 Premium koeajo

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Toyota Proace City Verso EV L2 Premium

Hinta alkaen

46 420 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

56 020 €

Moottori

Sähköauto, etuveto

Teho

100 kW (136 hv), 300 r/min

Akku

Akku brutto 50 kWh, netto 45 kWh

Toimintamatka

225 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

135 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 20 kWh / 100 km (yhd.) / Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 2975 mm
Tavaratila: 209 – 2693 l l
Omamassa: 1900 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Muu tieto

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat