20.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace City Verso EV L2 Premium – Seitsenpaikkainen sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace City Verso loksauttaa leuat auki hulppeilla tiloillaan ja heti perään ovitaskusta löytyvällä hintalapullaan. Hyvää tilavuus, monikäyttöisyys. Huonoa vaatimaton suorituskyky ja toimintamatka, hintaero sisarmalleihin. Toyota Proace tulee useimmiten vastaan pakettiautona. City-liite mallinimessä merkitsee pienempää kokoluokkaa ja Verso puolestaan sen tila-autoversiota, EV kertoo sähköstä käyttövoimana ja L2 pidemmästä akselivälistä. Premium on kallein varustetaso, se tuo mukanaan runsaasti varusteita, mutta ei pysty häivyttämään pakettiautomaisia piirteitä. Seitsemänpaikkaisia sähköautoja ei ole tarjolla liiaksi asti ja suurin osa niistä on Proacen sisarmalleja. Toyotan paketti- ja tila-autot valmistetaan Espanjassa samalla linjalla Peugeot Rifterin, Citroën Berlingon, Opel Combon ja Fiat Doblon kanssa.Kori ja tekniikka ovat yhteneviä, pieniä eroja löytyy maskista, kojelaudasta ja varustelusta. Suurin ero taitaa olla hinnassa, Toyota on viisikon kallein, eroa halvimpaan Opeliin on liki kymppitonni. Sisaruksistaan poiketen Proace on tarjolla myös perinteisillä voimalinjoilla, niiden hinnat alkavat 30 000 euron hintaluokasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakettiauton tilatKorkean kuutiomaisen matkustamon tilat ovat ylenpalttiset. Kolmen istuinrivin jokaisella paikalla on runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylimääräistä, mutta keskirivin erillisiksi muotoilluilla istuimilla pärjää kolme aikuista. Yllättäen myös takimmaiset paikat ovat täyskasvuiselle mitoitetut. Kyljen liukuovet ovat kätevät, mutta kapeat. Taaimmalle riville pääsee helpoiten takakontin kautta istuimien välistä.Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila jää niukaksi. Takimmaiset paikat voi taittaa nippuun tai irrottaa kokonaan. Kaadettuna keskirivi niiaa lattiatasoon mahdollistaen jo pienet muutot kaksimetrisellä kuormatilalla. Iso takaluukku vaatii auetakseen reilusti tilaa auton takaa, samalla se tarjoaa katoksen picknickillä. Pienet tavarat voi viskata sisään aukeavan takaikkunan kautta. Digimittaristo ja kosketusnäyttö ovat grafiikkaa myöten identtiset ranskalaisten emomerkkien kanssa, luulisi juuri kuvaruutujen olevan helpoimpia räätälöitäviä merkin mukaan. Mittaristoon saa eri näkymiä, mutta ei ainoatakaan perinteisillä mittareilla.Pikkutavaroille on hylly tuulilasin päällä ja kolme hansikaslokeroa, yksi kuskin ja kaksi apparin puolella. Etuistuimien väli on kuitenkin jätetty hyödyntämättä, nyt siitä pääsee kulkemaan takapenkille. Paksut etupilarit jättävät katveen etuviistoon.Pikkuauton voimalinjaSiinä missä Proace City Verso on lainannut korinsa ja tilansa pakettiautolta, voimalinja on poimittu konsernin pikkuautomallistosta sellaisenaan. Sähkömoottorin teho on 100 kW (136 hv) ja akuston koko 50 kWh. Molemmat lukemat ovat vaatimattomia kookkaaseen kaksitonniseen autoon. Huippunopeuden rajoittaminen 135 km/h:iin ei haittaa niinkään kuin vaisu ohituskiihtyvyys isolla kuormalla.Ajo-ominaisuudet sietäisivät kyllä pienen lisäpotkun, vaikkei korkea kori, kevyt ohjaus ja pysty ajoasento ihmeempää ajonautintoa suokaan. Matkustajat ovat kuljettajaa tyytyväisempiä, jousitus ja melutaso täydentävät tilan tuomaa mukavuutta.Parhaimmillaan kevyellä kuormalla hissutellen kulutuksen saa jäämään 15 kWh:iin, jolloin yhdellä latauksella pääsisi 300 km. Moottoritienopeus ja ilmastoinnin käyttö rumentavat lukemaa, käytännössä latausväliksi muodostunee useimmille 200 km. Ajotietokoneen toimintamatka-arvio ei osaa huomioida ilmastoinnin ja lämmityksen lisäkulutusta. Pikalatauksella akun saa ladattua alle tunnissa ja type2-laturillakin neljässä tunnissa.Teksti ja kuvat Petri Munukka Toyota Proace City Verso EV L2 Premium Hinta alkaen 46 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 020 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 100 kW (136 hv), 300 r/min Akku Akku brutto 50 kWh, netto 45 kWh Toimintamatka 225 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 20 kWh / 100 km (yhd.) / Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) (vapaakenttä) Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 209 – 2693 l l Omamassa: 1900 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa