6.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace City Verso – japanilaisten kuorien alta löytyy ranskalainen sielu Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace City Verso lainaa tilat ja mukavuuden ranskalaisilta yhteistyömalleilta. Hyvää: sisätilat, ajomukavuus, tavaratila. Huonoa: melutaso, moottorin puhdittomuus, hinta varusteltuna, keskinäyttö. Yhtälö on aika selvä: jos auto on neliskanttinen ja tilava, se ei voi muodoiltaan olla sutjakka ja silmiä hivelevä. Toyota Proace City Verso on silti miellyttävä tuttavuus.Rengasäänet kantavat matkustamoon ajoittain häiritsevästi, sillä kookkaan auton kookas matkustamo on yhtä kaikupintaa. Muilta ominaisuuksiltaan alla on mukava tilaihme myös matka-ajoon. Sisällä on väljät tilat istua, myös leveyssuunnassa. Laajat ikkunapinnat lisäävät avaruuden tuntua.Kookas tila-auto on ketterä kokoisekseen: ahtaissakaan pysäköintihalleissa viikkailu tuota ylen määrin harmaita hiuksia. Kuutiomaiset mitat on helppo hahmottaa, minkä lisäksi sivupeilit ovat riittävän suuret. Peruutustutka varoittaa nöyrästi, joten kadunvarren taskuparkkeeraus on vain kuskista kiinni. Peruutuskamera on Premium-varustetason herkku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa matkantekoaKorkea auto on taipuvainen huojahtelemaan käännöksissä. Matka-ajossa Proace City on myös herkkä sivutuulten heilutteluille. Alusta ja jousitus ovat perushyvä kokonaisuus, mutta jämäkkyyttä saisi olla hieman lisää, jotta kallistelut kuolettuisivat paremmin.Toyotaksi auto on yllättävän mukavuuspainotteinen, aivan kuin olisi ranskalaisen ratissa. Ja niinhän sitä tavallaan ollaankin, sillä Proace City jakaa perusrakenteensa Peugeot Rifterin/Partnerin, Citroën Berlingon sekä Opel Combon kanssa.Matka-ajossa autoa ei tarvitse paimentaa pysymään toivotulla ajolinjalla, vaan kulku on vakaata ja ohjaus keskittää nöyrästi. Ohjaustuntuma saisi olla vähän tanakampi, mutta onneksi ohjaus ei kuitenkaan ole ylikeveäksi tehostettu.Maantieajossa meno on ajoittain puhditonta, onhan 130 hevosvoimalla vietävänään kookas auto. Puhdittomuus käy ilmi ohituskiihdytysten ja ylämäkien tullen. Tällä erää autoa ei koeajettu täydellä matkustajakuormalla, mutta tuolloin voimalinja on tietty sitäkin kovemmalla koetuksella.Erilaisia mukitelineitä ja lokerikkoja on useita, mutta niitä voisi olla enemmänkin. Ratin takana kojelaudan päällä oleva kannellinen lokerikko on muutoin kätevä, mutta kansi pysyy yläasennossa vain pitämällä. Tavaroille on tarjolla selkeän muotoinen kontti, jossa on tilavuutta 597 litraa.Muovintäyteinen sisäilmeSisäilme on muovintäyteinen ja kojelaudan ratkaisujen osalta tylsähkö, osittain Active-perusvarusteisuudesta johtuen. Erittäin pieni ja mustavalkoinen keskinäyttö ei edusta tätä päivää, ja valikkojen käyttö on tahmeata näytön pienen koon vuoksi.Premium-tasolta en haikaile niinkään navigaattoria kuin sen myötä tulevaa kahdensantuumaista värinäyttöä kojelaudan yläosaan. Siinä missä koeajettu versio maksaa hitusen yli 27 700 euroa, nousee hinta samalla voimalinjalla Premium-varusteltuna jo yli 34 600 euroon.Kattava turvavarusteluKiitosta voi jakaa sen suhteen, että turvallisuus- ja mukavuusvarusteita on varsin kattavasti jo edullisimmalta Active-varustetasolta lähtien. Premiumin myötä turvapuolelle tulee vain kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sekä peruutuskamera.Vakiona alusta alkaen ovat esimerkiksi kaistavahti ohjausavustimella ja koeajossa varsin varmatoimiseksi osoittautunut liikennemerkkien tunnistus sekä vakionopeudensäädin, jonka Premium-varustetaso toisi mukautuvana versiona.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Proace City Verso L1 1.2 130 Autom. Active Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 764 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5550 r/min Vääntö 230 Nm Vääntö 230 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1800 mm, akseliväli 2785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen