6.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace City Verso – japanilaisten kuorien alta löytyy ranskalainen sielu Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace City Verso lainaa tilat ja mukavuuden ranskalaisilta yhteistyömalleilta. Hyvää: sisätilat, ajomukavuus, tavaratila. Huonoa: melutaso, moottorin puhdittomuus, hinta varusteltuna, keskinäyttö. Yhtälö on aika selvä: jos auto on neliskanttinen ja tilava, se ei voi muodoiltaan olla sutjakka ja silmiä hivelevä. Toyota Proace City Verso on silti miellyttävä tuttavuus. Rengasäänet kantavat matkustamoon ajoittain häiritsevästi, sillä kookkaan auton kookas matkustamo on yhtä kaikupintaa. Muilta ominaisuuksiltaan alla on mukava tilaihme myös matka-ajoon. Sisällä on väljät tilat istua, myös leveyssuunnassa. Laajat ikkunapinnat lisäävät avaruuden tuntua. Kookas tila-auto on ketterä kokoisekseen: ahtaissakaan pysäköintihalleissa viikkailu tuota ylen määrin harmaita hiuksia. Kuutiomaiset mitat on helppo hahmottaa, minkä lisäksi sivupeilit ovat riittävän suuret. Peruutustutka varoittaa nöyrästi, joten kadunvarren taskuparkkeeraus on vain kuskista kiinni. Peruutuskamera on Premium-varustetason herkku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavaa matkantekoa Korkea auto on taipuvainen huojahtelemaan käännöksissä. Matka-ajossa Proace City on myös herkkä sivutuulten heilutteluille. Alusta ja jousitus ovat perushyvä kokonaisuus, mutta jämäkkyyttä saisi olla hieman lisää, jotta kallistelut kuolettuisivat paremmin. Toyotaksi auto on yllättävän mukavuuspainotteinen, aivan kuin olisi ranskalaisen ratissa. Ja niinhän sitä tavallaan ollaankin, sillä Proace City jakaa perusrakenteensa Peugeot Rifterin/Partnerin, Citroën Berlingon sekä Opel Combon kanssa. Matka-ajossa autoa ei tarvitse paimentaa pysymään toivotulla ajolinjalla, vaan kulku on vakaata ja ohjaus keskittää nöyrästi. Ohjaustuntuma saisi olla vähän tanakampi, mutta onneksi ohjaus ei kuitenkaan ole ylikeveäksi tehostettu. Maantieajossa meno on ajoittain puhditonta, onhan 130 hevosvoimalla vietävänään kookas auto. Puhdittomuus käy ilmi ohituskiihdytysten ja ylämäkien tullen. Tällä erää autoa ei koeajettu täydellä matkustajakuormalla, mutta tuolloin voimalinja on tietty sitäkin kovemmalla koetuksella. Erilaisia mukitelineitä ja lokerikkoja on useita, mutta niitä voisi olla enemmänkin. Ratin takana kojelaudan päällä oleva kannellinen lokerikko on muutoin kätevä, mutta kansi pysyy yläasennossa vain pitämällä. Tavaroille on tarjolla selkeän muotoinen kontti, jossa on tilavuutta 597 litraa. Muovintäyteinen sisäilme Sisäilme on muovintäyteinen ja kojelaudan ratkaisujen osalta tylsähkö, osittain Active-perusvarusteisuudesta johtuen. Erittäin pieni ja mustavalkoinen keskinäyttö ei edusta tätä päivää, ja valikkojen käyttö on tahmeata näytön pienen koon vuoksi. Premium-tasolta en haikaile niinkään navigaattoria kuin sen myötä tulevaa kahdensantuumaista värinäyttöä kojelaudan yläosaan. Siinä missä koeajettu versio maksaa hitusen yli 27 700 euroa, nousee hinta samalla voimalinjalla Premium-varusteltuna jo yli 34 600 euroon. Kattava turvavarustelu Kiitosta voi jakaa sen suhteen, että turvallisuus- ja mukavuusvarusteita on varsin kattavasti jo edullisimmalta Active-varustetasolta lähtien. Premiumin myötä turvapuolelle tulee vain kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sekä peruutuskamera. Vakiona alusta alkaen ovat esimerkiksi kaistavahti ohjausavustimella ja koeajossa varsin varmatoimiseksi osoittautunut liikennemerkkien tunnistus sekä vakionopeudensäädin, jonka Premium-varustetaso toisi mukautuvana versiona. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Proace City Verso L1 1.2 130 Autom. Active Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 764 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5550 r/min Vääntö 230 Nm Vääntö 230 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1800 mm, akseliväli 2785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe