11.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris – luokkansa suosituimman auton tuorein painos on yhä parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris on aiempaa ketterämpi, tilavampi, taloudellisempi, suorituskykyisempi ja turvallisempi. Toisin sanoen parempi auto, kuten uusien mallien lähtökohtaisesti kuuluukin olla. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, helppous. Huonoa: moottorin melu, tietoviihdejärjestelmä. Vaikka edellinen Toyota Yaris -sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2010, sen kasvojenkohotukset ovat kantaneet mallia hyvin tähän päivään saakka. Esimerkiksi Suomessa mallin osuus B-segmentin myynnistä vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla on ollut lähes neljännes.Kilpailijoita tuskin helpottaa tieto, että uusi Yaris vaikuttaa entistäkin lupaavammalta. Uuden mallin kanssa ei ole lähdetty kikkailemaan, vaan valmistaja on keskittynyt niihin osa-alueisiin, joiden ansiosta Yaris on ylipäätään ansainnut paikkansa myyntitilastoissa.Ulkomittojen kasvua on tapahtunut ainoastaan leveydessä, 40 mm verran. Kokonaispituus on sen sijaan kutistunut 5 mm. Tilaa on tarjolla aiempaa enemmän, sillä akseliväliä on venytetty 50 mm. Sisätilat mahdollistavatkin neljän aikuisen matkustamisen, ei toki vieläkään järin mukavasti, kuten tämän kokoluokan autolta voi odottaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiotun hybridin yhä pienempi kulutusAluksi koeajoimme hybridimallin, josta löytyy korkeapuristeinen 1,5 litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori sähkömoottoriin paritettuna. Vanhaakaan hybridi-Yarista ei voi moittia janoiseksi, mutta uuden mallin kulutuksen luvataan olevan 19 prosenttia edeltäjää alhaisempi. Runsaasti moottoritieajoa sisältäneen koeajon jälkeen ajotietokone näytti 4,1 l/100 km keskikulutusta, ilman sen suurempaa pihistelyä.Taloudellisuuden lisäksi myös hybridin suorituskyky on parantunut. Yhteistehoa on aiemman sadan hevosvoiman sijaan 116 hv, ja kiihtyvyys nollasta sataan on painunut alle kymmenen sekunnin. Hybridin parantuneiden ominaisuuksien myötä osuus mallin kokonaismyynnistä on tarkoitus nostaa nykyisestä noin puolesta aina 80 prosenttiin saakka.Peräkärrykansaa kiinnostanee tieto siitäkin, että Yaris Hybridillä voi ensimmäistä kertaa vetää myös perävaunua. Ei tosin kovin kummoista, sillä vetomassaa saa olla enimmillään 450 kg.Ajoltaan uuden Yarisin voimalinja on miellyttävän saumaton, kuten muissakin Toyotan hybridimalleissa. Meno on kauttaaltaan tasaista, ja nyt voimaakin on tarjolla niin, että ohitukset onnistuvat vaivatta.Häiritseväksi tekijäksi muodostuu ainoastaan moottorin melu. Voiman luomiseksi tarvitaan kierroksia, ja sen myös kuulee – koneen huutoa voisi kuvailla pölynimurimaiseksi. Moottoriteiden ulkopuolella kaasupoljinta ei tarvitse onneksi usein survoa pohjaan saakka, ja muissa liikennetilanteissa äänet pysyttelevät siedettävällä tasolla.Turvallisuus ei rahakkaiden etuoikeusTurvallisuuspuolella uusi Yaris tarjoaa jo lähtötason Life-varustelusta alkaen Toyota Safety Sense 2.5 -paketin, johon kuuluu muun muassa jalankulkijan tunnistus (myös risteysajossa ja pimeällä), väistöavustin, ohjausavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaukovaloautomatiikka.Suurinta osaa turvallisuusvarusteista ei koeajon aikana tarvittu, mutta kaista-avustin ilmoitti itsestään turhan kovaäänisellä rääkäisyllä. Myös nopeuskameroiden varoitus on melkoisen hätkähdyttävä.Digiäkin tarjollaToyotan tietoviihdejärjestelmä ei edusta markkinoiden kärkipäätä, vaan tuntuu jo tuoreena vanhahtavalta. Onneksi järjestelmä tukee tätä nykyä älypuhelinpeilausta johdon kautta. Koeajoyksilömme kahdeksantuumainen viihdejärjestelmän näyttö kuuluu varusteisiin Active Plus -tasosta ylöspäin. Edullisemmissa malleissa näytön koko on seitsemän tuumaa.Style-varustelusta lähtien löytyy puolestaan kiikarimainen digimittaristo. Sen keskinäyttö on pienehkö ja tuntuu toisinaan olevan tupaten täynnä erilaista informaatiota. Tämä ei kuitenkaan sinällään haittaa, sillä keskeisimmät tiedot löytyvät omista pyöreistä paikoistaan.Uusi Yaris tuntuu varsin yksinkertaisten kangas- ja muovilaatujen yhdistelystä huolimatta hyvin tehdyltä. Autossa myös luotetaan varsin laajasti fyysisiin kytkimiin, joita monet muut valmistajat ovat alkaneet viime vuosina karsastamaan. Kytkimet on vieläpä sijoitettu helposti löydettäville paikoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtoisesti sähköttäHybridin jälkeen pääsimme kokeilemaan uudistunutta 1,5-litraista bensiinimoottoria ilman sähköapua – portaattomalla automaattivaihteistolla varustettuna. Pelkkä bensiinimoottorikin vakuutti: meno oli yhtä vaivatonta kuin Hybridissäkin, ja kulutus pysyi alle viidessä litrassa sataa kilometriä kohden. Melutaso oli kovemmissa kiihdytyksissä samaa luokkaa.Syyt ”hybridittömän” mallin ostamiseen alkavat tosin olla vähissä. Myydyimmäksi povatussa Active-varustelussa automaattivaihteisen perusbensamallin ja Hybridin hintaeroksi muodostuu reilut 1 500 euroa. Kun WLTP-kulutusero on litran luokkaa, saa hintaeron kuolettamiseksi kerryttää kilometrejä yllättävän paljon.Uudesta Yariksesta on haastavaa löytää suurempia heikkouksia. Jatkamme niiden etsimistä, kun auto saapuu pidempään koeajoon Suomessa. Tämä tapahtuu piakkoin eli syyskuussa. Ensivaikutelmalta auto on kuitenkin joka osa-alueelta paranneltu versio edeltäjästä, eli varmasti kova pala kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Yaris Hybrid Limited Launch Edition Hinta alkaen 26 993 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (79 hv). Teho 68 kW (91 hv), 5500 r/min Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8–4,3 (yhd.) CO2-päästöt 87–98 g/km Mitat pituus 3940 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”