2.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tradition taidetta – Toyota Camry 2.5 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Camry vetää isot linjat niin varmalla kädellä, että pikku töherrykset eivät teosta pilaa. Hyvää: ajettavuus, tilat, hybridivoimalinja. Huonoa: ei vetomassaa, farmarimallin puute. Paluun Suomen markkinoille tehnyt Toyota Camry oli ehkä ennen synonyymi harmahtavalle perussedanille, mutta uuden sukupolven myötä kantoja on tarkistettava. Runsaat muodot ja keulan laaja jenihymy tuovat mieleen jopa ylämerkki Lexuksen.Liikkeellelähtöä seuraa täyteläisyyttä ja vanhanaikaisuutta, ja vain vähän epäkohtia. Ensin mainitusta adjektiivista vastaa katkoton hybridivoimalinja, toinen puolestaan liittyy ohjaukseen: siinä esiintyy jopa lievää vetelyä, mitä ei enää usein nykyautoissa tapaa.Kyseessä on kuitenkin puhtaasti positiivinen piirre, sillä Camryn terve ohjaustunto peittoaa muun muassa Audin tai BMW:n vastaavan kokoisten autojen yritelmät – näin ne voimasuhteet kääntyvät. Vielä kun ohjaus palauttaisi tarmokkaammin kävelynopeuksissa.Maantiellä kulku on vakaata, kuten isossa autossa pitääkin. Sen sijaan koeajoauton 235/45 R18 -pyörien aiheuttama melu on karkealla pinnalla aika kuuluvaa. Pyöräkoko huomioon ottaen mukulakiveys ylittyy nätisti, mutta terävät töyssyt tärskäyttävät läpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaamossa viihtyySisälläkin perusasiat ovat enemmän kuin kunnossa, kunhan kojelaudan hieman ylimuotoiltuihin linjoihin tottuu. Kunnollisessa ajoasennossa jää kaipaamaan vähän ylemmäs nousevaa istuinosan etureunaa, mutta näilläkin eväillä Camryssä istuu mielellään pitkään.Kytkimet ovat kauttaaltaan selkeitä, ja havainnollista keskinäyttöäkin heikentävät vain joidenkin symbolien pienuus ja turvajärjestelmien hieroglyfiset lyhenteet – sekä selkeät käännöskukkaset kuten ”pysäköintitutkinto” tai ”takapään liikennetiedotus”. Säilytystilaakin on loihdittu mukavasti: mukitelineiden edessä on riittävä lokero, ja loput tavarat voi haudata keskikyynärnojan alla olevaan suureen lokeroon. Samaiseen, muhkeaan ja pehmustettuun nojaan on mukava lepuuttaa kättä ajon aikana. Tässä paketissa vähän liiaksi oikealle sijoitettu nopeusmittari tai 5 km/h portain säätyvä mukautuva vakionopeudensäädin eivät edes harmita. Ja saahan cruisen halutessaan kytkettyä tavalliseksi, jolloin nopeutta voi säätää yhden kilometrin haarukalla.Helppo kulkea ja ollaIsot ulkomitat joka suuntaan saavat aikaan senkin hyveen, että autoon kulku on katumaasturimaisen helppoa, niin henkilöautosta kuin onkin kyse. Vaikka akseliväli on 4,5 cm lyhyempi kuin sisarmalli Lexus ES:ssä, pitkäkin takamatkustaja mahtuu hienosti.Tavaratilassa leveyssuuntainen tila on käytetty perinteisin keinoin hyväksi, ja lopputulos on valtava. Se onkin tarpeen, sillä Camryä ei tehdä farmarina, eikä konttia saa tämän Premium-varustetason yhteydessä laajennettua. Onneksi edullisemmissa Active- ja Style-tasoissa sähkösäätöinen takaistuin vaihtuu kahdessa erisuuruisessa osassa kumoutuvaan selkänojaan.Takaluukkuun viitseliäisyyttä ei ole enää riittänyt: saranat ovat vanhanaikaista, tilaan tunkeutuvaa tyyppiä, ja luukku sulkeutuu rämähtäen. Muuten viimeistely on kautta linjan asiallisen japanilaista.Harvoin on tullut kirjoitettua, että Toyotan kokeileminen kysyy rohkeutta, mutta uuden Camryn tapauksessa näin voi ilmaista. Sen verran tasapainoinen kokonaisuus on – vertasi autoa sitten minkämaalaiseen kilpailijaan tahansa. Malliston alkaen-hinnatkaan, vajaat 40 000 euroa, eivät pelota. Perävaunua vetävät joutuvat tosin ostamaan jonkin toisen auton.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Hinta alkaen 44 786 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 331 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 221 Nm Vääntö 221 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4885 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2825 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous