30.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Bonneville Bobber – aitoa 1930-luvun henkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Bonneville Bobber on brittivalmistajansa puhdasoppinen luomus, johon on istutettu tarkasti aidon Bobberin piirteet – myös ne epäkäytännölliset. Hyvää: Aito Bobber, värinätön ja vääntävä moottori, säädettävä ajoasento. Huonoa: Pieni polttoainetankki, etujarrun teho. Triumph Bonneville Bobber on uutuus, jossa on pyritty noudattamaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäistä Bobber-henkeä. Bobber on 1930-luvulla syntynyt tyylisuunta, jossa pyörästä pyrittiin tekemään mahdollisimman nopea kiihdytettäessä paikaltaan täyteen vauhtiin. Niinpä pyörät ovat matalia ja kapeita, ja niistä on karsittu kaikki turhat varusteet pois.Triumph-tulokkaan istuinkorkeus on matala, ohjaustanko ja runkolinja kapeita ja varustetaso minimaalinen. Lisäksi takajousitus on piilotettu satulan alle, jolloin ulkonäkö muistuttaa jäykkäperää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärinätön moottoriKaksisylinterinen 1 200-kuutioinen rivimoottori on viritetty tuottamaan tasaisesti tehoa läpi kierrosalueen. Se vetää värisemättä ja valittamatta 1 500 kierroksesta alkaen. Kierrosluvun rajoitin tulee vastaan 6 800 kierroksen kohdalla.Kuutosvaihde on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Pienemmillä vaihteilla Bobber on herkkä kiihtymään, eikä vaihteita tarvitse kovin ahkerasti vaihdella. Vaihteisto on toiminnaltaan täsmällinen.Moottorin äänimaailma on melunormit huomioiden miehekäs. Ei liian repivä, mutta muhkean täyteläinen. Brittivalmistaja on äänillä tavoitellut selvästikin Bobber-hengen mukaista kapinallisuutta.Toinen tyylisuuntaan kuuluva – eikä välttämättä kaikkia miellyttävä – ominaisuus on erittäin pienikokoinen polttoainesäiliö. Se on perusteltu, jos mietitään Bobberin alkuperäistä tarkoitusta.Nykypäivän motoristi ei välttämättä osaa arvostaa vain 9,1 litran vetoista polttoainesäiliötä. Onneksi moottorin polttoainetalous on hyvä, joten tankillinen riittää 200–250 kilometrin ajomatkalle.Säädettävä ajoasentoYksipaikkainen satula on säädettävissä pituussuunnassa. Etuasennossa se tarjoaa dynaamisemman ajotuntuman, kun taas taaempi asento muuttaa ajoasennon lähemmäs perinteistä Bobber-tyyliä. Puristisesta muotoilustaan huolimatta satula osoittautui päivän mittaisella koeajolla mukavaksi. Jalkatapit on viety kauas eteen, joten polvikulma on matalasta istuinkorkeudesta huolimatta miellyttävän loiva.Jos jousitusta haluaa säätää, pitää rastittaa lisävarustelistalta Foxin säädettävä takavaimennin. Edessä on vain yksi jarrulevy ja hidastuvuus on keskinkertaista tasoa. Isokokoinen 19-tuumainen etupyörä rauhoittaa ohjausta, mutta siitä huolimatta Bobber on mukavan kevyt käänneltävä mutkateillä. Kallistusvarat ovat rajalliset, joten erityisiä urheilusuorituksia ei mutkaosuuksilla kannata yrittää.Lue lisää: Triumph Bonneville BobberTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Triumph Bonneville Bobber Hinta alkaen 16 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 57 kW (77 hv), 6100 r/min Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, kuivapaino 228 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 9,1 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/80-16. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla