30.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Bonneville Bobber – aitoa 1930-luvun henkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Bonneville Bobber on brittivalmistajansa puhdasoppinen luomus, johon on istutettu tarkasti aidon Bobberin piirteet – myös ne epäkäytännölliset. Hyvää: Aito Bobber, värinätön ja vääntävä moottori, säädettävä ajoasento. Huonoa: Pieni polttoainetankki, etujarrun teho. Triumph Bonneville Bobber on uutuus, jossa on pyritty noudattamaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäistä Bobber-henkeä. Bobber on 1930-luvulla syntynyt tyylisuunta, jossa pyörästä pyrittiin tekemään mahdollisimman nopea kiihdytettäessä paikaltaan täyteen vauhtiin. Niinpä pyörät ovat matalia ja kapeita, ja niistä on karsittu kaikki turhat varusteet pois.Triumph-tulokkaan istuinkorkeus on matala, ohjaustanko ja runkolinja kapeita ja varustetaso minimaalinen. Lisäksi takajousitus on piilotettu satulan alle, jolloin ulkonäkö muistuttaa jäykkäperää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärinätön moottoriKaksisylinterinen 1 200-kuutioinen rivimoottori on viritetty tuottamaan tasaisesti tehoa läpi kierrosalueen. Se vetää värisemättä ja valittamatta 1 500 kierroksesta alkaen. Kierrosluvun rajoitin tulee vastaan 6 800 kierroksen kohdalla.Kuutosvaihde on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Pienemmillä vaihteilla Bobber on herkkä kiihtymään, eikä vaihteita tarvitse kovin ahkerasti vaihdella. Vaihteisto on toiminnaltaan täsmällinen.Moottorin äänimaailma on melunormit huomioiden miehekäs. Ei liian repivä, mutta muhkean täyteläinen. Brittivalmistaja on äänillä tavoitellut selvästikin Bobber-hengen mukaista kapinallisuutta.Toinen tyylisuuntaan kuuluva – eikä välttämättä kaikkia miellyttävä – ominaisuus on erittäin pienikokoinen polttoainesäiliö. Se on perusteltu, jos mietitään Bobberin alkuperäistä tarkoitusta.Nykypäivän motoristi ei välttämättä osaa arvostaa vain 9,1 litran vetoista polttoainesäiliötä. Onneksi moottorin polttoainetalous on hyvä, joten tankillinen riittää 200–250 kilometrin ajomatkalle.Säädettävä ajoasentoYksipaikkainen satula on säädettävissä pituussuunnassa. Etuasennossa se tarjoaa dynaamisemman ajotuntuman, kun taas taaempi asento muuttaa ajoasennon lähemmäs perinteistä Bobber-tyyliä. Puristisesta muotoilustaan huolimatta satula osoittautui päivän mittaisella koeajolla mukavaksi. Jalkatapit on viety kauas eteen, joten polvikulma on matalasta istuinkorkeudesta huolimatta miellyttävän loiva.Jos jousitusta haluaa säätää, pitää rastittaa lisävarustelistalta Foxin säädettävä takavaimennin. Edessä on vain yksi jarrulevy ja hidastuvuus on keskinkertaista tasoa. Isokokoinen 19-tuumainen etupyörä rauhoittaa ohjausta, mutta siitä huolimatta Bobber on mukavan kevyt käänneltävä mutkateillä. Kallistusvarat ovat rajalliset, joten erityisiä urheilusuorituksia ei mutkaosuuksilla kannata yrittää.Lue lisää: Triumph Bonneville BobberTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Triumph Bonneville Bobber Hinta alkaen 16 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 57 kW (77 hv), 6100 r/min Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, kuivapaino 228 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 9,1 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/80-16. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster