30.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Bonneville Bobber – aitoa 1930-luvun henkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Bonneville Bobber on brittivalmistajansa puhdasoppinen luomus, johon on istutettu tarkasti aidon Bobberin piirteet – myös ne epäkäytännölliset. Hyvää: Aito Bobber, värinätön ja vääntävä moottori, säädettävä ajoasento. Huonoa: Pieni polttoainetankki, etujarrun teho. Triumph Bonneville Bobber on uutuus, jossa on pyritty noudattamaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäistä Bobber-henkeä. Bobber on 1930-luvulla syntynyt tyylisuunta, jossa pyörästä pyrittiin tekemään mahdollisimman nopea kiihdytettäessä paikaltaan täyteen vauhtiin. Niinpä pyörät ovat matalia ja kapeita, ja niistä on karsittu kaikki turhat varusteet pois. Triumph-tulokkaan istuinkorkeus on matala, ohjaustanko ja runkolinja kapeita ja varustetaso minimaalinen. Lisäksi takajousitus on piilotettu satulan alle, jolloin ulkonäkö muistuttaa jäykkäperää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Värinätön moottori Kaksisylinterinen 1 200-kuutioinen rivimoottori on viritetty tuottamaan tasaisesti tehoa läpi kierrosalueen. Se vetää värisemättä ja valittamatta 1 500 kierroksesta alkaen. Kierrosluvun rajoitin tulee vastaan 6 800 kierroksen kohdalla. Kuutosvaihde on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Pienemmillä vaihteilla Bobber on herkkä kiihtymään, eikä vaihteita tarvitse kovin ahkerasti vaihdella. Vaihteisto on toiminnaltaan täsmällinen. Moottorin äänimaailma on melunormit huomioiden miehekäs. Ei liian repivä, mutta muhkean täyteläinen. Brittivalmistaja on äänillä tavoitellut selvästikin Bobber-hengen mukaista kapinallisuutta. Toinen tyylisuuntaan kuuluva – eikä välttämättä kaikkia miellyttävä – ominaisuus on erittäin pienikokoinen polttoainesäiliö. Se on perusteltu, jos mietitään Bobberin alkuperäistä tarkoitusta. Nykypäivän motoristi ei välttämättä osaa arvostaa vain 9,1 litran vetoista polttoainesäiliötä. Onneksi moottorin polttoainetalous on hyvä, joten tankillinen riittää 200–250 kilometrin ajomatkalle. Säädettävä ajoasento Yksipaikkainen satula on säädettävissä pituussuunnassa. Etuasennossa se tarjoaa dynaamisemman ajotuntuman, kun taas taaempi asento muuttaa ajoasennon lähemmäs perinteistä Bobber-tyyliä. Puristisesta muotoilustaan huolimatta satula osoittautui päivän mittaisella koeajolla mukavaksi. Jalkatapit on viety kauas eteen, joten polvikulma on matalasta istuinkorkeudesta huolimatta miellyttävän loiva. Jos jousitusta haluaa säätää, pitää rastittaa lisävarustelistalta Foxin säädettävä takavaimennin. Edessä on vain yksi jarrulevy ja hidastuvuus on keskinkertaista tasoa. Isokokoinen 19-tuumainen etupyörä rauhoittaa ohjausta, mutta siitä huolimatta Bobber on mukavan kevyt käänneltävä mutkateillä. Kallistusvarat ovat rajalliset, joten erityisiä urheilusuorituksia ei mutkaosuuksilla kannata yrittää. Lue lisää: Triumph Bonneville Bobber Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Triumph Bonneville Bobber Hinta alkaen 16 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 57 kW (77 hv), 6100 r/min Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 690 mm, kuivapaino 228 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 9,1 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/80-16. Huoltoväli: 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?