12.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Speed Triple RS – sivistynyt rähisijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 180 hevosvoimaa ja 198 kiloa on yhdistelmä, jolla Triumph Speed Triple RS nousee nakupyörien terävimpään kärkeen. Hyvää: moottori, ajo-ominaisuudet, ergonomia, äänet. Huonoa: ei suojaa ajoviimalta, pieni tankki, vapaan tahmea kytkeytyminen. Speed Triplellä on takanaan lähes 30 vuoden historia streetfighter-genren luojana. Pyörä on viime vuosina jäänyt 1 050-kuutioisella moottorillaan kilpailijoista, mutta nyt voimanlähde on kasvatettu 1 160-kuutioiseksi. Tämän myötä Triumph Speed Triple palaa markkinoiden suorituskykyisimpien pyörien joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi iskuLyhytiskuisempi ja kierrosherkempi moottori vääntää edelleen rivikolmoselle tyypillisen vahvasti heti tyhjäkäynniltä lähtien. Ääni on raakaa murinaa, ja laulua jatkuu 11 000 kierroksen punarajalle asti. Jo 6 000 kierroksesta alkaen voimaa on käytössä riittävästi vaihteella kuin vaihteella. Keulimisenesto on perustellumpi varuste kuin kenties missään muussa pyörässä.Radalla kiihtyvyys on repivää, eikä tunnu laantuvan vielä 200 km/h -nopeuden yläpuolellakaan. Voimantunnetta lisäävät suhteellisen lyhyiksi välitetyt vaihteet. Pykäliä vaihdetaan ilman kytkintä, sillä vakiovarustukseen kuuluu molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Silti Speed Triplen moottori on – raa’asta tehostaan huolimatta – helppokäyttöinen ja joustava myös kaupunki- ja matka-ajossa.Rata-ajo sujuu kevyesti: tämä on paitsi alle 200 kilogramman massan, ennen kaikkea 12 prosenttia edellismallia pienempien inertiavoimien ansiota. Metzeler Racetec RR -renkaiden loistava pito ja hyvä tuntuma synnyttävät nopeasti luottamuksen pyörän ja kuljettajan välille.Käyttäjäystävälliset avustimetABS-jarrujen ja luistoneston asetukset ovat säädettävissä, ja keulimiseneston herkkyys säätyy luiston-eston asetuksen mukaan. Säädettävät tehoasetukset kuuluvat tietysti asiaan. Järjestelmiä ohjataan ohjaustangossa olevalla joystickillä. Käytön opettelu käy intuitiivisen toiminnan ansiosta vaikka ajon aikana. Mittaristossa on hyvä kontrasti, ja tärkeimmät tiedot erottuvat nopealla vilkaisulla.Vaikka moottori, ajo-ominaisuudet ja ergonomia tarjoavat monipuolisuutta, suoja ajoviimaa vastaan puuttuu ja tankkikin on pieni, joten matkakäyttöön Speed Tripleä ei ole suunniteltu. Syynä pieneen polttonestesäiliöön on se, että yhdessä kevyen litium-akun kanssa Triumph on alittanut kilpailijoiden painolukemat ja voi mainostaa olevansa luokan kevyin pyörä.Suorituskykyinen räyhääjä on kaikesta huolimatta sivistynyt. Siitä puuttuu negatiivisessa mielessä kaikki äärimmäiset piirteet. Hintakin on varustetaso huomioiden kohtuullisen edullinen, joten esteitä myyntimenestykselle ei ole.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Triumph Speed Triple RS Hinta alkaen 23 500 € Moottori Bensiinimoottori 1160 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 10750 r/min Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 198 kg, akseliväli 1 445 mm, tankin tilavuus 15,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta