12.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Speed Triple RS – sivistynyt rähisijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 180 hevosvoimaa ja 198 kiloa on yhdistelmä, jolla Triumph Speed Triple RS nousee nakupyörien terävimpään kärkeen. Hyvää: moottori, ajo-ominaisuudet, ergonomia, äänet. Huonoa: ei suojaa ajoviimalta, pieni tankki, vapaan tahmea kytkeytyminen. Speed Triplellä on takanaan lähes 30 vuoden historia streetfighter-genren luojana. Pyörä on viime vuosina jäänyt 1 050-kuutioisella moottorillaan kilpailijoista, mutta nyt voimanlähde on kasvatettu 1 160-kuutioiseksi. Tämän myötä Triumph Speed Triple palaa markkinoiden suorituskykyisimpien pyörien joukkoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyempi isku Lyhytiskuisempi ja kierrosherkempi moottori vääntää edelleen rivikolmoselle tyypillisen vahvasti heti tyhjäkäynniltä lähtien. Ääni on raakaa murinaa, ja laulua jatkuu 11 000 kierroksen punarajalle asti. Jo 6 000 kierroksesta alkaen voimaa on käytössä riittävästi vaihteella kuin vaihteella. Keulimisenesto on perustellumpi varuste kuin kenties missään muussa pyörässä. Radalla kiihtyvyys on repivää, eikä tunnu laantuvan vielä 200 km/h -nopeuden yläpuolellakaan. Voimantunnetta lisäävät suhteellisen lyhyiksi välitetyt vaihteet. Pykäliä vaihdetaan ilman kytkintä, sillä vakiovarustukseen kuuluu molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Silti Speed Triplen moottori on – raa’asta tehostaan huolimatta – helppokäyttöinen ja joustava myös kaupunki- ja matka-ajossa. Rata-ajo sujuu kevyesti: tämä on paitsi alle 200 kilogramman massan, ennen kaikkea 12 prosenttia edellismallia pienempien inertiavoimien ansiota. Metzeler Racetec RR -renkaiden loistava pito ja hyvä tuntuma synnyttävät nopeasti luottamuksen pyörän ja kuljettajan välille. Käyttäjäystävälliset avustimet ABS-jarrujen ja luistoneston asetukset ovat säädettävissä, ja keulimiseneston herkkyys säätyy luiston-eston asetuksen mukaan. Säädettävät tehoasetukset kuuluvat tietysti asiaan. Järjestelmiä ohjataan ohjaustangossa olevalla joystickillä. Käytön opettelu käy intuitiivisen toiminnan ansiosta vaikka ajon aikana. Mittaristossa on hyvä kontrasti, ja tärkeimmät tiedot erottuvat nopealla vilkaisulla. Vaikka moottori, ajo-ominaisuudet ja ergonomia tarjoavat monipuolisuutta, suoja ajoviimaa vastaan puuttuu ja tankkikin on pieni, joten matkakäyttöön Speed Tripleä ei ole suunniteltu. Syynä pieneen polttonestesäiliöön on se, että yhdessä kevyen litium-akun kanssa Triumph on alittanut kilpailijoiden painolukemat ja voi mainostaa olevansa luokan kevyin pyörä. Suorituskykyinen räyhääjä on kaikesta huolimatta sivistynyt. Siitä puuttuu negatiivisessa mielessä kaikki äärimmäiset piirteet. Hintakin on varustetaso huomioiden kohtuullisen edullinen, joten esteitä myyntimenestykselle ei ole. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Triumph Speed Triple RS Hinta alkaen 23 500 € Moottori Bensiinimoottori 1160 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 10750 r/min Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 198 kg, akseliväli 1 445 mm, tankin tilavuus 15,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe