14.4.2020

Koeajo: Luksuskatumaasturi – Triumph Tiger 900 GT Pro

Triumph Tiger 900 GT Pro

Triumph Tiger 900 GT Pron T-Plane -moottorin erikoinen murina ja sähkösäätöinen jousitus tarjoavat uudenlaisen ajoelämyksen. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, jousituksen säädön vaivattomuus, ajoasento. Huonoa: mittariston heikko luettavuus.

Triumph Tiger 900 korvaa kymmenen vuotta markkinoilla olleen Tiger 800 -malliston. Kyseessä ei ole pelkkä iskutilavuuden kasvatus ja ulkoinen ehostus, vaan suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä. Jopa kolmisylinterinen rivimoottori on ”keksitty” uudelleen.

Triumph Tiger 900 GT Pro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuulostaa rivikakkoselta

Kone murisee matalilla kierroksilla kuin kaksisylinterinen rivimoottori. Mitä huonompikuntoisempi tie, sitä selkeämmin huomaa takarenkaan vetopidon parantuneen. Molemmat mainitut asiat johtuvat uudesta moottorista, jossa on yhdistetty epätasainen 180–270–270 asteen sytytysväli ja erikoinen 1–3–2-sytytysjärjestys.

Triumph Tiger 900 GT Pro

Vääntöä on ala- ja -keskikierroksille saatu selvästi aiempaa enemmän, mutta huipputeho on säilytetty ennallaan 95 hevosvoimassa. Käyttökelpoinen kierroslukualue on laaja, alkaen 2 000 kierroksesta ja päätyen noin 10 000 kierroksen punarajalle.

Urheilullisuuden tunnetta lisää pidemmäksi välitetty ykkösvaihde, joka riittää 94 km/h mittarinopeuteen. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 km/h nopeudesta. Noin 5 500 kierroksesta eli 135 km/h nopeudesta alkaen ohjaustangon kautta välittyy harvataajuista värinää, joka ei onneksi puuduta sormia.

Triumph Tiger 900 GT ProMatka-ajo on leppoisaa, sillä ajoasento on pysty, ote ohjaustangosta leveä ja polvikulma loiva. Säädettävä tuulilasikin suojaa ylävartaloa hyvin, joskin käsiin ja hartioihin kohdistuu ajoviimaa.

Sporttipyörän jarrut

Edessä on tuplalevyjarrut urheilullisen tehokkailla jarrusatuloilla, jolloin normaaleissa jarrutuksissa riittää yhden sormen käyttö jarruvivulla. Takajousituksen esijännitystä ja vaimennusta säädetään sähköisesti kuorman ja ajotyylin mukaiseksi. Jousitus on kantava, ja vaimennuksessa säätövaraa riittää pehmeän keinuvasta urheilullisen jäykäksi. Mittariston suunnittelussa tyylikkyys on ajanut selkeän luettavuuden edelle. Muut hallintalaitteet ovat toiminnaltaan esimerkillisiä.

Triumph Tiger 900 GT Pro

GT-mallin varustelu kattaa vakionopeudensäätimen ja kahvanlämmittimet. GT Pro -tasoon tulee lisäksi muun muassa sähkösäätöinen takajousitus, lämmitettävä satula sekä kuljettajalle että matkustajalle, kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin sekä puhelimen bluetooth-liitettävyys mittaristoon. Lisähintaan on tarjolla esimerkiksi laukkuvarustus, ja kun vielä hankkii navigaattorin, niin Tiger 900 GT Prosta saa luksusvarustellun matkakaverin pidemmillekin reissuille.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Triumph Tiger 900 GT Pro

Hinta alkaen

19 250 €

Moottori

Bensiinimoottori 888 cm&³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

70 kW (95 hv), 8750 r/min

Vääntö

87 Nm (7250 r/min)

Vääntö

87 Nm (7250 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 810–830 mm, kuivapaino 198 kg, akseliväli 1 556 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/70 R17.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat