14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luksuskatumaasturi – Triumph Tiger 900 GT Pro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger 900 GT Pron T-Plane -moottorin erikoinen murina ja sähkösäätöinen jousitus tarjoavat uudenlaisen ajoelämyksen. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, jousituksen säädön vaivattomuus, ajoasento. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. Triumph Tiger 900 korvaa kymmenen vuotta markkinoilla olleen Tiger 800 -malliston. Kyseessä ei ole pelkkä iskutilavuuden kasvatus ja ulkoinen ehostus, vaan suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä. Jopa kolmisylinterinen rivimoottori on ”keksitty” uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuulostaa rivikakkoseltaKone murisee matalilla kierroksilla kuin kaksisylinterinen rivimoottori. Mitä huonompikuntoisempi tie, sitä selkeämmin huomaa takarenkaan vetopidon parantuneen. Molemmat mainitut asiat johtuvat uudesta moottorista, jossa on yhdistetty epätasainen 180–270–270 asteen sytytysväli ja erikoinen 1–3–2-sytytysjärjestys.Vääntöä on ala- ja -keskikierroksille saatu selvästi aiempaa enemmän, mutta huipputeho on säilytetty ennallaan 95 hevosvoimassa. Käyttökelpoinen kierroslukualue on laaja, alkaen 2 000 kierroksesta ja päätyen noin 10 000 kierroksen punarajalle.Urheilullisuuden tunnetta lisää pidemmäksi välitetty ykkösvaihde, joka riittää 94 km/h mittarinopeuteen. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 km/h nopeudesta. Noin 5 500 kierroksesta eli 135 km/h nopeudesta alkaen ohjaustangon kautta välittyy harvataajuista värinää, joka ei onneksi puuduta sormia.Matka-ajo on leppoisaa, sillä ajoasento on pysty, ote ohjaustangosta leveä ja polvikulma loiva. Säädettävä tuulilasikin suojaa ylävartaloa hyvin, joskin käsiin ja hartioihin kohdistuu ajoviimaa.Sporttipyörän jarrutEdessä on tuplalevyjarrut urheilullisen tehokkailla jarrusatuloilla, jolloin normaaleissa jarrutuksissa riittää yhden sormen käyttö jarruvivulla. Takajousituksen esijännitystä ja vaimennusta säädetään sähköisesti kuorman ja ajotyylin mukaiseksi. Jousitus on kantava, ja vaimennuksessa säätövaraa riittää pehmeän keinuvasta urheilullisen jäykäksi. Mittariston suunnittelussa tyylikkyys on ajanut selkeän luettavuuden edelle. Muut hallintalaitteet ovat toiminnaltaan esimerkillisiä.GT-mallin varustelu kattaa vakionopeudensäätimen ja kahvanlämmittimet. GT Pro -tasoon tulee lisäksi muun muassa sähkösäätöinen takajousitus, lämmitettävä satula sekä kuljettajalle että matkustajalle, kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin sekä puhelimen bluetooth-liitettävyys mittaristoon. Lisähintaan on tarjolla esimerkiksi laukkuvarustus, ja kun vielä hankkii navigaattorin, niin Tiger 900 GT Prosta saa luksusvarustellun matkakaverin pidemmillekin reissuille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 900 GT Pro Hinta alkaen 19 250 € Moottori Bensiinimoottori 888 cm&³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 8750 r/min Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810–830 mm, kuivapaino 198 kg, akseliväli 1 556 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa