14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luksuskatumaasturi – Triumph Tiger 900 GT Pro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger 900 GT Pron T-Plane -moottorin erikoinen murina ja sähkösäätöinen jousitus tarjoavat uudenlaisen ajoelämyksen. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, jousituksen säädön vaivattomuus, ajoasento. Huonoa: mittariston heikko luettavuus. Triumph Tiger 900 korvaa kymmenen vuotta markkinoilla olleen Tiger 800 -malliston. Kyseessä ei ole pelkkä iskutilavuuden kasvatus ja ulkoinen ehostus, vaan suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä. Jopa kolmisylinterinen rivimoottori on ”keksitty” uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuulostaa rivikakkoseltaKone murisee matalilla kierroksilla kuin kaksisylinterinen rivimoottori. Mitä huonompikuntoisempi tie, sitä selkeämmin huomaa takarenkaan vetopidon parantuneen. Molemmat mainitut asiat johtuvat uudesta moottorista, jossa on yhdistetty epätasainen 180–270–270 asteen sytytysväli ja erikoinen 1–3–2-sytytysjärjestys.Vääntöä on ala- ja -keskikierroksille saatu selvästi aiempaa enemmän, mutta huipputeho on säilytetty ennallaan 95 hevosvoimassa. Käyttökelpoinen kierroslukualue on laaja, alkaen 2 000 kierroksesta ja päätyen noin 10 000 kierroksen punarajalle.Urheilullisuuden tunnetta lisää pidemmäksi välitetty ykkösvaihde, joka riittää 94 km/h mittarinopeuteen. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 km/h nopeudesta. Noin 5 500 kierroksesta eli 135 km/h nopeudesta alkaen ohjaustangon kautta välittyy harvataajuista värinää, joka ei onneksi puuduta sormia.Matka-ajo on leppoisaa, sillä ajoasento on pysty, ote ohjaustangosta leveä ja polvikulma loiva. Säädettävä tuulilasikin suojaa ylävartaloa hyvin, joskin käsiin ja hartioihin kohdistuu ajoviimaa.Sporttipyörän jarrutEdessä on tuplalevyjarrut urheilullisen tehokkailla jarrusatuloilla, jolloin normaaleissa jarrutuksissa riittää yhden sormen käyttö jarruvivulla. Takajousituksen esijännitystä ja vaimennusta säädetään sähköisesti kuorman ja ajotyylin mukaiseksi. Jousitus on kantava, ja vaimennuksessa säätövaraa riittää pehmeän keinuvasta urheilullisen jäykäksi. Mittariston suunnittelussa tyylikkyys on ajanut selkeän luettavuuden edelle. Muut hallintalaitteet ovat toiminnaltaan esimerkillisiä.GT-mallin varustelu kattaa vakionopeudensäätimen ja kahvanlämmittimet. GT Pro -tasoon tulee lisäksi muun muassa sähkösäätöinen takajousitus, lämmitettävä satula sekä kuljettajalle että matkustajalle, kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin sekä puhelimen bluetooth-liitettävyys mittaristoon. Lisähintaan on tarjolla esimerkiksi laukkuvarustus, ja kun vielä hankkii navigaattorin, niin Tiger 900 GT Prosta saa luksusvarustellun matkakaverin pidemmillekin reissuille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 900 GT Pro Hinta alkaen 19 250 € Moottori Bensiinimoottori 888 cm&³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 8750 r/min Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Vääntö 87 Nm (7250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810–830 mm, kuivapaino 198 kg, akseliväli 1 556 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella