13.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Alfa Romeo Giulia – ainoa kiusallinen epäkohta on nyt korjattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia tarjoaa kauan kaivattua reisitukea. Hyvää: parantunut ajoasento, ajettavuus, erilaisuus. Huonoa: ajotilan valinta. Stelvio-katumaasturin uudistumisen ohella myös Alfa Romeo Giulia -sporttisedan koki vastaavan kasvojenkohennuksen. Sitten viime tutustumisen, joka ajoittui Giulian alkutaipaleeseen kolmisen vuotta sitten, tärkein parannus on tapahtunut kuljettajan oloihin: istuinosan etureunaan on lisätty kunnollinen korkeudensäätö, joka on ollut Stelviossa jo mallin ensiesittelystä saakka.Toinen kehityksen kohde on varattu älypuhelimelle, jonka saa nyt langattomaan lataukseen keskikyynärnojan etupuolelle. Oiva paikka, sillä se ei syö lainkaan muuta tilaa esimerkiksi vaihdekepin edestä. Lokeroita uudelleen muotoillussa keskikonsolissa on muutenkin lisätty. Päivitetty kosketusnäyttö-käyttöliittymä sisältää onneksi yhä analogisen säätöpyörän ja erillisen äänenvoimakkuuden säätönupin. Nämä ovat täysin digitaalisten kilpailijoiden rinnalla verrattain sujuvia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuva parannusPalatakseni penkkiin: parannus on tuntuva, sillä Giulian ajoasento oli aikaisemmin auton selvästi heikoin puoli. Enkä nyt loihdi lausumaan, että yhden epäkohdan menettäminen tekisi autosta jotenkin vähemmän italialaisen. Ei Giulia nimittäin vieläkään tylsä ole, kaukana siitä – nyt pakarat eivät vain puudu yhtä nopeasti. Automaattivaihteisto vähän viivyttelee ja pyöräntuenta hieman haraa vastaan parkkipaikoilla, mutta siihen kankeudet sitten jäävätkin. Ajossa, varsinkin Dynamic-ajotilassa, Giulia on viiveen vastakohta, ja murina hellii korvia. Koeajettu versio edustaa malliston kalleinta päätä, jos GTA-supersedania ei oteta lukuun. Vaikka sylintereitä onkin tässä versiossa vain neljä, hieman päälle viiden sekunnin kiihtyvyys seisovalla satasella ei jättäne kylmäksi ketään takaovellista autoa etsivää.Herkkä ja elastinenHarha-askel on otettu siinä, ettei kyseinen Dynamic-ajotila enää pysy päällä käynnistyksen jälkeen, vaan se pitää joka kerta kytkeä perustilan kautta erikseen. Muuta ajotilaa kun ei Giuliassa tarvittaisikaan – moodi yhdistää oivalla tavalla mukavuuden ja urheilullisuuden, kuten oikeastaan koko autokin.Alfa-tapaan myös ajettavuus täyttää kaikki odotukset. Kun on viikon ajan luotsannut herkästi reagoivien hallintalaitteiden – ennen muuta nopean ohjauksen – avulla ihanan elastista nelivetoalustaa, koko muu automaailma tuntuu äkkiä niin kovin tylsältä ja raskaalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Alfa Romeo Giulia 2.0 280 hp AT8 AWD Veloce Hinta alkaen 64 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (285 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle