9.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Honda Civic HB tarjoaa ripsivärin lisäksi reisitukea Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt facelift ei tehnyt Honda Civic HB:stä vähemmän radikaalia, mutta kuski voi entistä paremmin. Hyvää: ajettavuus, laadukkuus, parantunut ajoasento. Huonoa: voimalinjan viive, rengasmelu. Vuonna 2017 esitelty Civicin kymmenes sukupolvi oli niin hätkähdyttävä ilmestys, ettei vahvaan kasvojenkohennukseen ollut tarvetta. Niinpä Hondalla tyydyttiin lisäämään korinväriset listat etu- ja takapuskurien ”ilmanottoaukkoihin” sekä muokkaamaan takadiffuusorin muotoja.Koeajo olisikin merkityksetön, ellei myös auton sisällä olisi tapahtunut jotain uutta. Tällä kertaa tuntuvin parannus on tehty kalleimpien varusteversioiden kuljettajan istuimeen, johon on lisätty sähkösäädöt. Pieneltä tuntuva muutos vaikuttaa ajoasentoon suuresti: aiemmin tavattu heikohko reisituki on nyt tiessään, kun istuinosan voi säätää maun mukaan vaikka todella takakenoon. Samalla voi myös nauttia hyvin muotoillusta istuimesta entistä antauksellisemmin.Civicin kojelaudan valikot eivät ole keränneet sekavuudellaan kehuja. Käyttöä on nyt pyritty helpottamaan keskinäytön viereen sijoitetuilla volyymisäätimella sekä apunappuloilla, joista ei ole pahaa sanottavaa. Väistämättä käy kuitenkin mielessä, että käyttöliittymä kaipaisi perusteellisempaakin remonttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPortaatonta pontevuuttaEdullisimmillaan viistoperäisen Civicin voi ostaa kohtuulliseen 20 969 euron hintaan: tällöin varustetasona on Comfort ja moottorina litrainen kolmipyttyinen. Kaikki voimanlähteet ovat perusbensiinisellaisia – dieseleitä tai hybridejä ei repertoaariin kuulu. Malliversiot ovat aasialaistapaan varsin sidottuja moottoreiden ja varustetasojen kesken, ja tämä koskee myös nyt koeajettua kalliimman pään 182-hevosvoimaista mallia – sen saa vain urheilullisimmalla Sport Plus -varustelulla.Koeajoauto oli lisäksi automaattivaihteinen; portaattoman vaihteiston ja 1,5-litraisen moottoriversion yhdistelmää emme olleetkaan aiemmin koeajaneet. Samainen konehan osoittautui manuaalivaihteiston kumppanina karismaattiseksi yhdistelmäksi ahdetun ja vapaasti hengittävän moottorin parhaita luonteita. Automaatin kanssa huippuvääntöä otetaan ulos 20 Nm vähemmän.Heti taajaman voimakkaassa kiihdytyksessä tulee esiin ensimmäinen epäkohtakin: vaikka poljinta painaa syvälle, voima tuntuu olevan piilossa kunnes se sitten purkautuu ulos niin, että vetävät pyörät kiljuvat riemusta – etenkin, jos pyörät ovat samaan aikaan käännettynä.Hieman rentoutuneempi ajo ei tietenkään moisia paljasta, vaan veto on vaihteistotyypille ominaisen katkotonta ja pehmeää. Suorituskykykin riittää takuulla kotimaamme kaikkiin olosuhteisiin – radalle mielivät saattavat kuitenkin panostaa Type R -sporttiversioihin.Luonteva ja laadukasCivic on sekä taajamassa että maantiellä todella luonteva ajettava. Ohjaus on paikallaan pyöriteltäessä juuri sopivan kevyt, mutta suuremmissa nopeuksissa vakaa, eikä alustan toiminta jätä toivomisen varaa niin mutkissa kuin suorillakaan. Jämäkähköön alustaan on jätetty sopiva annos pehmeyttä, eikä mukulakivetys päästä hyvin tehdyn tuntuista autoa resonoimaan. Ainoaksi suuremmaksi haittapuoleksi jääkin kohtuullisen kova rengasmelu, jota persoonallinen, joustava hattuhyllyn kela ei ainakaan vähennä.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Honda Civic HB Sport Plus 182 hv CVT Hinta alkaen 33 079 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 079 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 6000 r/min Vääntö 220 Nm (1700–5500 r/min) Vääntö 220 Nm (1700–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4518 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2697 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja